יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי - האפור משמאל עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-3.5 ס"מ. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי - האפור משמאל עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-3.5 ס"מ. צילום: רוני נאק

בדקנו: קפיצי MAD לסוזוקי ויטרה

רוני נאק

סוזוקי ויטרה החדש הוא קרוסאובר במלא מובן המילה. כבר לא "גרנד ויטרה" כמו שהיה פעם עם מרווח גחון גדול, תיבת העברה עם LOW ויכולת שטח של ממש כבר מבית. וקשה להאשים את סוזוקי שהיא הולכת בעקבות ההמון ומפיקה רכב פנאי שטח שהוא יותר "ג'יפ סופר" מאשר "סופר ג'יפ" אם אתם מבינים את כוונתי. הלחץ לצמצם עוד ועוד את צריכת הדלק ופליטת המזהמים והמגמה הכללית של "downsizing" נתנו את הטון בגלגול החדש של סוזוקי ויטרה אשר הייתה בעבר אחד מרכבי השטח החביבים עלינו.

מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי - האפור מימין עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-2.0 ס"מ. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי – האפור מימין עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-3.5 ס"מ. צילום: רוני נאק

בראש ההיצע של סוזוקי ויטרה עומדת גרסת ההנעה הכפולה All-Grip נטולת דיפ' מרכזי ומרווח הגחון של הדגם החדש עומד על 18.5 ס"מ שזה הופך את זוויות הרכב למשהו שדורש תשומת לב ומשאיר את הרכב – הסטנדרטי – לנוע בבטחון רק בשבילים מפולסים ושבילי שדות. בקרת משיכה יעילה, בקרת מהירות במורד ונעילת מערכת ההנעה הכפולה – כולם כלים בארסנל של הרכב. אגב, המחיר של סוזוקי ויטרה חדש – עומד על -135 אלפי שקלים בגרסה המאובזרת ביותר. זה עשרות אלפי שקלים פחות מגרסת הבסיס של הגרנד ויטרה. כבר חסכנו לכם!

מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי - האפור הרחוק עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-2.0 ס"מ. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. ויטרה כחול סטנדרטי – האפור הרחוק עם ערכת המתלים גבוה יותר בכ-3.5 ס"מ. צילום: רוני נאק

אפשר להוציא עוד מהמכונית הזו. יש לה DNA נכון, הנעה כפולה ואמצעים חכמים אשר יעזרו לנו להתקדם ולשרוד בשטח ואחד הפתרונות הקלים ביותר הוא ערכת המתלים של MAD (מיובאים על ידי א.ס. ורטהיים בע"מ). מדובר למעשה ב"כיול" שונה של המתלים הסטנדרטיים כך שבפועל לא נעשה כל שינוי בטווח מהלך המתלים, הגיאומטריה שלהם או כל שינוי מבני מהותי אחר. אפילו בולמי הזעזועים המקוריים של הרכב נשארים במקומם. לפי MAD מדובר בקפיצים פרוגרסיביים (רכים בהתחלה ומתקשחים ככל שהמתלה נלחץ יותר) בעלי קבוע שהוא 58% גבוה יותר בחזית ו-47% מאחור. והם עומדים בתקן TUV הגרמני בכל האמור לבטיחות הרכב.

עלות ערכה כזו עומדת 3,500 שקלים כולל מע"מ והתקנה במרכז השירות א.שביט באלונים – אשר אירח אותנו וסייע מאד בהפקה.

 

נהיגה

עוד לפני בחניה אפשר לראות בעין את ההבדלים במנח של הרכב ביחס לכביש. הויטרה עומד גבוה יותר על המתלים אשר מקבלים עתה יותר תמיכה כבר מההתחלה. ההבדל עומד על כ-35 מ"מ בחזית ו-40 מ"מ מאחור (לפי נתוני היצרן) אבל זה מאד ניכר לעין – ויש לזה גם יתרונות אסתטיים בעיניי ומשחרר מקום בבתי הגלגלים לצמיגים בעלי סוליה יותר עמידה לנהיגת שטח מצמיגי הכביש המקוריים.

מבחן השוואתי לקפיצי MAD. גיהוץ שבילים עדיף, תמיכה טובה במרכב ועמידות בפני סגירת מהלך. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. גיהוץ שבילים עדיף, תמיכה טובה במרכב ועמידות בפני סגירת מהלך. צילום: רוני נאק

יצאנו לדרך עם ויטרה סטנדרטי ועם ויטרה נוסף עם ערכת המתלים – מסלול הנסיעה כלל קטע כביש בינעירוני, כביש מושב פנימי עתיר גדודיות (ככה קוראים בעמק ל"פסי האטה" לך תבין), ושבילי שדות במגוון מרקמים, אפילו אוהד – שהוביל אותנו – הצליח לשלב מעלה קצר אחד שמטפסים בהילוך ראשון.

עם MAD הויטרה מרגיש מוצק ומהודק יותר. חששתי שבולמי הזעזועים המקוריים לא יצליחו לרסן את הקפיצים המחוזקים אבל בכל מעבר גדודית מחזור הנידנוד היה מהלך וחצי – ככתוב בספר. בתחום הנוחות יהיה זה הוגן לומר שהכלי הסטנדרטי יהיה נוח יותר בנסיעה איטית (30 קמ"ש) על כביש או שטח משובש – אבל בכל טווח מהירות גבוה מזחילה ערכת המתלים תתן תמיכה עדיפה ותעזור לויטרה להתמודד עם הכוחות המוגברים אשר גורמים למתלה הסטנדרטי להתנודד.

מבחן השוואתי לקפיצי MAD. גיהוץ שבילים עדיף, תמיכה טובה במרכב ועמידות בפני סגירת מהלך. שיפור גם בזוויות המרכב - בולט מאחור. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. גיהוץ שבילים עדיף, תמיכה טובה במרכב ועמידות בפני סגירת מהלך. שיפור גם בזוויות המרכב – בולט מאחור. צילום: רוני נאק

בשטח יתרון ה-MAD מורגש היטב בגיהוץ שבילים מהיר. כאשר הוא מצליח לבודד היטב חירפוצים קטנים אבל גם לספוג אמבטיות ולחצים גדולים יותר על הרכב עם עמידות מרשימה מאד בפני סגירת מהלך – הרבה מעבר ליכולת של המתלה הסטנדרטי.

עם 3.5 ס"מ נוספים מתחת לגחון הקטע הטכני עבר ללא דרמה. תוספת המרווח באופן טבעי גם משפרת את זוויות המרכב – וקטע הנהיגה הקצר היה "לא אירוע" ולא דרש כיוונים מהקרקע או צעדי תינוק מהוססים של פגוש קרוב מדי לקרקע.

מבחן השוואתי לקפיצי MAD. אין "קנס" בדמות מחסרו בריסון וההתקנה דורשת מינימום התערבות במערכות הרכב המקוריות. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי לקפיצי MAD. אין "קנס" בדמות מחסרו בריסון וההתקנה דורשת מינימום התערבות במערכות הרכב המקוריות. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סוזוקי ויטרה ALLGRIP

טיול שטח יהלומים בעמק יזרעאל

סיכום

זה בסופו של דבר סיפור של הסנטימטר שחסר. אולי בעצם שניים. אבל לא רק – כי המתלים של MAD מספקים תמיכה טובה יותר לויטרה כזו המאפשרת גרירה בטוחה יותר (אם יש וו גרירה), נסיעה בטוח ונוחה יותר עם מטען אבל ובעיקר מרחיבה את אפשרויות השימוש והניצול של רכב הפנאי החביב הזה – רק באמצעות החלפה קלה של ארבעה קפיצים. ואם אלו יאפשרו להגיע עמוק יותר לשטח – לאותו מעיין נסתר בגולן, או לחניון הלילה אליו התגעגעתם בנקרות – הרי שהמשימה הושלמה.

יאללה קדימה לשבילי העמק! צילום: רוני נאק
יאללה קדימה לשבילי העמק! צילום: רוני נאק

תודה רבה למרכז שירות א.שביט באלונים

מרכז שירות שביט הוקם בסוף שנות ה-70' ברמת ישי ופעל שם עד 2011 כשהו מטפל ומוכר את כלי הרכב של מכשירי תנועה ממותגי, ג'יפ, דודג', קרייזלר וסוזוקי. ב-2011 עבר המרכז לקיבוץ אלונים כשהוא מרחיב את פעילות, מספק שירות ארצי ל-RAM ואף הקים ומפעיל מועדון שטח פעיל מאד אשר יוצר לטיולי כמעט מדי חודש. פעילות המועדון יצרה קשרים אישיים רבים ואפילו קשרים עסקיים בין חבריו.

לפרטים נוספים צרו קשר: 04-9832744

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

4 comments

  1. האם התקנת המערכת פוגעת באחריות?

    • היי פיני (לא גרשון). להלן התייחסות יבואן MAD:
      "חברת Mad ההולנדית מייצרת קפיצים הנבחנים ונבדקים על-ידי TUV גרמניה.
      המשמעות היא שהקפיצים עומדים בתקינה הגרמנית.
      חלק מהפרמטרים של התקן אומרים שהקפיצים אינם חורגים מטווח פעולת המתלים המקורית של הרכב.
      מבחינת אחריות הרכב, יבואן הרכב לא יכול להסיר את האחריות מהרכב.
      היה ותתגלה תקלה הקשורה למתלים או מערכת היגוי ויוכח מעבר לכל ספק שהיא נובעת מהחלפת הקפיצים, תיקון התקלה לא יכלל במסגרת האחריות."

  2. פיני (לא גרשון)

    הי רוני.
    אם הרכב יושב גבוה יותר ב-35-40 מ"מ, והבולמים נשארים במקומם, הרי שיתרת מהלך הפתיחה של הבולמים קטן באותה מידה (ויתרת מהלך הסגירה גדלה בהתאם).
    כתוב בכתבה: "לפי MAD מדובר בקפיצים פרוגרסיביים (רכים בהתחלה ומתקשחים ככל שהמתלה נלחץ יותר)". האם אותה תכונה "פרוגרסיבית" פועלת גם כשהקפיץ נפתח, ובהתאם, האם בנסיעת שבילים מהירה, כאשר הרכב המוגבה עולה ויורד על המתלים, קורה שהבולם נפתח עד סוף המהלך?
    בנוסף, אם הרכב יושב גבוה יותר, הרי שלזרועות הגלגלים והציריות שיפוע גדול יותר מאשר ברכב ה"רגיל". האם זה עלול להפעיל עומסים גדולים יותר על הציריות, והתאם לקצר את חייהן?

    • פיני (לא גרשון)

      והאם יש צורך, במהלך או אחרי ההתקנה, "לעדכן" את זוויות הגלגלים בגלל ההגבהה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twelve + fourteen =