יום חמישי , 28 מרץ 2024

בייקמוביל אופל אסטרה טורר

אני אוהב את מה שקורה היום בשוק הרכב. מצד אחד קבוצת מכוניות מיני קטנות וזולות, הופכות תחבורה מודרנית לנגישה עבור רבים ומורידה מהכביש מכוניות ישנות, מזהמות ופחות בטוחות. מצד שני אני רואים פתיחות למכוניות עם תיבות הילוכים ידניות ונוסף על זה נראה גם של עם ישראל "נפל האסימון" לגבי היתרונות של הסטיישנים. האגדה העירונית מספרת על יבואן רכב משמעותי שנתקל בבעיית אספקה. בלית ברירה הוא הזמין סטיישנים – קרא להם אז "קרוס וואגן" – והם זכו להצלחה רבה בתחילה בזכות חברות הליסינג בהמשך בזכות השימושיות וההכרה של הלקוחות הפרטיים ביתרונות של מרכב כזה.

אופל אסטרה ספורטס טורר. עם מנוע 1.4 ל' טורבו ואיכות כוללת טובה האסטרה הזו יכולה להיות מאד מעניינת ב-128 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק
אופל אסטרה ספורטס טורר. עם מנוע 1.4 ל' טורבו ואיכות כוללת טובה האסטרה הזו יכולה להיות מאד מעניינת ב-128 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

למסלול סינגל חרובית

מחפשים אופל לשטח?

סטיישן או ספורטס טורר?

והפעם אנו נוהגים באחת המשפחתיות החזקות בקבוצה C – אופל אסטרה. מדובר בדגם אשר עבר עידכון – מתיחת פנים – עדינה למדי לפני קצת פחות משנה ולכבוד אותו עדכון הצטרפו להיצע גרסאות מרכב נוספות. היום תמצאו בליין של אסטרה: הצ'בק 5 דלתות, סדאן המכונה "ברלינה" ו-סטיישן שבאופל קוראים לה "ספורטס טורר" שהיא נושא הכתבה.

בין העדכונים החשובים היא הנטישה של המנוע האטמוספרי הישן והחלט לטובת מנוע 1.4 ל' טורבו המפיק 140 כ"ס וקצת יותר מ-20 קג"מ ב-1850 סל"ד (קיימת גם גרסת טורבו-דיזל 2.0ל' עם 160 כ"ס ו-35 קג"מ). המנוע הוא מדור המנועים האחרון של היצרן וככזה הוא משקף את מדיניות ה"down seizing" הנפוצה אצל יצרנים אירופאים.  על קצה המזלג מדובר בתפיסה שלפיה מנוע קטן-נפח-אך-מוגדש יספק את פרצי הכוח הדרושים לנהיגה בטוחה אך יאפשר חסכון בדלק ופליטת מזהמים קטנה יותר בזכות נפחו המצומצם. כך למשל אנו רואים מנועים בנפח 0.9ל' עם שלושה ואפילו שני ציל' מוגדשים אצל פיאט ורנו. לפי אופל צריכת הדלק המשולבת היא 15 ק"מ לליטר ומדד הזיהום עומד על 5.

באסטרה משודך מנוע הטורבו לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים. זו תיבה רגילה (לא רובוטית כפולת מצמדים כמו בפורד או קבו' פולקסווגן) ויש לה אפשרות לתפעול ידני – טיפטרוניק – ממנוף ההילוכים. ההנעה היא קדמית בלבד ואין גרסאות הנעה כפולה.

אופל הייתה אחת מיצרניות הרכב האירופאיות הראשונות להציג גרסת סטיישן עוד בשנות ה-50' וזה לא מפתיע מיצרן בעל היסטוריה רצופה של יותר ממאה שנים. וגם הספורטס טורר הנוכחי נהנה מהידע הנצבר והמסורת של אופל בהקשר הזה. המרכב משלב את השפה העיצובית הנוכחית של אופל לפיה "פיסול אומנותי פוגש דייקנות גרמנית" ואפשר לראות את החיבורים עם גרסאות המרכב השונות. אבל השינוי המהותי מתחיל מקורה B ואחורנית שם המרכב ייחודי רק לטורר ושומר על המוטיב הדינאמי באמצעות קו חלונות רציף, קורה D היוצרת קו כתפיים חסון ומסתיים בירכתיים מורחבים ועליהם פנסים אחוריים המחזקים את מסר הכוח.

בכל סטיישן הסיפור הוא חלל פנים וחלל אחסון. באסטרה קוראים למערכת "פלקס פולד" וזה מאפשר קיפול של המושבים או חלקם להגדיל את נפח המטען מ-500 ל-1550 ל'. תא הנהג וחלל הנוסעים לא עברו עדכונים מהותיים ולפחות בגרסת המבחן (רמת גימור enjoy) נראה ומרגיש איכותי מאד. הארכיטקטורה שלו מורכבת ותקרוץ לחובבים של תאי טייס טרם עידן הקוקפיט הדיגיטאלי. עיצובו עוטף וסוגר בסדרה של קשתות מתכנסות ואלו תוחמות לוח מחוונים וצג מידע, קונסולה מרכזית זרועת מתגים, גלגל הגה מצופה עור  וגם עליו מיתוג (לחיצה, גלגול ונדנוד) – הרבה מיתוג.

אופל אסטרה ספורטס טורר. אוהבים הרבה כפתורים? אופל אסטרה טורר תתן לכם מזה והרבה. גלגל ההגה נעים מאד והדינאמיות הכללית מעוררת. צילום: רוני נאק
אופל אסטרה ספורטס טורר. אוהבים הרבה כפתורים? אופל אסטרה טורר תתן לכם מזה והרבה. גלגל ההגה נעים מאד והדינאמיות הכללית מעוררת. צילום: רוני נאק

בתחום הבטיחות תמצאו שש כריות אוויר, בקרת יציבות, עיגוני ISOFIX, ציון של 5 כוכבי בטיחות NCAP ועוד פיצ'רים כמו נעילת דלת אוטומטית עם תחילת נסיעה, מצלמת חניה מקומית, וייצוב נגרר.

מחיר האופל אסטרה ספורטס טורר עומד על 127,990 שקלים

בייקמוביל

אז איך האסטרה ספורטס טורר כמובילת אופניים? על השאלה הזו ענינו ביציאה לסינגל חרובית – אליו הגענו כשהאופניים נמצאים בתוך המכונית. כפי שאתם יכולים לדמיין, אחרי קיפול המושבים לא הייתה בעיה להכניס פנימה אופני 29 אינץ' גדולי-גלגלים ועוד נשאר מקום רב לציוד. זוג שני כבר לא ייכנס בשל מגבלת הגובה (מרווח מרצפת תא המטען לתקרה) אפילו אחרי פירוק גלגל קדמי ומושב (זה המחיר על מתלה קדמי ארוך מהלך של FOX באופניים). אופציות העמסה נוספות כוללות מסילות אורך מצויינות על הגג (נשיאה של עד 100 ק"ג) המאפשרות שימוש בכל מנשא אופניים איכותי ומסוגל לשאת עד 3 זוגות אופניים וחשוב לציין אופציה ייחודית של אופל – מנשא מקורי המתקפל לתוך הפגוש האחורי! זה נקרא flex fix ומסוגל לשאת שני זוגות אופני הרים מבלי למצמץ. מדובר בתוספת תשלום של 6000 שקלים.

הנסיעה בטורר נעימה מאד. המגע עם המכונית מעביר מיד את מסר האיכות שאנו נוטים לצפות לו ממוצר גרמני אפילו שבמקרה הזה הטורר מיוצרת באנגליה. ולמרות התחושה הכללית והרכות של רוב הממשקים עם הנהג ישנו מפל איכות ניכר למדי במעבר מאיזורי A לאיזורי B – אם רק תמששו.

למנוע תפוקת כוח טובה וזמינות כוח מצויינת. אפשר בהחלט ליהנות מהנהיגה באופל הזה והוא מרגיש חזק וחי יותר ממשפחתיות לא מוגדשות. ובכל זאת הייתי רוצה יותר כוח בעיקר בסל"ד ביניים. את זה אפשר למצא בגרסת 2.0 ל' דיזל שמפיקה 35 קג"מ אבל יקרה הרבה יותר. בכל מקרה ביחס למכוניות המכנה המשותף הרחב, הדינאמיות של הטורר בולטת לטובה. המיאוץ ל-100 קמ"ש אורך כ-10 שניות ותאוצות הביניים חדות ונחושות. בהקשר הזה יש לי ביקורת לאופן התיכנות של תיבת ההילוכים זו, ממהרת להוריד הילוך ומקפיצה את סל"ד המנוע גבוה – מפספסת בכך את שיא המומנט של מרכז תחום הסל"ד.

אופל אסטרה ספורטס טורר. איכות הנסיעה טובה מאד על פני משרעת אספלט רחבה למדי. אפשר ליהנות גם מכביש מתפתל. צילום: רוני נאק
אופל אסטרה ספורטס טורר. איכות הנסיעה טובה מאד על פני משרעת אספלט רחבה למדי. אפשר ליהנות גם מכביש מתפתל. צילום: רוני נאק

נוחות הנסיעה בעיר ומחוצה לה טובה מאד. אם זה על אספלט עירוני רצוץ ושבור או כביש מהיר משובח. רעשי כביש יחדרו מלמטה בקטעי אספלט מחוספס, יתר הפרמטרים טובים מאד וזה אמור בבידוד רעשי המנוע, הרוח ויתר הרכיבים המכאניים.

נסיעת המבחן אשר כללה גם קטעים דינמאיים הניבה ממוצע צריכת דלק של כ-12 ק"מ לליטר. אמנם זה לא הנתון המוצהר (15 ק"מ/ל') אבל לא מאד רחוק ממנו. בהקשר האופניים, בעיקר לגבי מנשאי גג יש לצפות לעליה של כ-5% בצריכת הדלק רק עם גגון ושני מנשאים ועד 15% עם שני אופניים על הגג. זאת, בפרמטרים של הבחינה שקיימנו.

אופל אסטרה ספורטס טורר. מחפשים יתרון יחסי? ב-6000 שקלים תקבלו מנשא אינטגרלי המתכנס לתוך הפגוש האחורי. צילום: רוני נאק
אופל אסטרה ספורטס טורר. מחפשים יתרון יחסי? ב-6000 שקלים תקבלו מנשא אינטגרלי המתכנס לתוך הפגוש האחורי. צילום: רוני נאק

אופל אסטרה ספורטס טורר

מהמכוניות שבחנו עד היום במדור "בייקמוביל" הספורטס טורר משלבת האופן המוצלח ביותר את השימושיות של סטיישן מוביל אופניים עם מכונית שתהיה איכותית, מתגמלת ומהנה לנהיגה. מערכת ההנעה נהנית ממנוע חזק אך חסכוני ותיבת הילוכים מוכרת ואמינה, האיבזור טוב מאד ועם אופציות של חישוקי גלגלים (ראו בצילומים) מולטימדיה מקומית ואפילו מנשא אופניים מקורי המסתתר בתוך הפגוש האחורי. עם כל זה, יחד עם האיכות הכוללת הטובה של המוצר, אפשר להרכיב מכונית מאד מעניינת.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

3 comments

  1. כתבה יפה. כל הכבוד. תמורה מצויינת לכסף.

    תיקון קטן בנוגע לנתוני המנוע בפסקה השלישית:
    בהנחה ומדובר שם על מנוע הדיזל, התפוקה היא 160 כ"ס ולא 180 כמצויין.

  2. מתקן האופניים מקסים נוח , מתוכנן היטב כך שאפשר יהיה גם לפתוח את הדלת האחורית- רק חבל שמחירו אסטרונומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen + 11 =