יום שלישי , 19 מרץ 2024
פיג'ן 308SW. מנוע טורבו חזק וחסכוני, המון חלל לשאת אופניים. צילום: רוני נאק
פיג'ן 308SW. מנוע טורבו חזק וחסכוני, המון חלל לשאת אופניים. צילום: רוני נאק

בייקמוביל פיג'ו 308SW

מאת: רוני נאק

ימים קשים עוברים על קונצרן PSA, וכאשר החרב מונפת על הצוואר, הדרך היחידה לצאת מהפינה הקשה הזו, היא להתעורר ולהתחיל ליצור, להמציא, לחדש ולהפתיע. ואם צריך לסמן דגם אחר אשר עשה פסיעה משמעותית מהדור הקודם לדור הנוכחי יהיה זה הפיג'ו 308 במהדורתו הנוכחית. ואנחנו מדברים כאן על התחלה מדף נייר חלק, ועם נגיעות של אותו DNA משובח של פיג'ו אשר נראה שנזנח בעשורים האחרונים.

הדגם הזה הושק בסתיו 2013 והוא מכיל את השפה העיצובית החדשה של פיג'ו וכן את שיטת המספור העדכנית שלהם לפיה הדגמים עם סיומת "8" מיועדים למדינות המפותחות ואלו עם סיומות אחרות – לא. ה-308 שייכת לקבוצת הקומפקטיות בה משחקת האחות סיטרואן C4  וכן פולקסווגן גולף, פורד פוקוס ודומיהן.

פיג'ן 308SW. בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ, אורך כולל של כמעט 5 מטרים. לפיג'ו הזו יש נוכחות! צילום: רוני נאק
פיג'ו 308SW. בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ, אורך כולל של כמעט 5 מטרים. לפיג'ו הזו יש נוכחות! צילום: רוני נאק

ברוח השנים האחרונות נעשה שימוש בפלטפורמה מודולארית – כזו המשמשת דגמים נוספים בקונצרן – ועובדה מעניינת היא שהפלטפורמה מסוגלת להגיע בקונפיגורציה של הנעה קדמית או הנעה כפולה. האם זה רמז לבאות? הגמישות של הפלטפורמה הזו מאפשר ליצור מכונית עם כמה בסיסי גלגלים, מרווחי גחון משתנים ואפילו חבילות מתלה שונות. ה-308 וסיטרואן פיקאסו הם הגדמים הראשונים אשר עושים שימוש במבנה המתקדם הזה כאשר בעתיד אנו צפויים לראות דגמים נוספים מ-PSA ומ-GM (השותפה לפיתוח) אשר ינצלו אותה לדגמים קומפקטיים משלהם – אולי לשברולט קרוז הבאה?

על ההנעה מופקד מנוע טורבו בנפח 1.2ל' עם שלושה צילינדרים אשר מפיק 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ כבר מ-1750 סל"ד. הכוח עובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטארית עם שישה הילוכים מתוצרת AISIN היפנית (חברת בת של טויוטה). וכאן פחות או יותר מסתיים הדמיון בין גרסאות ההצ'בק ל-SW שאותו בחנו.

פיג'ן 308SW. תא הנהג זהה לזה של פיג'ו 308 הרגילה. הארכיטקטורה החדשה של המותג בולטת לעין ומרבית החומרים נעימים ואיכותיים למגע. צילום: פיג'ו
פיג'ו 308SW. תא הנהג זהה לזה של פיג'ו 308 הרגילה. הארכיטקטורה החדשה של המותג בולטת לעין ומרבית החומרים נעימים ואיכותיים למגע. צילום: פיג'ו

אנחנו לא "יועצים" אנו נסגור עבורך את עסקת הרכב הטובה ביותר

בייקמוביל הונדה סיוויק טורר

ל-SW בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ מרשימים מזה של ההצ'בק מה שמביא אותו למחוזות של סגמנט רכבי המנהלים מבחינת האורך. זה אגב עומד על 273 ס"מ. גם האורך הכללי מרשים 460 ס"מ כאשר הרוחב ניצב על 180 ס"מ – מדובר כאן על מכונית בעלת נוכחות.

העיצוב פחות מלהיב מזה של ההצ'בק ונראה כאילו המעצב פשוט הניח סרגל על האיור המקורי והוסיף לו כמה ס"מ שהיה צריך. הקווים ארוכים ומתמשכים ואין אקרובאטיקה של עיצוב-מרכב זולת "משיכות מכחול" ארוכות. ברכב המבחן מצאנו גם מראות וידיות בצבע המרכב, חישוקי סגסוגת נאים, מסיט רוח אחורי ועוד אבזור רב. זאת, בגרסת "אקטיב" היחידה שיש ל-SW במחיר של 135 אלפי שקלים.

הפנים נהנה מאותה ארכיטקטורה ייחודית אשר הוצגה לראשונה ב-208. לוח המחוונים מועתק למיקום גבוה מעל להגה, גלגל ההגה קטן ושמנמן והדשבורד נקי יחסית ממיתוג כאשר רוב התפעול נעשה ממסך מולטימדיה גדול במידה של 9.7 אינץ' (אייפד זה 10.1).

פיג'ו 308SW. עיצוב אינו הצד החזק של הירכתיים. מצד שני, מפתן ההעמסה נמוך, מפער הדלת רחב והספויילר שלמעלה מתכתי ומאפשר התקנת מנשא אופניים אחורי. צילום: רוני נאק
פיג'ו 308SW. עיצוב אינו הצד החזק של הירכתיים. מצד שני, מפתן ההעמסה נמוך, מפער הדלת רחב והספויילר שלמעלה מתכתי ומאפשר התקנת מנשא אופניים אחורי. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות כוללת 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה, זמזמם חגירה, עיגונים למושבי ילדים ועוד.

חלל הפנים הוא עצום, הודות לבסיס הגלגלים והמרכב הארוכים. ללא קיפול המושבים האחוריים יעמדו לרשותכם 600 ליטרים של נפח, ועם הקיפול יעלה הנפח ב-1,000 ליטרים נוספים לנתון של 1,600 ליטרים. מה שאפשר לנו להשליך לתוכו שני זוגות אופני הרים מגודלים ולא נודעו כי באו לקרבו.

הנסיעה בפיג'ו 308 מאד הפתיעה אותי. אם בעבר ניסו בפיג'ו לחקות את הפילוסופיה הגרמנית של כיול מתלים (קשה בהתחלה ורך בסוף המהלך), הרי שהפעם נראה שהם חזרו למקורות עם כיול מתלים חמאתי אשר סופג ומבודד את הנוסעים משיבושים, מספק נוחות נסיעה וחווית נהיגה נעימה מאד. מנגד כיול המתלה אינו רופס או לוקה בתת-שיכוך והמרכב מרוסן יפה בכל תנאי ומצבי הנהיגה הסבירים. אפילו ההיגוי לא מאד מנוכר כפי שהיה ב-307 אליה לא נתגעגע.

פיג'ו 308SW. לתא המטען נפח של 600 ליטרים עם המושבים מורמים. כשמקפלים אותם נוצרת רצפה שטוחה והמון מקום גם לאופני הרים ארוכי מתלים ורחבי כידון. צילום: רוני נאק
פיג'ו 308SW. לתא המטען נפח של 600 ליטרים עם המושבים מורמים. כשמקפלים אותם נוצרת רצפה שטוחה והמון מקום גם לאופני הרים ארוכי מתלים ורחבי כידון. צילום: רוני נאק

מבחינה דינאמית יש לי רק תשבחות – בוודאי בהקשר שבו מתקיים המבחן הזה. בשלושת ימי הבחינה עלינו לירושלים לשתי פגישות חשובות, הסתובבנו במשימות לוגיסטיות בעיר, הקפצנו ילדים לבית הספר ולחוגים וגם נדדנו עם אופניים לסינגלים האהובים שלנו בשעת בוקר מוקדמת. משם אחרי הרכיבה, היישר לבניין המשרדים ולחניה התת-קרקעית כאשר האופניים נותרים נעולים ובטוחים בתוך המכונית (בכ"ז שלדת קרבון ומחיר של 5 ספרות…).

[pro_ad_display_adzone id="83"]

למנוע הטורבו תפוקת כוח נאה וזמינות כוח מרשימה למדי. אני לא חובב גדול של מנועי שלושת הצילינדרים מהדור האחרון, וראינו כמה ביצועים די אומללים של הקונספט. אבל במקרה הזה מדובר במנוע שלושת הצילינדרים הטוב ביותר שיש כרגע בשוק אשר נתוניו טובים יותר אפילו מהמנוע המקביל לו אשר עתיד להגיע לקבוצת VW. והאמת, אם לא הייתי מציץ בדף הנתונים הייתי מתקשה לנחש שיש כאן מנאז אטרואה ולא רביעיית בוכנות. המנוע מאוזן וחלק, בעל צליל נעים, ונטול רעידות. הצימוד לתיבת ההילוכים מצוין, מבחינת יחסי ההעברה מול עקומת ההספק ובמצב ספורט הסטיישן הגדול מקבל BOOST נוסף וחינני. יחד עם זאת, צריכת הדלק הייתה נהדרת עם ממוצע של 16.5 קילומטרים לליטר. כאשר בנהיגה מודעת אפשר לשפר עוד יותר את הנתון הזה.

פיג'ו 308SW. זהו אחד הסטיישנים הטובים יותר שיש בקבוצה הזו. וזה קורה בזכות חלל הפנים, דינאמיות מצויינת וחווית נהיגה ונסיעה נעימים שלא לומר צריכת דלק סבירה. צילום: רוני נאק
פיג'ו 308SW. זהו אחד הסטיישנים הטובים יותר שיש בקבוצה הזו. וזה קורה בזכות חלל הפנים, דינאמיות מצויינת וחווית נהיגה ונסיעה נעימים שלא לומר צריכת דלק סבירה. צילום: רוני נאק

מה לא אהבנו? עיצוב הפנים הנקי אני נתמך בכל מקום בחומרים איכותיים. החלק העליון של הדשבורד נהדר אבל מדרג החומרים יורד מהר ככל שעוברים לאזורי B של תא הנוסעים. זה המלכוד של עיצוב כזה. תנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות ולי הייתה מוזרה במקצת. חלקי הפלסטיק המבריקים שעל גלגל ההגה מעט מבריקים מדי ומרגישים זולים למגע.

פיג'ו 308SW. האריה חוזר לשאוג, הפעם בגרסת 2015 עם מסך מגע גדול, מנוע טורבו מתקדם וייחוד כמו שהיה פעם לפיג'ו. ברוך שובך לישראל! צילום: רוני נאק
פיג'ו 308SW. האריה חוזר לשאוג, הפעם בגרסת 2015 עם מסך מגע גדול, מנוע טורבו מתקדם וייחוד כמו שהיה פעם לפיג'ו. ברוך שובך לישראל! צילום: רוני נאק

וכמובילת אופניים פיג'ו 308SW מצטיינת בזכות חלל פנים ענק (ובלי זיזים ושקעים שלוכדים את הדוושות), מסיט רוח מתכתי אשר מאפשר צימוד בטוח של מנשא אופניים אחורי, וגג רחב מספיק למנשא גג ו-שלוש זוגות אופניים. יש כמובן לקחת בחשבון כי נשאית אופניים מחוץ לרכב תשפיע מהותית על צריכת הדלק – עד 20% יותר עם שני אופניים על הגג.

Check Also

מבחן רכב MG ZS EV

רכב הפנאי החשמלי הקטן של MG, ה-ZS, חוזר לשוק אחרי עדכון עמוק, עיצובית, מערכת הנעה עם טווח ארוך וחבילות נוחות ובטיחות עשירות

One comment

  1. חשוב לציין שהמרחב בין הסרנים "בוזבז" על הבאג' והיושבים מאחור סובלים ממרווח רגליים מצומצם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × five =