יום חמישי , 18 אפריל 2024
יש לרכב רכב פנאי או רכב שטח עם הנעה כפולה קבועה? מעכשיו בטסט יעשו עליו סיבוב! צילום: פז בר בתמונה טויוטה ראב-4
יש לרכב רכב פנאי או רכב שטח עם הנעה כפולה קבועה? מעכשיו בטסט יעשו עליו סיבוב! צילום: פז בר בתמונה טויוטה ראב-4

ברדק בטסט למכוניות עם הנעה כפולה

תומר הדר

בעלי סובארו פורסטר ישנות, ראב 4 ישנות, או כל רכב אחר בעל דיפרנציאל מרכזי שימו לב: בטסט השנתי, אימת הג'יפאים, הבוחן ייקח את מכוניתכם לסיבוב. למעשה, הבוחן צריך כבר מאז  1999 לקחת את המכונית לסיבוב, אך לעתים הבוחן שכח, או שלא היה מתאים לו. כעת הוא יהיה חייב. כך עולה מתוכננו של רענון להוראת נוהל (שחוברה עוד ב-1999) שהופץ למכוני הרישוי לאחרונה.

RhinoRackLogo_v1

זהו הסיפור: בשנת 1999 שמו לב אנשי משרד התחבורה לעובדה בשטח: עם העלייה בפופולאריות של רכבי כביש שטח רכים הגיע גם גל של רכבי כביש שטח רכים שכן מיועדים לעבודות שטח קלות: פולקסווגן טיגואן, טויוטה ראב 4, סובארו פורסטר ודומיהם. הבעיה היא שבמבחן הרישוי השנתי – הטסט – בחלק ממכוני הרישוי לא ממש נמצא הציוד המתאים לבחינה של הרכבים הללו. למי שלא יודע – כיום במכוני טסטים מותן דינמומטר בדיקה – אותו מתקן שבו המכונית מונחת על ארבעה גלילים גדולים ו"נוסעת" על הגלילים עד שהבוחן מבקש מהנהג לבלום – ומודד את יכולת הבלימה. או לסירוגין – רק גלגליו האחוריים של הרכב מונחים על הגלילים והבוחן מבקש מהנהג למשוך בבלם היד כדי לבדוק את עוצמת הבלימה בגלגלים האחוריים (בחלק מהמכוניות,לדוגמה סובארו ישנות, בלם היד פועל דווקא על הקדמיים).

יש לרכב רכב פנאי או רכב שטח עם הנעה כפולה קבועה? מעכשיו בטסט יעשו עליו סיבוב! צילום: סובארו בתמונה סובארו פורסטר ממודל 99'
יש לרכב רכב פנאי או רכב שטח עם הנעה כפולה קבועה? מעכשיו בטסט יעשו עליו סיבוב! צילום: סובארו בתמונה סובארו פורסטר ממודל 99'

וכאן הבעיה: ברכבים בעלי דיפרנציאל מרכזי, כאשר הרכב "מרגיש" שהגלגלים הקדמיים נבלמו, הוא מעביר כוח לסרן הקדמי כדי להמשיך להתקדם – והרכב "נלחם" כדי להשתחרר מהדינמו. התוצאה במצב כזה, כפי שלמדו במספר מכוני רישוי בישראל, יכולה להיות נזקי פחחות וצבע למכונית ואולי אפילו קיר שבור למכון הבדיקה. וכמובן – לא נשכח מה קורה לדיפרנציאל המרכזי של רכב שהסרן הקדמי שלו מסתובב במהירות – והסרן האחורי שלו מוחזק במצב סטאטי בכוח. (דרייבשאפט שבור בתור התחלה). לכן במשרד התחבורה הוציאו בשנת 1999 נוהל מיוחד לבדיקת רכבי ארבע על ארבע בעלי הנעה קבוצה לארבעת הגלגלים. לפי הנוהל על הבוחן לבדוק קודם כל שהרכב לא נמצא במצב שבו הדיפרנציאל המרכזי נעול – כלומר הכוח עובר אל ארבעת הגלגלים. ואם מדובר ברכב שבו לא ניתן לבטל את נעילת הדיפרנציאל המרכזי, הבוחן חייב לנהוג ברכב ולקבוע בעצמו האם מדובר ברכב שמערכת הבלימה שלו תקינה. חשוב לציין שהנוהל תקף רק לגבי רכבים שמצוידים בדיפרנציאל מרכזי שאינו ניתן לניתוק. לדוגמה – סובארו ישנות בעלות מערכת הנעה כפולה סימטרית, שמעבירה את כוח המנוע כל הזמן אל ארבעת הגלגלים.

כאמור, הסיבה לרענון היא הבלבול שנוצר בקרב הבוחנים: כיום בחלק ניכר מרכבי הכביש שטח החדישים שמצוידים במערכת הנעה כפולה דווקא יש ניתוק לדיפרנציאל המרכזי, מה שמאפשר להם להיבחן כראוי על ידי מכוני הרישוי. טסט נעים ו…בהצלחה!

Check Also

טויוטה 4Runner מהמם!

רכב שטח כהילכתו! טויוטה 4Runner כל חדש ולא מוותר במ"מ על יכולת השטח והקשיחות של קודמו. מוסיף לזה לא מעט "טק" חכם לשטח. בסתיו אצל הדילרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × four =