יום חמישי , 24 אוגוסט 2017
דף הבית » מגזין » דאצ'יה לומדים את השטח
דאצ'יה לומדים את השטח
נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. צילום: ניר בן זקן

דאצ'יה לומדים את השטח

נועה עפרוני צילום: ניר בן זקן

מאז הושק מותג דאציה בישראל בתחילת השנה נמכרו 200 דאסטרים 4X4, כרבע מהכמות הכללית. רוב הלקוחות עברו אל הג'יפון הרומני ממכוניות כביש וכמו תינוק העושה את צעדיו הראשונים, גם מי שעולה לשטח (ולא יורד – לשטח זה עליית מדרגה) מוטב שיעשה זאת בליווי צמוד. חברי מערכת "שטח" המסוקסים לא ששו להיענות להזמנה להדרכת נהיגת השטח הראשונה שערכה דאצ'יה ללקוחות הדאסטר. קצת יותר מידי שחצנות, סנוביזם ואגו שמאפיין גברים בכלל וכאלה שמחשיבים עצמם שועלי שטח בפרט, משהו שלי ממש אין. למעשה לא נהגתי על רכב ידני כמעט עשור, מסעות מלכת המדבר להעצמה נשית מעולם לא עשו לי את זה וסיבוב קצר על טרקטורון לא נחשב ברקורד. וכך מצאתי את עצמי ביום שישי בשעת בוקר מוקדמת שחשבתי שרק הציפורים ערות בה, בכניסה לישוב בת שלמה כדי לעשות את הצעד הראשון במקום בו נגמר הכביש.

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מי שילב 4X4? צילום: ניר בן זקן

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מי שילב 4X4? צילום: ניר בן זקן

"מי שילב 4X4?"
בשאלה הזו נפתחה ההרצאה התיאורטית, זו המחויבת לפני כל תרגול ברטוב. מוש כהן (61) מדריך נהיגת שטח מ"המרכז הישראלי לסיור" מבהיר לכולם כי אם מישהו חשב שבגלל שהוא תדלק פעם את הג'יפ של המ"פ בצבא, או רכב על טרקטורן בטיול מודרך ברמת הגולן לא אומר שהוא יודע לנהוג בשטח. "ההבדל בין נהיגת כביש לשטח היא בתלת ממדיות. בשטח יש הפרשי גבהים משמעותיים; עליות, ירידות בורות וחריצים, מקדמי החיכוך משתנים כל הזמן ונמוכים ברובם מאספלט מה שמחייב נהיגה הרבה יותר מדויקת ומחושבת" מסביר כהן. ההרצאה התיאורטית ממשיכה בהסבר על החלקים המכאניים שנמצאים מאחורי הדשבורד ומתחת לשטיחים הרצפה ושלא ידעתם על קיומם, על התהליך העברת התנועה מהמנוע לגלגלים. ואם זה נשמע מסובך, אז מוש מצליח להסביר את מה שנראה כעניין לגיקים של רכב ומכאניקה בלבד בצורה פשוטה וקלה להבנה. כך למשל את הצורך בשילוב 4X4 בכל ירידה לשטח הוא משווה לעולם החיות שמסוגלות ללכת בשטחים שאדם יתקשה לעבור בגלל שהן מונעות בארבע רגליים. גאוני! השעה וחצי התיאורטית שחשבתי שתהיה משעממת ותנוצל לנמנום קל לאחר ההשכמה המוקדמת התגלתה כהצצה לעולם מסקרן, שאמנם לא ימנע מהמוסכניק שלי לנסות לעבוד עלי. אבל חשוב מכך הידע המכאני הוא הבסיס לשימוש נכון ובטוח במכונית בכלל וברכב השטח בפרט עבור מי שמתכוון להתמודד מול האתגרים שמצפים מימין לקו השוליים הצהוב. בהמשך היום גם יתגלה מי שהקשיב בשיעור ומי צריך להשלים שיעורי בית…

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מבוא לעבודות מע"צ - איך למלא מדרגת סלע גבוהה? צילום: ניר בן זקן

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מבוא לעבודות מע"צ – איך למלא מדרגת סלע גבוהה? צילום: ניר בן זקן

בהר סיני של הג'יפאות
ניר (בן זקן) שתפס את תפקיד הצלם הפעם, ציין בפני שכל ג'יפאי מתחיל מכיר את הר חורשן הסמוך לישוב בת שלמה. בין שורות עצי האורן יש אין סוף קטעים טכניים; עליות וירידות, בורות, חריצים ושיפועי צד במגוון רמות קושי, בית ספר מושלם ללימוד נהיגת שטח. אנחנו מתחילים בירידה מסולעת הכוללת מדרגת סלע גבוהה שנראית בלתי אפשרית למעבר, גם בהליכה רגלית. מוש מוריד את כולם מהרכבים ומסביר על תהליך מעבר מכשול; סריקה רגלית לצורך בחירת ציר הנסיעה הנוח והקל ביותר, בחינה של תוואי הקרקע וגם עבודת מע"צ קלה באמצעות אבנים כדי למתן את שיפוע המדרגה. לאחריה הירידה המאתגרת נראית פתאום אפשרית למעבר. מוש שב-25 השנים האחרונות עוסק בהדרכת נהיגת שטח הוא האיש שאתם רוצים לידכם ברגע הזה. מכוון את הנהגים בדייקנות כירורגית, נוטע בהם הרבה ביטחון שהכל בסדר ואפילו מצליח להרגיע את מפלס החרדה הגבוהה שלי. חצי שעה לאחר מכן כל עשרת הדאסטרים מגיעים למטה ללא שריטה.

ואחרי שיורדים צריך גם לעלות – כמאמר הקלישאה ירידה לצורך עליה. ההבדל בין ירידה לעליה הוא שבירידה תמיד מגיעים למטה (במצב צבירה כזה או אחר). בעליה אם לא ממקמים את הגלגלים נכון ולא לוחצים במדויק על דוושת הגז לא תגיעו לפסגה או במילים פשוטות צריך כאן מוח ולא כוח. הדאסטר הוא עדות לכך – לא נראה כמו חיית שטח, לא חזק במיוחד אבל במעבר חריץ המשלב קרקע סלעית ופודרה, מתכון חלקלק במיוחד, מוש מדגים כיצד מיקום נכון של הגלגלים ושמירה על תנועה איטית ורצופה מאפשרים מעבר כמעט חלק של המכשול. רק כמעט כי גם הוא מדומם את המנוע בעליה, וכשזה קורה לי באותו מקום בדיוק אני שמחה שאני בחברה טובה. ובכל מקרה זה הוכחה לכך שכמו בחיל השריון גם כאן האישה שבדאסטר תנצח.

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מתעצלים להוריד את האוויר מהצמיגים? תתחילו לחפור! צילום: ניר בן זקן

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. מתעצלים להוריד את האוויר מהצמיגים? תתחילו לחפור! צילום: ניר בן זקן

מקסימום חולר
הדובדבן שבקצפת היא הדיונה הגדולה בקיסריה, שבאמצע חודש אוגוסט מהווה אתגר משמעותי כתרגיל המסכם. מוש לא עושה לנו חיים קלים ומראה כיצד לחץ אוויר מלא גורם לגלגלים לחפור בחול לכיוון אוסטרליה. מזל שיש כאן הרבה כוח גברי ששמח להפגין שרירים בחילוץ "גבעת חלפון" סטייל. איך אומרים יש מי שלומד דרך הראש ויש מי שדרך הרגליים. "בחול צריך כל הזמן לשמור על מומנטום. אם עצרתם קשה עד בלתי אפשרי להתחיל תנועה מחדש. ורק אם תדמיינו את עצמכם בפסגה תגיעו לשם" מסביר מוש את התאוריה שבנהיגת דיונות. אז כמו ילדה טובה אני מתמקמת על מסלול שיאפשר מקסימום תנופה, מביטה לקבוצת העצים שבראש הדיונה ולוחצת את דוושת הגז עד תום. באופן נשגב מבינתי אנחנו (זה הדאסטר ואני) מגיעים לפסגה. בחזרה לקבוצה שנותרה בתחתית שאר המשתתפים מבקשים ממני טיפים, באיזה הילוך עלית, מאיפה לקחת תנופה וכו', אבל עד סוף היום אף אחד מהם לא הצליח להגיע לפסגה, משהו שמספק לי גאווה קטנה.

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. הוסכמת! מסדר הסיום הראשון למודרכי קורס השטח של דאצ'יה. צילום: ניר בן זקן

נהיגת שטח עם דאצ'יה דאסטר. נועה עפרוני הצטרפה ליום ההדרכה הראשון בשטח. הוסכמת! מסדר הסיום הראשון למודרכי קורס השטח של דאצ'יה. צילום: ניר בן זקן

הדרכת השטח של דאצ'יה אומנם לא מכינה אף אחד לקו הזינוק של ראלי דקאר (אמרו לי שזה מירוץ השטח הקשה בעולם) או הופכת אותו לנהג מבצעי בסיירת מטכ"ל (אומרים ששם גדלו נהגי השטח הטובים בארץ). אבל בדומה לכל הדרכת נהיגה בסיסית היא מקנה "ארגז כלים" להתמודדות עם צעדים הראשונים בעולם רחב, מגוון ומלא הפתעות. "אין נהג שטח שלא שקע ואם מישהו טוען שהוא כזה אז סימן שהוא לא באמת נוהג בשטח. הלימוד בשטח לא מפסיק לרגע, וחשוב לקחת את הדברים לאט-לאט ולא להרגיש שאתם גיבורים אחרי היום הזה. נהיגה בשטח מחייבת הרבה תרגול, וכל כניסה לשטח דורשת מכם קודם כל לכבד את האדמה שעליה אתם נוסעים. מי שיישם את העקרונות הללו ויצבור ניסיון יהפוך לנהג שטח מצוין, אבל חשוב לזכור שהלימוד כאן לא נפסק אף פעם" מסכם מוש את ההדרכה במה שנראה כשיעור לחיים, לא פחות ואולי אף יותר, מהדרכת נהיגת שטח.

2 comments

  1. יופי של כתבה,מעבירה יפה את החוויות מאותו יום.
    תודה לדאציה על הפקת האירוע ולמוש המדריך המקצוען !!

  2. האם יהיה סיבוב נוסף?

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6