יום שישי , 29 מרץ 2024

דרך היין הנסתרת

מדור הטיולים בחסות יונדאי

צילומים: פז בר

במסעותיי הגעתי לאזור יתיר הרבה יותר מפעם אחת, ומעולם לא חשתי בו באמת בנוח בעיקר בשל הקרבה לחברון. זה כבר הפך נחלת העבר עם הקמת גדר ההפרדה ועיבוי מערכי הצבא באזור והיום אין כל חשש בטחוני ליהנות מהפינה הנפלאה הזו – מיקרו קוסמוס – שבין שוקת לערד.

שביל ישראל יוליך אותנו לכל האורך צילום פז בר


מתחילים

המסלול מתחיל מהכניסה ליישוב עמשא ברום של כ-850 מטרים מעל לפני הים. הישוב הקטן מזמין אורחים וניתן ללון בו ערב לפני. נשים פעמינו מערבה על בסיס סימון השבילים הנוח של "שביל ישראל". הסימון יובילנו על פני הכרמים המטופחים של יקב יתיר, יעביר בחניוני קק"ל מוצלים שבחלקם אף ברזים עם מים טובים לשתיה ומתקנים לילדים ונעבור גם בתל יתיר הגדול עם שרידי ההתיישבות היהודית במקום.

חורבת תל יתיר מהמקרא ועד היום צילום פז בר

מקום מעניין

יתיר היא חורבה המשתרעת על אוכף ועל שתי הגבעות שמצדדיו. יתיר מזוהה עם עיר מקראית הנושאת אותו השם בספר יהושע (פרק ט"ו) בו מתוארת כעיר בנחלת שבט יהודה. במסגרת השבט ניתנה העיר יתיר למושבם של הכוהנים מבני אהרון – לפי ספר יהושע. עוד מוזכרת יתיר  בשמואל א' לאחר שדוד חוזר ממסע הניצחון כנגד העמלקים ומחלק את השלל בין ערי יהודה, ויתיר. יש לדוד אפילו שני גיבורים בני העיר יתיר: עירא היתרי וגרב היתרי.
הישוב יתיר נזכר בתקופה הביזנטית באונומסטיקון של אבסביוס: "יתיר במטה יהודה. עיר כהונה. והוא היום יתירא כפר גדול מאוד כולו נוצרים כ-כ' (20) מילים מבית גוברין בדרומא הפנימית סמוך למלחתא". יתיר נזכרת גם במפת מידבא מהמאה ה-6 לספירה.
בחורבת יתיר טרם נערכה חפירה ארכיאולוגית אם כי בסקרים ארכיאולוגים שנערכו במקום נמצאו חרסים מתקופת הברזל 2 וכן מהתקופה הרומית והבזנטית. כיום ניתן למצוא בתל כנסיה ביזנטית, חורבות בתים, גת, קולומבריום (מתקן לגידול יונים),קברי שיח', מערות קבורה ובורות מים רבים.

המורד התלול מהר חירן צילום פז בר

מיתיר גולש הטיול לעבר הישוב מיתר וחולף בסמוך לחווה של שי דרומי. השביל הכבוש נוח מאד לנסיעה לכל סוגי רכבי הפנאי שטח וקל מאד לרכיבה באופני הרים. הטיול מסתיים לאחר כ-26.5 ק"מ במפגש עם כביש 60 בו נפנה שמאלה לכיוון צומת שוקת.


הצג את יתיר במפה גדולה יותר

כמה קשה?

פרופיל המסלול נוח מאד וברובו מורד. קטעים ממנו עשויים להיות מהירים מאד באופניים ונדרשת מיומנות ועירנות. הפרש הגובה הכולל עומד על כ-450 מטרים וחלקים מהמסלול מוצלים ונעימים.

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen + seventeen =