יום רביעי , 24 אפריל 2024

האקרים חוטפים מזל"ט!

A160T_Forester של בואינג. מסוק ללא טייס בעל יכולת התקפית. האם הוא חשוף לחטיפה? צילום: BOEING

ככל שהמלחמה בטרור מתמשכת, והלחימה בעצימות נמוכה ממשיכה לשמור על הבערה, נמשיך ונראה יותר ויותר יישומים לכלי טיס זעירים מסוגים ולמטרות שונות. הדברים אמורים לא רק במזל"טים צבאיים המשמשים מזה שנים לאיסוף מודיעין ואף תקיפה אלא גם בשימוש הולך וגובר באמצעי צפיה אוויריים המשמשים יחידות משטרה ברחבי העולם וכן גופים אזרחיים רבים. לצד הקונפליקטים, שכבר התרחשו, לגבי השימוש במרחב האווירי עם מטוסי תעופה אזרחית.

נמאס לך לקרא על זה? בוא להטיס מטוס בעצמך!

היום התפרסמה בארה"ב ידיעה כי קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטת אוסטין בטקסס הצליחה לפרוץ ולהשתלט על מזל"ט אזרחי כשהם משתמשים בחומרה בשווי 1,000 דולרים בלבד! הידיעה מעוררת דאגה רבה לגבי הסכנות הטמונות באירוע מהסוג הזה (וכולנו זוכרים היטב את התמונות של המזל"ט האמריקאי שנחטף באירן).

מספר הפניות להפעלת מזל"טים על-ידי המשרד לבטחון פנים בארה"ב וסוכנויות אחרות, כולל חברות אבטחה ואינברסיטאות, אשר הגיעו למנהל התעופה האמריקאי – FAA – הולך וגובר. אולם אותות GPS בלתי מוצפנים (כפי שמשתמשים בהם בכלי טסי אזרחיים) חושפים את הכלים האלו לחטיפה בידי כל מי שיש לו אלף דולרים והידע הטכנולוגיה הנדרש. הניסיון באירן מלמד שגם הכלים המבצעיים המתוחכמים ביותר חשופים במידת מה.

לא רק עיניים יפות! מזל"ט פרדטור יכול לצפות, להאזין, לסמן מטרות או לפגוע בהן בעצמו. המחשבה של חטיפת אחד כזה מצמררת! צילום: GD

הדרך שבה נחטף המזל"ט על ידי הסטודנטים הטקסאנים נקראת בעגה הטכנולוגית "spoofing"  ומשמעותה היא לשדר אותות GPS מזוייפים בעוצמה רבה לעבר כלי הטיס ואז להסיטו מנתיב הטיסה המקורי שלו על ידי הזנת נתיב GPS לשימוש החוטפים. על ידי מניפולציה עדינה של אותות ה-GPS יכולים החוטפים להביא את המזל"ט לכל מקום שיבחרו. בדיוק בשיטה הזו – כך לפי המקור בארה"ב – נחטף מזל"ט הביון האמריקאי לאירן. וזו לא הפעם הראשונה שמידע ממזל"טים נחשף לעיני האויב. בשנת 2009 גילה כוח אמריקאי בעירק, מחשבים ניידים ברשות לוחמי אופוזיציה בעלי הזנה לשידורי מזל"ט חיים של חיל האוויר האמריקאי. המלחמה הדיגיטאלית מקבלת תפנית מאד אלימה.

הרון של התעשייה האווירית. אחד הענפים העשירים יותר של התעשיות הבטחוניות. וישראל בין המובילות בתחום. צילום: IAI

בישראל קיימות כתריסר חברות המפתחות מזל"טים – או כטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים) – הבולטות שבהן: התעשייה האווירית, אלביט ואירונוטיקס. ברשות התעופה האזרחית שלנו נרשמו כ-50 דגמים שונים ואותה רשות פרסמה באפריל האחרון הוראות טיסה ראשונות לכלי טיס בלתי מאויישים בישראל (כלים שאינם של חיל האוויר).

Check Also

200% סוללה! פריצת הדרך לה חיכינו

amprius האמריקאית מציגה סוללה עם דחיסות אנרגטית כפולה מזו שאנו מכירים. 500 וואט/שעה לק"ג. המשמעות היא הכפלת הטווח החשמלי בסוללה במשקל רגיל או שימוש בסוללה קטנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 4 =