יום שישי , 29 מרץ 2024
קיה KX3 - קרוסאובר קומפקטי על בסיס קיה ריו. מנוע טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. צילום: KIA
קיה KX3 - קרוסאובר קומפקטי על בסיס קיה ריו. מנוע טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. צילום: KIA

הגלגלים של סין

כתב: ניר בן זקן

אומנם התערוכות הנחשבות והמשמעותיות ביותר בתעשיית הרכב עדיין נערכות באירופה (פרנקפורט, פריז וג'נבה) ובארה"ב (דטרויט, ניו יורק ולוס אנג'לס) אבל אלה שצוברות פופולאריות הולכת וגוברת נמצאות במדינות מתפתחות בהם משקיעות היצרניות משאבים רבים כתוצאה מפוטנציאל הצמיחה של שווקים אלה. בתערוכת הרכב שנערכת בימים אלה בעיר השלישית בגודלה בסין, גואנגג'ואו השוכנת באזור המסחר המפותח בדרום המדינה, שימשה במה לחשיפת כמה דגמים חדשים של היצרניות הגלובאליות והסיניות המיועדות לשוק המקומי.

קיה הציגה את ה-KX3 קונספט, המהווה דריסת רגל בסגמנט הקרוסאוברים הקומפקטיים שזוכים לפופולאריות ערה בכל העולם. ה-KX3 מתבסס על פלטפורמת הריו אבל בעל בסיס גלגלים נדיב של 259 ס"מ (2 ס"מ יותר המותאמים לשוק המקומי חובב בסיסי גלגלים ארוכים) ואורך/רוחב/גובה של 163/176.5/426 ס"מ קצר ב-10.5 ס"מ, רחב ב-4.5 ס"מ וגבוהה ב-17.5 ס"מ בהשוואה לריו סדאן בעוד תא המטען מכיל 400 ליטרים. כנהוג בקיה, העיצוב החיצוני מרשים אבל מעט מצועצע במקרה דנן עם מופע של יחידות תאורה משולבות לד המשוכות אחורנית וגריל טרפזי הפוך מעניקות לו מראה "קרפדי". מגני פלסטיק שחור סביב למרחב ובתי גלגל נפוחים מספקים את פוזת רכב השטח בעוד באחוריים מציצים צמד מפלטים. בחזית שוכן מנוע 1.6 טורבו עם הזרקת דלק ישירה המשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמד עם 7 יחסים ואופציה להנעה כפולה קבועה. אומנם ה-KX3 מיועד לשוק הסיני, אבל ניתן להסיק שהגרסה האירופאית שתראה אור על פי הערכות לקראת סוף 2016 תאמץ את מאפייני העיצוב האלה.

קיה KX3 - קרוסאובר קומפקטי על בסיס קיה ריו. מנוע טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. צילום: KIA
קיה KX3 – קרוסאובר קומפקטי על בסיס קיה ריו. מנוע טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. צילום: KIA

אחרי משפחתית סדאן 4 דלתות ומשפחתית האצ'בק 5 דלתות קורוס, שבבעלות איש העסקים עידן עופר וחברת צ'רי, הציגה מול הקהל המקומי את הדגם השלישי בהיצע שלה גרסת הקרוסאובר ה-3 City SUV. למרות תאורת לד, מגני פלסטיק מודגשים סביב לבתי הגלגל ותוספת 6.7 ס"מ לגובה בהשוואה לדגמי הכביש, החרטום נראה שגרתי למידי, בעוד האחוריים עם קורה C משתפלת לאחור, מסיט אוויר גדול מעל השמשה ויחידות תאורה גדולות הפכים את הישבן לאטרקטיבי יותר מהפנים. בחזית שוכן מנוע 1.6 ליטר טורבו המספק 156 כ"ס ו-21.4 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית כפולת מצמד עם שישה יחסים בשני המקרים. הביצועים סבירים 10.1 שניות במיאוץ ל-100 קמ"ש (10.8 שניות בתיבה כפולת מצמד), 208 קמ"ש מרביים וצריכת דלק של 14.7 קילומטר לליטר.
למרות הבעלות הישראלית זמן רב עוד יחלוף בטרם יחל השיווק המקומי אם בכלל.

קורוס 3 סיטי SUV. ג'יפון קומפקטי מהשותף הישראלי. צילום: קורוס
קורוס 3 סיטי SUV. ג'יפון קומפקטי מהשותף הישראלי. צילום: קורוס

לדעת רבים כוכב התערוכה היה הלנד-ווינד X7 שהוא למעשה חיקוי כמעט מושלם ללנד-רובר איווק רק בשליש מחיר מגרסת המקור. במבט ראשון קשה להבחין בהבדלים פרט לסמל בחזית, אולם תא הנוסעים נראה ברמת איכות נמוכה בהרבה מזו של המקור. גם תחת מכסה המנוע שוכנת יחידת כוח אחרת המגיעה מיצובישי בנפח 2.0 ליטר טורבו בנזין המספקת 204 כ"ס ו-25.5 קג"מ ומשודכת לתיבת הילוכים ידנית עם 6 יחסים או אוטומטית עם 8.

לנד ווינד X7. נראה כמעט כמו פקסימיליה של ריינג' רובר איווק. צילום: לנד ווינד
לנד ווינד X7. נראה כמעט כמו פקסימיליה של ריינג' רובר איווק. צילום: לנד ווינד

תרבות החיקויים נפוצה במדינה בעלת כמות האוכלוסייה הגדולה בעולם, אבל הצגת הדגם בתערוכה הגיעה בתזמון הגרוע ביותר עבור לנד-רובר, שרק בחודש שעבר חנכה את המפעל הראשון שלה מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת בצ'אנגשו, אזור תעשיה מתפתח מצפון לשנחאי, שייצר את האיווק (ובעתיד דגמים נוספים של קונצרן JLR) עבור השוק המקומי. את לנד-רובר החיקוי הסיני כלל לא שעשע ומנכ"ל החברה ד"ר רלף ספט אמר כי "העובדה שהעתקה מסוג זה היא עניין מתמשך בסין מאוד מאכזבת. העיקרון הפשוט הוא שזה לא משהו שצריכה לקרות; הקניין הרוחני הוא בבעלות יגואר לנד רובר ומהווה הפרה של תקנות בינלאומיות. אני אדבר עם הפקידים שלנו ועם השותפים שלנו בצ'רי כדי למצוא דרך לעקוף את המצב הזה. אני לא יכול לדמיין כיצד פקידים סיניים שישמחו על פעולות המערערות את אמינותה של המדינה." כך או אחרת, בישראל לא נראה בקרוב את האיווק במחיר של משפחתומטית.

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − 16 =