יום שלישי , 17 אוקטובר 2017
דף הבית » אופני הרים » הצמיג הנכון
הצמיג הנכון

הצמיג הנכון

יש באופניים חלקים חשובים רבים – וכל אחד מאלו תורם את חלקו ביצירת החוויה שבסופו של דבר מחזירה אותנו שוב ושוב לשטח ולסינגלים. מכל החלקים האלו, אחד החשובים שבהם – ויש יאמרו החשוב ביותר (אחרי מסת שרירי הרגליים) הם הצמיגים. בחירה מוטעית עשויה במקרה הטוב לגרום לכם לחזור בהליכה הביתה ובמקרה הטוב פחות תזכו לשלל ציורים חדשים על הגבס. זה מה שאתם צריכים לדעת:

צמיגי 26 לאופניים אגרסיביים. צילום: פז בר

צמיגי 26 לאופניים אגרסיביים. צילום: פז בר

עם או בלי פנימית

הבחירה האוטומטית תהיה לצמיגי טיובלס. הם לא בהכרח קלים יותר, אבל מאפשרים לרכוב עם לחץ אוויר נמוך יותר ומשפרים את האחיזה ואת החיבור לשביל (המשקל של גלגל מושלם יהיה רב יותר אצל צמיג עם פנימית ונוזל נוגד תקרים). הטיובלס לא ייצבט (מה שהחבר'ה קוראים לו "סנייק בייט") וכמעט תמיד יהיה בו נוזל נגד תקרים אשר יאפשר לכם להמשיך לרכוב גם עם קוץ או מסמר נעוצים בו. קרע גדול מדי לנוזל? הכניסו פנימית והמשיכו לרכוב. החסרונות הם שצריך חישוקים המיועדים לכך ומוסך אופניים שיודע מה הוא עושה אחרת תאכלו הרבה חצץ ומהר מאד תחזרו לפנימיות. ובשורה התחתונה: תעדיפו טיובלס.

29 אינץ אגרסבי ורחב. צילום: פז בר

29 אינץ אגרסבי ורחב. צילום: פז בר

סוליה

בחירת הסוליה ורוחב הצמיג הם עניין קריטי וחשוב מאד. במקרה הזה אתם חייבים להיות כנים עם עצמכם – לנסות ולחשוב היכן אתם מבלים את רוב הקילומטרים שלכם ולבחור בהתאם. צמיג רחב מדי עלול שלא להתאים לשלדה או שלא יישאר מספיק מקום כדי לפנות בוץ מצטבר. בנוסף לצמיג רחב התנגדות רבה יותר לגלגול והוא ממש יבבאס ברכיבות קרוס קאנטרי ארוכות. מה זה צמיג רחב? נאמר ממידה 2.2 ומעלה (באינצ'ים).

אז איזו סוליה? אם אתם רוכבים על קרקע מהודקת ויציבה (כמו למשל בשבילים של בן שמן בעונה הזו) תפיקו את המירב מסולייה בעלת מבנה קוביות צפוף וקוביות נמוכות. לסוליה כזו התנגדות קטנה יותר לגלגול ותוכלו אף לרדת מעט ברוחב הצמיג כדי לשפר את המהירות בשבילים הפתוחים ו/או המהודקים.

צמיג XC עם קוביות נמוכות וצפופות בעל התנגדות פחותה לגלגול ולרוב שוקל פחות מצמיג AM אגרסיבי. צילום: פז בר

צמיג XC עם קוביות נמוכות וצפופות בעל התנגדות פחותה לגלגול ולרוב שוקל פחות מצמיג AM אגרסיבי. צילום: פז בר

אם אתם מבלים יותר באיזור עם יותר דרדרת, סלעים ואולי גם בוץ, יהיה עליכם להרחיב את מידה הסוליה, לפתוח קוביות רחב יותר ולבחור בצמיג יותר אגרסיבי אשר ינשך יותר את הקרקע והמרווח בין הקוביות יאפשר ניקוי עצמי טוב יותר. צמיג כזה לרוב יהיה בעל הרכב גומי רך יותר כדי לשפר את האחיזה אבל ישלם מחיר באורך החיים שלו. אגב, כלל האצבע אומר: "על קרקע רכה צמיג קשה על קרקע קשה צמיג רך".

ואז יש צמיגי "כלבו", צמיגי ביניים אשר אינם מצטיינים בדבר אבל מסוגלים לתת פתרונות על פני מגוון רחב של סוגי קרקע. לאלו לרוב יש מבנה סוליה צפוף יחסית עם קוביות דופן מוגדלות, והם מתגלגלים בקלות ומשלבים הרכב גומי רך.

צמיג כלבו במידה 27.5 על אופני ק.ט.מ. עושה הכל אבל לא מצטיין בכלום. צילום: פז בר

צמיג כלבו במידה 27.5 על אופני ק.ט.מ. עושה הכל אבל לא מצטיין בכלום. צילום: פז בר

חוסכים במשקל – או לא

הדרך הזולה ביותר לדיאטה היא לא להפסיק לאכול אלא להחליף לצמיגי מירוצים. במקום רכיבי טיטאניום תוכלו לחסוך משקל רב – המחיר הוא עלות גבוהה יותר של הצמיג ודפנות וסוליה דקים מאד ופגיעים. זה מצויין ליום של תחרות אבל לא יחזיקו התחרעות בסינגל מסולע.

הצמיגים המתקפלים לרוב יהיו קלי משקל, יקרים יותר ועשויים מחומרים אקזוטיים כמו קבלאר (כמו שיש באפודים חסיני ירי). הפשוטים יותר יהיו צמיגים שאינם מתקפלים כשאת הצורה אוחזת טבעת תיל שבתוך כתף הצמיג. המקפלים והקלים יותר יתאימו לרוכבי קרוס קאנטרי ומרתון בעוד שרוכבים הנסמכים יותר על כוח משיכה להנעה ומשקל לא מטריד אותם כמו עמידות – יהנו מהחוסן של צמיג תיל.

טיפים וטריקים

יוצאים למירוץ אפיק או לרכיבת XC ארוכה? הרכיבו צמיג צר יחסית – עד 2.1 – והעלו את לחץ האוויר. אם פני השטח מתאימים בחרו בסוליה בעלת מבנה צפוף וקוביות נמוכות. זה ישפר מאד את הגלגול, יהפוך את הדיווש ליעיל יותר ויעזור לכם לשמור מהירות על השביל.

מתכננים מפגש עם החבורה בסינגל טכני? לכו על צמיג רחב והפחיתו את לחץ האוויר כדי למקסם את האחיזה בקרקע ואת יכולת הספיגה של חבטות. לצמיגים רחבים לרוב גם דפנות עבות יותר, זה הופך אותו לעמיד יותר בפני צביטות ותקרים.

מידות רוחב מומלצות: XC בטווח שבין 1.9 ל-2.1, AM, 2.1 עד 2.3, HD 2.3 עד 2.7

זה סופו של כל בלון...צילום: רוני נאק

זה סופו של כל בלון…צילום: רוני נאק

27.5 אינץ' או מה?

אם יש קונצנזוס בעניין הזה הוא שזו מידת הגלגל האופנתית ביותר. חצי מיצרני האופניים טוענים שזו מידה שהמציא החצי השני שלא השכיל לפתח אופני 29' מוצלחים – וטענה הפוכה נטענת כלפי אלו שהמרו את כל הקלפים על 29' והזניחו את המידות הקטנות יותר.

ובקיצור – ומאד בגדול – בחרו באופניים עם גלגלי 29 אינץ' אם אתם רוכבים בעיקר בשבילים פתוחים ו-XC. תשלמו "קנס" בדמות משקל גלגלים גדול יותר וגמישות שאינה תמיד נעימה אבל המהירות בהחלט שמפצה על זה.

27.5 אינץ' ירגישו מאוד מוכרים למי שרכב על 26. יכולת התמרון הטובה נשמרת, כמו גם התאוצה ועם יכולת מעט טובה יותר בגלגול וכיסוי קילומטרים. בסופו של דבר פשרה די טובה בין השניים ועם היצע רחב של שלדות ורכיבי הנעה קל למצא זוג מענג למדי. היתרון מורגש ביותר באופניים עם מתלה של 130 מ"מ ומעלה.

26 אינץ' – חדים ותזזיתיים ביחס ל-29. יתאימו לרוכבים אגרסיביים ולשבילים טכניים. כבר שכחנו שפעם זה כל מה שהיה.

חשוב לזכור שצמיג 26 יהיה קל יותר מ-27.5 שיהיה קל יותר מ-29. בפערים שבין 50 ל-100 גרם בין המידות לצמיג מאותו דגם, באותה מידה ומאותו הרכב חומרים. צמיג נחשב ל"קל" כשהו שוקל כ-450 גרם ול"כבד" בהגיעו ל-600 גרם ומעלה.

לבריאות

4 comments

  1. אכן לסינגל טכני סלעי מתאים צמיג רחב, בשרני,עם דופן עבה.
    אך כיצד מתגברים על האטיות בקטעים שהם פחות טכניים, כמו עליות וכו'.
    האם ניתן לשחק ברוחב הצמיג או לבחור מידות שונות לגלגל הקידמי והאחורי.
    לי יש כרגע פאט אלבט 2.4 של שוואלבה בשני הגלגלים ואני סובל בקטעים שהם פחות טכניים, לרבות עליה.
    איזה המלצה ניתן לקבל?

  2. יש לי שאלה אני רוצה לקנות לאופניים שלי צמיגים מידה 26*2.1 אבל הגלגלים שלי עכשיו מידה 26*1.95 האם הצמיג שאני קונה יעלה על האופניים שלי?

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6