יום שישי , 29 מרץ 2024

השקה: פיז'ו 2008

סגמנט B (סופר מיני) תמיד היה חשוב לפיז'ו, פעמים רבות הוביל היצרן הצרפתי את מכירות הסגמנט הזה באירופה וה-208 החדש בהחלט שמנסה לחזור על ההצלחה של קודמיו. אלא שהפעם, עם ה-2008, נראה שפיז'ו לא מובילה אלא מובלת אחרי כוחות השוק והטרנדים האופניים. מצד שני שומר היצרן על יעדים ברומו של גלובוס ומתכנן ל-2008 עתיד עולמי לכן זה לא הפתיע שמצאנו עצמנו בחברת עיתונאי רכב מיפן ומזרח אסיה, כמו גם מדרום אמריקה ואפילו קובה.

השקה פיז'ו 2008. יחליף את גרסת הסטיישן במשפחת 208. המראה הנכון, איכויות חדשות אך ללא הנעה כפולה אמיתית. צילום: פיז'ו
השקה פיז'ו 2008. יחליף את גרסת הסטיישן במשפחת 208. המראה הנכון, איכויות חדשות אך ללא הנעה כפולה אמיתית. צילום: פיז'ו

גם מיקום ההשקה לא היה מקרי – אף פעם איננו כזה באמת – אלא נועד להעביר את המסר של רב-גוניות וגם להציג את היכולות התעשיתיות של המותג. חבל אלסז, על כרמי הגוורצטרימנר והמוסקט המצויינים שלו, נמצא בצרפת (יש שיתווכחו על זה) וגובל מצפון בלוקסמבורג, ממזרח בגרמניה ומדרום שוויץ. טבור ומפגש של תרבויות וטעמים ובמרכזו מגדל שעון וקן של חסידה. ובחבל אלסז וסמוך אליו נמצא המפעל אשר ייצר את ה-2008 לשוק האירופאי ומפעלי משנה נוספים חשובים פחות.

אריה או חתול?

ה-2008 מנצלת את הבסיס המכאני של ה-208 (סופרמיני סגמנט B) ומכאן מגיעה באופן טבעי לתחרות ישירה ברנו קפטור החדש, ניסן ג'וק וקטנים נוספים. ואם בעבר ראינו יצרני רכב אחרים עם ווריאציות של אותה פלטפורמה – הפעם פיז'ו השאירה אותה ממש ללא שינויים: אפילו בסיס הגלגלים נותר זהה עם 254 ס"מ. המשמעות היא קרוסאבר קומפקטי עם אורך כולל של 416 ס"מ רוחב של 182 כ"ס וגובה של 156 ס"מ. מרווח הגחון עלה ל-16.5 ס"מ בין השאר גם בזכות שימוש בחישוקי סגסוגת 17 אינץ' וצמיגים דו-שימושיים (M&S) אשר יאפיינו את הדגם.

השקה פיז'ו 2008. ארכיטקטורת הפנים החדשה של פיז'ו 208 מצאה את הדרך גם לקרוסאובר. היא יוצרת תחושה של "בתוך" ולא "מעל" כפי שהתרגלנו ברכבי פנאי. איכות כללית טובה. צילום: פיז'ו
השקה פיז'ו 2008. ארכיטקטורת הפנים החדשה של פיז'ו 208 מצאה את הדרך גם לקרוסאובר. היא יוצרת תחושה של "בתוך" ולא "מעל" כפי שהתרגלנו ברכבי פנאי. איכות כללית טובה. צילום: פיז'ו

ציניקאנים יאמרו שה-2008 הוא סטיישן שמתחפש לג'יפון, והריאליסטים יאמרו שהם לא מאד טועים. בעוד שחזית ה-2008 מכילה רכיבים רבים מה-208 (כולל השמשה הקדמית וקורות A) לצללית יש מאפייני "שטח" מובהקים: פגושים מובלטים, פס סף שחור המגן על החלק התחתון של המרכב, קורות אורך על הגג, ואפילו דמה-הגבהה לתקרה ולשמשות האחוריות. תמצאו כאן בתי גלגלים וקורה C בסגנון פולקסווגן טיגואן, וקו חלונות לנד רוברי בכאילו. זאת לצד הברקות כמו פינת השמשה הקדמית המדורגת, והפנסים האחוריים. אבל למרות עירוב הטעמים, התוצר הסופי נראה הומוגני ובהחלט שמסמן V בסעיף המגניבות.

תא הנוסעים התברך בשילובי צבעים נהדרים. ובכל חמשת רכבי ההדגמה בהם נהגתי, היה שילוב צבעים וחומרים שונה וכולם היו מצויינים. תא הנהג מציג את הפילוסופיה החדשה של פיז'ו עם גלגל הגה קטן-קוטר ועב-בשר. מעליו ועמוק פנימה שוכן לוח מחוונים עיקרי ובולטת מעל הקונסולה המרכזית מערכת מולטימדיה וניווט. מהותית סביבת הנהג אינה שונה מזו שבה 208 אבל כן מרגישה, ונשמעת, איכותית ומוצקה יותר. כרגיל תמצאו את המדרג הקבוע של החומרים מהרך והנעים ביותר בהשיג יד ועד לקשה ולנבוב במקומות שבהן העין מגיעה לעיתים נדירות והיד כמעט שלא.

השקה פיז'ו 2008. תאורת אמביאנס דקורטיבית סביב המחוונים הראשיים ולאורך מסילות הגג. ללא גג שמש תקבלו תקרה עם "שריטות" טרפי אריה. צילום: פיז'ו
השקה פיז'ו 2008. תאורת אמביאנס דקורטיבית סביב המחוונים הראשיים ולאורך מסילות הגג. ללא גג שמש תקבלו תקרה עם "שריטות" טרפי אריה. צילום: פיז'ו

המושב האחורי נעים ומרווח למדי ועם תמיכה סבירה בגוף והרגליים. לא מדובר בספסל שטוח ומינימאליסטי אלא במושב נעים ומזמין ואפילו הראות החוצה ממנו טובה (הייתה יכולה להיות טובה יותר אם ההגבהה של החלון האחורי הייתה אמיתית…). אם זאת הכניסה למושב האחורי בעייתית: המפתן צר בתחתית, רצפת הרכב עמוק אחריו, והתקרה נמוכה מדי. כך שבזמן שתתאמצו לכוון נעל במידה 44 לרווח בין המושבים תפגע פדחתכם בתקרה.

תא המטען מרווח למדי עם חלל של 370 ליטרים ואפשרות לקפל את המושב האחורי במלואו או בשלישו. עוד תמצאו בו טבעות עגינה, רשת שימושית, שקע מתח, ושפה עמידה עליה אפשר להחליק בקלות ארגז או מזוודה כבדים.

היצע המנועים כולל שני מנועי בנזין: 1.2ל' תלת צילינדרי עם תפוקה של 82 כ"ס ו-12 קג"מ, 1.6ל' עם 120 כ"ס ו-16 קג"מ. המנוע הראשון נהנה מתיבת הילוכים ידנית או רובוטית (חד-מצמדית) ואילו ה-1.6 ישודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילו' או AL4 אוטומטית.

השקה פיז'ו 2008. נראית טוב ודוברת את השפה המותגית החדשה של פיז'ו. מרווח גחון מוגדל, צמיגים גדולים ומסילות גג יוצרים מראה מוקשח. צילום: רוני נאק
השקה פיז'ו 2008. נראית טוב ודוברת את השפה המותגית החדשה של פיז'ו. מרווח גחון מוגדל, צמיגים גדולים ומסילות גג יוצרים מראה מוקשח. צילום: רוני נאק

מגוון מנועי הדיזל עשיר מעט יותר ונראה כי פיז'ו השקיעה יותר מאמצים בכיוון הזה:1.4 ל' עם 68 כ"ס ו-16 קג"מ ו-1.6 ל' עם 92 ו-115 כ"ס ועם 23 ו-28 קג"מ בהתאמה. אלו מקבלים תיבות הילוכים ידניות עם חמישה ושישה הילוכים (115 כ"ס) או רובוטית חד-מצמדית עם שישה הילוכים.

לפי נציג לובינסקי – יבואנית פיז'ו – אשר נכח בהשקה גרסאות המנוע הרלוונטיות לישראל (ההגה באוקטובר/נובמבר) הן ה-1.2 בנזין 82 כ"ס, 1.6 120 כ"ס עם תיבה אוטומטית ודיזל 1.6 עם 92 כ"ס ותיבות רובוטיות וידניות 5 הילוכ'.

שני חידושים (אצל פיז'ו) ראויים לציון כוללים מערכת חניה אוטומטית הדומה למה שאנו כבר מכירים מקבוצת פולקסווגן ובקרת משיכה grip control אשר מנסה להתמודד בשטח של ה-4X4 עם האמצעים שיש בסגנון של "זה מה יש ועם זה ננצח".

בין כרמים לטירות

מסלול הנהיגה היה פתלתל ודינמי באופן מפתיע. ואפילו שיש יומרות של "הנאה מנהיגה" וכיוב', לרוב בהשקות משחקים אותה על-בטוח ולא שולחים אותנו, אונסי המצערות, לכבישים המקורזלים. לא כך הפעם, והיכן שהערפל והגשם לא הסתירו את הכביש אפשר היה ללחוץ ולגלות תכונות ניהוג ושלדה נהדרת. ה-2008 מעט רוכנת בכניסה לפניה, אבל עושה זאת בנכונות, והרכינה עוזרת הן בתקשורת עם הנהג והן להעביר משקל לגלגל הנכון. קל מאד להתמכר למסרים של השלדה ובלי לשים לב להיכנס לקצב נהיגה מהיר ואגרסיבי מאד וה-2008 מגיבה וזורמת איתך בנכונות של מגהצת סטייגי'ם מקצועית. נכון, ההגוי החשמלי מעורפל למדי במרכז, הרווח בין ההילוכים של התיבת האוטומטית גדול מדי, ומנוע ה-1.6ל' מחוספס, לא גמיש במיוחד ובסל"ד גבוה משדר תהודה (אולי מצוקה…) לא נעימה דרך פתחי האוורור. מצד שני הבלמים חזקים ומידיים והשלדה שתחת הישבן – סוכריה.

השקה פיז'ו 2008. בין הכפרים והעיירות של חבל אלזס גילינו פיז'ו נוחה, נעימה וחובבת נהיגה. צילום: רוני נאק
השקה פיז'ו 2008. בין הכפרים והעיירות של חבל אלזס גילינו פיז'ו נוחה, נעימה וחובבת נהיגה. צילום: רוני נאק

בקצב איטי ואחראי יותר, תגלו מכונית נעימה מאד עם NVH מצויין. וזה נכון לנהיגה בעיר, על כבישים משובשים ואפילו דרכים של אבנים משתלבות ("דרך בלגית") מאלו פגשנו די הרבה בין הכפרים הציוריים שדרכם עברנו. האם נוחות הנסיעה נזקפת לצמיגים הגדולים או לעובדה שפיז'ו מצאו את כיול המתלים של פעם? קשה לדעת. בשורה התחתונה זה עובד.

מנוע ה-1.2 ל' היה כמו זכרתי: חלש, מחוספס ועם צליל סינקופה שיוצר רושם כי הנה בכל רגע הוא ינשור על הכביש. לזכותו אפשר לומר ששיא המומנט – כל 12 הקג"'מים – מגיעים ב-2,700 סל"ד. אבל דינאמיות ממנו והלאה ואפילו שהוא קל יותר ב-21 ק"ג מה-1.6ל' זה לא עוזר לגרסה הזו של ה-2008 להפוך ליותר מכלי תחבורה בסיסי למי שצריך.

הדיזל 1.6 ל' עם 115 כ"ס ו-28 קג"מ היה המנוע הכי מרשים בעיניי ועם תיבת הילוכים ידנית עם שישה הילוכים אפשר מצד אחד לקבוע קצב התקדמות נאה אך גם לחסוך דלק. זמינות הכוח, וכמותו הנדיבה, ממכרת ואפילו כיף לערבב הילוכים עם מנוף כה מדוייק ושילוב חיובי (בניגוד הפוך לתיבה עם חמשת ההילוכים לה מהלך ארוך ארוך ושילוב של לפעמים-כן-לפעמים-לא).

השקה פיז' 2008. ללא הנעה כפולה נסמכת האחיזה בשטח על צמיגי M+S ובקרת משיכה "גריפ קונטרול". שביל ליד כרם גוורטצרמינר. צילום: רוני נאק
השקה פיז' 2008. ללא הנעה כפולה נסמכת האחיזה בשטח על צמיגי M+S ובקרת משיכה "גריפ קונטרול". שביל ליד כרם גוורטצרמינר. צילום: רוני נאק

"רוב האנשים לא רוצים הנעה כפולה" זו הייתה התשובה הרשמית לשאלתי האם צפויה גרסת הנעה כפולה "וחוץ מזה יש לנו GRIP CONTROL שעושה את העבודה". וכשעברתי מהדוברת של החברה, למהנדס של השלדה התשובה התחדדה והתגלתה כמגבלות המבנה של הפלטפורמה. זה-מה-יש זוכרים? אז במסגרת החשיבה הנ"ל התקינה פיז'ו בקרת משירה מרובת-מפות עם מתג ואייקונים המזכירים מאד את הטריין רספונס של לנד רובר. אבל אל תמהרו לצאת על ה-2008 למעלה עשוש כן? ההנעה היא קדמית בלבד, מרווח הגחון הוא רק 16.5 ס"מ ובקרת משיכה טובה יכולה להביא אותך רק עד נקודה מסויימת מאד ולא מעבר לכך. עדות היא הפגוש שנשאר בבוץ באתר ההדגמה של ה-GRIP CONTROL.

השקה פיז'ו 2008. הצלבה על שפת אגם. מלאכותי אני יודע אבל הייתי חייב. לשלדה של ה-2008 כמה מגבלות, מהלך מתלים והנעה כפולה נמנות עליהן. צילום: רוני נאק
השקה פיז'ו 2008. הצלבה על שפת אגם. מלאכותי אני יודע אבל הייתי חייב. לשלדה של ה-2008 כמה מגבלות, מהלך מתלים והנעה כפולה נמנות עליהן. צילום: רוני נאק

 

החתול ששאג

ה-2008 מנסה בפרמטרים רבים לדמות עצמו לרכב גרמני. והוא עושה זאת בממדים של נוחות נסיעה, בידוד רעשים ואיכות כוללת שלו כמוצר. בקו המוצרים של פיז'ו הוא יתפוס את מקומו של ה-SW שלא יהיה תחת ימי ה-208 ויתן תחליף אופנתי ועדכני (מכאן שאפשר לגזור גם יקר יותר) להלן "קרוסאובר" מסתם עוד "ספורט וואגן".

גרסת 1.2ל' ברמת איבזור בסיסית תהיה בדיוק תחליף לאותו SW, הדיזל 1.6ל' ראוי להיות הגרסה הדינאמית-אך-חסכונית של הדגם ואילו ה-1.6 האוטומטית יכול להמתין על הספסל עד שתוחלף בגרסת 1.2ל' טורבו עם 130 כ"ס ואליה משודכת תיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם שישה הילוכים, לקראת סוף השנה הקלנדרית.

מה שידוע כרגע לגבי השוק המקומי הוא שיגיעו שלוש גרסאות מנוע: 1.2ל' 82 כ"ס, 1.6 'ל בנזין עם 120 כ"ס ו-1.6ל' דיזל עם 92 כ"ס. מפרט האיבזור עוד לא גובש ומכאן גם לא המחירים הסופיים. לפי אותו נציג לובינסקי אשר נכח בפרזנטציה המחיר יהיה: "תחרותי ביחס לקטגוריה" ומכאן אנו יכולים לגזור תקרה של כ-130 אלף שקלים. בסוף אוקטובר אצלנו.

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen + two =