יום שישי , 29 מרץ 2024
מיצובישי פאג'רו חוגג 3 מיליון יחידות. 33 שנות יצור, אינספור נצחונות בראלי דקאר ולקראת התחדשות משמעותית בדור הבא. צילום: מיצובישי
מיצובישי פאג'רו חוגג 3 מיליון יחידות. 33 שנות יצור, אינספור נצחונות בראלי דקאר ולקראת התחדשות משמעותית בדור הבא. צילום: מיצובישי

וידאו: מיצובישי פאג'רו חוגג 3 מיליון

כתב: ניר בן זקן

למרות שמיצובישי הייתה היצרנית היפנית הראשונה שפיתחה רכב בעל הנעה כפולה (ה-PX33 מ-1934 שפותח עבור צבא אימפריית השמש העולה), הפאג'רו מעולם לא זכה לתהילה של מתחרהו לבית טויוטה. זאת למרות שהמורשת של רכב השטח עם סמל היהלום היפני, מפוארת לא פחות כשיותר משלושה עשורים לאחר שהוצג בתערוכת טוקיו ב-1981 מציינים בחברה את ייצור של הפאג'רו השלושה מיליון שיורד מפס הייצור בסקאוג'י ממערב לטוקיו.

כבר מהדור הראשון, הפאג'רו היה מתקדם טכנולוגית ועוד בסוף שנות השמונים הציע מכלולים מודרניים לתקופה שלא נראו קודם ברכב שטח תוצרת יפן כמו מתלה קדמי נפרד, הגה כוח ואופציה למנועי טורבו דיזל. הדור הראשון הוצע בשתי תצורת מרכב; 3 דלתות עם גג ברזנט או קשיח וארוך 5 דלתות שבהמשך זכתה לגרסה מפוארת במיוחד עם צביעה דו גוונית, חישוקים קלים בקוטר 15" ומנוע בנזין V6 3.0 עם 141 כ"ס שפותח בשיתוף קרייזלר. הדור הראשון היה כל כך מוצלח שב-1991 עם הצגת הדור השני, הוא המשיך להיות משווק כיונדאי גלופר עוד 13 שנים.
הדור השני של הפאג'רו היה מודרני וחדשני עוד יותר ולמרות ששמר על קווי העיצוב הכלליים של הגרסה היוצאת הוספת כנפונים בבתי הגלגלים וחזית עגלגלה יותר הפכו אותו לאחד מרכבי השטח הנאים ביותר בתחילת העשור האחרון של המאה העשרים. יחידות ההנעה כללו מנועי בנזין V6 וטורבו דיזל (2.5 ולאחר מכן 2.8 ליטר) מודרניים אבל עיקר החידוש היה תיבת העברה Super Select המשלבת את הטוב מכל העולמות והיא היחידה שגם כיום מציעה בחירה בין 4 מצבי הנעה; אחורית לכביש יבש המטיבה עם צריכת הדלק, כפולה קבועה עם דיפרנציאל מרכזי לכביש רטוב או מושלג, נעילת דיפרנציאל מרכזי לשטח והילוך כוח לשטח קשה עם אופציה לנעילת דיפרנציאל אחורית. בפן הבטיחותי צויד הפאג'רו בצמד כריות אוויר ו-ABS. הדור השני נחשב לפופולארי ביותר כשבין 1991 ל-1995 נמכרו כ-160 אלף יחידות בממוצע, נתון שמיצובישי לא שחזרה מאז. עדות נוספת להצלחה של הדור השני היא העובדה שהוא מיוצר ברישיון חברת CAG הסינית עבור השוק המקומי עד עצם היום הזה.

האבולוציה הגדולה ביותר בחיי הדגם נעשתה בדור השלישי שהוצג בקיץ 1999 ומוכר בארץ כקינג. על העיצוב שנראה עתידני בזמנו היה אחראי פינין פארינה כשמתחת לשמלה הנאה היה הפאג'רו רכב השטח הראשון ששילב בין מרכב אחוד ומיתלים נפרדים מלפנים ומאחור כמו במכונית כביש שהקנו לו נימוסי כביש שלא היו מוכרים בעולם רכבי השטח. בחזית הושם מנוע טורבו דיזל מודרני (3.2 ליטר 165 כ"ס) בעוד מנוע הבנזין בנפח 3.5 ליטר זכה להזרקת דלק ישירה (203 כ"ס) כחלק מהחלוציות של מיצובישי בתחום, אך רמת האמינות הייתה מפוקפקת בשל איכות הדלק באותה תקופה. בשוק המקומי שנות השיווק הראשונות הקינג היה רכב השטח הנמכר ביותר, הפעם היחידה שעקף את טויוטה לנד-קרוזר.
בסוף 2006 הוצג הפאג'רו הנוכחי בתערוכת פריז שהיה יותר מתיחת פנים לדור הקודם עם שינויים קלים כמו שדרוג העיצוב החיצוני ותא הנוסעים, כיול שונה למתלים והורדת מיקום הגלגל הרזרבי כדי להטיב עוד יותר עם התנהגות הכביש.

בסוף 2016 או תחילת 2017 צפויה מיצובישי להציג יורש חדש לפאג'רו, אך בהתאם למגמות בתעשיית הרכב ולאסטרטגיית החברה השמה דגש על טכנולוגיית הנעה היברידית, ספק רב עם הוא ישמור על הרוח של האב הקדמון ולא יהפוך לעוד קרוסאובר מפונפן בזרם המיינסטרים.

מיצובישי פאג'רו מנצח טויוטה לנדקרוזר במבחן השוואתי

טיול שטח לדרום עם מיצובישי פאג'רו

תהילת הדקאר
אי אפשר לכתוב על הפאג'רו מבלי להתייחס למירוץ הקשוח בעולם, הדקאר שמהווה מרכיב מרכזי בהילה של מיצובישי. קבוצת המירוים של היצרן היפני היא המצליחה ביותר במירוץ המפרך עם לא פחות מ-12 ניצחונות, בחמש מהן מילאה את כל הפודיום (ב-2002 איכלסה אפילו תשע מתוך עשרת המקומות הראשונים, רק את המקום התשיעי התמקם צוות עם טויוטה). למעשה ב-25 השנים בהם השתתפה בדקאר באופן רשמי, רק בשלושה מירוצים לא סיימה על הפודיום. יוטה קליינשמיטד הגרמניה, האישה היחידה שניצחה את הדקאר, עשתה זאת על גבי פאג'רו בשנת 2001.
הפעם הראשונה שהפאג'רו התייצב לקו הזינוק של הדקאר הייתה ב-1983, רק שנה לאחר שהושק ונהג הראלי הסקוטי אנדרו קאוון שאחז בהגה הצליח להגיע לקו הסיום ראשון מבין כל הרכבים בקטגוריה הסדרתית ושנה לאחר מכן הגיע שלישי בקטגוריה הכללית, מקדים מתחרים וותיקים כמו ג'קי איקס בפורשה 911, למרות שהפאג'רו עימו התחרה היה שייך לקטגוריה הסדרתית. ב-1985 הפאג'רו כבר הגיע משודרג לקטגוריה הבכירה וקטף את הניצחון הראשון. מיצובישי יישמה של ידע רב שצברה במירוצי השטח המפרכים בדגם הסדרתי והפג'רו היה לדגם הפופולארי ביותר בקרב הקבוצות הפרטיות כבסיס לבניית רכבי מרוצים. אפילו ה"צולל הצהובה" של רז הימן והלל סגל עושה שימוש ניכר במכלולים של פאג'רו.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 4 =