יום שישי , 26 מאי 2017
דף הבית » מבחני דרכים » ויטארה מול מוקה מול ג'וק מול 500X – משווה קרוסאוברים קטנים
ויטארה מול מוקה מול ג'וק מול 500X – משווה קרוסאוברים קטנים
שטח משווה: סוזוקי ויטארה מול אופל מוקה מול ניסאן ג'וק מול פיאט 500X. איזה קרוסאובר קומפקטי יהיה הנכון בשבילך? צילום: רוני נאק

ויטארה מול מוקה מול ג'וק מול 500X – משווה קרוסאוברים קטנים

ניר בן זקן

מאז הושק בתחילת השנה הפך קיה ספורטאז' 1.6 לקונצנזוס ישראלי שובר שיאי מכירות. אומנם טויוטה קורולה עדיין מובילה את הטבלה, אבל ספורטאז' – מכווץ המנוע והאיבזור – מחזיק במקום השלישי בטבלת המסירות עם יותר מ-8,000 יחידות. הוא הקרוסאובר הראשון להיכנס לפודיום מצעד המכירות – ולטפס לראשו. אבל יש מי שעבורו גם קיה ספורטאז' גדול מידי. יש גם מי שמחפש קרוסאובר מעוצב וייחודי יותר מהספורטאז' שחונה תחת כל עץ רענן.
הויטארה של סוזוקי מנסה להיות הפתרון. גרסה מעוצבת לקרוסאובר הנושאת את השם של אחד מרכבי השטח האייקונים והאהודים ביותר. חודש בלבד לאחר ההשקה התמלא פנקס ההזמנות של סוזוקי ב-1,500 לקוחות ורשימת ההמתנה ממשיכה להתארך עם זמני אספקה לעוד 3 חודשים. מדובר בהצלחה חסרת תקדים בהתחשב בכך שבחלק מהסוכנויות כלל לא היה ויטארה לתצוגה ובטח שלא נסיעות מבחן ללקוחות. אחרי המבחן הראשון זרקנו אותו למים העמוקים בהתמודדות מול צמד אירופאיות איכותיות ויפני אחד שהתחיל את הכל כדי לבדוק האם הויטארה הוא הקרוסאובר המעוצב הטוב בעיר.

אופל מוקה - יש טורבו יש איכות. צילום: ניר בן זקן

אופל מוקה – יש טורבו יש איכות. צילום: ניר בן זקן

איכות גרמנית? – אופל מוקה
המוקה נאה בהרבה מהאח התאום (שברולט טראקס) בזכות חזית מחודדת וכיסויי פלסטיק שחורים סביב למרכב, אבל בחבורה הזו הוא הפחות בולט. תא הנוסעים עשוי חומרים איכותיים, המושבים נוחים ובעלי תמיכה מצוינת (אך צפופים עבור מגודלי מידות) שטחי החלונות הגדולים תורמים לתחושה אוורירית של ישיבה על הגובה (אך קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה) ויש תאי אכסון רבים כולל צמד תאי כפפות. עיצוב הפנים לעומת זאת מיושן וקודר בשל שימוש אקסקלוסיבי בצבעים שחורים, ריבוי הכפתורים בקונסולה המרכזית ותפעול מערכת המולטימדיה באמצעות חוגה במרכז הדשבורד מסורבלים. המרווח לנוסעים מאחור מצומצם יחסית (למרות בסיס גלגלים של 255.5 ס"מ) בגלל ספסל נמוך ושטח החלונות האחוריים הקטן פוגע בשדה הראיה. מרווח הראש סביר. המושב האמצעי בעל מסעד קצר ונטול משענת ראש. תא המטען קטן (356 ליטר) אך צורתו הרבועה נוחה ופרקטית להעמסת הקניות.

אופל מוקה - פנים איכותי אך קודר. צילום: ניר בן זקן

אופל מוקה – פנים איכותי אך קודר. צילום: ניר בן זקן

המוקה עבר לאחרונה הוזלה כשגרסת הבסיס "פיקס" (ב-129 אלף שקלים) דלה באבזור המסתכם במערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, חישוקים קלים בקוטר 17" ו-6 כריות אוויר. גרסת "אנג'וי" (ב-135 אלף שקלים) מוסיפה מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל 7' ותצוגה של ספר הטלפונים בעברית.
מנוע 1.4 ליטר טורבו מפיק 140 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים. הביצועים טובים, בתאוצה מהמקום הוא היה שני בפער קטן אחרי ה-500X אבל הודות לזמינות כוח עדיפה הוא הקדים אותה בתאוצות ביניים המדמות עקיפה וחשובות יותר בעולם האמיתי. גם תיבת ההילוכים, לא מהירה כמו כפולת המצמד של פיאט, אך פועלת בצורה חלקה יותר מדגמי GM אחרים.

אופל מוקה - דינאמי אך קלסטרופובי במושב האחורי. צילום: ניר בן זקן

אופל מוקה – דינאמי אך קלסטרופובי במושב האחורי. צילום: ניר בן זקן

בכביש המהיר רעשי דרך מבודדים היטב וגם המנוע שקט יחסית (2,100 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך רעשי רוח נוכחים. המוקה היה הקופצני בחבורה ומעביר לישבני הנוסעים שיבושים במהירות נמוכה בעוד היעדר ריסון גרם לו להתנדנד יותר מהרצוי בכביש גלי ובמהירות גבוהה. בכביש מפותל אחיזת הכביש נמוכה, זוויות הגלגול גדולות והנטייה להיגוי יתר מפתיעה. ההגה קל וחסר תחושה ותפעול ידני לתיבת ההילוכים באמצעות כפתורים בקצה הידית מבלבל ומסורבל.
צריכת הדלק של המוקה הייתה סבירה; 12.9 ק"מ לליטר בשיוט ו-9.7 ק"מ לליטר בתנאים לחוצים יותר.

למבחן המלא של אופל מוקה

 

ניסאן ג'וק הוותיק עבר ריענון ממש לאחרונה. צילום: ניר בן זקן

ניסאן ג'וק הוותיק עבר ריענון ממש לאחרונה. צילום: ניר בן זקן

המייסד – ניסאן ג'וק
גם בחלוף חמש שנים מהשקתו הג'וק בולט מכל המכוניות על הכביש. הגרסה המחודשת נבדלת ביחידות תאורה עליונות מסוג לד, מגן בולט מפלסטיק שחור לפגוש הקדמי בעוד זה האחורי זוכה לצמד תוספות דמוי פתחי אוורור.
למרות ההבטחה לשיפור באיכות החומרים עדיין מרבית הדיפונים קשיחים וזולים בעיקר בחלקו העליון של הדשבורד ובחיפויי הדלתות. חלקה התחתון של הקונסולה המרכזית מכיל תצוגה מתחלפת לבורר מצבי נהיגה ולבקרת האקלים, שנראה מצועצע. המושבים לא נוחים ותומכים, ריפודי העור מחוספסים וגלגל ההגה אינו מתכוון למרחק ואין כמעט תאי אכסון. שטחי החלונות קטנים יוצרים תחושה קלסטרופובית וקורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה. המושב האחורי צפוף במיוחד, לרגליים (בסיס הגלגלים הקצר ביותר – 253 ס"מ), לרוחב ולראש ושטחי החלונות הקטנים מאחור לא מסייעים להפיג את התחושה. תא המטען גדול מבעבר (ב-113 ליטר ל-354 בסך הכל) אך בעל מפתח צר.

ניסאן ג'וק. איבזור נוסף הגיע עם רענון הדגם - אבל הפז"מ בכל זאת מורגש - בעיקר דינאמית. צילום: ניר בן זקן

ניסאן ג'וק. איבזור נוסף הגיע עם רענון הדגם – אבל הפז"מ בכל זאת מורגש – בעיקר דינאמית. צילום: ניר בן זקן

שיפור העיקרי בדגם המחודש נוגע לאבזור. גרסת "אסנטה" הבסיסית (130 אלף שקלים) כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, שמשות אחוריות מושחרות, חישוקים קלים בקוטר 17" ו-6 כריות אוויר. גרסת "טקנה" (135 אלף שקלים) כוללת בנוסף מסך מגע בגודל 5.8" עם מערכת מצלמות היקפית והעתקה של ספר הטלפונים בעברית, ריפודי עוד למושבים עם חימום לקדמיים, חלון גג (בעל רשת שאינה אטומה בפני שמש ישראליות), מפתח חכם, חיישני תאורה וגשם, מראות מתקפלות חשמלית ומערכת בטיחות מתקדמת המתריעה על סטייה מנתיב, עצמים בשטחים מתים והולכי רגל.
מנוע 1.6 ליטר מפיק 117 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה. רצועת הכוח צרה גורמת לתחושה עצלה, במיוחד אם בחרתם במצב "אקו" שהופך את תגובות המנוע לפלגמאטיות. גם שילוב ל"ספורט" (שמצריך שילוב כפול; דרך בורר מצבי הנהיגה וכפתור על ידית ההילוכים) אינו מייצר דחף מספק ודורש רגל כבדה כך שהוא הקדים רק במעט את הויטארה בקרב התחתית של מבחני הביצועים. בשימוש נמרץ תיבת ההילוכים הרציפה מעצבנת באופן פעולתה ומציבה את המנוע על 6,000 סל"ד המפיק רעש צורמני. בנהיגת שיוט הבידוד טוב משמעותית המנוע שקט (2,250 סל"ד ב-110 קמ"ש) וכך גם רעשי דרך ורוח שממעטים לחדור לתא.

ניסאן ג'וק. הנסיעה נוחה מבעבר - תא המטען עדיין זערורי. צילום: ניר בן זקן

ניסאן ג'וק. הנסיעה נוחה מבעבר – תא המטען עדיין זערורי. צילום: ניר בן זקן

המתלים עברו כיול מחדש ונוחות הנסיעה טובה מבעבר, בעיקר בכל הקשור לריסון המרכב בשיכוך שיבושים במהירות גבוהה. בכביש עירוני הוא עדיין קופצני יותר מהרצוי. גם היכולת הדינמית השתפרה מעט; הגה בעל משקל נכון, ואחיזת הכביש גבוהה מזו של המוקה אבל ההתנהגות במגבלות לא תמיד צפויה ומאוזנת, לעיתים נוטה לתת היגוי ולעיתים להיגוי יתר. תיבת ההילוכים נטולה תפעול ידני, אך מצב L מספק בלימת מנוע אפקטיבית בירידות.
צריכת הדלק הייתה טובה למדי, 14.2 ק"מ לליטר בשיוט ו-11 ק"מ לליטר בתנאים לחוצים יותר.

למבחן המלא של ניסאן ג'וק

 

פיאט 500X. מוגדש טורבו ומתגמל לנהיגה. צילום: ניר בן זקן

פיאט 500X. מוגדש טורבו ומתגמל לנהיגה. צילום: ניר בן זקן

הג'וב האיטלקי – פיאט 500X
בקטגוריה בה המראה הוא העיקר, ה-500X זוכה לניקוד גבוהה ומצליח לשמר את ההקשר העיצובי לגרסת המקור ולאייקון של פיאט, ה-500. זאת, בתוספת הקלוריות והנפח המחייבת בסגמנט זה. תא הנוסעים איכותי ועיצוב הפנים נאה עם פאנל מרכזי בדשבורד בצבע המרכב החיצוני, הגה שלוש צלעות בשרני וקטום בחלקו התחתון ולוח שעונים בצורת מנהרות עם צג מידע דיגיטלי במרכזו (המגיע מקרייזלר ומציע אינסוף נתונים). הוא גם שימושי תודות לתאי אכסון גדולים בדלתות וצמד תאי כפפות כשזה העליון מקורר. המושבים נוחים ותומכים, יש משענת יד מתכוונת למרחק וסף נמוך לחלונות הצד הקדמיים מקנים תחושה של ישיבה גבוהה. רק מתגי פתיחת החלונות והפלסטיק בגימור קרבון מרגישים זולים ומסך המגע במרכז הקונסולה קטן למדי. למרות בסיס הגלגלים הארוך (257 ס"מ) מרווח הרגליים סביר בלבד ושני בטיבו לויטארה. מרווח הראש מצומצם יותר. תא המטען פצפון (245 ליטר) וגם בעל מפתח צר שפוגע בשימושיות.
גרסת הבסיס "פופ" (ב-133 אלף שקלים) ענייה באבזור; ההגה לא מצופה עור, אין בלוטות' ומסך מגע וכיסויי הגלגלים מפלסטיק (טאסות). הרשימה כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, USB, בקרת שיוט, בלם יד חשמלי ו-6 כריות אוויר. גרסת "פופ סטאר" (ב-140 אלף שקלים) מוסיפה מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 5", בלוטות', תאורה עוקבת פניה וחישוקים קלים בקוטר 17".

פיאט 500X. גרסת הבסיס - POP - דלה מאד באיבזור ביחס למתחרות ובכלל. צילום: ניר בן זקן

פיאט 500X. גרסת הבסיס – POP – דלה מאד באיבזור ביחס למתחרות ובכלל. צילום: ניר בן זקן

מנוע 1.4 ליטר טורבו מפיק 140 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמד עם 6 יחסים. הוא מרגיש נמרץ ובשילוב תיבת הילוכים מהירת תגובה הביצועים טובים למדי, אבל הוא היה שני בפער קטן מהמוקה בתאוצות הביניים בשל רצועת כוח מעט יותר צרה. תיבת ההילוכים חלקה באופן פעולתה ונעדרת את הקפיצות והרעידות של תיבות כפולות מצמד אחרות. בידוד הרעשים טוב למדי; המנוע שקט (2,400 סל"ד ב-110 קמ"ש) ורק מעט רעשי רוח חודרים מהמראות.
מיתלי ה-500X נוקשים, כך שהיא מקפצת על מפגעי סלילה עירוניים, אבל הנוחות משתפרת ככל שעולה המהירות תוך שמירה על ריסון מרשים. האופי הדינמי בולט בכבישים מפותלים: זוויות הגלגול מזעריות, אחיזת הכביש גבוהה וההיענות המרכב לרצף של שינויי כיוון מצוינת. ההגה מדויק אך מצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה הופך את משקלו לכבד באופן לא טבעי.

פיאט 500X. צריכת דלק טובה לאור הביצועים - נוחה במהירות, קופצנית בעיר. צילום: ניר בן זקן

פיאט 500X. צריכת דלק טובה לאור הביצועים – נוחה במהירות, קופצנית בעיר. צילום: ניר בן זקן

צריכת הדלק טובה בהתחשב בביצועים עם 13.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-10.3 תחת לחץ בין היתר תודות למערכת Stop&Start.

למבחן המלא של פיאט 500X

 

סוזוקי ויטארה. עם תג המחיר התחרותי ביותר כאן, מציע תמורה נאה. צילום: ניר בן זקן

סוזוקי ויטארה. עם תג המחיר התחרותי ביותר כאן, מציע תמורה נאה. צילום: ניר בן זקן

הנוסטלגי – סוזוקי ויטארה
הויטארה נראה מצוין, בעל מראה רבוע ומסוקס כמו סבו המיתולוגי, במיוחד בשילוב צבעים דו גווני. בשונה ממתחריו הוא נטול חזות מגדרית. תא הנוסעים לעומת נטול שאר רוח ומרגיש מיושן בהיעדר מסך מגע, פשוט בגלל פלסטיקה קשיחה ומחוספסת ושימוש בשחור בעיקר יוצר תחושה קודרת. את מקומו של שעון זמן אנלוגי בין פתחי המיזוג בקונסולה המרכזית מחליף בגרסה הישראלית פקק מפלסטיק שחור שנראה כמחובר לאחר יד. מנגד יש תאי אכסון רבים ושימושיים, המושבים פחות נוחים ותומכים אך יהיו עדיפים לבעלי מידות גדולות ושטחי החלונות הגדולים יוצרים תחושה אוורירית של ישיבה על הגובה. למרות בסיס הגלגלים הקצר (250 ס"מ) המרווח לנוסעים מאחור עדיף לרגליים בגלל ספסל גבוהה וגם בממד הרוחב והגובה יש לויטארה יתרון קל. תא המטען הוא הגדול ביותר (375 ליטר) והשימושי ביותר תודות לסף נמוך, מפתח רחב, תאים בצידיו והוא היחיד עם שקע V12.

סוזוקי ויטארה. איבזור הנוחות והבטיחות נאה מאד. הביצוע של תא הנוסעים לא מבריק. צילום: ניר בן זקן

סוזוקי ויטארה. איבזור הנוחות והבטיחות נאה מאד. הביצוע של תא הנוסעים לא מבריק. צילום: ניר בן זקן

גרסת GLX היחידה בהיצע (ב-125 אלף שקלים) צנועה למדי וכוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, משוטים להעברת הילוכים מההגה, שמשות אחוריות מושחרות, חישוקים קלים בקוטר 16" ו-7 כריות אוויר. צביעה חיצונית דו גוונית מוסיפה 2,000 שקלים.
מנוע 1.6 ליטר (המוכר מהקרוסאובר) מפיק 119 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים. הביצועים היו פושרים למדי מה שהותיר אותו הרחק מאחור במבחני התאוצה. עיקר האשמה נעוצה בתיבת ההילוכים האיטית שבשונה מהרציפה שבקרוסאובר לא מוציאה את המיטב מיחידת הכוח ומחייבת את הנהג להחלפה ידנית ביציאה לעקיפה או בעליות. המנוע שקט בשיוט (2,000 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך רעשי רוח מסוננים פחות טוב.

סוזוקי ויטארה. תא המטען הגדול בקבוצה, מתלים נוחים במהירות איטית וצריכת דלק טובה. צילום: ניר בן זקן

סוזוקי ויטארה. תא המטען הגדול בקבוצה, מתלים נוחים במהירות איטית וצריכת דלק טובה. צילום: ניר בן זקן

לויטארה נוחות נסיעה עדיפה תודות לספיגת שיבושים טובה יותר, בעיקר במהירות עירונית. במהירות גבוהה הוא שני ל-500X שמציעה ריסון עדיף. התנהגות הכביש תזזיתית וחדה יותר מהקרוסאובר עליו הוא מתבסס. אחיזת הכביש גבוהה יותר וזוויות גלגול מצומצמות בהשוואה למוקה ולג'וק, אך הוא פחות דינמי ונמרץ מה-500X. לא אהבנו גם את ההגה בעל משקל קל וחופש במרכז.
צריכת הדלק של הויטארה הייתה הטובה ביותר עם 15.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-11.3 ק"מ לליטר תחת לחץ בין היתר תודות למערכת Stop&Start.

למבחן המלא של סוזוקי ויטארה

סיכום
ניסאן ג'וק המחודש מציג שיפור במראה מעודכן, צריכת הדלק טובה ורשימת האבזור עשירה. יחד עם זאת הוא מתקשה בשאר הפרמטרים; תא הנוסעים שלו צפוף, נוחות הנסיעה סבירה, הביצועים פושרים וגם התנהגות הכביש לא מלוטשת. כמו בעבר גם היום הג'וק הוא בעיקר הצהרה אופנתית והוא יקסום לרבים המוכנים להתפשר בנושא השימושיות, אך כיום הוא כבר לא נהנה מיתרון הבלעדיות.

שטח משווה: סוזוקי ויטארה מול אופל מוקה מול ניסאן ג'וק מול פיאט 500X. איזה קרוסאובר קומפקטי יהיה הנכון בשבילך? צילום: רוני נאק

שטח משווה: סוזוקי ויטארה מול אופל מוקה מול ניסאן ג'וק מול פיאט 500X. איזה קרוסאובר קומפקטי יהיה הנכון בשבילך? צילום: רוני נאק

• הדרך היפה לרדת מרמת הגולן

כל הסודות – קמפינג עם ילדים

לאופל מוקה יחידת כוח משובחת, עיצוב נאה, תא הנוסעים איכותי ותג מחיר אטרקטיבי מבעבר. מנגד תא הנוסעים צפוף, נוחות הנסיעה קופצנית, אחיזת הכביש נמוכה ובקטגוריה בה חשיבות גדולה לתדמית שם המותג ולעיצוב מוחצן המוקה מתקשה לבלוט מול המתחרים.
הבעיה המרכזית של פיאט 500X היא המחיר שבמדד הישראלי של כמות פח לשקל נותן תמורה נמוכה וגם האבזור דל. לאיטלקיה יש עיצוב ייחודי ונאה תא הנוסעים איכותי ושימושי (להוציא את תא המטען הפצפון), ביצועים טובים, התנהגות כביש מושחזת ונוחות נסיעה סבירה. בהתחשב בכך ששוק הרכב הישראלי הפך להיות מונחה מחיר, ה-500X יהיה יקר מידי עבור הרוב ורק מעטים יעריכו את יתרון האיכות והייחודיות שלו.

סוזוקי ויטארה. מטפס בבטחה לראש הפירמידה. צילום: רוני נאק

סוזוקי ויטארה. מטפס בבטחה לראש הפירמידה. צילום: רוני נאק

סוזוקי ויטארה פותר את נקודת החולשה המרכזית של אחיו הקרוסאובר בזכות עיצוב נאה ובולט. מנגד הוא פחות שימושי, מרווח ונוח מאחיו לבית אבל עדיף על מתחריו בהשוואה. הוא סובל מתא נוסעים קודר, אבזור דל וביצועים פושרים. אבל החבילה שהוא מעניק, שלא מקריבה על מזבח המראה החיצוני את השימושיות, המרווח והנוחות בשילוב תג המחיר האטרקטיבי והמוניטין של סוזוקי הופכים את סוזוקי ויטארה לבחירה העדיפה עבור מי שחושק בקרוסאובר קומפקטי מעוצב הקורן משמחת חיים.

השתתפו במבחן: נועה עפרוני, רוני נאק ורני דקל.

6 comments

  1. מר ניר בן זקן שלום
    ההשוואה שלך אינה נכונה בעליל.
    חסר לך רכב נוסף בקטגוריה והוא הרנו קפטור עם מנוע 1200 סמק טורבו 120 כ"ס.
    אני בטוח שהרנו עדיף על הויטארה אלא עם אתה משוחד.

  2. למגיב הקודם : הקפצ'ור נבדק במבחן קודם ויצא הכי גרוע.
    לכותב המבחן : פעם ראשונה אני שומע שגיר רציף עדיף על אוטומטי.
    בכל מקום קוטלים את הרציף על רמות רעש גבוהות בתאוצה.

  3. להשוואה זו חסר השברולט טראקס. לדעתי מנצח בקטגוריה.

  4. יוסף רביב

    למה אתם מתקשים לומר את האמת היחידה כמו כולם?? משלמים לכם על השקרים שלכם?? ה 500 של פיאט נצחה ודי למה כל המכבסת מילים הזאת??

  5. שלום
    השבוע ערכתי נסיעת מבחן על הסוזוקי מתוך כוונה אמיתית לרוכשו
    לצערי גיליתי רכב כבד, רועש תגובות איטיות
    לא אהבתי.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6