יום ראשון , 19 נובמבר 2017
דף הבית » מטוסים ותעופה » טס לפיצוציה
טס לפיצוציה

טס לפיצוציה

1903 ליד מקום בעל שם ציורי "קיל דוויל הילז" שלחוף האוקיאנוס האטלנטי. שני אחים, יצרנים של שלדות אופניים, עומדים לעשות היסטוריה על חוף האוקיאנוס סחוף הרוחות של מדינת צפון קרוליינה. אורוויל ו-ווילבור רייט מתרוממים לאוויר לטיסה ממונעת ראשונה בעזרת תנופה ממעוט והמשיכו עם מנוע בעירה פנימית מתוצרת עצמית. אחרי מאמצים רבים – ביניהם גם ניסיונות עיקשים להרחיק את התקשורת – הם טסו רק 37 מטרים אבל זה היה מספיק כדי לפתוח את עידן התעופה.  בעוד שהעולם זוכר את האחים רייט, מעטים זוכרים ברזילאי תושב צרפת בשם אלברטו סנטוס דומונט. דומונט זכה בפרסים ומעמד של סלבריטי כשהקיף את מגדל אייפל בצפלין ממונע כבר ב-1901. דומונט המשיך עם כלי טיס כבד מהאוויר בשם – BIS14 –  רק ארבע שנים מאוחר יותר, ללא עזרת מעוט ובמזג אוויר יציב כשכלי הטיס מתגלגל על אופנים. הוא היה מחלוצי התעופה ודמות מרכזית בחיי החברה הפריזאית באותן שנים. מחברותו ארוכת השנים עם לואיס קרטייה, נולד שעון הטייסים הראשון על פרק היד, לאחר שדומונט הלין באוזני חברו שאינו מצליח לקרא את הזמן משעון הכיס שלו.

ריחוף מוצלח יחיד הכניס את פול קורנו לדפי ההסיטוריה אבל האיש נבהל ולא המשיך בפיתוח

עוד שנה עברה ואזרח צרפתי אחר – פול קורנו – רושם לעצמו את הטיסה העצמאית הראשונה ל"הליקופטר"  – כלי טיס בעל כנף סובבת. גם ההליקופטר של קורנו לא היה רחוק משלדת אופניים, מהסיבה הלקונית שקורנו – כמו האחים רייט – היה יצרן של אופניים. כשבמרכזה מנוע שהפיק 24 כ"ס וסובב שני מדחפים אשר סבו בכיוונים הפוכים והניבו ריחוף של כמטר לשניות בודדות, תחת שליטה – פחות או יותר. אבל זה הספיק כדי שקורנו ירשם בדפי ההיסטוריה. זה הספיק גם לקורנו עצמו שלא המשיך לפתח את כלי הטיס שלו וחזר לחיים שקטים עד שנהרג באחת ההפצצות בעת הנחיתה בנורמנדי ב-1944.

זינוק

ההתפחות בעולם התעופה הייתה מאוד מהירה. ברובה מתודלקת בצורך שנוצר על פני שתי מלחמות עולם. הראשונה הביאה את הטיסה הקרבית והוכיחה את היכולת המדהימה שיש לטכנולוגיה הצעירה. השניה הביאה להבשלת מטוס הבוכנה ובישרה על עידן הסילון. וזו הייתה בעצם הקפיצה הנחשונית של עולם התעופה – המעבר להנעה סילונית – הזניק באחת את הטכנולוגיה וגם יצר בעיות מסוג חדש – שבירת מחסום הקול למשל. שנות ה-50 וראשית ה-60 היו תור הזהב לפיתוח כלי טיס כשיצרנים ומדינות (עכשיו כבר במלחמה הקרה) התחרו ביניהן מי יטוס מהר יותר, גבוה יותר או גדול יותר. שיאי שהייה נשברו, וכל הזמן פותחו כלים חדשים ומלהיבים.

דווקא הליקופטרים – מסוקים – פיגרו אחרי אחיהם קבועי הכנף, ולא נהנו ממנועי הסילון – עד מלחמת קוריאה. אז בעימות ה"מוגבל" ההוא בין ארה"ב לסין, הוכיחו המסוקים את יכולותיהם המגוונות. אם זה בהנחתת כוחות וציוד במקומות מסוכנים או קשים לגישה בכלי רכב קרקעיים. הם שיפרו את פינוי הנפגעים משדה הקרב והעלו את סיכויי ההישרדות של פצוע-קרב בזכות קיצור משמעותי של זמן ההגעה לקבלת טיפול רפואי. קצת יותר מעשור מאוחר יותר, ארה"ב שוב במלחמה, הפעם וייטנאם. בגובה רב מפציצי 52-B מטילים טונות על גבי טונות של פצצות על נתיב הו-צ'י-מין. בקומת הביניים F-4 פאנטום מהדור הראשון ממריאים מנושאות מטוסים להתכתש עם מיגים וטילי אוויר-אוויר ראשונים משוגרים. בגובה צמרות הג'ונגלים מתופפים מסוקי HUEY, מונעי סילון, ועושים הכל מהסתערות פרשים ועד פינוי פצועים, הזזת קני ארטילריה, כלי רכב, ואספקה. מעל לג'ונגלים של וייטנאם נולד זן חדש וקטלני: מסוק התקיפה.

וויטאנם הראתה את היישימות של מסוקים במגוון משימות

המסוק הוכיח את יכולתו המגוונת לאורך מאה וארבע שנות קיומו. יכולתו הייחודית להגיע לכל מקום ובכל שעה וכמעט בכל תנאי מזג אוויר ובתנאים האלו לבצע מגוון משימות אדיר. מחטיבת עצים, כיבוי שריפות יער, החדרה או שליפה של יחידה מיוחדת ועד הסעת אח"מים ותיירים מעל למקומות הקדושים או ערוץ הגרנד קניון.

הקונספט

אבל למסוק יש מגבלות הנובעות ממבנהו. בעיקר אמור הדבר לגבי הרוטור הגדול, הכנף הסובבת מעליו. כנף זו, שקיומה הכרחי מן הסתם, מגבילה מאד את השימוש במסוק באזורים צפופים, כמו סביבה עירונית למשל.  יתרה מזאת מסוקים ורוטורים מפגינים סלידה ורגישות יתר לפגיעה בעצמים גדולים וקשים – כמו בניין למשל. כאן נכנסים לתמונה Urban Aeronautics אשר מפתחים כלי טיס שהסביבה העירונית תהיה לו לבית ויהיה מסוגל להמראה ונחיתה אנכית. בעצם לא רק הסביבה העירונית אלא כל מקום שלא יאפשר תנועה בטוחה לכלי טיס בעל רוטור. בראש החברה עומד ד"ר רפי יואלי ויחד עימו צוות מרשים של אנשי אירו נאוטיקה וטייסים בעלי ניסיון רב מהתעשייה האווירית ומחו"ל.

החזון של אורבאן אירונוטיקס

בלב הקונספט עומדת מערכת ההנעה אשר מכניסה את הרוטור לתוך גוף כלי הטיס. באנגלית קוראים לזה FAN, נתרגם ל"מניפה". על העילוי ממונות שתי מניפות כל אחת בעלת חמישה להבים ולהם פסיעה משתנה. הכוח מגיע ממנוע טורבו-ציר סילוני של מסוק המפעיל את המניפות הראשיות כמו גם שתי מניפות משניות בירכתיים הממונות על התנועה לפנים. אבל זה לא הכול. המניפות תחומות על ידי מערכת תריסים – כמו רפפות – בעלות יכולת תנועה והן מתעלות בדיוק רב לאן בדיוק מופנה שטף האוויר. הם קוראים לזה VANE CONTROL system ואפילו רשמו על כך פנטנט. המערכת הזו אשר נשלטת על טוהר "טוס על חוט" מפרידה לחלוטין (ולראשונה בכלי טיס) בין נטיית כלי הטיס לכיוון שאליו הוא טס, על פני שלושת צירי התנועה. בנוסף, כך לפי אנשי אורבאן, מייצרת המערכת הזו עודף כוח תמרון וזה יאפשר פריקה העמסה בטוחה של מטענים או נוסעים תוך כדי ריחוף, והתמודדות טובה מול משבי רוח חזקים האופניים לסביבה של גורדי שחקים. את הקונספט משלימים "מודולים" המאפשרים את שינוי המשימה של כלי הטיס לפי הצורך. מפינוי רפואי, להסעת אח"מים או מטענים.

באביב 2010 התקיימה טיסת ניסוי מוצלחת ראשונה לאב-טיפוס של מל"ט (מטוס ללא טייס) מבית אורבאן שקיבל את שם הקוד AIRmule. הרעיון לכלי הזה הגיע מדרישה של כוחות לוחמים לפינוי מאזורי קרבות שאינם נגישים למסוקים מאוישים בשל הסכנה הטמונה לצוות. כמו למשל שטח בנוי רווי אש. ה-AIRmule פותר כמה בעיות ראשוניות שהיו לקונספט המקורי והוא עושה זאת באמצעות כמה שינויים מבניים קלים ובעיקר ארבע מערכות בקרת יציבות נפרדות ומערכת מחשוב מהירה מאד.

Xmule מל"ט בטיסת ניסוי ראשונה, רתום בכבלי ריסון

את ה-AIRmule מניע מנוע טורבו-ציר המפיק כ-730 כ"ס ובניסוי הוא היה קשור לקרקע כדי למנוע נזק או פגיעה במקרה של אובדן שליטה. אבל הכבלים נשארו תלויים ברפיון כשהניסוי עבר בהצלחה והכלי הבלתי מאויש ריחף יציב בבריזה הקלה. לכלי יכולת נשיאת מטען של 230 ק"ג, משך פעולה של עד 4 שעות, מהירות טיסה מירבית של כ-100 קשרים (כ-180 קמ"ש) ורום טיסה מירבי של 12,000 רגל. אם המשך הפיתוח יתקדם ללא תקלות תציג אורבאן כלי מבצעי בעוד שנתיים.

פינוי אזרחים מלב איזור צפוף אוכלוסיה

בנוסף ל-AIRmule  מפתחת אורבאן שני כלי טיס נוספים על בסיס אותו הקונספט. האחד מזל"ט קטן בעל הנעה חשמלית המיועד לאיסוף מודיעין בדרכים שונות. האחר נקרא Xhawk ומפותח יחד עם אחת מיצרניות המסוקים הגדולות – BELL – מצויד בשני מנועי טורבו-ציר, צוות אוויר ויכולת לשאת מטען ונוסעים רבים יותר. ה-Xhawk יהיה מסוגל למגוון משימות בסביבה עירונית מפינוי לכודים מחלונות גורדי שחקים על ידי הצמדות לדופן הבניין, פינוי נפגעים מגגות משובצי דודי שמש והכנסת ציוד ואספקה לאיזורים מוכי טרור.

צעד קטן באוויר

כלי הטיס של אורבאן אירונוטיקס מהווה מימד חדש בעולם התעופה. מימד שהתאפשר בעיקר בזכות פיתוחים טכנולוגיים שלא קשורים דווקא ישירות לתעופה. חבילת הפטנטים של אורבן הכוללת מערכות יצוב, שליטה ומיחשוב, יחד עם התצורה המיוחדת של הכלי היא המאפשרת יצירה של זן חדש ורב יכולת. זן אשר יביא אספקה חיונית לצוות לוחם הלכוד באיזור קרבות, יחלץ לכודים מבניין רב-קומות או יביא אתכם בבטחה לשפת המרפסת של ביתכם אליה תפסעו מכבש המטוס.

2 comments

  1. מדהים !!!
    אגב יש כאלה בסרט האלמנט החמישי למי שזוכר.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6