יום חמישי , 23 מרץ 2017
דף הבית » מגזין » יונדאי איוניק
יונדאי איוניק
מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. צילום: רוני נאק

יונדאי איוניק

  • 139,900 שקלים (מבחן – SUPREME)
  • ממוצע צריכת דלק מבחן 18 ק"מ/ל'
  • 5 כוכבי בטיחות
  • בנזין היברידי 141 כ"ס/27 קג"מ
  • תיבת הילוכים רובוטית 6 הילוכים

רוני נאק

המכונית הזו מסמנת "V"  בכל המשבצות החשובות: שייכת לסגמנט הרכב הגדול ביותר – 27% מהשוק – מצויידת במערכת הנעה היברידית וחסכונית, יש בה חבילת בטיחות אקטיבית מאד מקיפה והיא בנוסף מאובזרת בנדיבות. כל זה במחיר שווה לכל ליסינג. אז מה בכל זאת חסר? מה אותו מרכיב, אולי פיל שבחדר, שהופך את יונדאי איוניק לאחת המכוניות הכי טובות אצלנו?

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

יונדאי איוניק

מבלי להיכנס יותר מדי לאינפו-ג'אנק חסר ערך בקידום בגוגל, אציין את מה שאתם אולי כבר יודעים. יונדאי איוניק וקיה נירו (מבחן דרכים קיה נירו ו-ניתוח מערכות הבטיחות של קיה נירו – בקישורים הנ"ל) הם בני דודים. אבל לא בהקשר שלנו אלא דווקא בקטע טוב. פלטפורמה, מערכת הנעה וחלק גדול ממערכות הבטיחות משותפים לשתי המכוניות. וזה סבבה לגמרי כי בשני המקרים מדובר בחלקים – מק"טים – שעושים עבודה טובה.

בסיס הגלגלים זהה עם 270 ס"מ, האורך עומד על 447 ס"מ והגובה 145 ס"מ שפופים למדי. מערכת ההנעה היא שילוב של מנוע בנזין הזרקה ישירה עם מנוע חשמלי אשר יחדיו יש להם הספק משותף של 141 כ"ס ו-27 קג"מ (105 כ"ס לבנזין, 43.5 לחשמלי). הורדת הכוח לגלגלים הקדמיים נעשית באמצעות תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים כאשר על הקשר לאספלט הארצישראלי המשובח מופקדים מתלה מקפרסון בחזית, מתלה רב-חיבורי מאחור וצמיגים במידה 225/45R17 על חישוק אווירודינאמי.

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

בטיחות אטרקטיבית

חבילת הבטיחות של רמת SUPREME אשר במחיצתה בילינו סוף שבוע גשום ונהדר כוללת שמירת נתיב אקטיבית, בקרת שיוט אקטיבית, התראה על רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש וסוג של התראה על רכב חוצה (כפי שגיליתי כשיצאתי מחניה ברוורס). כל זה בנוסף ל-7 כריות אוויר והמערך הרגיל של בקרת יציבות ומשיכה וכו.

 

איבזור אקסטרה

בצד פריטי האיבזור יוצאי הדופן, מצויידת גרסת הסופרים של יונדאי איוניק במשטח טעינה אלחוטי לסלולרי ומערכת קונקטד (דור רביעי בהתקנה מקומית) אשר מכילה ניווט WAZE, אפליקציות רבות ודורשת חבילת גלישה משלה אבל גם יודעת להתעדכן בעצמה מהאוויר. יש גם פנסי LED אחוריים, מראות עם קיפול חשמלי, כניסה והתנעה ללא מפתח בקרת אקלים ובטח עוד דבר או שניים ששכחתי.

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ועוד הגיגים על יונדאי איוניק. IONIQ. חלום בורגני? צילום: רוני נאק

עיצוב ונוחות

אני לא יודע למה יצרני הרכב מתעקשים לתת להיברידיות מראה מאד מסוים. כמו אותן סלב מזדקנות שהולכת לאותו מנתח פלסטי שמוציא את כולן ליצניות גרוטסקיות. העיצוב של יונדאי איוניק זועק לשמיים "היברידית!" (בדיוק כמו הונדה אינסייט וכל הדורות של טויוטה פריוס) ואולי זה בעצם המסר והמטרה שעליה ישימו את הצלב האנשים שמכוניות כאלו מדברות אליהם. כאילו יש תקן מחייב לכיעור של היברידיות ואם תשימו IONIQ ליד תפוח אדמה מיד תראו איזה מהם יפה יותר וגם טעים יותר. הגריל אומר "יונדאי" וזה ככל הנראה מספיק. כל השאר די חסר זהות או ייחוד העיקר שמקדם הגרר האווירודינאמי נמוך – זה מאד חשוב בסביבת המחייה של יונדאי איוניק – בפקקים ובעיר.

 

נוסעים ונושאים

תא הנהג וסביבת הנוסעים מרשימה מאד באיכותה הכללית. ציפיתי לגלות חומרים זולים וקלי משקל (ברוח הפחתת המשקל הפסיאודו סביבתית) אבל במקום זאת גיליתי קבינה עשויה מצויין, עם שימוש נטול בושה בחומרים רכים ונעימים למגע. משטח אופקי לדשבורד מנסה ליצור תחושת מרחב והידיים לופתות גלגל הגה שמנמן ועוטה עור קטום בתחתית כצורת האות D רק שוכבת על ראשה אחרי סילבסטר. אפילו המיתוג סביב מוט ההילוכים מזכיר במעט את הסידור של פורשה בתחום הזה (אולי רק אני רואה את זה?). אבל התחושה היא ש"לא חסכו עלינו" והאבזור מצוין. גם המושבים נוחים למדי – טווח הזחה גדול לפנים ותנוחת נהיגה עמוקה ועוטפת בתוך הקבינה.

מאחור ציפיתי ליותר מרחב. מקום לשניים סבבה, לשלושה כבר צפוף. הגג משתפל לאחור וגם קורות C "קורסות" פנימה ומגבילות את החלל ואת מרחב הראיה לאחור – חלון אחורי משופע ומפוצל לא עוזר גם הוא. הילדים שלי שנאו את המושב האחורי. בגלל עומקו ובגלל החלון האחורי שלא מאפשר לילדה בת 8 לראות החוצה כלל. (היא בכלל מעדיפה דיסקברי 4 – גם אני). פתחי המיזוג שמגיעים לאחור זה אחלה – חסרו לי שקעי USB או 12V לכל הגדג'טים של הדור הזה.

 

נהיגה ביונדאי איוניק

במילה אחת "מצוינת". בשלוש מילים "מצוינת תלוי איפה". אם אתם חיים בכרך – כמו רוב תושבי העולם הראשון – ומבלים את רוב ימיכם בפקקים. יונדאי איוניק היא חלום שהתגשם. ותראו את החלום הזה כשממוצע צריכת הדלק שלכם ילך וישתפר ככל שתבלו יותר מיומכם בהשתרכות ממיתת מוח בפקקים. היי! זה מרגיש כאילו היא מייצרת דלק בעצמה עם טווח שגדל וצריכת שיורדת כשאת רוב הזחילה בפקק עושה החשמל ומנוע 4 הפעימות דומם לו כמשקולת זנוחה בחדר הכושר.

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. האיכות הכללית של תא הנהג מרשימה מאד בהקשר הזה. החלל פחות מרווח ממה שניתן לצפות לו. צילום: יונדאי

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. האיכות הכללית של תא הנהג מרשימה מאד בהקשר הזה. החלל פחות מרווח ממה שניתן לצפות לו. צילום: יונדאי

נוחות הנסיעה טובה מאד. רמת ה-NVH מצוינת ורק אוושת כביש ומעט המיה של מערכת הטעינה עוברים לפעמים את שכבות הבידוד.

מחוץ לעיר יתרון צריכת הדלק, ביחס לפרטיות מקבילות שאינן בנות כלאיים, כבר הופך למינורי ובמצב הנהיגה הרגיל הביצועים פושרים למדי. לשם כך יש מצב "ספורט" אשר נותן למערכת ההנעה לשחרר לחופשי את הפוטנציאל שבה ואז – כך תגלו – אפשר לקבוע קצב נאה מאד אך די פוגעני בסביבה כפי שיגלה לכם מחשב צריכת הדלק. התנהגות הכביש – כמו בקיה נירו (say my name!) – מצוינת. הרבה מעל לציפיות בהקשר הזה.

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. פתח העמסה צר וגבוה, חלל סביר ורצפה מעט עדינה מדי למשאות כבדים. צילום: יונדאי

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. פתח העמסה צר וגבוה, חלל סביר ורצפה מעט עדינה מדי למשאות כבדים. צילום: יונדאי

ועוד הערה אחת. נפח תא המטען האפקטיבי קטן מזה המוצהר במפרט "עד לתקרה". שפת ההעמסה צרה ויש להניף את המטען גבוה ולהניחו עמוק כדי להתגבר על המבנה. זאת ואף זאת – כמאמר העו"ד – רצפת תא המטען היא קרטון דל, דקיק ועם קשיחות מבנית של מחברת חשבון בכיתה ג'. כל מזוודה מעל 9 ק"ג (כמו זו שלא תורשו להעלות ככבודת יד לעסקים של לופטהנזה) עשויה לגרום לדפורמציה.

 

מתקפת המשובטים – וגם סיכום

אין לי כל ספק שיונדאי איוניק תהיה הצלחה גדולה אפילו כבירה. היי. אם אני יונדאי הייתי מביא עשרת אלפים יחידות מזה. והיא עושה את כל מה שצריכה מכונית לעשות, בסדר גמור. היא מהמכוניות הבטוחות ביותר שיש היום על הכביש. צריכת הדלק הממוצעת שלה עומדת על כ-18 קילומטרים לליטר והיא מקושרת למשעי ומאובזרת בעושר. אפילו המחיר שלה מיישר קו עם היצע הליסינג האוניברסאלי של הסגמנט הזה ומהווה הצהרה ברורה לייעוד שלה. אם שמתם לב לא התייחסתי לתיבת ההילוכים הרובוטית. זו, בניגוד למפגשים עם בנות מינה אצל מותגים אחרים (מבלי לנקוב בשמות) עבדה נהדר ולא סיפקה לי חומרים כלל – אחלה!

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. המכונית המושלמת לישראל? ככל הנראה. האם המכונית שתרצה לעצמך? אולי... צילום: רוני נאק

מבחן דרכים והגיגים על יונדאי איוניק. המכונית המושלמת לישראל? ככל הנראה. האם המכונית שתרצה לעצמך? אולי… צילום: רוני נאק

כל המכוניות שבחנתי עד היום הצליחו ליצור אצלי רגש כלשהו; אהבה, שנאה, גועל, או התלהבות. יונדאי איוניק הותירה אותי אדיש. הרגשתי מת שם בפנים. העבודה נעשית טוב, במדויק ובאופן רפטטיבי פעם אחרי פעם. רוצים נשמה? קנו E30  ישנה ורתכו את הדיפרנציאל. אישית, מחממת לי את הלב המחשבה שכאשר יצאו עשרות אלפי מכוניות מהליסינג עוד שנתיים/שלוש – יעלו המון מכוניות זולות, בטוחות מאד וחסכוניות מאד על הכביש.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*