יום שישי , 29 מרץ 2024

לנד רובר דיפנדר – נאמן למקור

כתב וצילם: רמי גלבוע

זוג הקיבוצניקים לא יכלו שלא להתפקע מצחוק, למראה המחזה ההזוי – דיפנדר מסוקס המגיח מעבר לעיקול במהירות רבה, ועוקף אותם באלגנטיות של פיל בחנות חרסינה. בחורינו הטובים זיהו בקלות את ה-110 הייחודי של יורמי ממוסך 'גבע', ולא התרשמו עמוקות מדמותי הגמלונית האוחזת בהגה; מוזרה יותר הייתה הדמות המסתורית שישבה במושב הימני, מכוסה לחלוטין באריג כחול… האם הגיעו משמרות הטליבן האפגניים לעמק יזרעאל, וכפו על הקיבוצניקים לעטות 'בוּרקָה' כחולה?

מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. שמור ומטופח, נציג חיוני של זן רכבי שטח שהולך ונעלם. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. שמור ומטופח, נציג חיוני של זן רכבי שטח שהולך ונעלם. צילום: רמי גלבוע

לאחר כמה עשרות מטרים הואילה הדמות להסיר את הכיסוי, ומאחוריו נגלה לא אחר מאשר… ידידנו המהולל, ג'וי בירן! תחקיר קצר העלה כי ג'וי לא נלכד בציפורניה של כת איסלאמית מסתורית, הוא פשוט הגן על עצמו מענן הדבורים אותו שיחררו הקיבוצניקים מהכוורות. בהיותי האוחז בהגה לא יכולתי לעטות 'בורקה', ונאלצתי לצלוח את ענן הדבורים. למרות זמזומן המאיים אפשרו לי הדבורים לחלוף דרכן בשלום, ואנו המשכנו בנסיעתנו בשבילים המהירים של רמת סירין – בואכה נחל תבור.

מכונה חקלאית

אני מוכן להסכים עם מי שייטען כי חשיפה לענן דבורים אינה אלמנט נחשק בעולם הג'יפאות, אבל בכל שאר המחלקות – אין כמו דיפנדר פתוח כדי להעשיר את רוחו של הג'יפאי; זהו רכב מסיבי, סוס עבודה אמין ועתיר יכולות, בן לוויה נאמן למי שמחפש חוויית שטח עמוקה. מאז ומתמיד טענתי כי רכבי שטח כמו סיקס, סופה ודיפנדר, חייבים להיות מכוסים בברזנט מתנפנף. סגוֹר רכב כזה במרכב פח, ותמצא עצמך בתוך ארגז מכרכש, לא נעים ולוהט. רוצה רכב סגור? יש חלופות טובות יותר. רוצה חוויית שטח מרבית? לך על ג'יפ פתוח. ללא דפנות אלומיניום, הדיפנדר הופך לרכב שקט ונעים, החושף אותך אל הטבע – חום, קור, גשם, שלג… ריחות האביב מכים באפך, אבק הדרכים אופף אותך, הרוח צורבת – יש חוסר נוחות גדול ברכב כזה, והוא בוודאי לא יכול לשמש כרכב מנהלתי בעיר הגדולה.

אבל יורמי אינו גר בעיר – זהו קיבוצניק משופם מ'גבע' אשר בעמק בית שאן, גורו ידוע ונחשב בקהילת הלנד רוברים (אבל לא רק). הדיפנדר הפרטי שלו בן 16 שנים, עם עבר ארוך בידיים מוסדיות ופרטיות. יורמי קנה את ה-110 הפתוח לטיולים וגם לציד חזירים, עיסוק המאפשר לו לעשן קתלי חזיר, להכין פוייקה מופלאות… אדם כלבבנו!

האמת היא שגם אני נסעתי בדיפנדר פתוח משך חמש שנים. אהבתי כל רגע אבל נשברתי כאשר נאלצתי להוריד אותו לזנות, ולהפוך אותו לרכב עירוני. לעומת הכרכרה הכחולה שהייתה שלי, הדיפנדר צבע-חול של יורמי חונה בשדות העמק, ואין לו מושג כיצד נראית עיר בישראל. כמכונאי מעולה וטייל מושבע, יורמי לא התעסק בחיצוניות; כל פרט ברכב הזה נועד לתת שימושיות, עבירות ואמינות. יורמי לא נגע במנוע ובתיבת ההילוכים הידנית, והוא נועל צמיגים במידה המקורית, מישלין 7.50R16. אלו נעלי עבודה מסוקסות המעניקות אחיזה מעולה בשטח, ואפשר להוריד את לחץ האוויר ל-18 PSI ואף פחות – זה דבר שאי אפשר לעשות ברכבי השטח המודרניים. ה-110 מגיע מהבית עם זוויות מרכב מעולות, מרווח גחון גדול ויחסי העברה מצוינים. יורמי השביח את אחיזת הצמיגים על ידי התקנת נעילות דיפרנציאל רוחביות, זוג ARB המאפשרים לספינת המדבר להגיע לכל מקום.

מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. עם מנוע דיזל TDI300 ושתי נעילות דיפרנציאל זה נחשב לאחד הדיפנדר המוצלחים יותר. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. עם מנוע דיזל TDI300 ושתי נעילות דיפרנציאל זה נחשב לאחד הדיפנדר המוצלחים יותר. צילום: רמי גלבוע

ללא מעצורים

דקות ספורות לפני המפגש עם הכוורנים, נקלענו למעבר טרשי ופרוע – בולדרים ענקיים, תעלות והצלבות, בזנ"טים נעוצים בכל עבר… ה-110 עבר את המכשול הארוך בנינוחות שלא תאומן. מרחף בקלות מעל הסלעים, מצליב את סרניו מעל אחרים, הוא איפשר לנו להתקדם בזחילה איטית, בלי לאמץ שום מכלול, בלי תנופה… חלום מכאני!

מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. לא אפריקה אבל לא רחוק. נחל תבור, דיפנדר ועדר לונגהורן. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. לא אפריקה אבל לא רחוק. נחל תבור, דיפנדר ועדר לונגהורן. צילום: רמי גלבוע

עבירותו של ה-110 הנעול מדהימה, אבל לא את זה באנו לחפש בעמק. לאחר מופע הגשם האחרון היו שבילי העמק ורמת סירין, מהודקים ונטולי אבק. בלחץ אוויר של כ-22 PSI גלש הדיפנדר במלכותיות מענגת בשבילים המהירים, בולמי הזעזועים הבסיסיים מספיקים כדי לרסן את המרכב הארוך. כיאות לרכב המתוחזק על ידי בעל מוסך, הדיפנדר הזה מהודק ומדויק, מנועו מגיב היטב, בלמיו נושכים – בלי התערבויות של מערכות ABS, TC, ESP ושאר מטרדי כביש. את החלון הקדמי הפשלנו על מכסה המנוע והתענגנו על הרוח המלטפת, איזו חוויה מדהימה! חסידות ריחפו מעל, צבאים ביישנים חמקו בין העצים, הבקר רעה בשרידי העשב הירוק.

מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. מהקוקפיט הפתוח לשבילים של רמת סירין. אם יש גם עדן לג'יפאים הוא ייראה ככה. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב לנד רובר דיפנדר 110. מהקוקפיט הפתוח לשבילים של רמת סירין. אם יש גם עדן לג'יפאים הוא ייראה ככה. צילום: רמי גלבוע

אלוהים נמצא בברגים

בהפסקת הקפה התפנינו להתבונן בפרטים הקטנים. מכל פינה בלטו מחשבה יסודית, ומאמץ ליצור מכונה פשוטה אך מושלמת – החל במגני הברזל על פינות המרכב האחוריות וכלה בברזנט ה'ביקיני' עם 'מצחייה', המאפשר נסיעה בצל גם עם חלון מופשל. בדרך התרשמנו ממגן החזירים המתקפל, כננת וורן 9000 עם כבל פלסמה, שתי נעילות ARB ומפסק מתח ראשי, דלת אחורית עם מעבר נוח לנוסעים + מתקן לג'ריקן מים, מכשיר קשר ארוך טווח, ארגז ננעל… כל מה שצריך כדי להתענג על אוצרות הטבע של עמק יזרעאל!

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 − 7 =