יום חמישי , 14 דצמבר 2017
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000
מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000
מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000 כשקרבון ורוקשוקס בני דודים. האם אלו האופניים המושלמים לסינגלים של ישראל? סיכוי רב שכן. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000

רוני נאק

אחת מאבני הדרך בשיווק מכוניות בישראל נוצרה בסוף שנות ה-80' כאשר מיצובישי הייתה בתחילת הדרך לחדור לשוק שלנו. אז, כדי להעביר את המסר הרצוי הם המציאו את הסלוגן "מיצובישי ויש בה הכל" – וזאת כדי להבהיר לצרכן הרכב הישראלי שבאותן השנים חלם על חלונות חשמליים וקיבל בעיקר הכנה לרדיו. וגם כדי ליצור הבדלה בין מיצובישי לבין הסובארו והפיאט של אותן שנים אשר משלו בכיפה.

ובמקרה שלנו, מרידה, שלמרות מיימדיה הגלובאליים העצומים, היא בכל זאת מותג של אמצע הדרך, מניחה לנו כאן אופניים עם פיזיולוגיה וקיט חלקים של מותגים נחשבים הרבה יותר ועם מחיר בהתאם.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000 שדלת קרבון עתירת פיצ'רים ועם גיאומטריה מתקדמת - מתלה אחורי יעיל מאד וקיט אביזרים לרייר ממנו. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000 שדלת קרבון עתירת פיצ'רים ועם גיאומטריה מתקדמת – מתלה אחורי יעיל מאד וקיט חלקים לרייר ממנו. צילום: תומר פדר

one twenty 9.8000

מי שמכיר את הדגמים והגרסאות הגבוהות יותר של מרידה, יודע שיש בהיצע שלדות קרבון מזה שנים. זה בולט בעיקר בקרב רוכבי הכביש כאשר בשטח הם הבליחו מדי פעם עם אופני מראתון קשיחי זנב – שהיו בסדר אבל לא הבריקו – מעין מכנה משותף רחב. האופניים האלו הם חיה אחרת לגמרי.

610X141

משולש השלדה המרכזי עשוי מסיבי פחמן בטכנולוגיה שמרידה מכנה "נאנו מטריקס" שבה חלקיקים זעירים משולבים בחומרי הגלם כדי לשפר את עמידות השלדה בפני מכות וחבטות. מי שמכיר קרבון יודע שהעמידות של החומר היא בעיקר בכיוון אחד – ולכן אריגת סיבים ושכבות אריג בכיוונים שונים – אבל תמיד יכולה להגיע מכה מכיוון לא צפוי אשר תפצח את השלדה.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000 מתלה אחורי צף כמו אצל כמה ממותגי האופניים הנחשבים, מאפשר רזולוציה טובה יותר ונשאר אקטיבי תחת בלימה. בולם רוקשוקס מעולה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000 מתלה אחורי צף כמו אצל כמה ממותגי האופניים הנחשבים, מאפשר רזולוציה טובה יותר ונשאר אקטיבי תחת בלימה. בולם רוקשוקס מעולה. צילום: תומר פדר

תמוכות השרשרת ותמוכות המושב – אשר יחד מרכיבות גם את המתלה האחורי – עשויות מאלומיניום. המתלה מספק 120 מ"מ של מהלך בגלגל האחורי כאשר החידוש הוא עיגון "צף" של בולם הזעזועים האחורי – בסגנון דומה מאד לזה של TREK. זה מאפשר לרזולוציית עבודה עדינה יותר של המתלה וגם משאיר אותו אקטיבי תחת בלימה.

עוד פיצ'רים של השלדה כוללים ניתוב כבלים פנימי, עוגנים קשיחים למעצורים ומעבירי ההילוכים, הדטיוב – ציר היגוי – חרוטי עם מיסב תחתון מוגדל לתוספת קשיחות, ציר גלגל 12-142 (עוד לא BOOST  שיגיע בעתיד לוודאי).

לגבי הגיאומטריה; תמוכות שרשרת קצרות – רק 445 מ"מ, זווית היגוי שטוחה של 69 מעלות, דרופ של 40 מ"מ של הקרנק ביחס לצירי הגלגלים ומוט שלדה באורך אפקטיבי של 595 מ"מ (כל המידות לשלדה M שנבחנה). המספרים הללו מתורגמים לאופניים בעלי גיאומטריה מודרנית עם מרכז כובד נמוך, ואיזון מעניין בין יציבות ותמרון.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 ניתוב הכבלים נקי ועובר דך השלדה, ראש היגוי חרוטי מוסיף לקשיחות אותה דורש מזלג PIKE נהדר מרוקשוקס. המעצורים GUIDE R יכולים להיות טובים יותר. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 ניתוב הכבלים נקי ועובר דרך השלדה, ראש היגוי חרוטי מוסיף לקשיחות אותה דורש מזלג PIKE נהדר מרוקשוקס. המעצורים GUIDE R יכולים להיות טובים יותר. צילום: תומר פדר

זה מעניין עוד יותר כשבוחנים את קיט האבזרים. כמעט כמו שבמכוניות תיבת ההילוכים של ZF (זו עם ה-8 או 9 הילוכים) תשפר כל מכונית שבה היא מותקנת, כך גם הקיט הזה.

המתלים הם פנטזיה של רוכבי ההרים: רוקשוקס PIKE עם מהלך של 130 מ"מ בחזית. מאחור רוקשוקס MONARCH RT3 עם מהלך של 120 מ"מ ונעילה. עוד מרוקשוקס מגיע מוט מושב הידראולי – ריוורב – עם ניתוב כבל פנימי בהתקנה מאד נקייה ויפה. מושב פרולוגו מעולה מתנוסס בראש המוט.

העברת הכוח של SRAM. יש רק מעביר אחורי X01 הפוקד על קסטה של 11 הילוכים דרך שיפטר X1 שעל הכידון. גם המעצורים מגיעים מ-SRAM מדובר ב-GUIDE R (מערכת משודרגת ומהונדסת מחדש של AVID  לשעבר) – בשני הגלגלים תמצאו דיסקים בקוטר 180 מ"מ.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 דרופאאוטים חסונים מובילים למעביר אחורי SRAM נהדר אשר פוקד על 11 הילוכים. סט גלגלים של DT - קל וחזק ומתגלגל בריחוף שוויצרי מושלם. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 דרופאאוטים חסונים מובילים למעביר אחורי SRAM נהדר אשר פוקד על 11 הילוכים. סט גלגלים של DT – קל וחזק ומתגלגל בריחוף שוויצרי מושלם. צילום: תומר פדר

סט הגלגלים מגיע בשלמות מ-DT. עם נאבות משיכה ישירה לשפיצים שגם נראות טוב – וחישוקי אלומיניום רחבים אשר מגדילים את נפח האוויר בצמיגים ומתאימים גם לטיובלס. הצמיגים מגיעים משוולבה והם ברוחב 2.35 בחזית ו-2.25 מאחור.

מה שכחנו? קראנק של SRAM, כידון FSA רחב במידה של 760 מ"מ.

המשקל עומד על 13.0 ק"ג מוכנים לרכיבה והמחיר לצרכן: 21,500 שקלים (מועדון רוזן מינץ 19,000 ג'ובות)

610X141

רכיבה

עוד לפני זה…האופניים סרבו להכניס צמיג למנשא הגג שלי. אפילו שזה מתאים לצמיגים ברוחב של 2.4 – ה"תודה באמת" מגיעה לחישוקי הגלגלים אשר גורמים לסוליה להיות רחבה יותר בפועל. כך שהיה עליי לפרק את האופניים ולהשחילם לתוך המכונית.

הסט-אפ של מתלי רוקשוק קל ונהיר מאד. קלעתי בול מיד בהתחלה עם המזלג אבל הבולם האחורי דרש כמה וכמה התעסקויות עם לחץ האוויר ובורר השיכוך עד שהתקבלה תוצאה טובה. כל השאר רגיל למדי.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 סלעים ומדרגות, קטנים וגדולות מזה - הם חלק מתפריט אקלקטי של האופניים האלו. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 סלעים ומדרגות, קטנים וגדולות מזה – הם חלק מתפריט אקלקטי של האופניים האלו. צילום: תומר פדר

תנוחת הרכיבה ממורכזת ועם הכידון הרחב אתה ממוקם בדיוק היכן שצריך כדי להתמודד עם המגוון הרחב של שבילים שהאופניים האלו זוללים. התנוחה היא הרבה יותר AM אגרסיבית מאשר XC שפופה – וזה בא לידי ביטוי באותם קטעי קישור שצריך לדווש הרבה ובעליות ארוכות – אלו הופכות למייגעות בשל תנוחת הרכיבה שאינה הכי יעילה במצבים הללו.

אבל כשהשיפוע מתחלף והקצב עולה כך גם האופניים האלו מתחילים לזרוח. מצאתי אותם מאד מאוזנים בקצב גובר והולך על הסינגלים המסורתיים של בן שמן ופארק קנדה. המתלים מתמודדים נהדר עם רצף של חבטות ממדרגות סלעים ודרדרת והאופנים קלי מספיק כדי שתוכל למשוך מנואל כדי לנקות את הדרופ בירידה תלולה כשהחרטום נמוך. המתלים אקטייביים מאד ויחד עם הגלגלים הגדולים מגהצים, מסננים ואוחזים נהדר בשטח. האחיזה הרבה יותר טובה ממה שהעין מרמזת ולא מעט גם בזכות הצמיגים. אלו די מקריבים את עצמם לטובת זאת ונשחקו די מהר, כולל שני סנייקבייט מעצבנים ברכיבה אחת בפארק קנדה – טיובלס ומהר.

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 הם גם מטפסים בקלות בזכות משקל עצמי סביר, יחס העברה קצר וחלוקת משקל המאפשרת הנפה קלילה של החרטום גם כשאין אוויר בעליה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים מרידה one twenty 9.80 הם גם מטפסים בקלות בזכות משקל עצמי סביר, יחס העברה קצר וחלוקת משקל המאפשרת הנפה קלילה של החרטום גם כשאין אוויר בעליה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים הייבייק 29 אינטש' חשמליים

בייקמוביל פורד פוקוס טורר החדש

האיזון של השלדה בסוויפרים מהירים מצוין, האופניים "נופלים" לתוך הקו שתבחרו בזריזות שאינה אופיינית לאופני 29 אינטש' וישמרו עליו גם אם הקרקע אינה חלקה. אותה זווית היגוי שטוחה, וגלגלים גדולים מקנים המון בטחון בגינות סלעים ומעברים טכניים – ולגמרי יהפכו רוכב בינוני לגיבור של החבר'ה כבר ברכיבה הראשונה.

המעצורים הם רק בסדר – ובקושי מצליחים ליישר קו עם היכולת הכללית. הייתי רוצה עוד נשיכה, עוד מינון וקצת פחות ציוצים כשהדיסק מקבל לחות משלולית חולפת. זה נוגע בעיקר למעצור הקדמי פחות לאחורי. ולעצמי הייתי בכל זאת מוסיף פלטה נוספת ומעביר קדמי כדי לנצל טוב יותר את מעטפת היכולת הרחבה כל-כך של האופניים הללו.

 

סיכום

מרידה הפתיעה הפעם עם אופניים אגרסיביים ומרשימים מאד. כאלו שלא אהסס להירשם איתם – כמו שהם מהקופסה – למירוץ האנדורו הקרוב. שלדת קרבון עתירת פיצ'רים, קיט אביזרים של אופני חלומות – ומחיר הגם שאובייקטיבית יקר – הוא זול בעשרות אחוזים מזה של מותגי נחשבים יותר עם קיט מקביל ושלדת קרבון. אלו אופני ה-29 מהמרשימים ביותר שיש היום בהיצע.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6