שבת , 20 אפריל 2024

מבחן אופניים – ק.ט.מ אולטרה 1.29

הפעם היה נדמה לי שהסתבכתי על-אמת. יצאתי לרכב בבוקר גשום של אחד מסופי השבוע האחרונים ובעודי גולש מביתי לעבר הכביש הראשי והשדות שאחריו, חלפתי על פני קבוצת רוכבי אופניים שעצרו לאסוף חברים נוספים. עוד לא סיימתי את הסט-אפ לגמרי והייתי חייב לעצור לכוון את המושב ולהחזיר מעט לחץ אוויר למזלג בחזית. עצרתי ליד החבורה הזו ובלי לחשוב פעמיים פלטתי "אפשר להצטרף אליכם?" טעות מרה. ואת זה לא הבנתי עד שהתחלנו לרכב וראיתי את המסה של שרירי הרגליים על כמה מהרוכבים בקבוצה. אה, והיה עוד דבר שתפס את תשומת ליבי. כולם רכבו על 29 אינץ'.

ק.ט.מ אולטרה 2012. מהירים על השביל, חרטום דורש משיכה אמיתית כדי להרים - 5,600 שקלים בלבד. צילום: פז בר

הק.ט.מ שעליהם רכבתי הם אולטרה 1.29. שזו הגרסה המאובזרת יותר של שלדת 29 אינץ מהיצרן האוסטרי. גם השלדה הזו – כיתר השלדות של ק.ט.מ. גם זו של האולטרה מיוצרת במפעל ק.ט.מ באוסטריה. היא עשויה מאלומיניום 6061 בשלושה עוביי-דופן משתנים והנתון המשמעותי ביותר – לפחות בהקשר של גלגלי 29 אינץ – הוא זווית היגוי של 71.5 מעלות. שכיום זה בערך באמצע-הדרך בין "חד כתער" ל-"מסתובב כמו קטר".

קיט האיבזור כולל מזלג קדמי סאן-טור עם קפיץ אוויר, נעילה מהכידון ומהלך של 100 מ"מ. על העברת הכוח ממונים מעביר אחורי שימאנו XT, קדמי מסדרת ד'אור, שלוש פלטות בחזית וקסטה 11-36 מאחור. על הבלימה ממונים מעצורים מסדרת M445 של שימאנו על דיסקים 180 מ"מ. עוד משימאנו תקבלו נאבות גלגל 595 של ד'אור וכך גם מנופי הבלם ופקדי ההילוכים. הקוקפיט כולו מצויד בחלקים איכותיים של ריטצ'י ועמוד המושב של ריט'צי אוחז במושב מאד יפה של KTM. חישוקים 29 של טאורוס חבוקים על-ידי צמיגי שוואלבה (ראפיד רוב) ברוחב 2.25. כל הכבודה הזו שוקלת 13.5 ק"ג (נתון יצרן) ועולה אצלנו בארץ הקודש – 5,600 שקלים.

ק.ט.מ אולטרה 2012. קיט שימאנו "קומפלט" רכיבי ריטצ'י איכותיים ומשקל עצמי של 13.5 ק"ג. צילום: פז בר

והמחיר מביא אותנו לעולם אחר לגמרי – עולם של ה"זוג השני". ושלא תעזו להשתמש במושג "אופני ב'" שלא מחמיא. האולטרה זולים מספיק כדי שלא תצטרכו לתת הסברים לאשה מדוע לא נפטרתם מאופני הפול-סספנשן מכוסי הבוץ ומצולקי השלדה שבחדר הילדים – והם גם מספיק טובים כדי לספק חוויה שונה ולהחזיר לכם את חדוות הרכיבה שלפעמים מעט דועכת.

אז רדפתי אחרי החבורה הזו, בלופ שהם מכירים ואני לא, על אופניים שזו הפעם הראשונה שהנחתי עליהם עכוזי – ודי ירקתי דם. אבל הצלחתי לשמור פאסון – בקושי. כמו רוב אופני ה-29 גם האולטרה מהירים מאד – ועל שביל פתוח אפשר להגיע לקצב רכיבה משמעותי למדי. חלוקת המשקל שמה הרבה עומס על הידיים וזה עוזר לנטוע את הגלגל הקדמי בפניות אבל מקשה על הנפתו באוויר כשצריך לדלג מעל מכשול. הורדת הכוח לקרקע מצויינת – עם זנב קשיח אפשר לדפוק ספרינטים שעושים דמורליזציה לסביבה – וזה עבד בשבילים נהדר (אפילו שעוד רגע הייתי שופך לאגר).

הבלמים עבדו "בסדר" אחרי פרק הרצה קצר שבו הם היו די לא יעילים. קשה לקבל נכישה סופר-חזקה עם 29 אינץ' אבל אני מניח שעם עוד קצת שחיקה גם יעילות הבלימה תשתפר. העברת הכוח לרוב הייתה יעילה – עם שתי טרוניות: פיתול המעביר הקדמי תחת-עומס, ורווחים גדולים מדי בין יחסי ההעברה בקסטה האחורית. כל השאר עבד פיקס. אפילו המזלג הבסיסי שבחזית הפתיע – אחרי שני סבבים של סט-אפ עד שמצאתי את לחץ האוויר המתאים ביותר. הוא ספג יפה חריצי מים ואבנים, התפתל אבל לא יותר מדי וגילה עמידות מצויינת לבובינג (אולי בגלל חיכוך פנימי שהרגיש לי רב-מדי).

ק.ט.מ אולטרה 2012. מזלג סאן-טור - קפיץ אוויר והרבה חיכוך פנימי - יש נעילה אבל לא צריך. צילום: פז בר

אחרי הלופ הזה בשרון – על שבילי חול ספוגי גשם. יצאתי לרכיבה נוספת הפעם בסינגל חרובית האהוב. עליו נהניתי מיכולת תמרון טובה ומהבטחון הרב שמגיע עם גלגלי 29 במעברים טכניים כמו מדרגות סלע במורד או מהאחיזה כשמטפסים עליהם. כשניסיתי לרכב ממש מהר – אז גם התגלת גבול התמרון של האופניים שבכל זאת, זיגזוג מהיר בין עצים לא ממש חלק מהגדרת התפקיד שלהם. ובכל זאת, נוע תנוע ואשקר לכם אם אומר שסבלתי מהלופ הזה בין עצי החרוב.

אולטרה 1.29 של ק.ט.מ – רחוקים מאד מההגדרה של "אופני ב'" ואישית לא היה איכפת לי בכלל שיהיו הזוג היחיד בביתי. כמוצר הם מציעים איכות טובה מאוד ומשרעת היכולות שלהם רחבה מספיק כדי שלא תאלצו לוותר על שביל שאתם אוהבים. בפינת הביקורת יש שלושה סעיפים: המזלג בעל החיכוך הפנימי הרב-מדי, "חורים" ביחסי ההעברה בקסטת ההילוכים האחורית ומשקל עצמי על הצד השמנמן לאופניים קשוחי זנב – של 13.5 ק"ג. אבל חשוב להסתכל על ק.ט.מ. אולטרה בראי המחיר: 5,600 שקלים לאופניים איכותיים ורבי יכולת. יחד עם פריחת הכלניות נראה שגם סגמנט ה-29 פורח בעוז בישראל ואם הייתי בשוק לאופניים חדשים (לאו דווקא 29 אבל גם) – לא הייתי פוסל בכלל סיבוב התרשמות על ה-ק.ט.מ החדשים.

ק.ט.מ אולטרה 2012. 29 אינץ' איכותיים בתקציב - איזה סידור יפה של צדק חברתי! צילום: פז בר

ובדיוק עכשיו הטלפון מצלצל. על הקו דוד – מהחבורה של יום שבת – הוא שואל אם בא לי להצטרף אליהם לרכיבה…

Check Also

מבחן דרכים לנד רובר דיפנדר PHEV

עם יכולת טעינה מרשת החשמל וטווח חשמלי של עשרות קילומטרים גרסת הפלאג-אין של לנד רובר דיפנדר מביאה מימד סביבתי לכאורה לרכב השטח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eight + 12 =