יום שישי , 26 מאי 2017
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים Haibike sDuro FullNine RC
מבחן אופניים Haibike sDuro FullNine RC
מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 19K ואתם שם. צילום: פז בר

מבחן אופניים Haibike sDuro FullNine RC

רוני נאק

אופני הרים עם סיוע חשמלי נשמעים כדבר והיפוכו – ואפשר להבין את הפיוריסטים ("טהרנים" או "טהרניסטים" או סתם "ליסתים") אשר נתקפים רפקלס הקאה לשמע רצף המילים הנ"ל. אבל כמו שראינו בתחומים רבים אחרים, השוק מצביע ברגליים – תרתי משמע – והדרישה לאופניים עם מנוע עזר חשמלי (או כפי שמכונים בישראל אופניים חשמליים) הפכו למיינסטרים ולעובדה קיימת בנוף התחבורתי בישראל. מצד שני עוד לא רכבנו בארץ על אופני הרים חשמליים משכנעים ממש. השניים שנבחנו כאן, מ-ק.ט.מ ולאחרונה קונינג (הסינו-ישראלית) היו מוגבלים למדי במה שהם באמת יכולים לתת בשטח. עתה מגיעה בשורה חדשה בדמות HAIBIKE.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 19K ואתם שם. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 19K ואתם שם. צילום: פז בר

מי אתם הייבייק?

HAIBIKE הוא מותג גרמני צעיר אשר נוסד ב-1996 על ידי בני הזוג פואלו בעיירה שווינפורט בחבל בוואריה. העיר לה שורשים מהמאה ה-7 לספירה, נודעה בזכות יכולתה לתכנן, לפתח ולצייר מיסבים איכותיים למכונות (טנקים ומטוסי קרב) והיא עשתה זאת כל כך טוב שהפכה למטרה להפצצות שטיח של בעלות הברית. בכל מקרה, בני הזוג פואלו פיתחו סדרה של מתלים חדשים, עם 4 ובהמשך 7 חיבורים, שילבו שלדות קרבון להיצע בהצלחה רבה וב-2010 הם הראשונים (או לפחות בין הראשונים) לשלב מנוע חשמלי של בוש לתוך השלדה – על ציר ההנעה – ולא בטבור אחד הגלגלים. המבנה זכה לחיקויים רבים לכל רוחב התעשייה – כאשר רובה ככולה מאמצת את מנועי בוש שהפכו לסטנדרט. לקראת 2016 הייבייק מפצלת את ההנעה בין מנועי בוש בסדרות האגרסיביות יותר – XDURO לבין מנועי ימהה לסדרות השבילים SDURO. אלינו הם מגיעים דרך מצמן את מירוץ.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 19K ואתם שם. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 19K ואתם שם. צילום: פז בר

והאופניים?

לבחינה קיבלנו את אב הטיפוס – אשר שימש לתקינה – ממודל 2015 כאשר ההבדל היחיד בינו לבין גרסת 2016 אשר תשווק לציבור הוא העדר מעביר קדמי ושתי פלטות קדמיות – אשר יהיו בדגם המשווק. מדובר באופני שבילים עם גלגלי 29 אינטש' ומהלך של 100 מ"מ לפנים ומאחור.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. בולם רוקשוקס, מתלה 4-חיבורים, מנוע וסוללה של ימהה. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. בולם רוקשוקס, מתלה 4-חיבורים, מנוע וסוללה של ימהה. צילום: פז בר

 

השלדה היא שלדת אלומיניום – 6061 –  בעלת מבנה מאד יוצא דופן. המנוע החשמלי תלוי מתחתיה והוא למעשה גל ההנעה, לראש ההיגוי יש חיזוק מאד בולט ולשלדה יש זוויות חדות ומפוסלות כשל מפציץ חמקן. המתלה האחורי הוא מסוג 4 חיבורים עם מהלך של 100 מ"מ אותו מרסן בולם רוק שוקס מונארך RT. לפנים מזלג רוקשוקס XC32 עם נעילה מהכידון ומהלך של 100 מ"מ.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מחשב דרך מאד אינטואיטיבי - מסך קריא ועיגון טוב לכידון. השתדלו שלא לשבור אותו בשטח. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מחשב דרך מאד אינטואיטיבי – מסך קריא ועיגון טוב לכידון. השתדלו שלא לשבור אותו בשטח. צילום: פז בר

קצת על הזוויות והמידות. תמוכות השרשרת ארוכות: 490 מ"מ, זווית המזלג שטוחה לאופני 29 אינטש עם 68 מעלות, ציר ההנעה באותו הגובה של צירי הגלגלים – אפילו שב-29 רגילים יש דרופ של כמה מילימטרים. הנתונים הנ"ל מלמדים על מבנה יוצא דופן עם העדפה ברור ליציבות על פני זריזות היגוי.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מנוע ימהה הוא בחירה יוצאת דופן בנוף הזה שמעדיף בוש. בכל מקרה מדובר ביחידה מדוייקת וחלקה מאד אבל גם עם עוצמה - עד 8 קג"מ שזה המון וצריכת זרם חסכונית המאפשרת לטייל בראש שקט. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מנוע ימהה הוא בחירה יוצאת דופן בנוף הזה שמעדיף בוש. בכל מקרה מדובר ביחידה מדוייקת וחלקה מאד אבל גם עם עוצמה – עד 8 קג"מ שזה המון וצריכת זרם חסכונית המאפשרת לטייל בראש שקט. צילום: פז בר

העברת הכוח האנאטומית נעשית דרך קסטה של 10 הילוכים מאחור ומעביר אחורי שימאנו SLX עם מצמד. הכוח החשמלי מגיע כאמור ממנוע של ימהה עם 250 וואט ו-8.1 קג"מ. את המיץ המנוע מקבל מסוללת ליתיום של 36 וולט ונפח של 11 אמפר/שעה. המנוע לבדו שוקל 3.5 ק"ג והסוללה 2.9 ק"ג נוספים.

עוד באזור הרכיבים נציין מעצורי דיסק הידראוליים של טקטרו עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ, סט גלגלים מחוזקים עם נאבות באנודייז כחול ורכיבים היקפיים נוספים ממותגים הייבייק ו-FSA.

כל הטוב הזה שוקל 22 ק"ג והמחיר לצרכן יהיה 19,000 שקלים.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 22 ק"ג, זוויות היגוי שטוחות כל זה הופכים את המאזניים להעדיף יציבות על פני זריזות תמרון. נסו לזגזג והמשקל מורגש היטב. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. 22 ק"ג, זוויות היגוי שטוחות כל זה הופכים את המאזניים להעדיף יציבות על פני זריזות תמרון. נסו לזגזג והמשקל מורגש היטב. צילום: פז בר

רכיבה

ציפיתי לפגוש אופניים גמלוניים ומוזרים. ובמקום זאת פגשתי מכונת שבילים מאד מרשימה. כזו שכאילו מעלימה את המשקל שלה באותו האופן שאופנוע דו"ש גדול וחזק לא מרגיש כבד כשהמהירות עולה. תנוחת הרכיבה זקופה למדי והכידון הצר – ממקמים את הרוחב באופן מאד נינוח עם פחות משקל על הידיים כמקובל באופני XC רגילים. המערכת החשמלית; מנוע, סוללה – הופכת לשקופה מהאוכף ואין תוספת רוחב מוזרה לקרנק כפי שחווינו באופני הרים חשמליים בעבר.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. אין אחיזה יש הנאה ואפילו דריפטים - לא ממש שימוש סביר לפרופיל של הרוכבים על הדבר הזה. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. אין אחיזה יש הנאה ואפילו דריפטים – לא ממש שימוש סביר לפרופיל של הרוכבים על הדבר הזה. צילום: פז בר

כמו שאופניים תקניים אמורים להיות אין כאן מצערת והסיוע החשמלי מופסק ב-25 קמ"ש. זה לא אומר שאי אפשר לרכוב מהר יותר אם יש מורד או שביל מתאימים. אפשר לבחור בין שלושה מצבי תגבור שונים עם השפעה ישירה על הטווח: 70 ק"מ בתיגבור הגבוה ועד 130 קילומטרים במצב ECO. אנו רכבנו כמעט כל הזמן ב-HIGH ועל הסינגלים והשבילים הרגילים של בן שמן פלוס עוד לופ רגוע של 20 ק"מ באזור ביתרונות רוחמה – לא השתמשנו ביותר משליש הבארים שעל החיווי הדיגיטאלי.

המשקל, הגלגלים הגדולים וזווית ההיגוי שב"רילאקס" באים לידי ביטוי היטב בשבילים מתפתלים. האופניים האלו בהחלט שיעדיפו משהו אחר. צריך להיות מאד נחוש כדי לשנות כיוון מהר, המזלג מתפתל ואפילו שמרכז הכובד מרגיש נמוך – זה די מתיש ומתסכל. אפשר להוריד קצב אבל אז איפה הכיף? מסלעות, ומעברים טכניים מוגבלים בשל המנוע התלוי נמוך והמגן יפגוש את הסלעים בקלות אם לא תשימו לב במעברים.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. כיסוי הרבה קילומטרים ללא מאמץ - אם זו המטרה הסתדרתם. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. כיסוי הרבה קילומטרים ללא מאמץ – אם זו המטרה הסתדרתם. צילום: פז בר

אז אחרי שהוצאנו את הסינגלים המסולעים מהמשוואה נותרנו עם שבילים פתוחים. וכאן האופניים האלו מבריקים. בשטח ממילא מהירות של 20 עד 25 קמ"ש זה מהר יותר מהמהירות הממוצעת של רוב המטיילים (לא של מתחרי EPIC משורגי שרירים). כאן הסיוע החשמלי מוחק כל עליה, קטנה כגדולה ומאפשר לקצב שיוט מהיר וכיסוי קילומטרים ללא מאמץ כמעט בכלל – בטח בלי להזיע. העברת ההילוכים מצוינת, באדיבות שימאנו, ועל שבילי השדות והסינגלים המסורקים של הנגב מערבי הרכיבה הייתה חוויה נעימה מאד. זה בעצם כל העניין לא?

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. בשביל 19K היינו רוצים לקבל מעצורים איכותיים וחזקים יותר. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. בשביל 19K היינו רוצים לקבל מעצורים איכותיים וחזקים יותר. צילום: פז בר

קיטורים

הבלמים של טקטרו בסיסיים למדי ומתקשים להתמודד עם התנע שהמסה הזו מסוגלת להגיע אליה. חסרו לי עוצמת בלימה ומינון מדויקים. המתלה האחורי – אשר באופניים אחרים עושה עבודה נהדרת – מרגיש מבולבל. הוא מסלק יפה שיבושים קטנים אבל פרוגרסיבי מדי ומתקשח מאד בתגובה לתנועת מתלה ארוכה ומהירה – זה יותר תחושה של נוקשות כאילו יש בפועל מהלך גלגל קצר יותר. רעש השרשרת שמצליפה על השלדה פשוט מעצבן ואישית הייתי רוצה כידון מעט רחב יותר ומוט מושב הידראולי. מחיר? 19000 שקלים אובייקטיבית זה הרבה כסף. מאחר שאין לאופניים האלו מתחרים קשה לקבל פרספקטיבה עדיין. יחד עם זאת, אופניים רגילים במחיר הזה מצוידים הרבה יותר טוב.

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מופע מרשים של הקונספט - יכולת טובה, טווח שימושי ואיכות כללית מצויינת - "בוסט" של איבזור והם יגעו בול בנקודה הנעימה. צילום: פז בר

מבחן אופניים הייביק חשמליים לשטח. מופע מרשים של הקונספט – יכולת טובה, טווח שימושי ואיכות כללית מצויינת – "בוסט" של איבזור והם יגעו בול בנקודה הנעימה. צילום: פז בר

סיכום

אם הצלחה במבחן הוא עמידה בהגדרות היצרן – הרי שהאופניים האלו הצליחו. הם ראשית כל אופני שבילים לגיטימיים אשר גם ללא ההנעה החשמלית יהיו ראויים לכל סינגל ושביל. איכות הבניה הכללית טובה מאד למרות הקיטורים הנ"ל. התוספת החשמלית נותנת כאן מימד מעניין – ופעם ראשונה שאיני מעקם אף לנוכח המפלץ – של מחיקה מוחלטת של העליות וצמצום מהותי של המאמץ הפיזי בשטח. למי זה מתאים? למי שהעדר הכשר מרחיק אותו מהשטח. האופניים האלו יכולים להכניס לשטח רוכבים רבים שעד כה נרתעו מכך בשל המאמץ הפיזי – ולהגדיל את העדה זו ברכה.

2 comments

  1. בתור אמא לילדה קטנה שהליכה לבית הספר היא סכנה בגלל תנועה ערה מאוד של אופניים עירוניים חשמליים, פיתחתי אנטי די רציני לקונספט.בתור רוכבת שטח שכל העניין בשבילי הוא הדיווש כי אני לא דאונהילרית…. כששמעתי לראשונה את הקונספט של אופניים חשמליים חשבתי לעצמי:"אתם הורסים את כל הרעיון של האופניים". ואז כשניסיתי בפעם היחידה בחיי אופניים חשמליים בשטח…… איך לומר….. כמעט שהתאהבתי! רכבתי בסינגל פתוח עם לא מעט עליות, המהירות שצברתי בירידות והעליות נטולות המאמץ הביאו לי הנאה שטרם הכרתי. הצלחתי לעמוד בקצב של חברי לדיווש (שבד"כ מחכים לי בצמתים והפעם זה היה הפוך סופסוף), הצלחתי להגיע למהירויות בירידה שהזכירו לי את הירידה המהירה של גבעת המורה בלי ליסוע את כל המרחק עד לשם.
    בקיצור…. עד שלא מנסים לא יודעים!

  2. 19,000 ש"ח לאופניים חשמליים?! יצאתם מדעתכם…תראו את האופניים האלו…בפחות מ 6,000 ש"ח עם מנוע מרכזי ובולם אוויר קדמי…מי יקנה ב 19,000???

    http://www.koning.co.il/–9427
    hugo koning

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6