יום שבת , 16 דצמבר 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן דרכים וולוו V40CC
מבחן דרכים וולוו  V40CC

מבחן דרכים וולוו V40CC

זה מצחיק איך שקורים דברים. פעמים רבות, כשאני מושך למבחן דרכים רכב פנאי, קרוסאובר ולפעמים אפילו רכב שטח של ממש (כזה עם הנעה כפולה, LOW ומרווח גחון מכובד) זה מגיע עם אזהרה: "אסור לרדת לשטח!" או בצורה מעודנת יותר "אתה לא באמת מתכוון לרדת עם זה לשטח!? נכון?". האמת היא שאני בהחלט יכול להבין מהיכן מגיעה הבקשה הזו – אפילו שפעמים רבות כלל אינה עומדת בהגדרת המשימה של הדגם הנבחן ובינינו, גם לא ממש קשורה לזה. אבל דווקא הפעם ציפתה לי הפתעה נעימה כשבמעמד קבלת המפתחות של וולוו V40CC החדש הגיעה גם בקשה מפורשת למדי (וזה ציטוט מדוייק): "תסע איתה בשבילים".

מבחן דרכים וולוו V40XC. גם משפחתית, גם קומפקטית גם איכותית וגם לשבילים. וולוו יוצאת לשבילים מ-200 אלף שקלים. צילום: פז בר

מבחן דרכים וולוו V40CC. גם משפחתית, גם קומפקטית גם איכותית וגם לשבילים. וולוו יוצאת לשבילים מ-200 אלף שקלים. צילום: פז בר

מה חשבנו על אודי Q3?

וולוו V40CC

יש בעולם הרכב שתי דרכים שבהן אפשר ליצור "רכב פנאי" או "קרוסאובר" כפי שאלו נקראים בשנים האחרונות. דרך אחת – בה צועדת היום רוב תעשיית הרכב – היא להשתמש בבסיס המכאני של דגם קיים, נאמר רנו קליאו, ועליו לבנות מרכב עליז על-פי התפריט של רכב פנאי מודרני. כך תקבלו דגמים עליזים כמו רנו קפצ'ור, שברולט טראקס ועוד רבים אחרים על פני מנעד סגמנטים רחב מאד. הדרך השניה – בה אנו נדון היום – עוסקת ב"הקשחת" דגם קיים. משהו שוולוו ו-סובארו עושות מזה יותר מ-30 שנים. בסובארו זה נקרא אאוטבק (גם גרסאות אימפרזה של זה) וב-וולוו XC. והיום ה-V70XC היא אחת המכוניות המרשימות יותר והמוערכות פחות, שניתן לרכוש. סוג של סוד גלוי המיועד רק למי שיודע מה באמת טוב במכוניות שמסוגלת לעשות כמעט הכל. המתכון הוא פשוט יותר לביצוע: הוסף מרווח גחון, נעל צמיגים דו-שימושיים עמידים, הקף בפגושים עמידים, חצאיות כהות ופנסי ערפל מוגדלים, הנעה כפולה ומסילות על הגג כדי לסגור את המראה. בדרך זו אפשר להרחיב את היצע הגרסאות, והמחירים, של דגם מסויים. למען הסדר נציין כי לוולוו יש גם רכבי פנאי מ"הדרך הראשונה" כמו XC60  ו-XC90 כשהראשון שבהם עתיד להגיע בגרסתו המעודכנת כבר בחודשים הקרובים.

מבחן דרכים וולוו V40XC. בדרך לכרמים של יער יתיר, לא נרתעת מלתור שבילי יער, את הדרך להם היא תעשה בנוחות מרשימה. צילום: פז בר

מבחן דרכים וולוו V40CC. בדרך לכרמים של יער יתיר, לא נרתעת מלתור שבילי יער, את הדרך להם היא תעשה בנוחות מרשימה. צילום: פז בר

אז לעסק. ה-40 היא הדגם הקומפקטי של וולוו אשר בבריכת הכרישים הוא שוחה עם ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A, אודי A3 ודומיהן. ככזה יש ממנו ציפיה לתנאים מוקדמים בתחום הדינאמי, איכות החומרים והאיכות הכוללת וכמובן בתחום הבטיחות. היא משתמשת בפלטפורמה משופרת של פורד אשר בבסיסה משרתת את הפוקוס, קוגה, C-מקס ואחרות. השיפורים כוללית את כיול המתלים מערכת ההיגוי ועוד. על ההנעה מופקד מנוע 1.6ל' טורבו המפיק 180 כ"ס ו-27.5 קג"מ. נתונים מאד מרשימים ביחס לנפח. הכוח יורד רק לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם שישה יחסי העברה. בהיצע עוד שתי גרסאות עם מנוע טורבו 2.0 ל' ותפוקה של 213 כ"ס ו-31 קג"מ. לגרסת ההנעה הכפולה תיבת הילוכים פלנטרית.

מבחן דרכים וולוו V40XC. לוח המחוונים משנה חיווי וצבע בהתאם למצב הנהיגה, מסך 5 אינץ' מרגיש מעט קמצני, תוכלו לבחור 7 גוונים של תאורת פנים. צילום: פז בר

מבחן דרכים וולוו V40CC. לוח המחוונים משנה חיווי וצבע בהתאם למצב הנהיגה, מסך 5 אינץ' מרגיש מעט קמצני, תוכלו לבחור 7 גוונים של תאורת פנים. צילום: פז בר

האיבזור יוצא הדופן כולל את מערך הבטיחות המורחב של וולוו עם סיטי סייפטי, 7 כריות אוויר וכמובן בקרת משיכה ויציבות. עוד נציין את לוח המחוונים המשתנה לפי מצב הנהיגה מאקולוגי לספורטיבי ומשלב צד LCD משתנה עם חיווי דיגטאלי "מסורתי" מצידיו. עוד נציין את האפשרות לבחור משבעה גוונים שונים של תאורת פנים – דרך מסך ההגדרות של המולטימדיה בגודל 5 אינץ'. חשוב לציין כי וולוו V40CC זכתה בציון הגבוה ביותר במבחני הריסוק NCAP למכוניות בקבוצתה וכן שברה שיא בהגנה על הולכי רגל.

נהיגה

אבל עוד קודם, המפגש עם המכונית הזו לא ישאיר אותך אדיש. מגע החומרים מצויין, הארכיטקטורה של הפנים נכונה ועם נגישות טובה לכל פינה. אין כאן רק "תחושת איכות" אלא איכות אמיתית אשר נשקפת מכל משטח, חומר, מתג ומנוף – צריך רק לדגדג אותם. ולא אסתכן אם אומר שהאיכות של הפנים ב-V40CC יכולה לבייש גם את הטובות מהשילוש הגרמני. אבל…

בסיס הגלגלים מוגבל – רק 264 ס"מ – ואת המחיר משלמות הרגליים של המבוגר מאחור. גם משקוף הדלת מעט נמוך והראות החוצה מוגבלת בשל עומק המושב. מצד שני, תא המטען גדול יותר משהייתם מצפים לו עם 154 ס"מ בין בתי הגלגלים ונפח של 335ל'.

מבחן דרכים וולוו V40XC. נסיעת שבילים בלי פחד, למרות מרווח גחון מוגבל ובזכות ריסון המתלים המדוייק. צילום: פז בר

מבחן דרכים וולוו V40XC. נסיעת שבילים בלי פחד, למרות מרווח גחון מוגבל ובזכות ריסון המתלים המדוייק. צילום: פז בר

הנהיגה בעיר ומחוצה לה היא חוויה מאירת עיניים. ומצאתי עצמי, בשלושת ימי הבחינה, מתרץ תירוצים לצאת לסידורים ולבצע שליחויות רק כדי ליהנות מעוד כמה קילומטרים של נהיגה בוולוו הקטנה. תנוחת הנהיגה נוחה מאד וטבעית, טווח ההזחה של המושב וגלגל ההגה מאפשר למצא תנוחה נוחה לכל מידת גוף. חווית הנסיעה היא היכן שהוא בין הנוקשות הגרמנית (של פעם) לבין הרפיסות האמריקאית (גם היא של פעם). מצאתי בוולוו איזון מצויין בין הצורך לרסן את המהמורות ואת המרכב, לבין הצורך לבודד את הנוסע מפני הכביש ולספק לו איכות חיים מעולה.

המנוע נמרץ וחזק מאד. מרגיש הרבה יותר חזק ממה שהוא באמת. המשקל העצמי עומד על 1380 ק"ג שזה לא מאד קל למכונית מקבוצה C, אבל היא מרגישה קלילה בעיקר בזכות זמינות הכוח של מנוע הטורבו הזה ותיבת ההילוכים שמתפקדמת בקונטקסט הזה – נהדר. היציאה לכביש הפתוח ואחריו לכבישים הרריים בואכה הר עמשא ויתיר, חשפה את מה שהרגשנו עוד בעיר: זו מכונית לנהג. היא מהירה מאד בשיוט בכביש הפתוח ומתגמלת מאד בכבישים המתפתלים. רמת ה-NVH בשיוט מהיר יכולה להיות נושא ללימודי הנדסת קול בטכניון וההוליסטיות של השילוב: היגוי, מתלים, הנעה ושלדה – כמעט ומושלמת בהקשר הזה.

קצת על צריכת דלק: 15 ק"מ/ל' בשיוט, ממוצע מבחן 11 ק"מ/ל'. מאחר שמדובר במנוע טורבו, צריכת הדלק יכולה להשתנות בצורה מאד קיצונית בין נהיגה ספורטיבית מאד לנהיגה רדומה.

על העפר

אז ירדנו לשטח, לרשת דרכי העפר המקסימות – והמומלצות בחום – של יער יתיר. ואם יש משהו שגרם לי לחייך זה היה המעבר הטבעי של המכונית מהאספלט לחצץ. נכון, גם פרייבט רגיל לגמרי יכול לנסוע כאן. אבל הוא לא יעשה זאת ללא חששות.  עם הוולוו אתה יכול לשייט לך בנוחות על השביל בזמן שאתה מנסה לאתר את המיקום המושלם לקמפינג או לפיקניק. מרווח הגחון לא גדול – רק 14.5 ס"מ, זוויות המרכב לא ירשו לך להתקרב לסלעים וללא הנעה כפולה אין הרבה מה לעשות בבוץ או בחולות. אבל על השבילים האלו, ה-CC הייתה נהדרת. המשיכה לספק את נוחות הנסיעה והבידוד שנהנינו ממנו כלכך על הכביש יחד עם הבטיחות ואחיזת הקרקע שמגיעה מרכב פנאי (קרוסאובר) מודרני.

סיכום

זה מזמן לא סוד שרכבי השטח הגדולים הפכו למוקצים. ולא רק הם גם רכבי הפנאי המגודלים הולכים ומתפוגגים מכבישינו (מתי בפעם האחרונה ראיתם טוארג חדש?). הקבוצה החשובה ביותר כיום הם הקרוסאוברים הקטנים והבינוניים – אלו אשר תופסים את נתחי השוק של מכוניות המנהלים והמשפחתיות עם שילוב של אופי, שמחת חיים וגם יכולת לצאת להרפתקאות (גם אם מוגבלות)מחוץ לאספלט.

מבחן דרכים וולוו V40XC. תחסכו לה את הר חורשן. אין הנעה ואין זוויות מרכב מתאימות לדברים האלו. צילום: פז בר

מבחן דרכים וולוו V40CC. תחסכו לה את הר חורשן. אין הנעה ואין זוויות מרכב מתאימות לדברים האלו. צילום: פז בר

וולוו V40CC נוגע בכמעט כל הבסיסים החשובים: הוא קומפקטי, עשוי באופן מרשים מאד, משדר אותה קשיחות עליזה של רכב פנאי. אי אפשר להתעלם מהערך המוסף של חבילת הבטיחות הטובה ביותר שיש היום בעולם הרכב כמו גם מהיכולת של המכונית לצאת ולגלות פינות חמד מעבר לכביש – ולחזור בשלום. טווח הגרסאות מאפשר לך לבחור גם מנועים חזקים יותר וגם הנעה כפולה ועוד פריטי איבזור רבים אחרים. ומצד הביקורת: המושב האחורי מאד מוגבל לנוסעים בוגרים, מסך 5 אינץ' מרגיש קצת קמצני וה-7 אינץ' יהיה תוספת יקרה. המחיר של גרסת הבסיס עומד על 200 אלף שקלים ואפילו עם פער של כ-10% מתחת לגרסאות הכניסה של המתחרים (ב.מ.וו X1 ואודי Q3) קצת קשה להוריד אותה בוושת.

One comment

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6