יום ראשון , 24 ספטמבר 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן דרכים: מאזדה CX5 סקאיאקטיב
מבחן דרכים: מאזדה CX5  סקאיאקטיב

מבחן דרכים: מאזדה CX5 סקאיאקטיב

זה היה היום השני של חול המועד פסח כששמתי פעמיי צפונה, לבירת הגולן קצרין. הפעם, עם מטרה מוטורית טהורה – להתחקות אחרי מה שקורה במיזם הפארק המוטורי שם – משימה עיתונאית למוסף  של מעריב. וכמו בכל נסיעה ראויה, ובעיקר בנהיגה הזו, הדרך הייתה חשובה לא פחות מהיעד. כשאני מצוייד במאזדה CX5 החדשה, היה על המסלול שבחרתי באותו יום ארוך לעזור לי לתרגם אותו "זום זום בר-קיימא" למהות של שקלים במשאבת הדלק ודקות על השעון. לראות האם רכב הפנאי – ג'יפ בלשון העם – באמת יביא משהו חדש – זולת הסמל של מאזדה – לסגמנט הרווחי של רכבי הפנאי בישראל.

בקרת השיוט שומרת על ה-CX ב"קצב התנועה+N" שזו נוסחה אשר גיבשתי משנים ארוכות של נהיגות מהירות ואם תמצאו את ה-"N" הנכון לכל סיטואציה סביר להניח שיניחו לכם כל אלו שמניחים שאתם נוהגים מהר מדי. וה-N אינו מספר קבוע – רחוק מזה – ה-N של כביש הערבה, שונה מהותית מזה של כביש 6 וה-N על אופנוע לא דומה ל-N של מכונית. לכל מצב ה-N שלו וזה יגיע גם אליכם יחד עם הניסיון – ואולי זה ה-N האמיתי.

עם חישוקי גלגל 19 אינץ', הילוכים ארוכים, ופנים מאד מושקע – היה השיוט הארוך על הכביש אירוע קצר לשמחתי. בידוד הרעשים טוב גם אם לא מצטיין, מחיקת פני הכביש טובה אפילו שיש "שם מתחת" מן נוקשות חבויה – כמו הבטחה שמחכה לכביש מפותל. שישה הילוכים וסל"ד השיוט יורד לרמה חסכונית מאד בדלק – וגם חסכונית בכוח – כזו שפוגעת בזמינות הכוח.

מבחן דרכים מאזדה CX5. תחנת האוטובוס במחלף אליפלט מספרת את כל הסיפור - מרתק. צילום: רוני נאק

עצרתי לנוח במחלף אליפלט, בואכה ראש פינה, כאן ליד טרמפיאדה מלאה גרפיטי בעד ונגד מדינת ישראל, ירדתי מהמזדה למתוח רגליים ולהתרענן לקראת העלייה לגולן. קצב הנסיעה היה טוב למדי, למרות תנועת החג העצלה. ה-CX לא מאד הרשימה. תיבת ההילוכים מתעקשת להישאר בהילוכים הגבוהים – וגורמת למכונית לחוש חלשה יותר משהי באמת. אופי הנסיעה הוא על הצד המוצק, ורעשי רוח נוכחים ממראות הצד כל אימת שהמהירות מגיעה ל-100 קמ"ש. בקיצור הייתי חייב מנוחה אחרי קצת יותר משעה על ההגה.

אני חוצה את הירדן בגשר בנות יעקב ומגלה גדות מכוסים באוהלים ומכוניות חונות. עם ישראל בחוץ נהנה משפע המים של הצפון והנוף כולו שטוף בגווני ירוק ומריח מפריחה מעורבת בריח האופייני של מדורות. גדרות התיל ושלטי המוקשים מקבלים את פני כבן בית. ורמת הגולן הייתה מקום בו ביליתי שבתות רבות בטיולים רגליים, הרבה לפני הצבא, ובהמשך "ביליתי" בה שלוש שנים בשירותי הסדיר. אני מכיר את הגולן בכל עונה, צבע, וטמפרטורה ועדיין מרגיש כבן בית שני עשורים אחרי.

הכביש מתרוקן וסופסוף אפשר ללחוץ את האמא של ה"סקאיאקטיב" הזה. לראות האם המנוע יצלצל מרוב קומפרסיה ועומס, עד כמה באמת מחליק ממיר המומנט והאם יש כיסוי ל"זום" במעטפת הסביבתית.

אז מה זה סקאיאקטיב? מדובר בגישה "הוליסטית" המשלבת את המנוע, תיבת ההילוכים והשלדה כדי ליצור יישות מוטורית חדשה. יישות שלא מוותרת על ביצועים כדי לחסוך בדלק ולבלום פליטת מזהמים. לצד הזווית השיווקית הברורה – מאזדה חייבת לבדל עצמה מהזרם המרכזי של התעשייה. מדובר הרי ביצרן קטן במונחים עולמיים וככזה עליו להיות מיוחד. לכן היא לא פנתה בנתיב ה- Downsizing שמפיק מנועי טורבו זעירי נפח – אלא מצאה פתרון יצירתי להעלות את הקומפרסיה בצילינדרים כדי להפיק "בום" חזק יותר מכל מנה של תערובת דלק/אוויר.

מבחן דרכים מאזדה CX5. בין מים, הרים ושמיים מאזדה יכולה לנוע יפה מאד ובבטחון מלא בשטח - למרות נוקשות המתלים. צילום: רוני נאק

עקרונית זה רעיון נחמד – כשהדלק שלך נקי באופן מושלם. אם יהיו זו זיהומים, הם יגרמו להצתה שלא בזמן – דטונציה – לצילצולים ובסופו של דבר לכשל ושבר. לכן, לכל איזור הסקאי אקטיב שלו. כך למשל יפן מקבלת את הרמה הגבוהה ביותר של המערכת עם קומפרסיה של 14.1. אנחנו מקבלים סקאי אקטיב עם יחס דחיסה של 13 ואילו אוסטרליה כבר תגיע ל-12. אנשי דלק מוטורס טענו שאנו מקבלים את הגרסה של השוק האירופאי – אליו אנו כפופים – אולם בבדיקה באתרים של מאזדה בשלוש מדינות: אנגליה, צרפת, ושוויץ (גם הן כפופות לתקן האירופאי) גילינו ששם יהנו לקוחותיהם מהגרסה המלאה של המערכת. והמשמעות היא שאצלנו המנוע יפיק 155 כ"ס במקום 165 סוסים ו-20.3 קג"מ במקום 21 קג"מ באותו תחום סל"ד.

שני עמודי התווך האחרים הם תיבת הילוכים אוטומטית הממהרת לנעול את ממיר המומנט כדי לצמצם אבדן כח. וגם השלדה משתתפת במאמץ עם תכנון קל יותר, שימוש בחומרים חדשים ודיאטה באופן כללי. המשקל הכללי של גרסת ההנעה הכפולה – ברמת גימור לקצ'רי – עומד על 1615 ק"ג. שזה – בינינו – לא מאד קליל. למשל סובארו פורסטר שהוא דגם בן ארבע שנים לפחות ועומד להתחדש בעוד כשנה וחצי, שוקל 1490 ק"ג (עם חמישה כוכבי בטיחות כן?).

יצאתי מקצרין מלא אדרנלין. מת לתת גז ו"דרך המלך" חזרה למרכז לא יכולה לספק ריגושים כאלו. המשכתי לאורך רמת הגולן דרומה. נכנס מדי פעם לדרך עפר לא מוכרת, מנצל את ההנעה הכפולה של ה-CX5 לתור שביל חדש ולהאיר פינה שלא ידעתי קודם. זו עבדה יפה, והסתדרה נהדר עם הקרקע התחוחה של הגולן. צמיגים גדולים ובקרת משיכה יעילה – עשו את השאר. עמק הירדן כבר טובל בחומו של חמסין אביבי כבד מלחות שמתנדפת מעושר הצמחים והמים שבו. והנה אני כבר חולף בבית שאן, חוצה את המחסום לכביש הבקעה ופונה ימינה בצומת מחולה. כאן הכביש הוא כבר "שלי", אין מצלמות מהירות, אין שוטרים עם ממל"ז ויש "זום זום" תחת ידי.

מבחן דרכים מאזדה CX5. כל קוץ בבקעה - פרח. כיפית ומתגמלת לנהיגה. פחות מרשימה בנוחות או צריכת דלק. צילום: רוני נאק

ותיבת ההילוכים הזו ממשיכה להטריף אותי. מצב D לא יעיל לכל מצב נהיגה למעט זה הפלגמאטי ביותר. העברת הילוכים ידנית תרפא את העניין ותביא את המנוע לשירה בתחום היעיל שבין 4000 ל-6000 סיבובים. עם או בלי "סקאיי" התקשתי למצא את ה"דלתא" ביחס למתחריה בקבוצה אשר תצדיק את הבחירה דווקא במזדה על פני המבחר של הסגמנט. דווקא השלדה, ההיגוי, והבלמים – נופת צופים. סיפקו את הסחורה והתגלו כשותפים ששים-אלי-פיתול לנהיגה נמרצת וספורטיבית. כל הרפטואר שם, ומבלי להכביר במילים יש ל-CX5 את היכולת למרות ולא בזכות מערכת ההנעה.

ונהיגה כזו היא כל-כך בשוליים של המשתמש הממוצע של רכב פנאי מהסוג הזה – עד שמשקלה הסגולי נופל אפילו ביחס לזה של מסכי DVD במשענות הראש. אבל זה משהו שטוב לדעת שיש – כמו למשל LOW – שאין.

אם לסכם הרי שהדבר המשמעותי ביותר בהקשר של ה-CX5 הוא שהיא מביאה את המותג "מאזדה" לסגמנט שהוא לא נוכח בו. התקשתי למצא את ה"דלתא" של הסקאי אקטיב, לאור צריכת דלק ממוצעת של 9.5 ק"מ/ל', נוחות לא מושלמת על הכביש, בידוד רעשי רוח חסר, ותיבת הילוכים שגרמה לי להוציא מהארון כמה קללות בהונגרית שהייתי בטוח כי שכחתי. לזה יש להוסיף את עיצוב המרכב שדומה מדי למאדזה 3 ספורט ספיריט 2005 שמכרתי לפני שלושה חודשים ופתאום כללי המשחק האלה כבר לא מעניינים.

קראת על המאזדה CX5? בטח תתעניין גם ביונדאי iX35!

רוצה את העסקה הטובה ביותר לרכב פנאי? 

ויש גם את הצד השני של המטבע: איכות סביבת הנהג ותא הנוסעים מצויינת ובוודאי עדיפה על הקוריאניות שבקבוצה, הבחירה בחישוקי 19' אמיצה ותורמת הרבה למראה על הכביש, ולמרווח הגחון מחוצה לו, ואם אתה אוהב לנהוג – אזי ה-CX5 תתגמל אותך בפיתולים.

ה-cx5 שהביאה והחזירה אותי מקצרין היא שחקנית חדשה – וככל הנראה צפויה להיות דומיננטית – בסגמנט הפנאי הקומקטי הצומח. אבל אין בשורה אמיתית בין כנפיה אלא מהלך שיווקי מתוחכם שנועד לחבר שני הפכים באיזון בלתי אפשרי של "זוםזום סביבתי".

5 comments

  1. מבחן יפה ואני מסכים איתך בכל מילה כי זה בדיוק הסיבה פנימית דומה למאזדה 3 ספורט ולא רק את זה חשבתי שימשוך אותי אבל בסוף אני חושב שזה בכלל לא מגיע לרמה של רכב פניי שטח וגם יקר

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6