יום שני , 24 יולי 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב – דאצ'יה דאסטר Tce 4WD מול סוזוקי ג'ימני ידני
מבחן רכב – דאצ'יה דאסטר Tce 4WD מול סוזוקי ג'ימני ידני
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב – דאצ'יה דאסטר Tce 4WD מול סוזוקי ג'ימני ידני

ניר בן זקן
טיולי ג'יפים היו פופולאריים בישראל באמצע שנות התשעים, כשהיצע רכבי השטח היה גדול פי ארבעה (לא כולל טנדרים) מזה המוצע כיום. גם המחירים קפצו משמעותית והרחיקו לקוחות רבים; טויוטה לנד-קרוזר ומיצובישי פאג'רו, מהבודדים שממשיכים להימכר גם כיום התייקרו ברבות השנים בכ-150 אלף שקלים, יותר מכל מכונית אחרת בשוק הרכב.
דאצ'יה דאסטר Tce 4WD החדש מנסה לפנות לאלה שזנחו את טיולי השטח ולפתוח צוהר לעולם הזה עבור מי שלא זכו לחוות אותו. אחרי מבחן הבכורה לדאסטר הפגשנו אותו עם סוזוקי ג'ימני, מהדינוזאורים האחרונים של רכבי השטח המיתולוגיים מהמאה הקודמת, כדי לבדוק מיהו המתאים ביותר לג'יפאי המתחיל.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

על הנייר
לדאסטר מראה מסוקס בהרבה מהקרוסאוברים המפונפנים והמוחצנים, אבל בהשוואה הוא נראה מעט רכרוכי.
לג'ימני שכמעט לא השתנה ב-18 שנים מאז החליף את הסמוראי, עיצוב אייקוני שלא ניתן לטעות בו; קובייה עם חזית חמודה הכוללת צמד פנסים עגולים וגריל פסים במרכז.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. תא הנוסעים של סוזוקי ג'ימני. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. תא הנוסעים של דאצ'יה דאסטר. צילום: ניר בן זקן

גם תא הנוסעים של הג'ימני לא השתנה ברבות השנים; הפלסטיקה מסגירה גילה המתקדם ופרטים שהפכו אלמנטאריים במכוניות מודרניות כמו שליטה על מערכת השמע מההגה או מחשב דרך נעדרים מהמפרט. הנוסעים מלפנים יושבים בקרבה אינטימית האחד לשני ולמרות צמד מושבים אחוריים מדובר ברכב המתאים לזוג. תא המטען צנום למדי; 113 ליטר שגדלים ל-324 ליטרים בקיפול הספסל האחורי מקופל ועדיין מציעים פחות נפח מ-408 ליטרים בדאסטר ללא קיפול שורת המושבים האחורית. מפרט הבטיחות כולל רק צמד כריות אוויר.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. תא הנוסעים של סוזוקי ג'ימני. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. תא הנוסעים של סוזוקי ג'ימני. צילום: ניר בן זקן

תא הנוסעים של הדאסטר פשוט ובסיסי בהשוואה לקרוסאוברים מודרניים, אבל מעבר אליו מהג'ימני מרגיש כמו מסע במנהרת זמן אל העתיד. המושבים נוחים יותר, רשימת האבזור עשירה יותר (כולל זה הבטיחותי עם 4 כריות אוויר), המרווח הפנימי גדול הרבה יותר והוא יכול להתאים למשפחה ממוצעת עם שני ילדים וכלב. רק הנדסת האנוש של המתגים מסורבלת.

על הכביש
עם שלדת סולם, סרנים חיים ומקדם אווירודינמי של מקרר נוחות הנסיעה, בידוד הרעשים והיכולת הדינמית של הג'ימני פשוט לא באותה רמה של הדאסטר המתבסס על מרכב אחוד מודרני ומיתלים נפרדים. הדאסטר גם זריז יותר בזכות מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר מפיק 125 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים ידנית לעומת הג'ימני המסתפק ב-1.3 ליטר עם 85 כ"ס ו-5 יחסים בתיבה הידנית. 100 קמ"ש בסוזוקי תראו 14.1 שניות אחרי שחרור המצמד, 3.1 שניות יותר משיקח לדאסטר להגיע לאותה מהירות וכדי להישאר בקצב התנועה של כביש 6, הדוושה הימנית צריכה להיות לחוצה כמעט עד תום.

על טויוטה היילקס לשלג בגולן

טיול שטח לדרך היין הנסתרת
היתרון של הג'ימני הוא בסביבה אורבנית והוא אידאלי למלחמה בתנועה הצפופה של גוש דן; תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת, רדיוס סיבוב קטן (4.9 מטר לעומת 5.22 מטר לדאסטר) ועם 369.5 ס"מ בין הפגושים (62 ס"מ פחות מהדאסטר) מציאת חניה היא משימה קלה מתמיד. רק ההגה בעל משקל כבד מידי, מחייב להפעיל את שירי הידיים יותר מהרצוי.

בשטח
כשנוטשים את האספלט הג'ימני פורח בזכות מכלולים חסונים (שלדת סולם וצמד סרנים חיים), הילוך כוח אמיתי וזוויות גישה ונטישה טובות (46/34 מעלות בהתאמה). למרות זאת הג'ימני לא מצטיין בזחילת סלעים ושיטת הנהיגה מחייבת תקיפת מכשולים במהירות גבוהה יחסית. בידיים הנכונות הוא יכול להביך גם רכבי שטח קשוחים ב"מעלה הגברים". נקודות התורפה העיקרית היא מרווח גחון נמוך יחסית (19 ס"מ מביצי הדיפרנציאל) ובקרת המשיכה שאינה מטפלת ביעילות באיבודי כוח במצבי הצלבה.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

לדאסטר מרווח גחון גדול יותר (21 ס"מ) אך זוויות המרכב פחות טובות (גישה/נטישה 34.9/29.3 מעלות) וגם יחס העברה קצר בהילוך ראשון אינו תחליף להילוך כוח אמיתי. גם השהיית הטורבו מחייבת את הנהג להחליק את הקלאץ' או לתקוף מכשולים במהירות גבוהה יותר, אחרת המנוע מדומם. בקרת המשיכה לעומת זאת עדיפה על זו של הג'ימני בריסון אובדן אחיזה במצבי הצלבה. לג'ימני עבירות גבוהה יותר, אבל דווקא בטיול שבילים נינוח המיתלים של הדאסטר מטפלים טוב יותר בבורות, חריצים ושיבושים מרושעים. הג'ימני יטלטל את נוסעיו כמו בחקירות המוחבראת הסורי.
למרות שנתוני צריכת הדלק הרשמיים של הדאסטר עדיפים דווקא הג'ימני היה חסכוני יותר; 11 ק"מ לליטר לעומת 10 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

סיכום
המשותף העיקרי לשניים הוא בעיקר תג המחיר הזהה, 100 אלף שקלים, אבל פרט לכך כמעט ואין נקודות דמיון.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני. המכנה המשותף הוא תג מחיר של 99,990 שקלים וחיבה יתירה לשטח. מי לוקח? צילום: ניר בן זקן

העובדה כי סוזוקי ממשיכה לייצר את הג'ימני ראויה להערכה (ואולי אף להערצה), במיוחד בהתחשב בכך שרכבי שטח אחרים כמו טויוטה לנד קרוזר סדרה 70 מוצע רק במדינות מתפתחות ולנד רובר מעדיפה קרוסאוברים המעשירים את קופות המזומנים על פני הדיפנדר האייקוני. כל זה תוך שמירה על תג המחיר הנמוך, 150 אלף שקלים פחות מג'יפ רנגלר. הג'ימני לא יכול לשמש תחליף למכונית משפחתית ובשל כך הוא דורש פשרות רבות בשימוש היומיומי, אבל מי שמוכן לחיות איתן ולא זקוק למושב אחורי יקבל חווית נעורים רומנטית שהפכה נדירה בזמנים המודרניים.
דאצ'יה דאסטר, יכול לאתגרי עבירות גדולים מכל קרוסאובר מפונפן והוא גמא את מסלול המבחן בצפון הערבה; מנחל אמציה, דרך המכתש הקטן ונחל צין ללא שריטה, אבל בבסיסו הוא נחות מהג'ימני בשטח. מצד שני הוא יכול לשמש כתחליף אמיתי למכונית משפחתית, בשונה מהג'ימני שמתאים בעיקר לרווקים או זוגות צעירים בעיר הגדולה, כך שהפעם ההכרעה בין השניים תלויה בצרכים ובסטאטוס האישי.

4 comments

  1. "דאצ'יה דאסטר, יכול לאתגרי עבירות גדולים מכל קרוסאובר מפונפן והוא גמא את מסלול המבחן בצפון הערבה; מנחל אמציה, דרך המכתש הקטן ונחל צין ללא שריטה" .

    איזה תירוץ יש ליצרניות למכור רכב כזה ללא מגיני בוץ ?

    אנחנו בעידן הפלסטידיפ , פור גוד סייק .

    לכל רכב בעולם צריכים להיות מגיני בוץ .

  2. דאסטר דיזל – המומנט עושה את ההבדל.
    והיום קונים ב 100 אלף יד שנייה בן שנה כולל המיגון .

    ומגיני בוץ בחברה עולים 500 ש" ח כולל הרכבה ועדיין הוא מתלכלך מכול שלולית

    אחרי החלפת קפיצים הוא לא מרגיש את ההבדל בכביש אבל בשטח הוא מגהץ ולא צולל ב X

    והדיזל = 12-13 ק"מ לליטר בשטח

    והכי חשוב ביום יום הוא רכב עם 5 חגורות + תא מטען נורמלי.

    כשיהיו לי עןד 150 אלף ש"ח אקנה שילדת סולם ומתלים שעושים לך מחלת ים בכביש..

    אין ארוחות חינם

  3. בתור בעלים (גאה, אבל חרד) של טראנו בנזין (מוסב לגז) ארוך שנת 95', הייתי שמח לדעת שהרכב הבא שלי כבר נמצא מעבר לפינה (דאסטר) ושלא אצטרך, במקרה של אסון (מנוע/גיר) להמתין מספר שנים עד שאוכל שוב להרשות לעצמי ג'יפ.

    הבעיה בהשוואה כאן היא שהיא לא מלאה:

    א. ג'ימני הוא כלי נישתי מאד. אין לו מתחרים. חסרה השוואה מול מפלצות כמו טרופר, טראנו, פאג'רו ספורט ואפילו ויטארה- כלים שיכולים לשרת משפחה, ויודעים גם לאכול שטח קשה. יש לדאסטר הרבה נקודות תורפה, אבל אין הרבה ג'יפים שמציעים 5 מושבים עם 5 דלתות, צריכת דלק של מכונית משפחתית ומחיר התחלתי כל כך נמוך יחסית לשנתון. הייתי ממש שמח לגלות איך הולך להיראות המעבר מטראנו לדאסטר.

    ב. לדאסטר יש דגם דיזל. אמנם משמעותית יותר יקר, אבל המון מומנט והרבה יותר ק"מ לליטר. להשוות את הבנזין לג'ימני עם הילוך הכוח זה קצת לא הוגן…

    ג. מה עם שיפורים? ג'ימני לא משופר מול דאסטר לא משופר זה נחמד; אבל הגבהות, צמיגי שטח/חצי-חצי, נעילות (בגי'מני הן עולות גרושים), מיגונים, פגושי ברזל- כל אלה יכולים להשפיע מאד, ובעיקר כשמדובר בשני כלים עם פוטנציאל שלא ממומש בגרסת הבסיס (לעומת כלים אחרים שמגיעים יותר "מוכנים"). שוב, אני לא מתייחס רק לשניים האלה, אלא גם כדי להשוות את היכולות למה שיש לי כרגע.

    ד. תמונות!!! ממש חסרות תמונות כדי להבין איפה בדיוק עוברים שני הכלים האלה. בלי לראות איפה הם עברו יהיה לי מאד קשה להשוות ליכולות של הרכב שלי. סתם דוגמה- עם טראנו לא ממוגן צלחתי בשלום את הזאקי. יש סיכוי לעשות את זה עם דאסטר ללא שיפורים?

    תודה!

  4. מודדי הגליל בע"מ

    יש לי דאסטר דיזל 4/4 ' אחרי 70 אלף ק"מ הלך המצמד (קלאטש) שלחתי לתיקון בחברה והם ביקשו 15000 ש"ח עליות תיקון בטענה שצריך להחליף גם גלגל תנופה שהוא לא באחריות.
    לא הייתי מציע לאף אחד להתקרב לדאציה , האוטו הגרוע ביותר שהיה לי אי פעם

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6