יום שני , 24 יולי 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב דאצ'יה דאסטר Tce 4WD
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר Tce 4WD
עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר Tce 4WD

ניר בן זקן
כשיוקר המחיה נמצא בראש סדר היום הציבורי, טיסות לאירופה ב-50 יורו, קפה ב-5 שקלים ומותג רכב המשווק מכוניות חדשות במחיר של משומשות, כולם זוכים להצלחה רבה. את שנת ההשקה של דאצ'יה, מותג ה"LOW COST" של קונצרן רנו-ניסאן, היא סיימה עם כ-2,500 מכירות, הרבה מעבר לתחזיות האופטימיות ביותר ובמיוחד בהתחשב בהיעדר תיבת הילוכים אוטומטית ובזיכרון הישראלי מהפעם הקודמת שדאצ'יה שווקה כאן בשנות השמונים. הדאסטר הוא רב המכר של החברה בישראל, כ-1,100 יחידות נמכרו כאן בשנה שעברה, מתוכן כשליש מגרסת ההנעה הכפולה היקרה ביותר שהוצעה עד כה רק בשידוך למנוע הדיזל. כעת מצטרפת להיצע גם גרסת הנעה כפולה עם מנוע טורבו בנזין Tce 1.2 ותג מחיר של 100 אלף שקלים, 20 אלף שקלים פחות מהדיזל מה שהופך אותו (יחד עם סוזוקי ג'ימני) לרכב השטח הזול בישראל.

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

על הנייר
בשונה מזרם הקרוסאוברים המצועצעים והמוחצנים לדאסטר מראה קשוח ומסוקס, בדיוק כמו שרכב שטח צריך להיראות. למרכב יציבה גבוהה יחסית לגודל, החרטום רחב עם יחידות תאורה גדולות, בתי הגלגלים מודגשים, סרחי עודף מינימאליים וצמד פסי גגון מסיביים למראה על הגג.

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

תא הנוסעים של דגמי 2016 שודרג בריפוד מושבים משולב בבד בהיר, מסך מגע צבעוני בגרסת האבזור הבכירה וציפוי עור להגה גם בגרסת הבסיס. פרט לכך אין חדש; הפלסטיקה קשיחה והתפעול מסורבל כמו מיקומם הנמוך של מסך המגע ובקרת האקלים, מתג כיוון המראות שנמצא מתחת לבלם היד, כיוון הגובה של המושב באמצעות ידית המשמשת ברוב המכוניות לכיוון המרחק, הצופר ממוקם על ידית המאותתים ומתגי בקרת שיוט מבלבלים. באופן מפתיע אפילו לוח השעונים של גרסת הבנזין זהה לדיזל ונטולת קו אדום למנתק ההצתה. גלגל ההגה אינו מתכוון לעומק ומקשה על מציאת תנוחת נהיגה, אך הישיבה עצמה מרגישה גבוהה ושולטת תודות לדשבורד נמוך ושטחי חלונות גדולים. המרווח הפנימי סביר; הנוסעים מלפנים יושבים בקרבה אינטימית ולמרות בסיס הגלגלים הגדול (267.4 ס"מ) מרווח הרגליים מאחור מזכיר מכונית משפחתית ממוצעת בשל מיקום הספסל לפני קו הגלגלים האחורי על מנת להשאיר נפח למטען (408 ליטר).

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

הדאסטר 4X4 מוצע בשתי גרסת אבזור "לורייאט" הבסיסית מסתפקת במערכת שמע עם שליטה מההגה ובלוטות' בעוד הגרסה הבכירה "פרסטיג'" כוללת בנוסף מסך מגע בגודל 7" עם מערכת ניווט, מצלמת רוורס ו-USB, בקרת שיוט, חלונות אחוריים כהים, חיישני חניה וחישוקי קלים בקוטר 16" בעבור 7,500 שקלים. בסעיף הבטיחות יש רק 4 כריות אוויר וציון של 3 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק EURO NCAP.

אוקטן גבוה
מנוע Tce; טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר (המוכר מהקליאו והקפצ'ור) מפיק 125 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים ידנית בעלת יחסי העברה קצרים יותר מגרסת ההנעה הקדמית. יחידת הכוח מספקת ביצועים טובים למדי (11 שניות מ-0-100 קמ"ש, 1.4 שניות פחות מגרסת הדיזל) ובעלת זמינות כוח מצוינת עם שיא מומנט 20.9 קג"מ הזמין כבר ב-2,000 סל"ד. מנוע הבנזין שקט מהדיזל, בעיקר בשיוט (2,500 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך רעשי רוח ודרך נוכחים. למרות שתיבת ההילוכים זהה לדיזל הבורר התגלה כמעורפל ופחות מדויק.

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

המיתלים מכוילים לרכות יחסית ומעניקים נוחות נסיעה שמעלימה מפגעים באספלט והופכת גם שביל מצולק לאוטובאן גרמני. מצד שני הם שומרים על ריסון מרכב מרשים ברצף של מהמורות או בכביש גלי במהירות גבוהה. משקל ההגה כבד ומקשה על תמרונים עירוניים. התנהגות הכביש לעומת זאת אינה מנקודות החוזקה והתשלום על נוחות הנסיעה הוא בזוויות גלגול מוחשיות ואחיזה נמוכה יחסית לקרוסאובר מודרני. הנטייה לתת היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים) פחות מודגשת מבדיזל.

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סובארו XV

מבחן רכב סוזוקי ויטארה מול ניסאן ג'וק מול פיאט 500X מול אופל מוקה

לדאסטר זוויות מרכב טובות (גישה/נטישה 34.9/29.3 מעלות) ומרווח גחון נדיב (21 ס"מ). יחסי העברה הקצרים של גרסאות ההנעה הכפולה מאפשרים בדיזל קצב זחילה כמעט כמו הילוך כוח, אבל לבנזין קצת יותר קשה; השהיית הטורבו עד 2,000 סל"ד מחייבת את הנהג להחליק את הקלאץ' או לתקוף מכשולים במהירות גבוהה יותר, אחרת המנוע מדומם. למערכת ההנעה נעילה אמיתית לדיפרנציאל המרכזי המאפשרת הורדת כוח יעילה בדרכים בוציות או חוליות. בקרת המשיכה לעומת זאת מהוססת יותר מאשר בדיזל בריסון אובדן אחיזה במצבי הצלבה.
הדאסטר צרך ליטר בנזין לכל 10 ק"מ בממוצע המבחן כשבנהיגה יומיומית (משולבת בינעירונית ופקקים) תשיגו 13.5 ק"מ לליטר. זאת תודות למערכת Stop&Start שנוספה לכל דגמי 2016.

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

עם תג מחיר של 100 אלף שקלים גרסת הבנזין של דאצ'יה דאסטר היא כרטיס הכניסה הנגיש ביותר לעולם השטח. צילום: ניר בן זקן

להיט בשטח?
דאצ'יה דאסטר הוא קרוסאובר שלא הולך בתלם, לא מתהדר בנוצות טווס של עיצוב ראוותני, אבל בעל יכולת כנה ואמיתית להרחיב אופקים מעבר לאספלט ומבלי לשלם על כך מחיר בשגרת היום יום. זאת, כל עוד אין לכם בעיה להחליף הילוכים בעצמכם ולא נמנים עם בוחני הפלסטיקה. ב-100 אלף שקלים גרסת הבנזין 4WD מנגישה עוד יותר את המהות של הדאסטר, כפותח צוהר לטיולים בשטח, שהפכו פחות פופולאריים עם התייקרות והתמעטות רכבי השטח האמיתיים ועליית מחירי הדלק. האטרקטיביות של גרסת הבנזין 4WD והיעדר המתחרים בטווח המחיר הזה ככל הנראה תהפוך את הדאסטר לפופולארי עוד יותר.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6