יום שלישי , 17 ינואר 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7
מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7
מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7

כתב וצילם: ניר בן זקן

קצב התחלפות דגמים בתעשיית הרכב בכלל ובדגמי היוקרה בפרט הפך בשנים האחרונות למהיר מאי פעם. אל מול תופעה זו בולטים שניים, וולוו XC90 ואודי Q7 שהיו עד לאחרונה הוותיקים ביותר בהיצע צמד היצרנים. השבדי סגר 13 שנים ברציפות בעוד הגרמני חגג עשור לפני שהוחלפו בשנה שעברה. לשם השוואה ב.מ.וו X5, להיט המכירות של הקטגוריה, הוחלף שלוש פעמים במשך התקופה הזו.
הסיבה לכך היא שוולוו ואודי לא ניסו לתקן את שלא צריך, היא שהם היו היחידים שהציעו רכב פנאי מפואר לשבעה נוסעים והיו להיטי מכירות גם בערוב ימיהם. בעיקר בצד השני של האטנלטי כאמצעי תחבורה אופנתי, איכותי ויעיל בהרבה להובלת הילדים לחוג הכדורגל, מג'אמוסי הענק המקומיים של GM ופורד.
ובכל זאת אחרי יותר מעשור בשוק, ריענון היה מתבקש. שניהם גדושים במיטב הטכנולוגיה, מתבססים על פלטפורמות חדשות לחלוטין, יחידות הנעה מתוחכמות, אבזור בטיחות מתקדם ואחרי דיאטה מקיפה של בין 100 ל-300 ק"ג. אחרי שנחתו בארץ הם מתייצבים קרב מחודש על כיסם של המשפחות האמידות ומרובות הילדים בישראל.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מראה
מול בית הקפה השכונתי, ה-XC90 ימשוך מבטים רבים. חזות דינמית וייחודית משלבת בין גריל פסים מסורתי עם אלמנטים עיצובים מרשימים כמו פנסי לד בצורת הפטיש הנורדי ויחידות תאורה אחוריות בצורת מפל מקצה הגג ועד הפגוש. לעומתו ה-Q7 נראה גמלוני ושמרני, גרסת "אולרואד" (סטיישן מוגבהת) ל-A8. זאת מכיוון שאודי רצו להתנער מהתדמית המוחצנת והבולטת של הדור הקודם בעולם שמגלה פחות ופחות אמפטיה לרכבי פנאי גדולים.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

גם תאי הנוסעים שונים. זה של הוולוו צעיר וחדשני; מסך מגע ענק (9") בצורת אייפד השולט במגוון המערכות ומאפשר עיצוב פנים נקי מכפתורים (8 מתגים בלבד בקונסולה המרכזית) ומתג ההנעה בצורת ברז בין המושבים. שילובי הצבעים עם דיפוני מתכת נאים, אבל איכות החומרים והגרפיקה של לוח המחוונים פחות איכותית, תפעול המערכות השונות מסורבל וגוזל תשומת לב בנהיגה. המושבים מציעים תמיכה מצוינת (כולל כיוון חשמלי לאורך הבסיס) אבל קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה.




המושב האחורי צפוף יותר בגלל בסיס גלגלים קצר יותר (298.4 ס"מ), אבל הוא מציע בוסטר מקורי לילדים במושב האמצעי וגם וילונות נשלפים לחלונות. תודות למתלה אחורי מתוחכם (עלה רוחבי) שורת המושבים השלישית מרווחת ותכיל צמד נוסעים בגובה 1.70 ס"מ בנוחות וגם הגישה אליה נוחה למדי. תא המטען גדול יותר בתפוסה נוסעים מלאה (314 ליטר) אבל קטן יותר כשהשורה השלישית מקופלת (721 ליטר).

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

עיצוב הפנים של האודי מזכיר מטוס נוסעים (ידית הילוכים בצורת מצערת ולוח מחוונים דיגיטאלי איכותי ומפורט), איכות החומרים עדיפה, תאורת הפנים יוקרתית והתחושה אוורירית ומרווחת יותר. הקונסולה בין המושבים הקדמיים רחבה ומציעה יותר תאי אכסון והמושבים עצמם נוחים יותר. תפעול המערכות דרך ממשק MMI הכולל טאץ' פד ומסך תצוגה (בגודל 8.3") דורש הסתגלות, אבל לאחריה הוא אינטואיטיבי לתפעול. המושב האחורי מרווח יותר לרגליים (בסיס גלגלים גדול יותר של 299.4 ס"מ) ובעיקר לרוחב ושלושה מבוגרים לא ירגישו בדוחק. השורה השלישית צפופה ותאכלס בעיקר ילדים עד גיל עשרה לנסיעות קצרות וגם הגישה אליה דורשת גמישות. תא המטען קטן יותר בתפוסת נוסעים מלאה (295 ליטר) אבל קיפול חשמלי של שורת המושבים השלישית יוצר נפח עדיף במעט (770 ליטר). בשונה מה-XC90 ל-Q7 אין גלגל חלופי.

אקססוריז
ה-Q7 הבסיסי (ב-552 אלף שקלים) כולל מערכת ניווט מקורית, מצלמת רוורס, בקרת אקלים מפוצלת ל-4 אזורים עם פתחים גם לשורת המושבים השלישית, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם זיכרון לנהג, חלון שמש פנוראמי, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה (קסנון), גשם וחניה מלפנים ומאחור, חישוקים קלים בקוטר 19" ו-6 כריות אוויר.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

גרסת "מומנטום" הבסיסית של ה-XC90 (ב-515 אלף שקלים) מאובזרת יותר וכוללת בנוסף למצוי באודי גם העתקה של ספר הטלפונים בעברית, חימום למושבים הקדמיים וזיכרונות למושב הנוסע, תאורת לד אקטיבית מלאה, חניה אוטומטית בניצב או במקביל ו-7 כריות אוויר. חבילת בטיחות מתקדמת כוללת בלימה אוטונומית המונעת תאונה במהירות של עד 50 קמ"ש ומצמצמת את עוצמת הפגיעה עד 80 קמ"ש (מזהה גם עצמים קטנים כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים), מונעת כניסה לצומת לא פנוי במהירות של מעל 4 קמ"ש, התראה על סטייה מנתיב, הקרנת תמרורים בלוח השעונים והתאמה אוטומטית של מהירות הנסיעה לזו המותרת, בקרת ערנות ומערכת המזהה מצב בו הרכב יורד מהכביש ומהדקת את חגורות הבטיחות, מגביהה את המושב ומפחיתה את הסיכוי לפגיעות בעמוד השדרה.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

ה-Q7 הנבחן בגרסת "לקשרי" (606 אלף שקלים) מוסיף מערכת מצלמות היקפית (השימושית למדי), חניה אוטומטית בניצב או במקביל, מערכת שמע של Bose, מתלי אוויר וחישוקים קלים בקוטר 20". ה-XC90 הנבחן בגרסת "אינסקריפשן" (565 אלף שקלים) מוסיף מערכת שמע איכותית של Bowers and Wilkins (העדיפה על זו של האודי), חישוקים קלים בקוטר 20" בקרת שיוט אדפטיבית המשמשת גם לנהיגה אוטונומית בפקקים, התראה על עצמים בשטחים המתים, התראה על אי שמירת מרחק, התראה על תנועה חוצה מאחור ביציאה מחניה והתראה והגנה על התנגשות מאחור. למרות שהוולוו יותר מאובזרת בהשוואה, בולטת בהיעדרה מערכת מצלמות היקפית. באודי מערכות הבטיחות המתקדמות מוצעות רק בגרסת "פרימיום" במחיר 671 אלף שקלים.

יכולת
ה-XC90 מצויד במנועי 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר; בנזין עם מגדש על ומגדש טורבו מפיק 320 כ"ס ו-40.8 קג"מ וטווין טורבו דיזל שמפיק 225 כ"ס ו-48 קג"מ. ל-Q7 צמד מנועי V6 בנפח 3.0 ליטר; בנזין עם מגדש על מפיק 333 כ"ס ו-44.8 קג"מ וטורבו דיזל שמפיק 272 כ"ס ו-61.2 קג"מ. לשניהם תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 יחסים (ZF באודי, איסין בוולוו), מערכת הנעה כפולה קבועה (קוואטרו באודי, האלדקס בוולוו) ובורר מצבי נהיגה (4 בוולוו ו-7 באודי).

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

ה-XC90 לא מרגיש חלש או חסר כוח, אבל יתרון יחידת הכוח של ה-Q7 בהשוואה בין גרסאות הבנזין ובמיוחד הדיזל מובהק; הן במספר הסוסים והקג"מים, הן ברצועת הכוח הרחבה יותר והן תיבת ההילוכים החלקה והמהירה יותר, והוא היה מהיר בפער מוחשי בתאוצה מהמקום ובתאוצות הביניים. המנועים של אודי גם שקטים ומעודנים יותר, במיוחד בהשוואה בין הדיזלים. זה שבוולוו מסגיר את סוג הדלק אותו הוא שותה בטרטור ורעידות מוחשיים יותר. המנועים הקטנים של וולוו אמורים היו כדי לבלוט בנתוני צריכת הדלק אך הבדלים היו זניחים; ה-XC90 דיזל לגם בין 13.5 ל-10.5 ק"מ לליטר בעוד ה-Q7 דיזל לגם בין 13.2 ל-10.2 ק"מ לליטר. בבנזין הוולוו רשם יתרון קל בשיוט עם 9.3 ק"מ ליטר לעומת 9.2 ק"מ ליטר לאודי אבל בעומס הגרמני היה חסכוני יותר באופן מפתיע עם 7.3 ק"מ לליטר לעומת 6.8 ק"מ לליטר לשוודי. בשני המקרים העדפנו את מנועי הדיזל שמציעים כוח זמין וגמישות עדיפה שהולמים יותר את אופי השימוש במובילי הנוסעים היוקרתיים.

יכולת ספיגת הזעזועים של ה-Q7 מרשימה ועם מיתלי האוויר האופציונליים הוא מעלים פני דרך מצולקים בכל טווח המהירות. גם קפיצי הברזל של גרסת הבסיס מציעים שיכוך עדיף מהוולוו. במפתיע מתלי ה-XC90 נוקשים למדי ומעבירים שיבושים רבים מהדרך לישבני הנוסעים ופעולתם רועשת. גרסת הבסיס נועלת חישוקי 19" קטנים יותר ועדיפה במעט בספיגת מהמורות קטנות. מיתלי אוויר מוצעים כאופציה (בעבור 22 אלף שקלים) ואמורים לשפר משמעותית את הנוחות אך היבואן לא העמיד לרשותנו רכב כזה לבדיקה.
לתא הנוסעים של ה-Q7 חודרים פחות רעשי רוח (בין היתר בשל מקדם גרר נמוך יותר יותר; 0.316 לעומת 0.33 ל-XC90) ורעשי דרך בנהיגת שיוט.מנגד רדיוס הסיבוב של הוולוו קטן יותר (5.9 מטר לעומת 6.2 מטר באודי) ומקל על תמרונים צפופים. לאודי גם אחיזת כביש גבוהה יותר, התנהגות בטוחה וצפויה יותר ובלמים עדיפים. הוולוו מהנה יותר, מרגיש קליל יותר ומתקשר יותר למרות שלהגה תחושה סינטטית.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סיטרואן קקטוס

• איך מרצדס GLC החדש?

ברמת הגולן או בנגב כנראה לא תפגשו אף אחד מהשניים, אבל ביער בן שמן כנראה שכן. זוויות המרכב של הוולוו טובות יותר (גישה/נטישה 23.1/23.8 מעלות לעומת 14.4/23.1 בהתאמה לאודי) וגם מרווח הגחון עדיף בהשוואה בין מתלי האוויר (26.8 ס"מ ל-XC90 לעומת 24.5 ס"מ ל-Q7) ועם מיתלים רגילים (23.8 ס"מ מול 20.4 ס"מ בהתאמה). אבל היתרון של ה-Q7 אינו בדף הנתונים, אלא טמון במערכת ההנעה (קוואטרו) המאפשרת הורדת כוח יעילה יותר בתנאים חלקים. חלוקת הכוח הבסיסית היא 60/40 קד'/אח' אך היא מסוגלת להעביר את הכוח בין הצירים בהתאם לרמת האחיזה עד 70 אחוזים לפנים או עד 85 אחוז לאחור. בוולוו המערכת מבוססת על הנעה קדמית (האלדקס) ומסוגלת להעביר כוח לציר האחורי עד לחלוקת כוח שווה של 50/50. גם בקרת המשיכה של ה-Q7 יעילה יותר בריסון אובד אחיזה והעברת הכוח לגלגלים האוחזים כך שלמרות הנחיתות על הנייר, לאודי יכולת גבוה יותר בשטח.

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7. מי יהיה מרובה המושבים-פרימיום העדיף? צילום: ניר בן זקן

צ'ק
בתום שלושה ימים של מבחן על שלוש גרסאות שונות של כל אחד מהדגמים, נציין שאלו שניים ממובילי הנוסעים הטובים ביותר שכסף יכול לרכוש. לוולוו XC90 יש שפע אופי בזכות עיצוב חיצוני ופנימי מרשים וייחודי, אבזור שופע ומערכות בטיחות מתקדמות. גם המחיר (515 אלף שקלים) נמוך יותר ב-37 אלף שקלים מה-Q7 ושורת המושבים השלישית מרווחת ונוחה יותר. חולשתו העיקרית היא נוחות הנסיעה, הביצועים הנחותים (ללא דבידנד בצריכת הדלק) שגורעים ממנו נקודות. ל-Q7 עיצוב שגרתי ומשמים, אבל הוא מבצע כמעט הכל טוב מהוולוו; נוחות הנסיעה, הביצועים, התנהגות הכביש ותא הנוסעים המרווח והאיכותי. הביקורת העיקרית נוגעת לאבזור הדל יותר, בעיקר זה הבטיחות שנעדר מהרשימה ולמחיר הגבוה יותר (552 אלף שקל). גרסת דיזל עם 218 כ"ס שתגיע בקרוב תעלה 530,500 שקלים, פער של 15,500 שקלים מה-XC90 הבסיסי. בשורה התחתונה ה-Q7 עדיף כמעט בכל סעיף, הוא מכונית פאר בעטיפה של רכב פנאי ועל כן הוא המנצח במבחן.

השתתפו במבחן: מורן אינגל, עמית פינטו, לילך לוין ודור גזית.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*