יום שישי , 26 מאי 2017
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט

רוני נאק צילומים: רונן טופלברג, רוני נאק

  •  נציג חדש ראשון למותג "דיסקברי"
  •  מיוצר באנגליה
  •  החל מ-339,000 שקלים
  •   18.0 ק"מ/ל' במבחן
  •  7 כריות אוויר וגם כרית חיצונית להולכי רגל

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

בית הקפה השכונתי. סביבי יושבים רבים מההורים שאני מכיר מבית הספר. שיחות שבין יוקר המחייה, לגרעין האירני ליעד הבא לחופשה. אף עמוק בעיתוני סוף השבוע ויותר מדי אספרסו שכבר זורם בעורקים ואני מושלך בדמיוני לחניון הלילה במדבר. לאותו לילה שטוף אור כוכבים מתחת לעץ שיטה שיבש. לאותה שעה שקטה אחרי שהילדות כבר נרדמו באוהל ונשארנו רק את ואני והקולות של העץ המתפצפץ במדורה. והרגע הזה, תמונה שמבליחה לפחות משניה, נעלם ומחזיר אותי לרחוב בהרצליה. מעברו השני חונה דיסקברי ספורט, כאילו מביט בהתרסה שלא יהיה לי את האומץ לצאת מאזור הנוחות שבעיר – להשאיר מאחוריי את המאקיאטו הכפול לטובת קפה שחור מבושל בפינג'ן הוותיקות שלי מהמילואים.

עושה ספורט

אחרי שריינג' רובר איווק כבש את לב סגמנט הפאר וקבע שיאי מכירות גלובאליים למותג, מגיע עתה דיסקברי ספורט לגעת בפרימיום כשהוא עם אפוד מלא תחמושת ייחודית – מול מתחריו חברי ה"שילוש הקדוש" מגרמניה. הדגם החדש ביותר, של מותג לנד רובר אשר נמצא בתנופת התחדשות מרשימה מאד.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

דיסקברי ספורט מתחיל בשלדה – פלטפורמה – המשותפת לריינג' רובר איווק ולדגמים עתידיים מ-TATA בעלת השליטה בחברה. הקונספט דומה לזה של הפלטפורמות המודולאריות של קבוצת VW אשר משמשות את כל משפחות המותגים של הקבוצה בעשרות דגמים שונים. בשונה מהדיסקברי 4, הדיסקברי ספורט מצויד במרכב אחוד עם השלדה וכזה שעבר שינויים הנדסיים רבים וחיזוקים כדי לעמוד בדרישות ה-DNA ליכולת של ממש בשטח, לשמור על התנהגות כביש טובה וחוויית נהיגה ולא פחות חשוב, לארוז את כל מה שצריך באופן קומפקטי כדי לאפשר התקנה של שורת מושבים שלישית ולהפוך בכך ל-SUV פרימיום הקומפקטי והיחיד (כרגע) עם 7 מושבים.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

בתחום ההנעה תמצאו מנוע טורבו-בנזין עם תפוקה של 240 כ"ס, דיזל 2.2ל' עם 150 או עם 190 כ"ס –  אשר עתידים להיות מוחלפים בקרוב לדור חדש של דיזלים. רכב המבחן, גרסת SD4, צויד בדיזל 2.2ל' עם נתונים מרשימים של 190 כ"ס ו-42 קג"מ מ-1750 סל"ד. המנוע המותקן לרוחב השלדה מעביר את הכוח דרך תיבת ההילוכים החדשה והמתקדמת ביותר של ZF. זו אינה תיבה רובוטית, והיא מציעה 9 הילוכים במשרעת יחסי העברה רחבה מאד. ההנעה הכפולה היא מערכת "האלדקס" מהדור החמישי. מערכת שפותחה יחד עם וולוו בשעתו ואשר מאפשרת רמה גבוהה של מחשוב וגמישות של שינויי מפות-ניהול תוך כדי תנועה. דיסקברי ספורט ממצה את היכולות של המערכת הזו בעזרת "טריין ריספונס" שמקומה לא נפקד גם כאן. בקצרה, זו מערכת אשר מאפשר לנהג לבחור את סוג השטח שעליו הוא נוסע, והרכב משנה את הניהול של שלל מערכות- כל מה שצריך כדי לצלוח מגוון סוגי שטח בשלום.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

עיצוב המרכב נטש את השפה העיצובית המסורתית של לנד רובר. אין תקרה מדורגת, למשל או זוויות שמשה זקופות. למעט החרטום שמאד דומה לאיווק – יש לדיסקברי ספורט מראה משלו בתוך המשפחה הזו – לטוב ולרע.

אדריכלות הפנים היא כמו חיבור בין הדיסקברי הקלאסי לאיווק. תנוחת הישיבה עמוקה יותר משל דיסקברי, תא הנהג עוטף, יש קונסולה מרכזית רחבה ובה מסך מולטימדיה גדול, מיתוג לקיצורי דרך, בקרת אקלים רב-אזורית, תאורת אמביאנס מסביב, מחשב דרך במרכז לוח המחוונים ועוד. רכב המבחן היה עטוי עור אשר כיסה מושבים, דיפוני דלתות, גלגל הגה, ואפילו דשבורד – למופע מאד יוקרתי שדי עשה לי את זה. וגם שורת המושבים השלישית (שטחי האוטונומיה של הילדודס) מרופדת בעור.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

כמו בדיסקברי ה"גדול" גם כאן שורות המושבים מסודרות בדירוג, כדי לאפשר ראות מיטבית לנוסעים בכל שורה. שורת המושבים השנייה זחה עד 20 ס"מ ויכולה להיות מוטה כדי לאפשר כניסה נוחה לשורה השלישית או לחילופין להציע יותר ממטר של מרווח רגליים או נפח של 980 ליטרים כשהשורה השלישית מקופלת – בהחלט לא נתונים של רכב "קומפקטי".

נהיגה

מסלול המבחן כלל נהיגה ארוכה בכביש מהיר, כמה קטעי אספלט מפותלים וכמובן טעימת שטח בריאותית. וה"הארה" הגיעה דווקא בכביש המהיר. במקום והקשר שבו לא ממש ציפיתי להפתעות, גיליתי שילוב מהמם-חושים של מנוע ותיבת הילוכים. הם כאילו צמחו באותו אינקובטור, ומסוגלים לספק לך המון כוח, תאוצה, ובטיחות בכל מצב נהיגה הגיוני יותר או פחות. כשהתיבה בהילוך התשיעי והמנוע סב על קצת פחות מ-2,000 סל"ד, מהירות השיוט גבוהה מדי מכדי לרשום כאן. למעט רחש רוח מתגבר ממראות הצד, בידוד הרעשים (רעשי מנוע, כביש/גלגלים או רוח) מצוין ורק מחט מד המהירות מורה על מספר גבוה באופן כמעט בלתי סביר. והדרך לשם, לאותה מהירות שיוט אוטובאנית, גם במטען מלא (ומשקל עצמי של כ-1,800 ק"ג בגרסה זו) קצרה מאד.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

הישיבה מאחרי ההגה נעימה מאד. התנוחה מזכירה במקצת את התנוחה הגבוהה/שלטת של דיסקברי וריינג' אבל יותר עמוקה. מסר הפרימיום עובר ברוב האיזורים, רוב הזמן. הראות לכל הכיוונים טובה מאד יש גם למצלמת חניה עם קווי הנחיה דינאמיים. זו אינה מכונית נהיגה ספורטיבית אבל קשיחות השלדה, השילוב של תמוכות מקפרסון מחוזקות בחזית ומתלה רב-חיבורי מאחור הופכים את התנהגות הכביש למכפיל כוח של כיף ובטיחות ויכול לגרום לך לבחור דווקא בדרך הארוכה הביתה. תגובת השלדה נכונות כשמרפים מהמצערת ויש גם תיעול מומנט וכניסה לפניה בעזרת torque vectoring מבוקר מחשב אשר מחסל תת-היגוי במעבר מקו-ישר לכניסה לפניה.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רונן טופלברג

בתוך העיר גם הדיסקו ספורט סובל מאספלט שבור. קשה להתמודד עם שברים רבועי-שפה, ואלו עוברים בחבטה לתוך התא. אשר סופג את האנרגיה ללא צקצוקים או תלונות. השליטה במרחב טובה בזכות שדה הראיה הטוב , חיישני חניה ומצלמת רוורס. כושר התמרון טוב, ושוב הדיסקברי ספורט מסתיר את מידותיו. קוטר סיבוב של 11.6 מ' ומגבר הגה חשמלי פרוגרסיבי מאפשרים השתחלות בדחוסים שבחניוני הכרך.

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

גם בשטח

וכל הסיבובים האלו בעיר היו כדי למלא את תא המטען בציוד קמפינג ומזון – אוסף את הילדים ויורדים למדבר! הכפכפים התחלפו בנעלי הרים, וחולצת הפולו לטי שירט כחולה ומהוהה מקטיף התפוחים שלפני שני עשורים. עם תא מטען עמוס מרצפה לתקרה ומדופן לדופן, הילדים עברו לשבת תחת-מחאה, בשורה השנייה.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

אחרי שיצאנו ממגדלי היוקרה של העיר, דרך הפקקים והאובך, יש לדיסקברי ספורט מימד, עולם בעצם, שלם של שימוש שהוא ייחודי ל-DNA של לנד רובר. והנתונים בתחום הזה מרשימים: זווית גישה של 25 מעלות, נטישה 31 מעלות, רמפה של 160 מעלות, מרווח גחון של 21 ס"מ ועומק צליחה של 60 ס"מ ללא כל הכנה מוקדמת.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

ויש בטריין ריספונס את כל "מצבי השטח" שמכירים כולל: חול, בוץ, קרח/שלג. וזה נותן יתרון מהותי כשפוגשים מכשול לא צפוי בשבילים. יש יכולת בשטח – שלא תטעו, אבל היא בעירבון המוגבל של צמיגי כביש דקיקים ונמוכי פרופיל על חישוק 18 אינץ' גם בשטח לחישוקי 17 אינץ'  וצמיגים עבי -בשר יש יתרון. ואם יש לכם תכניות שטח מרחיקות לכת ייתכן שכדאי לבחור דווקא בגרסת האבזור הנמוכה יותר שמגיעה מצוידת מבית עם חישוקי 17'.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

היכולת של בקרת המשיכה למצוא אחיזה בשטח הישראלי מרשימה למדי – גם עם צמיגי כביש. הצצה מאחרי הפגוש הקדמי ומסיט הרוח מגלה סוללה של מצננים, ומקרנים. אלו יכולים להיות חשופים מאד לפגיעה אם תחליטו להרהיב עוז ולתקל שטח קשה יותר מזה שהיצרן התכוון אליו. זווית הגחון בעייתית, ויש יותר מדי חלקי מרכב רכים וקלים לקימוט קרובים מדי לשטח. צריך להיזהר כדי שלא להזיק לרכב בשטח.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מהחוויה שלי בנהיגת המבחן, בה עברנו עם מטען מלא וילדודס סדרה של בורות והצלבות, וקילומטרים רבים בשבילים ולא מעט חצץ דרומי משובח – הדיסקברי ספורט יוכל לקחת אותך למקומות "ההם" בשטח – צריך לזכור שלא מדובר ברכב שדה מחוספס ובכל זאת הוא מתבלט בתחום הזה מעל לכל מתחריו בקטגוריה.  השאירו את השטח המאתגר ביותר לדיסקברי 4. אין שני לו.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

צריכת הדלק הממוצעת של המבחן מבטאת אולי הכי טוב את היכולת המופלאה של מנועי הדיזל המודרניים, בתנאי המבחן שלנו הציבו מנוע ה-2.2ל' 190 כ"ס ותיבת תשעת ההילוכים, צריכת דלק ממוצעת של 18 קילומטרים לליטר. נתון מדהים בהתחשב במשקל הרכב והמטען המלא שסחב רוב הזמן. זה המקום לציין כי החל מהחודש הבא יצוידו גרסאות הדיזל בדור המנועים החדש. הנפח ירד ל-2.0ל' ההספקים יהיו 150 ו-180 כ"ס צריכת הדלק תשתפר עוד יותר וגם נתון המומנט של גרסת הדיזל החזקה (זו שתחליף את המנוע בו נהגנו) ישופר בקג"מ 1.0 לנתון מרשים מאד ממנוע 2.0ל' של 43 קג"מ. מה שעשוי לשפר לא רק את הדינאמיות של הכלי אלא גם של החיסכון בצריכת הסולר. שזה אומר יותר קילומטרים בשטח מבלי לתדלק! יאללה לעשוש!

סיכום

בתוך העולם הדיכוטומי של דיסקברי ספורט, הוא מוצא את שביל הזהב עם שילוב של איכויות מעולמות תוכן שונים. כאשר לצד העירוני החלקלק יש בו גם ניצוץ של פורענות, שנהנה למצוא את הדרך באבק ובחום של הערבה בשיא הקיץ, או לזחול בטיפוס איטי בשביל תלול בגולן. הייתי מגדיר אותו כ"שטח 3.0" ניו ג'נריישן של רכב שטח אשר הידיעה שיש את היכולת  די בה כדי ליצור את הקסם ואת המשיכה.

בדרך חזרה, בפקק של תחילת השבוע, קרן שמש האירה מהצד את הדשבורד מהלילה בשטח, אבק דק ומדברי כיסה אותו בציפוי מושלם. וזה נראה כל כך נכון. חייכתי.

דור המנועים החדש מביא עימו גם תמחור חדש וזול יותר: החל מ-339 אלפי שקלים לגרסת, 5 מושבים, דיזל 150 כ"ס SE ועד 429 אלפים לגרסאות, 7 מושבים, הדיזל והבנזין הבכירות (180 ו-240 כ"ס בהתאמה).

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מפרט טכני לנד רובר דיסקברי ספורט 2.2 SD4

מנוע: 2.2 ל' טורבו-דיזל משקל עצמי: 1863 ק"ג
הספק/מומנט: 190 כ"ס/42 קג"מ 0ל-100 קמ"ש: 8.9 ש'
אXרXג: 459X217X172 מיכל דלק: 65ל'
מרווח גחון: 21 ס"מ בטיחות: 7 כריות אוויר, 1 כרית הולכי רגל, בקרת יציבות ומשיכה

 

להצעת מחיר אטרקטיבית לחץ כאן 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט. צילום: רוני נאק

One comment

  1. חחחחחחחח……. הכתבה הזו היא כמעט פרסומת. ואולי היא פרסומת באמת אני לא יודע. בכל מקרה המחיר של הרכב הזה שכבר ירד פעמים!!!! במהלך השנה משקף בצורה הטובה ביותר את התמורה לכסף… יקר מידי!!!
    רוצים הוכחה?
    בבקשה. בבריטניה ב.מ.ו X3 והדיסקברי ספורט הנ"ל הם רכבים מתחרים. הדגם דיזל האוטומטי (עם המנועים החדשים כבר ועם ההספק הגבוהה המזוכר בכתבה 180) נמכר שם ב 34200 לי"שט. ואילו הדגם דיזל אוט' ההתחלתי של X3 נמכר בבריטניה ב 40300 ליש"ט. ועכשיו ההוכחה. הדגם X3 הזהה ,שעולה שם 6000 ליש"ט יותר עולה בארץ…. 334,000 שקלים!!! פחות מהדיסקברי שמפורסם בכתבה הזו!!!

    אם נעשה את אותו יחס לשקל שנמכר ה X3 נגיע למסקנה שהמחיר ההוגן של הדיסקברי צריך להיות…. 270000 שקלים בלבד. שקל יותר ואתם פראיירים!

    כל השיווק מתבסס לכאורה על העובדה שהמחיר נמוך! אבל הוא לא נמוך בכלל. כרגיל זה מחיר עשיקה שהיבואן כל כך מצטיין בו. אבל מה לעשות. כשהמחיר כל כך יקר ואנשים פרטיים מעדיפים לעשות יבוא אישי. צריך להוריד מחיר פעם אחת… ועוד פעם…. ולא יעזור תאלץ להוריד עוד פעם כי לא תמכר!!! אנשים כבר לא טיפשים.

    שיהיה לכם יום טוב.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6