יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. הריענון של הדור הרביעי מלא פרטים קטנים - יצאנו לבדוק. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. הריענון של הדור הרביעי מלא פרטים קטנים - יצאנו לבדוק. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4

  • רענון של דור רביעי לדגם
  • 3.0 ל', 2 מגדשי טורבו, 6V
  • 256 כ"ס/ 60 קג"מ
  • 8.6 ק"מ/ל' במבחן
  • רכב המבחן 638,000 שקלים

רוני נאק

השמש עוד לא הצליחה למשוך את עצמה מעל לאופק המזרח, וקרני האור הראשונות ששלחה לרקיע הסתיו שטפו את הנוף כולו בגוון כחול וקריר. כביש 6 לכיוון דרום ריק יותר מכוס בירה בתשע בערב בפאב לונדוני וקולה של אדית' פיאף שולח אותי למחוזות אחרים לגמרי. את המציאות הווירטואלית הזו אני מחזק עם בקרת אקלים על טמפרטורה שנגדיר אותה "שלהי סתיו בפריז" והכביש חולף תחת הגלגלים הגדולים בקצב של כמעט 50 מטרים בשנייה. צף בין הזיכרונות של המאורות שאני מכיר בעיר האורות, המסעדות הקטנות, בתי הקפה והמועדונים המחתרתיים שעל הגדה השמאלית של הנהר. אבל הדילוג לתא השטח עובר מהר יותר מחיוך של טירון בחיל התותחנים של הצבא האדום – וצריך להתפקס.

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. שומר על הצללית המוכרת אבל איכשהו יותר נקי ואלגנטי. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. שומר על הצללית המוכרת אבל איכשהו יותר נקי ואלגנטי. צילום: רוני נאק

דיסקו 4

לנד רובר דיסקברי 4 הנוכחי עבר סדרה של עדכונים ושפצורים – מאז נבחן אצלנו לפני יותר משנתיים. זו לבדה סיבה טובה לצאת שוב לסיבוב רענון עם כלי הרכב אשר נחשב כ"ALL ROUNDER" הכי טוב שיש. אותה קפיצה נחשונית שעשה הדיסקברי 3 לפני עשור פתחה כזה פער ביחס למתחרים המסורתיים של הדגם (טויוטה לנדקרוזר ומיצובישי פאג'רו) שגם היום השניים האלו עדיין קרובים יותר לעצמם מלפני עשור מאשר לדיסקברי ההוא (ובהתרסה מעניין האם דיסקברי 3 מ-2005 ינצח היום במבחן השוואתי את היפנים של 2015?…).

בכל מקרה, לנד רובר היא מזה כמה שנים בבעלות קונצרן טאטא ההודי – ואחרי החששות הראשוניים – התגלו ההודים כבעלי חזון, וממון ושיגרו את המותג לתנופת עדכון ופיתוח שלא נודע כמוהו בממלכה המאוחדת. עתה, גם הדיסקברי קיבל מיתוג משלו אשר מתנוסס לכל רוחב מכסה המנוע במקום שהיה שמור משחר הימים ל-LAND ROVER. אבל זה רק חלק מעדכון הדגם אשר כולל גם שבכה קדמית חדשה. תגית קטנה המציינת את יחידת ההנעה על הדופן – SDV6  במקרה שלנו – נוסף מערך חיישני בטיחות וחניה חדש ומערכת שמע רעננה מ"מרידיאן" עם 8 רמקולים או 17 רמקולים (כאופציה) החליפה את היחידה מ-הרמן קרדון שגם הייתה "די בסדר" לאוזניים הערלות שלי. בנוסף נעשו שינויים קטנים במערכות הניהול השונות, פיקוד מתלי האוויר באזורים "שקופים" מבחינת המשתמש – שזה יהיה אתה.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. מערכת שמע מעודכנת, 8 הילוכים, טריין ריספונס ומערך בטיחות והנעה מרשימים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. מערכת שמע מעודכנת, 8 הילוכים, טריין ריספונס ומערך בטיחות והנעה מרשימים. צילום: לנד רובר

יחידות ההנעה ללא שינוי. שתי גרסאות הספק לטורבו-דיזל 6V האחת עם 211 כ"ס והאחרת עם 256 סוסים ו-60 קג"מ מהממים ב-2000 סל"ד. כל הטוב הזה יורד לקרקע דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים ויש גם טרנספר עם LOW קצר ושימושי. בנוסף הדיפרנציאל המרכזי והאחורי מצוידים בנעילות אבל אלו בפיקוד בקרת המשיכה ולא בידי המשתמש.

היתרון היחסי המשמעותי ביותר של הדיסקברי מגיע ממתלי האוויר. אלו לא רק שמספקים נוחות נסיעה שהיא בנצ'מרק לתעשייה – אלא שגם מאפשרים הנמכה או הגבהה של הרכב כולו כדי להשתחל בחניון נמוך או להתרומם מעל לשטח בוגדני. האינטגרציה של מתלי האוויר לתוך ה"טריין ריספונס" על תוכנות השטח שלו – הופכת את הדיסקברי ל"אולר השוויצרי" של אפשרויות השימוש בו.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. לא רק שאפשר לשבת על הדלת המפוצלת היא תוכננה לזה. שורת המושבים השלישית מספקת מיזוג ושדה ראיה טובים בקיפולה נותר תא מטען ענקי. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. לא רק שאפשר לשבת על הדלת המפוצלת היא תוכננה לזה. שורת המושבים השלישית מספקת מיזוג ושדה ראיה טובים בקיפולה נותר תא מטען ענקי. צילום: רוני נאק

תא הנוסעים לא עבר עדכון והוא עדיין מרגיש איכותי מאד. לנד רובר שמרה בחכמה על תנוחת הישיבה הגבוהה והייחודית של הדיסקברי. אין רכב שני עם תנוחה כזו אשר מאפשרת התמצאות מופלאה במרחב והופכת כל נסיעה לחוויה אחרת לגמרי. האיכות הכוללת ברובה היא מהשורה הראשונה. כל משטחי העור, העץ ורוב חלקי האלומיניום הם אכן מחומרים אלו ולא פקסימיליה מלאכותית שלהם. שורות המושבים – כל השלוש – מדורגות כדי לספק שדה ראיה טוב מכל מושב ויש כמובן מערכת בקרת אקלים גם לשורה השלישית והלוהטת.

המולטימדיה כבר מראה את גילה דרך מידות המסך, הפונט ואפילו מהירות התגובה לפקודות. הבציר האחרון של אלו – כבר הרבה יותר מרשים וקרוב יותר לתפקוד של iPAD חדש. גם השילוב של תאורת אמביאנס לא מושלם. טוב ונאה לכשעצמו – אבל ראינו ביצועים מוצלחים מזה.

 

נהיגה

בעיר קשה שלא לחוש מורם מעם ברכב הזה. מהסיבה הפשוטה שאתם באמת גבוהים כמעט מכולם. זה נותן לנהג הדיסקו שדה ראיה מצוין לכל כיוון כשאת האגף סוגרת מצלמת חניה – עם פסי הנחיה אקטיביים – וחיישנים. למנוע יש המון כוח, כבר מרצפת הסל"ד, והאופן שבו הדיסקו 4 זז בעיר לא מסגיר כי מדובר בכלי משמעותי עם מסה של כ-2.5 טונות. 0 ל-100 קמ"ש? פחות מ-9 שניות. מהמם!

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יביא אתכם לשטח הרבה יותר מהר ממה שאתם מצפים לו. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יביא אתכם לשטח הרבה יותר מהר ממה שאתם מצפים לו. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר העסק עוד יותר הזוי. המון קג"מ, המון הספק והמון הילוכים. המנוע כל הזמן נמצא באיזור שבו הוא מפיק כוח ותמיד יש עוד כוח זמין מתחת לדוושה. 2000 סל"ד בהילוך השמיני ואתם כבר באיזור של אבדן רישיון – וזה מרשים עד כמה קל וחסר מאמץ זה לנסוע כל-כך מהר עם הכלי הזה.

בשיוט על כביש איכותי, החוויה בהחלט יוצאת דופן – לגמרי מעולמות הפרימיום עם שיוט ספק ריחוף מעל לכביש ובידוד כמעט מושלם של מה שקורה מתחת לגלגלים, מתחת למכסה המנוע או בכלל במזרח התיכון. בכביש מפותל הסיפור – שלא במפתיע הוא אחר לגמרי. המסה כבירה וככזו היא מעדיפה להמשיך בכיוון הנתון ולא לשנות אותו – זה מה שמסות אוהבות. אחרי שאמרנו את זה יש את מצב "S" בטריין ריספונס – אז מתהדקים המתלים, תיבת ההילוכים שוכחת משני ההילוכים הגבוהים ולחץ מגדשי הטורבו (כן, זה ברבים) עולה. האדון הבריטי הופך ללוחם גורקה נושף אש. ההתנהגות מתהדקת מאד ואפשר לקבוע קצב יפה ובכל זאת – זה רכב גדול וגבוה. המעצורים עומלים קשה כדי לשלוט בתנע (דיסקים אדירים בקוטר 360 מ"מ בחזית) ותגובות ההיגוי לוקחות רגע – בעיקר בשל העומס הצידי על הצמיגים – אבל כל זה קורה מאד-מאד בשוליים של נהיגה מהירה – כזו של במבחן דרכים.

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יודע להתרומם ולא יגלוש לאחור ס"מ בודד בזינוק מהמצב הזה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יודע להתרומם ולא יגלוש לאחור ס"מ בודד בזינוק מהמצב הזה. צילום: רוני נאק

בשטח

אפשר לסכם את השטח בשתי מילים – באנגלית: NON EVENT. זהו – אין אירוע. כנהג הרגשתי קצת מיותר- אולי נחוץ כדי לנווט את הדיסקברי על השביל ולא דרך השדות – למרות שהוא היה עושה זאת בסבבה. עם מיליוני קילומטרים (לא בהגזמה) תחת גלגלי הפיתוח של המו"פ בלנד רובר – פותח הטריין ריספונס אשר יחד עם ארסנל החומרה שציינו והאינטגרציה של הנ"ל עושה קציצות ברוטב מכל שביל, משעול, דרדרת או חרפצת. מה עצבן אותי? צמיגים עדינים ופגיעים ביחס למוטיבציה שלי – דנדון מעצבן של עורכי-דין אשר מודיע מעל 40 קמ"ש ש"במידה ולא תאט הרכב שלך ירד למפלס הנורמלי". בטח יש איזה האקר שיודע לטפל גם בזה.

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יודע להשתופף כדי לעבור מתחת לעץ שנפל או להשתחל בחניון. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. יודע להשתופף כדי לעבור מתחת לעץ שנפל או להשתחל בחניון. צילום: רוני נאק

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט

מבחן רכב ריינג' רובר ספורט מול פורשה קאיין

בשורה התחתונה – בין שבילי השדות הפתוחים, מעלות טרשיים עתירי הצלבות, דיונות חול או סתם קוליסים ובוץ – הקלות שבה דיסקברי מתמודד עם כל זה מרשימה מאד. כמעט ולא הייתי צריך לנהוג – פשוט לבחור קו ונקודת סיום ואתה שם. אפילו ניסיונות קשי לב להוציא את הדיסקו משלוותו יצרו לא יותר מהרמת גבה של תה מנחה. עם הצמיגים הנכונים – דיסקברי 4 יכול בהחלט להיות כלי מסעות וטיולים משמעותי מאד. וזה מביא אותי לביתי הקטנה אשר בחנה בעין ביקורתית את תא המטען מאחור וסיכמה :"אבא יש כאן בגאז' ענקי! אנחנו יכולים לצאת לקמפינג להמון ימים". זהו העסק סגור.

 

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. גם זה הדומיין שלו. בדיוק כמו האופרה או הבית בפיתוח. צילום: רוני נאק
מבחן רכב לנד רובר דיסקברי 4. גם זה הדומיין שלו. בדיוק כמו האופרה או הבית בפיתוח. צילום: רוני נאק

סיכום

לפני עשור דילג דיסקברי היישר למחוזות הפרימיום. ועשור אחר כך, בוודאי בהקשר של "שטח", הוא עדיין הטוב מכולם. תג המחיר שלו – נושק ל-600 אלף שקלים – מעמת אותו עם ה"שילוש הקדוש" מגרמניה אבל גם עם וולוו XC90 החדש. חלקם עדכניים ממנו, אחרים מצוידים ממנו ויש מי שיודע לטפל בפניות טוב ממנו אבל לאף אחד מאלו אין את היכולת המדהימה ליצור כזה חיבור של ניגודים בין מכונית פאר מהירה על הכביש, לבין עז הרים הרפתקנית.

וגם אם השימוש ב-LOW יקרה רק פעם בשנה, כשאתם יושבים, ספק כלואים, במשרד ובחוץ הדרום (או כפר סבא) שוטף בשיטפונות – טוב לדעת שיש את היכולת להיכנס בכל רגע לדיסקברי ולהעלם.

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

One comment

  1. זה רובוטריק מהעתיד זה לא רכב.דיסקו 4 הכל יכול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 + 15 =