יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן רכב מיני קאנטרימן ספייס

הימים היו ימי הסערה הגדולה. מי שלא הסתתר מתחת לפוך, היה תקוע בפקקים המטורפים של גוש דן או בדרך להשתובב בשלגי הצפון. אנחנו עשינו לא את זה ולא את זה. נסענו מזרחה – לבקעת הירדן – ליום של מים, רוחות והרפתקאות. אם להודות על האמת, קצת התבאסנו שאין לקאנטרימן – בגרסת ספייס – הנעה כפולה. כך שהחלפנו את הר אודם, בכיפת הסרטבה, את הלובן של הגולן בירוק (נכון! ירוק) של בקעת הירדן.

רוצים לנהוג במיני קאנטרימן קופר?

אל השלג עם רמי גלבוע

מבחן רכב מיני קאנטרימן קופר ספייס. ג'יפון עירוני של מיני עם נופח של פעם ופוזה של בתי קפה. צילום: פז בר

ויש עוד מניע למבחן הזה. בעת כתיבתו – מתנהל מעברו האחר של האוקיאנוס האטלנטי ראלי דקאר. ומי מכם שעוקב אחריו – גם דרך הגלריות שלנו – בוודאי יודע כי בין העשירייה הפותחת מדורגות שלוש מיני קאנטרימן ומבין השלוש האלו אחת מובילה את הדירוג הכללי!

אז בין דקאר לדרום תל-אביב המוצפת יצאנו לדרך עם הגרסה הבסיסית והנגישה ביותר של מיני קאנטרימן. להלן "ספייס" וזה אומר – בגדול – שאין הנעה כפולה (4All בשפת מיני) וזה חוסך כ-70 ק"ג מהמשקל העצמי אבל גם תאלצו לוותר על הטורבו ועל 62 כ"ס ו-8 קג"מ לטובת מנוע 1.6ל' אטמוספרי שמפיק 122 כ"ס ו-16. אלו עיקרי הדברים (אה, וגג פנורמי מולטימדיה שיש ב-S, וקסנון ועוד טונה של אבזור ואפשרויות של התאמה אישית). אבל מה שמשנה כאן – באמת – זו השורה התחתונה. ובזו כתוב: 180,000 שקלים. והמחיר הזה שם את הקאנטרימן בלב סגמנט הפנאי הקומפקטי בינות לכנפיים של חברים-נחטפים (אך מאובזרים יותר) מקוריאה. לרוב אנו לוקים בזכרון קצר – ולכן לשם ההשכלה והתזכורת – אזכיר לכם כי המיני קאנטרימן קופר S שווקה לפני החלפת הבעלות בארץ, במחיר של כ-330,000 שקלים. היום אותה גרסה עולה בדיוק 100,000 שקלים פחות והקאנטרימן ספייס היא הגרסה הנגישה ביותר בתוך המשפחה הזו.

מבחן רכב מיני קאנטרימן קופר ספייס. אי אפשר לטעות במראה - והנוף מעבר הג'יפטליק בבקעת הירדן. צילום: פז בר

קאנטרימן הושק ב-2010 ולא עבר מאז שינויים מהותיים. הספייס היא גרסה חדשה בשוק הישראלי ומגיעה כחלק ממאמצי ההשקה-מחדש של מותג מיני הפעם בידיים של דלק מוטורס. המרכב נותר ללא שינויים ומצוייד בחישוקי סגסוגת ושילוב צבעים מקסים של שחור ולבן. משחק הפרופורציות וסרחי העודף הקצרים (כולם בליבת העיצוב של מיני) יוצרים מראה גוצי וחביב מאד. ממש בא לחבק אותו.

הפנים ממשיך ועוקב בקפידה אחרי קוד העיצוב המסורתי של מיני. אין ממש סיבה להרחיב ולפרט כל דבר שתוכלו לראות בצילום היצרן, אבל כן חשוב לציין לחיוב את האינטגרציה המוצלחת מאד של מערכות מודרניות בעיצוב הרטרו. למשל מערכת השמע בתוך עיגול הספידומטר הגדול כולל הצג הדיגיאלי של המידע. מול פני הנהג תמצאו מד סל"ד גדול ובו משולב מד מהירות סיפרתי – שוב משחק חביב בין הקלאסי למודרני. אם תמשיכו ותתעמקו תגלו עוד דיכוטומיה כזו בפינות רבות של הקאנטרימן וזה בעיניי – מקסים.

מבחן רכב מיני קאנטרימן קופר ספייס. הפנים מקסים לעין אך מאכזב למגע. שילוב מעולה בין הרטרו למודרני. צילום: MINI

אחת מנקודות התורפה של מיני – עוד מתחילת דרכה בעידן החדש של ב.מ.וו – הייתה איכות פנים ירודה למדי. מצד אחד אני שמח שאכן חל שיפור משמעותי בתחום הזה, וזה בולט בכל משטח עליו תניחו יד וברמת הקרקושים של התא אשר כמעט ונעלמו. מצד שני…מיני בכ"ז טוענת שהיא מותג פרימיום וככזה הייתי מצפה למאמץ קצת יותר משמעותי ולאיכות חומרים עוד יותר טובה.

כוחה של מיני – כל מיני – הוא באופן שהיא נוסעת. וגם הקאנטרימן אינו שונה בזה. כשנהגתי לפני כשנתיים בקאנטרימן קופר S – מצאתי אותו לאחת ממכוניות הנהיגה הכי מהנות ומתגמלות בהן נהגתי. לכן רף הצפיות שלי היה גבוה למדי…

עם 122 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית הקאנטרימן לא מהיר במיוחד. היצרן מצהיר על קצת פחות מ-11 שניות ל-100 קמ"ש וזה סביר אך לא מלהיב. מאחרי ההגה, התחושה היא שאתה נוסע הרבה יותר מהר. אבל התחושה מתקבלת לא מחיווי אובייקטיבי אלא דווקא מ-NHV אשר מעביר את רעש המנוע באופן מאד נוכח לתא. בדיוק כמו הילד שקשר קלף לשפיצים של האופניים, כך גם בקאנטרימן מתקבלת תחושת מהירות דרך רעשי העבודה והסביבה ודרך הנוקשות הכללית אשר תפצה אותנו בתהנהגות כביש נהדרת בפיתולים.

אז ההתנהלות בעיר לא מאד כיפית, מצד שני אתה תיראה באחת המכוניות העירונית עם מקדם ה"מגניבות" הכי טוב שיש – ולכל דבר יש כנראה מחיר. מחוץ לעיר התנהגות הכביש של הקאנטרימן מבריקה – לא פחות. אמנם, עדיין חסרים כ"סים כדי ממש להבריק אבל לתיבת ההילוכים יש יחסי העברה קרובים יחסית אחד לשני (כ-750 סל"ד בין שלושת ההילוכים העליונים) וזה מאד עוזר להחזיק את המנוע בתחום המתוק שלו שבין 4,250 סל"ד ל-6,000 סל"ד. בהקשר הזה, חסרו לי משוטי העברת הילוכים בגב גלגל ההגה.

נכונות הכניסה לפניה, מהממת, מהירות ההיגוי והמשוב להגה ממכר, ותגובות השלדה נכונות ומודגשות – אגזים ואומר שהן מהטובות בעולם הרכב – בטח ברמת המחיר הזו. אפשר בקלות ליהנות ממה שיש לכביש מפותל להציע והחבילה כולה משתפת פעולה באופן מעורר. הקטע הוא שבסופו של דבר – ואתם תחליטו אם זה רע או טוב – הקאנטרימן מעביר אותך את החוויה הזו במהירות הרבה יותר נמוכה משנדמה. תא הנהג עמוס בדרמה והתרחשות, אך בפועל המהירות לא כזו גבוהה – ומוגבלת בעיקר בשל תפוקת המנוע ומשקל עצמי של כ-1,220 ק"ג.

מהצד השימושי של האוטו תהנו משורת מושבים שניה מרווחת ונעימה, גם לנוסע בוגר, ומתא מטען שימושי למדי בנפח של 350ל' אשר יודע לגדול ליותר מ-1,000 ל' אם תקפלו את המושבים האחוריים. המבחן אשר כלל בעיקר שיוט בינעירוני, כמה קטעים דינאמיים קצרים ונהיגה עירונית – הציב צריכת דלק משולבת של כ-9 ק"מ לליטר. לא מבריק.

מבחן רכב מיני קאנטרימן קופר ספייס. הרפתקאות בבקעה. נחל פצאל עולה על גדותיו, ענן סערה מאחוריו, מיני קאנטרימן חוצה כמו גיבור. צילום: פז בר

והשטח? מחוץ לתחום בגרסה הזו. למשחת הבוץ של הבקעה רווית המים חייבים הנעה כפולה וקצת יותר מרווח בין הצמיג לכנפיים – אז וויתרנו.

המיני קאנטרימן קופר ספייס (וואהו איזה שם ארוך!) הוא רכב פנאי חביב מאד. אפילו חמוד – אבל רחוק מלהיות מושלם. עיצובית הוא נאמן למורשתו המפוארת והוא עושה זאת במידה לא קטנה של קנאות לקוד. אולם דינאמית אני מתקשה לבלוע את הגרסה הזו. NVH בעייתי אשר הופך את הנסיעה ללא נעימה ומעייף לאורך זמן, צריכת דלק גבוהה וביצועי מנוע חסרים – כל אלו לא עומדים ביישור קו עם מכונית שעל זנבה דרים בסמיכות השמות "מיני" ו-"קופר". השלדה אמנם נהדרת ומתגמלת מאד, אבל הכוח המניע לא רק שחסר אלא שעושה זאת במעין חוסר חשק מכאני. ובקיצור, אין כאן את המופע המלא הנקרא "מיני" וכאן חוטאים במידת מה למקור. אם כבר אז לכו על הקופר S – יותר כוח, יותר הנעה, הרבה יותר איבזור – ובסופו של דבר יותר MINI.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

3 comments

  1. שלא תתקרבו לאוטו הזה,יש לו נזילות מים לתוך האוטו.
    ובמוסך המרכזי של ב.מוו. אומרים שהגומיות יבשות
    סיפור אמיתי על אוטו בן 5 חודשים….
    ראו הוזהרתם!!!!!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 4 =