יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם הוא גם יודע לאפות? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם הוא גם יודע לאפות? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי

ניר בן זקן
"הסמל של הרכב הזה נראה כמו החללית ממסע בין כוכבים…", "סאן יאנג החליטו לייצר עכשיו גם אוטו?", "הסינים החליטו לחקות את ניסאן ג'וק?" הם רק כמה מתגובות הציבור לסאנגיונג טיבולי החדש.
סאנגיונג (ואל תבלבלו עם חברת הקטנועים הטיוואנית סאן יאנג) היא מיצרניות הרכב הקטנות בקוריאה ובשל כך היא אנונימית יחסית בעולם הרחב. גם בישראל היא מוכרת ל"יודעי דבר" בזכות רכבי שטח חסונים כמו המוסו והרקסטון שהחליף אותו ובמגזרים מסוימים באוכלוסייה עם רודיוס מיניוואן בעל 8 מקומות ישיבה. הטיבולי הוא הדגם הראשון שפותח תחת בעלת הבית ההודית מהינדרה, אשר הצילה את סאנגיונג מפשיטת רגל עם אינפוזיית הון ויצירתיות. הטיבולי הוא הדגם הראשון בו סאנגיונג מצהירה על כוונות אמיתיות לאתגר את המותגים הוותיקים בתעשיית הרכב, לא עוד אלטרנטיבה זולה בתמורה לאיכויות בינוניות. עתה, כשהטיבולי הגיע לישראל ושיווקו החל, בדקנו האם הוא ראוי לקטגוריה שזוכה לפופולאריות הגבוה ביותר בשוק הרכב הישראלי הקרוסאוברים הקטנים והמעוצבים.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן

באולם התצוגה
כבר במבט ראשון ברור איזה מהמתחרים ראו מעצבי סאנגיונג לנגד עיניהם (רמז, הוא קרוי על שם של חרק). הפנסים הקדמיים גדולים, מכילים תאורת לד כצו האופנה- והתקן – ומשתלבים עם פס גריל שחור היוצרת יציבה רחבה, בתי הגלגלים בולטים ומכילים חישוקי 18" נאים, פסי הגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב כמחויב בסגמנט בעוד האחוריים "תפסו תחת" עם ישבן מוגבה ויחידות תאורה גדולות בצורת מחומש. למרות שהעיצוב מודרני בהרבה מכל מה שראינו מסאנגיונג עד כה, עדיין יש לה כמה פינות לא משויפות מספיק אין בהיצע המקומי צביעה דו גוונית שעשויה הייתה לגרום לסנאגיונג טיבולי לבלוט הרבה יותר.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. חומרים, עיצוב ואיבזור טובים לפחות או קצת יותר ממרבית המתחרים - גם מיפן. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. חומרים, עיצוב ואיבזור טובים לפחות או קצת יותר ממרבית המתחרים – גם מיפן. צילום: ניר בן זקן

תא הנוסעים מרשים בהרבה מדגמים קודמים של החברה. עיצוב הפנים נאה, מרבית הפלסטיקה איכותית, לוח השעונים כולל צמד מנהרות לשעונים האנלוגיים ומסך דיגיטאלי מפורט בניהם (כולל חיישני לחץ אוויר בצמיגים, זווית הפניית הגה ועוד), יש תאי אכסון שימושיים (כולל תא למשקפי שמש) וגלגל הגה בשרני, אם כי מאכזב לגלות שהוא לא מתכוון לעומק. ריפוד בד איכותי מכסה על מושבים נוחים אשר תומכים היטב בגוף גם לאחר ישיבה ממושכת. השמשה הקדמית גדולה ומאפשרת תצפית טובה לפנים, אבל קורה A רחבה מגבילה את שדה הראיה בפניות שמאלה. חבל שבתפעול לא השקיעה סאנגיונג קצת יותר; הכפתורים הדקים של בקרת האקלים בקונסולה המרכזית מבלבלים למדי, מיקומם של בורר מצבי קשיחות ההגה ומחשב הדרך בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית מוזר ומתג העברת ההילוכים הידני על הבורר נותר פצפון כזכר לדגמי העבר. בולט בהיעדרו זמזם התראה על אורות דולקים לאחר כיבוי המנוע.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן

מכאניקה

הטיבולי מתבסס על פלטפורמה חדשה ובעל בסיס גלגלים גדול יחסית לקטגוריה (260 ס"מ, 10 ס"מ יותר מסוזוקי ויטרה) שיחד עם רצפה שטוחה כמעט לחלוטין מספק מרווח רגליים נדיב וגם מרווח הראש לא הוקרב על מזבח העיצוב, בשונה מחלק מהמתחרים. תא המטען גדול למדי (423 ליטר, 48 ליטר יותר מהויטרה) אך צורת אמבטיה עם מפתח צר וסף גבוהה פוגע בשימושיות וגם הגלגל הרזרבי קטן. לפחות יש שקע 12V.
הטיבולי משווק בגרסת אבזור אחת הכוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חישוקים קלים בקוטר 18". מסך מגע בהתקנה מקומית (בגודל 8" עם וויז מובנה ומצלמת רוורס) ניתן כהטבה לתקופת ההשקה ובעתיד יוצע כאופציה במחיר 3,900 שקלים. בסעיף הבטיחות יש 7 כריות אוויר והמרכב העשוי מ-70 אחוזים של פלדה בחוזק מתיכה גבוה יזכו אותו לדברי היצרן בציון של ארבע כוכבים במחני הריסוק NCAP על פי התקן המחמיר ב-2016.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן

על הכביש
בחזית מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר חדש שפותח על ידי סאנגיונג ומפיק 128 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-16.3 קג"מ ב-4,600 סל"ד ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית של אייסין היפנית (חברת בת של טויוטה המתמחה בייצור רכיבי שרשרת ההנעה). הביצועים סבירים; הילוך ראשון קצר תורם להאצה ראשונית טובה (0-100 ב-11 שניות) אבל שאר יחסי העברה ארוכים (הילוך 5 ו-6 הם הילוכים שיוט) כך שתאוצות ביניים פחות משכנעות, גם בבחירה במצב "ספורט" וגם העברות ההילוכים עצמן מעט גסות והתגובה לקיק דאון משתהה לעיתים.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן

בידוד הרעשים סביר; המנוע אומנם שקט בשיוט (110 קמ"ש 2,400 סל"ד) אך רעשי רוח מהמראות הגדולות ורעשי צמיגים נוכחים בתא. המיתלים מוצקים כך שנוחות הנסיעה קופצנית ובשילוב צמיגים נמוכי חתך גם שיבושים קטנים מורגשים בתא. חישוקי 16" היו עשויות לשפר את הנוחות ולהפחית את אוושת הצמיגים. רדיוס הסיבוב קטן (5.3 מטר) ומקל על תמרונים עירוניים. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, האחיזה טובה, הנכונות לשינויי כיוון גבוהה וזוויות הגלגול קטנות יחסית. להגה החשמלי (המציע שלושה מצבי תגבור) משקל טבעי והוא מדויק אבל נעדר משוב.
בסיום המבחן צריכת הדלק נעה בין 12.5 ק"מ לליטר בשיוט עד 9.4 ק"מ לליטר תחת עומס.

מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג טיבולי. 120 אלף שקלים ותקבלו קרוסאובר מעוצב ומודרני. האם זה הסאנגיונג אשר יפרוץ ללב הקונצנזוס? צילום: ניר בן זקן

סיכום
סאנגיונג טיבולי הוא הדגם הטוב והשלם ביותר שסאנגיונג הציגה מעולם והוא בהחלט מתחרה ראוי בקטגוריה המציע יתרונות רבים על מתחריו. יש לו עיצוב בולט וייחודי שלא בא על חשבון תא נוסעים מרווח, פרקטי, איכותי ומאובזר (להוציא את התפעול המסורבל). הביצועים וצריכת הדלק סבירים, התנהגות הכביש טובה ורק נוחות הנסיעה מעט קופצנית.
בהתחשב בחשיבות הגדולה של הצרכן הישראלי לסמל המותג נראה ששם המשפחה הלא מוכר יהווה את המחסום הגדול ביותר ללקוחות הפוטנציאלים (למרות מוניטין האמינות המצוינים שיש לסאנגיונג רקסטון) ותג המחיר, 120 אלף שקלים, עשוי להיות לא מספיק גדול מהמתחרים כדי לשכנע את הלקוחות. עבור מי ששיקולי תכולה חשובים משקולי תדמית ומיתוג, ימצא את סאנגיונג טיבולי כאחד מהקרוסאוברים הטובים והאטרקטיביים בסגמנט.

Check Also

יונדאי i10 ידנית – הכי הגיונית שיש

זו המכונית הזולה ביותר בישראל וגם אחת מהצעות הערך הטובות ביותר שיש. יונדאי i10 ידנית היא הדרך הקלה ביותר להצטייד במכונית חדשה, בטוחה וחסכונית שעושה הכל. אפילו לא מזהמת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 − two =