יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5

הוא נמצא עמנו יותר זמן מכל רכב פנאי או "קרוסאובר" אחר. אם תרצו במידה רבה סובארו המציאה את תת-הסגמנט הזה כשלקחה בשנת 1994, את הדור השני של הלגאסי, הגביהה אותו, צירפה את מערכת ההנעה הכפולה והוסיפה את קישוטי המרכב הנחוצים להקשחת המראה (למען הצדק ההיסטורי נציין כי באותה שנה טויוטה יצרה ג'יפון על בסיס שלדת הקורולה וקראה לו RAV4). לתוצאה הם קראו אז בשנות ה-90' "אאוטבק" דגם אשר הפך לרב מכר בצפון אמריקה ובעצם בכל מקום ש"צפון" ו-"שלג" הם חלק מהזהות שלו. ולמעשה עד היום, כבר ארבע דורות דגם מאוחר יותר, אין לאאוטבק מתחרה ביחס של יכולת מול מחיר בשווקים האלו.

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. ניחוח של הרפתקה, סובארו אאוטבק המעודכן בעל ביצועים טובים יותר, חסכוני הרבה יותר ומאובזר יותר. נעים בכביש ולא פוחד מהשטח. צילום: תומר פדר
מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. ניחוח של הרפתקה, סובארו אאוטבק המעודכן בעל ביצועים טובים יותר, חסכוני הרבה יותר ומאובזר יותר. נעים בכביש ולא פוחד מהשטח. צילום: תומר פדר

אצלנו ידע הדגם עליות ומורדות, ודווקא לאחרונה הוא זכה לעדנה בעיקר בשל גרסת כניסה במחיר הנמוך מ-200 אלפי שקלים. מהעבר השני של קטלוג הדגם שכנה גרסה אימתנית עם מנוע 3.6ל' שיש צילינדרים ועוד איבזור רב נוסף אשר הקפיץ את המחיר (ואת עליות הדלק) לאיזורים של מותגי הפרימיום. הדלתא הגדולה בין שתי הגרסאות נראתה לא טבעית. אבל כוחות הטבע, והשיווק, גישרו על התהום כשהחל השיווק של הגרסה המעודכת של הדור הרביעי – 4.5 אם תרצו – אשר מוותר אצלנו על המנוע הגדול, מוסיף עוד איבזור ל-2.5ל' וחשוב מזה מצוייד במנוע 2.5ל' החדש ומערכת ההנעה המעודכנת אשר תמשיך ותשרת גם באאוטבק הבא אשר הוצא לאחרונה בתערוכת ניו יורק.

 

מה העדכונים?

המרכב כמעט ולא עודכן, רק חדי עין יגלו את הקימור העמוק יותר של מכסה המנוע ואת השינוי בגריל ובפנסי הערפל המוגדלים. הצללית האופיינית נותרת ומקבלת חישוקי גלגל מעודכנים. גם הירכתיים ללא שינוי מהותי והם שומרים על אותו קסם…אגררי.

גם בתוך המכונית השינויים עדינים למדי. תמצאו את גלגל ההגה החדש כפי שיש ב-XV. עם צלעות מזוותות יותר, עשיר במיתוג ושמנמן ללפיתה – ועם משוטים להעברת הילוכים. מערכת ההיגוי היא חשמלית. חידוש בדגם הזה ותמשיך כמובן גם לדור הבא. לוח מחוונים חדש עם תצוגה רבת פונקציות במרכז ופרופיל חדש וקמור יותר לדשבורד. גרסת X בה נהגנו מצויידת עם מולטימדיה מקומית (שכמו רבות אחרות מסוגה בעלת איכות קליטת רדיו בינונית) מצלמת חניה, קישוריות מלאה ועוד. תחתיה שוכנת בקרת אקלים ויש גם בלם חניה חשמלי, מחשב דרך ואפילו פנסי קסנון.

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. תא הנהג וחלל הנוסעים מעודכנים קלות עם גלגל הגה חדש - היגוי חשמלי - לוח מחוונים עם מחשב דרך וצללית גבוהה יותר של הדשבורד. המולטימדיה מקומית איכות קליטת הרדיו בינונית. צילום: תומר פדר
מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. תא הנהג וחלל הנוסעים מעודכנים קלות עם גלגל הגה חדש – היגוי חשמלי – לוח מחוונים עם מחשב דרך וצללית גבוהה יותר של הדשבורד. המולטימדיה מקומית איכות קליטת הרדיו בינונית. צילום: תומר פדר

אבל הסיבה האמתית למבחן הזה הוא המנוע המעודכן. מנוע, שכאמור יהיה גם באאוטבק הבא. מדובר בדור החדש של מנועי סובארו ודי בשינוי תפיסה מבחינתם. למנוע נפח של 2,498 סמ"ק כאשר סובארו האריכו את מהלך הבוכנה על חשבון הקוטר בניסיון לקבל יותר מומנט וגמישות אבל גם חיסכון בדלק. בנוסף לבלוק המנוע ולראשי המנוע החדשים מצויידים שסתומי היניקה והפליטה בתזמון משתנה. סובארו עוד החליפה את רצועת התזמון בשרשרת מתכתית, כדי לאפשר לתכנן ראש מנוע צר ומכאן זווית צרה יותר בין השסתומים. זאת כדי לייעל את הזרימה לתוך חלל השריפה והחוצה ממנו. התפוקה עומדת על 173 כ"ס ב-5,600 סל"ד ו-24 קג"מ ב-4,100 סיבובים.

תיבת הילוכים רציפה מעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת ההנעה הכפולה המזוהה מכל עם סובארו. למערכת היכולת לתעל את מומנט המנוע לכל גלגל בנפרד אם דרך דיפרנציאל מרכזי אקטיבי ואם באמצעות בקרת משיכה על כל גלגל.

בתחום הבטיחות מצוידת המכונית בשש כריות אוויר, איזופיקס למושבי ילדים, בקרת יציבות, בקרת משיכה, סיוע לזינוק בעליה ומגבר בבלימת חירום. המחיר 199,900 שקלים.

לדרך

זה לא סוד שלאורך השנים מאד אהבנו את האאוטבק. ואהבנו אותו בזכות היכולת לעשות כמעט את הכל. וכשנהגנו בו שוב, אחרי די הרבה זמן, נהננו להיזכר מדוע הוא התחבב עלינו כל-כך. הנוחות שהוא מציע בעיר מצויינת. שילוב של מתלים המכויילים נכון וצמיגים בעלי עובי דופן בשרנית (חתך 60) מספיק כדי שיחד יבודדו את רוב השיבושים שבעיר. למנוע החדש זמינות כוח עדיפה כבר מסל"ד נמוך, ועם התיבה הרציפה, נדמה שהוא יוצא מהמקום חזק יותר וממשיך ומאיץ באופן חלק ואחיד.

בידוד הרעשים טוב מאד אבל לא מצטיין. נרשמו רעשים מכיוון בתי הגלגלים ורעש סביבה שחדר פנימה. הראות לכל הכיוונים מצויינת ואפילו שמדובר ברכב גדול למדי – באורך 4.8 מ' – קל מאד להסתדר עימו בעיר.

מפער הדלת האחורית נוח מאד לנוסעים מאחור, וכך גם החלל הפנימי. יותר נדיב בכיוון של רגליים וכתפיים פחות ראוי לציון לגובה. גם תא המטען גדול מאד והגישה אליו סופר- נוחה. זה מציע נפח של 490 ל' ויש בו גם אוזני עגינה ושקע מתח שימושי.

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. מערכת ההנעה הכפולה מרשימה כרגיל. הורדת הכוח לקרקע מצויינת ובקרת המשיכה עירנית ויעילה מאד. למתלים משקל תרומה רבה הן לנוחות והן לאחיזה. המגבלה העיקרית בשטח הן זוויות מרכב מאד שטוחות. מרווח הגחון 21.3 ס"מ. צילום: תומר פדר
מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. מערכת ההנעה הכפולה מרשימה כרגיל. הורדת הכוח לקרקע מצויינת ובקרת המשיכה עירנית ויעילה מאד. למתלים משקל תרומה רבה הן לנוחות והן לאחיזה. המגבלה העיקרית בשטח הן זוויות מרכב מאד שטוחות. מרווח הגחון 21.3 ס"מ. צילום: תומר פדר

הגדולה של האאוטבק היא באופן שבו הוא מכסה מרחקים. איכות הנסיעה שבו נדמה שרק הולכת ומשתפרת ככל שעולה המהירות. שימו את המחוג על המספר הרצוי והוא ימשיך וישייט אל האינסוף. סובארו תמיד ידעו לכייל היטב את המתלים שלהם וגם הפעם נעשתה כאן עבודה מדוייק ותואמת-משימה של המכונית. אם להיתפס בקטנות אפשר לרטון שחסר מעט ריסון כשנוסעים מהר. חוסר המתבטא בנידנוד מרכב עדין (אוסילציה קלה) אבל לא יותר מזה.

בכביש מתפתל לא תאמינו כמה יכולת יש לכלי הזה. אני חייב להסתייג מההיגוי החשמלי. יש אמנם משקל ודיוק אבל המשוב נותר ביפן. המחסור בריסון בולט כאן עוד יותר, אבל היכולת וסף היכולת גבוהים בוודאי לרכב עם מרווח גחון של 21 ס"מ. רמת האחיזה מרשימה מאד כמו גם התגובות הנכונות של השלדה על פני משרעת רחבה של עומסים. מאד מרשים. זו לא מכונית נהיגה, אבל היא תתן לכם אם רק תבקשו.

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. תא מטען גדול, ושקע מתח מאפשרים נשיאת מטען קמפינג חשוב לגיחת שטח ראויה. סובארו אאוטבק יכול לקחת אתכם הרבה יותר עמוק לשטח ממה שאת םעשויים לחשוב. צריכת הדלק לשם תעמוד על כ-11.5 קילומטרים לליטר. צילום: תומר פדר
מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. תא מטען גדול, ושקע מתח מאפשרים נשיאת מטען קמפינג חשוב לגיחת שטח ראויה. סובארו אאוטבק יכול לקחת אתכם הרבה יותר עמוק לשטח ממה שאת םעשויים לחשוב. צריכת הדלק לשם תעמוד על כ-11.5 קילומטרים לליטר. צילום: תומר פדר

אאוטבק קופץ לשטח כמו ברווז למים. ומעולם הוא לא פחד לשים חצץ מתחת לגלגלים שלו. להיפך. היכולת של מערכת ההנעה הכפולה מוגבלת רק בשל זוויות מרכב שטוחות מדי – גישה 18 מעלות! – וסרחי עודף ארוכים אשר מביאים את הפגושים קרוב מדי לקרקע. מרווח הגחון עומד כאמור על 21.3 ס"מ גבוהים מאד, אבל אלו נאכלים מהר על ידי הפגוש הקדמי המתנודד מרכות המתלים. הוא יזלול שביל כבוש – כמו זה בו נסענו בנחל אמציהו – כמו שאף כלי אחר לא מסוגל לו. אבל אם יפגוש מדרגות או גבנונים הוא יתקשה שלא להיחבט בשטח. זה המקום לציין את היעילות של בקרת המשיכה ואת הסיוע החביב של הזינוק בעליה. אלו ממקסמים אחיזה בתנאים גבוליים וחונקים ביעילות כל רמז לסיחרור גלגל סורר או הצלבה שלא במקומה. אגב הצלבות, אל תצפו כאן ליכולות מדהימות, לא נדרש הרבה יותר מחריץ מים כדי להניף גלגלים לאוויר – נצלו נכון את בקרת המשיכה והיא תהפוך את ההצלמה ל-"לא אירוע".

מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. נכון, המחליף שלו כבר הוצג אבל עתה לדגם הנוכחי יש איכויות חדשות ותג מחיר מאד מעניין. צילום: תומר פדר
מבחן רכב סובארו אאוטבק 2.5. נכון, המחליף שלו כבר הוצג אבל עתה לדגם הנוכחי יש איכויות חדשות ותג מחיר מאד מעניין. צילום: תומר פדר

 

יותר כוח? מבחן סובארו פורסטר טורבו

טיול מעניין שמתאים גם עם סובארו אאוטבק

סיכום

אאוטבק 2.5 הוא כרגע הגרסה היחידה של הדגם המשווקת בארץ. אבל הוא במידה רבה נמצא בחלל שכה הפריע לי בין הגרסאות הקודמות. הוא מצוייד במנוע חזק יותר וחסכוני יותר (ממוצע 11.3 קמ"ל) וגם מאובזר יותר מה-2.5 הקודם. חלק גדול מהאיבזור שהיה ב-3.6 ל' היקר נמצא גם כאן ואם תרצו ריפודי עור  זו אופציה שקיימת. אבל מעל לכל זה יש כאן כלי רכב בעל משרעת יכולת מאד רחבה ומאד מרשימה. בתחומים רבים הוא יהיה טוב ממכוניות שהן עמודי תווך בסגמנט שלהן, והוא יכול לעשות יותר ולקחת אתכם רחוק יותר מכל אחת מאלו.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × three =