יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. עז הרים קטנה ועליזה במחיר של 100 אלף שקלים. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. עז הרים קטנה ועליזה במחיר של 100 אלף שקלים. צילום: נועם עופרן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני

כתב: ניר בן זקן צילם: נועם עופרן

• רכב שטח סרנים חיים ושלדה סולם

• 100,000 שקלים

• 11 ק"מ/ל' במבחן

• 2 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה

• 1.3 ל' – 85 כ"ס/11.2 קג"מ

סוזוקי ג'ימני הוא אחד הדגמים הותיקים ביותר הנמכרים כיום בישראל ולמעשה מאז החליף את הסמוראי לפני 18 שנים הוא לא השתנה כמעט בכלל. באמות המידה של תעשיית הרכב מדובר בשלוש דורות לפחות, ולמרות זאת סוזוקי הצהירה כי יורש יוצג רק בעוד שנתיים. כזכור, שיווק הג'ימני הופסק ב-2010 נוכח תקנת משרד התחבורה לחייב מערכת בקרת יציבות בכל מכונית חדשה שנמכרת בישראל. וכעת ,משצויד בבקרת היציבות התאפשרה חזרתו של הג'ימני ארצה. עם תג מחיר של 100 אלף שקלים לגרסה עם תיבת הילוכים ידנית הוא ה-4X4 הזול ביותר בישראל ומחירו נמוך ב-20 אלף שקלים מהגרסה האוטומטית.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני.  יש בקרת יציבות ומשיכה, אבל עם 85 כ"ס בלבד... לפחות לא תיתפסו על מהירות! צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. יש בקרת יציבות ומשיכה, אבל עם 85 כ"ס בלבד… לפחות לא תיתפסו על מהירות! צילום: נועם עופרן

בחניה
ההבדלים היחידים בעיצוב החיצוני נוגעים בגריל הפסים שגדל מעט (ובגרסה הידנית הוא בצבע המרכב ונראה טוב משמעותית מהניקל של האוטומטית) וכונס אוויר (שאינו מוביל לשום מקום בגרסאות הבנזין ולאינטרקולר בגרסת הדיזל שאינו מיובאת) ניצב במרכז מכסה המנוע. גם בפנים אין כמעט חדש, פרט לצג דיגיטאלי שנוסף בלוח השעונים, הפלסטיקה מסגירה את מוצאה היפני ואת גילה המתקדם, תאורת הפנים נראית ארכאית ופרטים שהפכו אלמנטאריים במכוניות מודרניות כמו שליטה על מערכת השמע מההגה, USB, בקרת אקלים או מחשב דרך נעדרים מהמפרט. רמת האבזור GLS של הגרסה הידנית מוותרת על מושבי העור האיכותיים וציפוי עור להגה של גרסת GLX האוטומטית לטובת מושבי בד בעלי ריפוד פשוט והגה פלסטי.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. בסיסי וחסון, אמין כמו זריחת החמה. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. בסיסי וחסון, אמין כמו זריחת החמה. צילום: נועם עופרן

תנו ל"שטח" לסדר לכם את עסקת הרכב החדש הטובה ביותר בשוק!

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני אוטומטי

האווירה בפנים אינטימית, הנוסעים יושבים בקרבה אחד לשני וסגירת הדלת פוגעת פעמים רבות במרפק של הנהג או הנוסע. למרות שהתא יכול להכיל 4 נוסעים (רק כדאי שהיושבים מאחור יהיו במידות מיניאטוריות) בפועל מדובר ברכב המתאים יותר לזוג וגם תא המטען צנום למדי (113 ליטר שגדלים ל-324 ליטרים כשהספסל האחורי מקופל). מפרט הבטיחות כולל צמד כריות אוויר, חיישנים לניטור לחץ אוויר בצמיגים וכאמור מערכת בקרת יציבות.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. אין הרבה שינויים - אם בכלל - למעט בקרת היציבות. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. אין הרבה שינויים – אם בכלל – למעט בקרת היציבות. צילום: נועם עופרן

בכביש
מנוע 1.3 ליטר מפיק כבעבר 85 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-11.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד ומשודכת לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסים בעלת מהלך ארוך אך עם שילוב מדויק. מה שמזכיר בפרץ נוסטלגיה את ימי הנעורים העליזים על הטרקטורים בקיבוץ. הג'ימני הוא אולי הרכב המושלם להתנהלות בתנועה הצפופה של גוש דן; תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת רדיוס סיבוב קטן (4.9 מטר) ועם 369.5 ס"מ בין הפגושים מציאת חניה היא משימה קלה מתמיד. רק ההגה בעל משקל כבד מידי, מחייב להפעיל את שירי הידיים כדי לתמרן במרחב האורבאני. מחוץ לעיר הג'ימני דורש מהנהג הרבה ריכוז, הוא פגיע לרוחות צד שמסיתות אותו בפתאומיות לצדדים וגם היעדר בידוד רעשי רוח דרך ומנוע (3,600 סל"ד ב-110 קמ"ש) מזכירים את הג'פ"ס מהמילואים. עם התיבה הידנית הג'ימני זריז משמעותי (0-100 קמ"ש ב-14.1 שניות, 3.1 שניות מהר יותר מהאוטומטית) ועדיין כמו באוטומטית מהירות שיוט האופטימאלית היא 90 קמ"ש וכדי לשמור על קצב התנועה בכביש 6 הדוושה הימנית צריכה להיות לחוצה כמעט עד הסוף. גם ביצוע עקיפה דורש תכנון מוקדם ומשנה זהירות, בעיקר כשהקבינה בתפוסה מלאה ובעליות תיאלצו לבחוש רבות בתיבת ההילוכים.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. ערכת הקפה בתוספת תשלום....צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. ערכת הקפה בתוספת תשלום….צילום: נועם עופרן

בשטח
כשנוטשים את האספלט הג'ימני פורח. זאת, בזכות מכלולים חסונים (שלדת סולם וצמד סרנים חיים), הילוך כוח אמיתי, זוויות גישה ונטישה מעולות (46/34 מעלות בהתאמה) ומשקל נוצה (1,090 ק"ג). רכב המבחן צוייד בצמיגי שטח Goodyear AT ומיגון תחתון בתוספת של 5,000 שקלים המומלצת עבור המטיילים.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. גם אנחנו! הרכב האחרון והיחיד שמסוגל להביא אתכם לכל מקום בשטח ב-100 אלף שקלים בלבד. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. גם אנחנו! הרכב האחרון והיחיד שמסוגל להביא אתכם לכל מקום בשטח ב-100 אלף שקלים בלבד. צילום: נועם עופרן

למרות יחסי העברה קצרים יותר בגיר, בתיבת העברה בעלת יחסי העברה ארוכים יותר מהאוטומטית גם ב-4H (1:1 בידני לעומת 1:1.32 באוטומטי) וגם ב-4L (1:2 בידני לעומת 1:2.64 באוטומטי) כך שראשון Low לא מספיק קצר לבלימת מנוע או לזחילה איטית ויש בור גדול בינו לבין ההילוך השני. שיטת הנהיגה בג'ימני מחייבת, בדומה לטרקטורון תקיפת מכשולים במהירות גבוהה מרכבי שטח אחרים, ובידיים הנכונות הוא יכול להביך גם רכבי שטח קשוחים ב"מעלה הגברים". עם הגיר הידני צריך קצת יותר מיומנות כדי להגיע לפסגה, אבל תחושת הסיפוק גבוהה הרבה יותר. נקודות התורפה העיקרית היא מרווח גחון נמוך יחסית (19 ס"מ מביצי הדיפרנציאל) ובקרת המשיכה שבשונה מהגרסה האוטומטית אינה מסרסת ביעילות איבודי כוח במצבי הצלבה.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. גם אנחנו! צמיגי שטח מחוזקים ומיגון גחון הם תוספות שניתן לרכוש בעת ההזמנה. מרווח הגחון עומד על 19 ס"מ צנועים. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. גם אנחנו! צמיגי שטח מחוזקים ומיגון גחון הם תוספות שניתן לרכוש בעת ההזמנה. מרווח הגחון עומד על 19 ס"מ צנועים. צילום: נועם עופרן

סיכום
אהבתי את הג'ימני הידני הרבה יותר מהאוטומטי. יש בו הרבה מעבר לביצועים עדיפים, צריכת הדלק טובה יותר (11 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, לעומת 8.5 ק"מ לליטר לאוטומטי) ומחיר אטרקטיבי יותר (100 אלף שקלים, 20 אלף שקלים פחות מהאוטומטית). בעוד לנד קרוזר הפך לסמל סטאטוס וסדרה 70 מוצעת רק במדינות מתפתחות, לנד רובר מעדיפה קרוסאוברים על פני דיפנדר ורנגלר התייקר למחזות של מעבר לרבע מיליון שקלים הג'ימני הידני הוא הדבר הקרוב ביותר לרכב שטח של פעם.
הרוב המכריע עדיין יעדיף את רכבי הפנאי המפונפנים שמספקים את המראה, ההופעה והתדמית הרצויים מבלי להתפשר יותר מידי בחיים על האספלט ולראיה על כל ג'ימני מכרה סוזוקי יותר משמונה קרוסאוברים מאז תחילת השנה. הג'ימני לעומת מבול הקרוסאוברים לא מתיימר להוות תחליף אופנתי למכונית משפחתית, הוא הדבר האמיתי, ובשל כך הוא דורש פשרות רבות בנושא השימושיות, האבזור, הנוחות ונימוסי הכביש אבל מי שמוכן לחיות איתן יקבל את רכב השטח האמיתי היחיד כיום שניתן לרכוש בישראל מתחת לרבע מיליון שקלים.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. יש גם סוזוקי ספלאש - אבל זה הרבה יותר מוצלח לטעמנו. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני ידני. מעדיף את השטח. יש גם סוזוקי ספלאש – אבל זה הרבה יותר מוצלח לטעמנו. צילום: נועם עופרן

מפרט טכני סוזוקי ג'ימני ידני

מנוע: 1.3 ל' בנזין משקל עצמי: 1090 ק"ג
הספק/מומנט: 85 כ"ס/11.2 קג"מ 0ל-100 קמ"ש: 14.1 ש'
אXרXג: 369X160X170 מיכל דלק: 40ל'
מרווח גחון: 19 ס"מ בטיחות: 2 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה

 

Check Also

סוזוקי ג'ימני המיטב

ארוך או קצר, פיקאפ או 6X6 - סוזוקי ג'ימני הוא פלטפורמת השיפורים המושלמת והעולם נענה בשמחה עם מגוון עצום של הדמיות, קיטים ואביזרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × three =