יום שני , 20 נובמבר 2017
דף הבית » מבחני דרכים » ההיא שאהבנו – סקודה יטי
ההיא שאהבנו – סקודה יטי

ההיא שאהבנו – סקודה יטי

אוקיי, אני מודה. למבחן השטח הזה יצאת עם דעה קדומה. אולי בעצם "דעה קדומה" אינה ההגדרה הנכונה לתחושה שליוותה אותי בדרך לאסוף את הסקודה יטי ממחלקת נסיעות המבחן של קבוצת צ'מפיון. חשתי ציפיה והתלהבות סופסוף לנהוג במכונית שהייתי עד לכל שלבי יצירתה – מהתרשים הראשוני, דרך מכונית התצוגה ועד להשקת גרסת היצור – ואהבתי את הקונספט ואת ה"ראש" של סקודה בפרוייקט הזה – הכל כך חריג בנוף השמרני של קבוצת פולקסוואגן.
היטי היא בעיניי תצוגת תכלית נהדרת לאפשרות לעשות משהו צעיר ורענן שלא לומר "מגניב", תוך ניצול המון חלקים זמינים מהמדף ובהתרסה כמעט קיצונית לקו הקונצרני הנוקשה. היטי בעיניי היא כמו כתובת גרפיטי צבעונית על קיר בטון אפור – מסוג הדברים שגורמים לך לחשוב רגע על עצמך.

 

סקודה יטי במבחן שטח. מראה ייחודי, קונפסט חינני לשטח, ושימוש ברכיבים מהמדף של קבוצת פולקסוואגן יצרו רכב פנאי מלהיב ונגיש - אבל לא ללא בעיות. צילום פז בר

 

מפלצת חייכנית
יטי – הדמות המיתולוגית של איש יערות צפון חמקן – היא בתפיסתה רכב פנאי וככזו היא משקפת את אורח החיים של בעליה אשר צריך לטלטל ציוד מגוון (מאופניים, סקי, לקייאק וציוד צלילה), לאתרים שהם לא בהכרח בקצהו של כביש סלול. מכאן עולות שתי דרישות: חלל פנים גדול ווורסטילי, יכולת תנועה בשטח אפילו מינימאלית. והתצורה של היטי ממלאת אחרי הדרישות המקדמיות. המבנה הבסיסי הוא כשל וואן או SUV טמיר תקרה, סרח העודף מאחור קצר ופוער דלת מטען גדולה ותא מטען ממוגן במשטח פלסטיק שעמיד בבוץ והתעללות. והמושבים האחוריים מתקפלים. מסילות גג מקוריות מאפשרות חיבור נוח וקל של גגונים ומגוון מנשאים. היטי, בניגוד למכוניות אחרות החברות בסגמנט הפנאי, היא מאד ממוקדת לטובת זה ומקרינה כיף והרפתקאות – או לפחות פוטנציאל להן.
במושגי עולם הרכב, העיצוב אינו מתבלט בשום אופן. החזית מחייכת את המראה המותגי העדכני בנוסף לשני פנסי ערפל עגולים להעברת מסר השטח. הפרופיל הוא גרסה מעט גדולה ורבועה יותר לזו של הרומסטר החביב, כולל קורה A שחורה, שמשה קדמית מעוגלת וחיבור א-סימטרי בין הדלתות. המרכב מסתיים בחיתוך תכליתי ואנכי של האחוריים, עם סרח עודף קצר מאד ויתרונות של גישה למטען ועבירות בשטח. רכב המבחן צויד בחישוקי גלגל מאד יפים בקוטר 17 אינץ, שתורמים מאד למסר.
חלל הפנים לא משקף את הרוח הרעננה של המרכב או הנושבת בשטח. המתגים והמנופים ג'נריים לגמרי וגם העיצוב מאופק ושמרן שומר על קווים אופקיים ארוכים ומראה תכליתי. תמצאו בו את המיתוג המוכר והנעים למגע של הקבוצה, סידור קונסולה מרכזית מסורתי ויעיל וזהו. פאנל כסוף לרוחב הדשבורד מוסיף מעט "אור" לחלל אפור וכהה במהותו. איכות החומרים מעורבת והממוצע בסך הכל סביר למדי. רכב המבחן ברמת גימור "אקפיריאנס" צויד במערכת שמע מקורית, בקרת אקלים מפוצלת, חישוקי "17 ומיתוג על גלגל הגה מצופה עור.
תנוחת הישיבה מרגישה גבוהה יותר מזו שבפרייבט אבל לא ממש "עמדת שליטה" לה הורגלנו מרכבי שטח גדולים. משהו שיגרום לך להבין – בתת הכרה – שהמכונית שתחתיך מסוגלת לעוד משהו בכביש בשטח או מעבר לו. המושבים עצמם נוחים לישיבה ונעימים למגע. טווח הזחתם נרחב והריפוד אינו מוצק כמו שאינו רופס.
השורה האחורית מציבה את הנוסעים בתנוחת ישיבה זקופה המנצלת את מרווח הראש הנוסף של התקרה הגבוהה וחוסכים בכך מעט חלל לרגליים. המושבים מתקפלים בשתי דרגות ואף ניתנים להסרה מהירה כדי לקבל רצפה אחידת-פנים ממפתן תא המטען ועד לגב המושבים הקדמיים. קיפול השורה האחורית בלבד, לא יתן את אותו האפקט וחבל.

לצד ניסיון לחדש בקנקן, הרי שכברו הוא ממש מן המדף. הבסיס המכאני הוא זה של הסקודה אוקטביה החדשה, שמצידה מתבססת על הפולקסוואגן גולף, יחד עם עוד המון דגמים אחרים לרוחב קונצרן פולקסוואגן (כולל הפולקסוואגן טיגואן, אודי 3A וכמה דגמים מסיאט). יחידת ההנעה היא 1.2 TSI בנזין מוגדש-על המפיק 105 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית עם שבעה יחסי העברה ופיקוד ידני – אם תרצה. ההנעה קדמית בלבד, בחירת היבואן לאור ההצלחה של הניסן קאשקאי. רשימת מערכות העזר ארוכה וכוללת לצד הדברים הרגילים גם בקרת משיכה, הגבלת החלקה אלקטרונית, סיוע לזינוק בעליה, הגבלת מהירות במורד ועוד.

 

סקודה יטי במבחן שטח. תביא אותך למקומות חדשים. צילום: פז בר

 

בתנועה
התמרון החוצה ממגרש החניה של צ'מפיון בבני ברק כבר חשף תכונה אהובה עליי. ראות מעולה החוצה. שילוב של עמדת הישיבה הגבוהה וחלונות גדולים. ההגה מעט כבד בתחילה, והתיבה מעבירה לרוב הילוכים מהר וביעילות. קילומטרים ראשונים ובונוס המראה המגניב של חישוקי הגלגל מאבד ממשיכתו כשמתגלית איכות נסיעה בינונית למדי. היטי נוקשה וחובט, מתקשה לבודד את הנוסעים מהשיבושים המינוריים ביותר. הוסיף לכך פנים מקרקש המשקשק בתגובה לכל טלטלה, ותחושת האיכות (או מוניטין האיכות) נפגמת כשהמכונית מרגישה "דרדלה".
המנוע מפיק רק 105 כ"ס אך שיא המומנט – 17.5 קג"מ – מגיע כבר בסל"ד נמוך של 1500 סיבובים וזה נותן גמישות וזמינות כוח טובה כמעט בכל מצב. תיבת ההילוכים לרוב עובדת נהדר אבל נתקלנו בשני מצבים בהם לא הבריקה. העברות תחת-כוח בין ההילוכים הנמוכים לוו בחבטה לא נעימה ובלבול מה במהירות זחילה מבלי יכולת להחליט האם להשאר בהילוך ראשון או לדלג לשני.

שמחתי לקראת הכביש המהיר ועימו השיפור של פני האספלט. נוחות הנסיעה השתפרה המון. רעשי רוח סבירים בעוצמתם, במהירות מועטה ולהיפך. ההגה משנה את משקלו באופן דרמטי עם העליה במהירות והופך לקליל ועמום באופן ראוי לציון. השיוט הארוך מזרחה נתן לנו הזדמנות לשמוע את מבזקי הבוקר במערכת השמע בעלת מסך המגע.
כביש מפותל מוליך אותנו במורד גב ההר לעבר הבקעה ואני משליך את היטי המוצק לתוך הפניות. ההפתעה שציפתה לי היתה מאד לא נעימה. למרות הצמיגים הגדולים, והמתלים הנוקשים, אחיזת הכביש של רכב המבחן לקתה בחסר – והייתה ממש על סף סכנה. זה בלט מאד בחזית שם הגלגלים הסתחררו מאד בקלות תחת האצה, או החליקו בתת-היגוי בפניה הדוקה. פניות ארוכות ומהירות יותר, איתגרו את אחיזת הגלגלים האחוריים וגם חשפו מחסור בריסון על ציר הרוחב. בכל מקרה בקרת היציבות והמשיכה עבדו שעות נוספות במבחן הזה.
אולי האשמה בהגה המנותק מדי. אולי הצמיגים רחבים מדי ולא לוחצים חזק מדי על הכביש מפזרים את משקל הרכב כ-1400 ק"ג, על ארבעה טביעות רגל גדולות. בקצב המהיר צריכת הדלק הטובה התפוגגה חיש מהר. ככל מנוע מוגדש, כשהמצערת פעורה, הדלק זורם במפלים במורד וושת מערכת היניקה. תהיו אגרסיביים ותגיעו ל-6 ק"מ/ל'. אצלנו הממוצע היומי, שכלל בעיקר שיוט ארוך, מעט תנועה עירונית וממש כלום קטעים מהירים מאד, עמד על 9.0 ק"מ/ל'. מישהו אמר TSI? אולי זה המשקל של היטי, אולי הצללית האירודינמית המזכירה מכונת צילום ולא מכונת נהיגה מוחלטת.

כוכבית לסיום
היטי איכזבה אותי ולימדה אותי שלהנחות מוקדמות יש לפעמים מחיר. כי נורא רציתי לאהוב אותה, הקונספט מגניב ומתאים, את מוצרי סקודה האחרים אני ממליץ בשמחה לחברים רבים, אבל כאן הפער בין הרעיון לביצוע גדול מדי מכדי לבלוע. בתוך חבילת היטי המנוע לא חסכוני כמפורסם ורק מספק בתחום הביצועים. והרי מאוטו כזה ציפינו להרבה יותר "שמחת חיים" אולי ה-1.8 TSI יהיה המזור? הפנים המקרקש נראה כמו קונספירציית מנהלי החשבון אחרי שהמעצבים כילו את התקציב. והתנהגות הכביש הגבולית, היא פשוט מפח נפש ומוחקת כל רצון לנהוג במכונית. פתאום אוקטביה קומבי נראית הרבה יותר הגיונית – וזולה ב-15,000 שקלים מה-145,000 של היטי.
אפילוג
בעקבות הביקורת הנ"ל התבקשתי לנהוג בגרסת אחרת של היטי – הבסיסית יותר – אשר מצויידת בחישוקי גלגל 16 אינץ' וצמיגים ברוחב 215 במקום ה-225 של נשוא מבחן השטח. השיפור ב-NVH דרמטי – לא פחות. עם בידוד טוב יותר של פני כביש משובשים והפחתה משמעותית של הרחש מבתי הגלגלים. בנוסף, ההערכה שלי שאחיזת הכביש נפגעה מרוחב הצמיגים התגלתה כנכונה כשהיטי בעלת הצמיגים הצרים יותר – אחזה טוב יותר והתנהגה באופן בטוח יותר מחברתה עבת הצמיגים. לפיכך אם אינכם מוכנים לוותר על נוחות לטובת המראה – הישארו עם חישוקי 16 אינץ' שגם יוסיפו לבטיחותכם.

 

7 comments

  1. חבל למצוא בכתבה הזו עבודת העתקה בוטה מכתבה שפורסמה בדיוק לפני חודשיים, ב-14.2, באתר עסקים – http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/211/847.html
    הכתבה ההיא נכתבה ע"י רוני נאק, ובכתבה כאן ישנן משפטים ואף פיסקאות שלמות שהועתקו ללא בושה.
    לא מוסיף לאתר ולחתום בראש הכתבה כאן, הרבה כבוד.

    • איל תודה על תגובתך – ודאגתך.
      הכתבה הזו נכתבה על-ידי ונמכרה למעריב באופן מסודר. הם מפרסמים אותה ברשות ואת המקור אתה רואה כאן באתר שטח.

  2. בגדול איך הרכב מתאים לזוג צעיר ותינוק ?? יספק לנו את הצרכים שלנו ??

    • למעט ההסתייגויות שמופיעות בכתבה – במונחים של חלל – היא תספק אותך מצד שני ההסתייגויות מהותיות למדי…

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6