יום חמישי , 28 מרץ 2024

אויקה פויקה! לאכול בשטח

הפויקה, אותו סיר מברזל יצוק, על נספחיו, דגמיו וגדליו, הגיע לישראל לפני כשני עשורים ותוך זמן החל בתהליך כיבוש השטח – נכון יותר את מרכז הבמה סביב למדורת השבט. בתחילה הוא היה נחלתם של 'יודעי דבר' ספורים, אנשי יחידות צבאיות כאלו ואחרות וסתם מקורבים ליבואנים שהחלו את הכל בשביל הכיף. במשך הזמן נוחות התפעול, מבנה הפויקה המחלק באופן שווה את חום המדורה והקושי להרוס את התבשיל הנרקח בו הפכו אותו לפק"ל קבוע בארגזי המטען ברכבי הטיילים בארץ. לפניכם כמה מתכונים מוכחים אותם כבר ניסינו אינספור פעמים יחד עם 3 סרטוני הדרכה מפי השף אריאל כהן, למקצוענים שבינינו. יש לכם מתכונים מנצחים משל עצמכם? אתם מוזמנים להעלותם בפנינו ולשתף את כלל הגולשים. ההמשך יבוא.

עוף בפויקה

מצרכים:

חבילת חזה עוף או חלקי עוף קפואה (חצי ק"ג), 2 בצלים גדולים, 4 גזרים, 3 עגבניות, 2 בטטות, 2 תפו"א, 2 נקניקי קבנוס, 2-3 ענפי רוזמרין, 5-6 שיני שום, 2 זרדי אורגנו, 2 זרדי קורנית, זר פטרוזיליה, שורש סלרי, 3-4 עלי דפנה, כוס שמן זית, קופסה קטנה של רסק עגבניות, פלפל שחור גרוס גס, מלח, פפריקה מתוקה, פלפל אדום חריף מיובש וכוס יין אדום.

הכנה:

חותכים את הבשר (אלא אם מדובר בחלקי עוף) לחתיכות של כ-2 על 2 ס"מ. במקביל מניחים את הפויקה על הגחלים ושופכים לתוכו את שמן הזית. מכניסים את הבצל עד להפיכתו לשקוף ומוסיפים את הבשר והמלח. לאחר שהבשר נצרב כמעה מוסיפים את יתר המצרכים – פרט לעשבי התיבול, ליין ולרסק העגבניות – וסוגרים את המכסה. על אש לא חזקה מדי בוחשים מדי פעם ולאחר 45 דקות מוסיפים את עשבי התיבול, היין ורסק העגבניות. סוגרים את המכסה ומבשלים עוד כ-20 דקות. פותחים את המכסה לאידוי נוזלים מיותרים ומבשלים עוד כ-10 עד 15 דקות. זהו.

פויקה צמחוני

מצרכים:

כוס שמן זית, כוס יין אדום, 2-3 עגבניות, 2-3 תפו"א בינוניים, 2 בטטות, שורש סלרי גדול, 3-4 גזרים, ראש שום, 4-5 בצלים בינוניים. תבלינים: פלפל אדום חריף בינוני, 3-4 עלי דפנה, 3-4 ענפי רוזמרין, 3-4 זרדי קורנית, 3-4 זרדי אורגנו, זר פטרוזיליה, מלח גס, פלפל שחור גרוס גס.

הכנה:

חותכים את הירקות לקוביות בגודל של כ-2 על 2 ס"מ. במקביל מניחים את הפויקה על הגחלים ושופכים לתוכו את שמן הזית. מכניסים את הבצל והשום לסיר עד להזהבה. מוסיפים את תפו"א, בטטות והגזר וסוגרים למשך 5-7 דקות. עכשיו מוסיפים את יתר המצרכים פרט לעגבניות וליין. נותנים לעסק להתבשל עוד כ-10 דקות ומוסיפים את היין והעגבניות. סוגרים לעוד 15 דקות כאשר מדי פעם מערבבים בזהירות. מסירים את המכסה ונותנים לתבשיל לאדות נוזלים מיותרים עוד כ-7 עד 10 דקות. זהו. בתאבון.

חשוב:

– החום המופק בפויקה גבוה לאין שעור ממה שאנו מורגלים אליו בכלי בישול ביתיים, לכן השחמות הבצל או הבשר קצרות ומהירות יותר.

– בעת הערבוב כדאי להיות עדין בכדי לא למעוך ולרסק את התבשיל, או לפרק את העוף

– לחסוך במלח ולטעום תוך כדי. להוסיף תמיד אפשר –  להוציא קצת יותר קשה

– להיזהר מאוד מאוד ממגע בסיר הפויקה, בעיקר כאשר יש ילדים באזור. מומלץ למקם את המדורה באופן שהגישה אליו תהיה נשלטת ובפיקוח מבוגר

– בתכנון הארוחה המבוססת על הפויקה יש לקחת בחשבון לפחות שעתיים מתחילת העבודה עד להגשה, בעיקר בשל הזמן הנדרש לייצור גחלים. להתחיל בתהליך ב-20:00 למשל, כאשר הילדים כבר מטפסים לכם על העצבים, הוא לא מומלץ.

– את הפויקה מנקים באמצעות חצץ מעורבב בחול ולאחר מכן עם מים וחול. בבית או כאשר התנאים מאפשרים תבצעו ניקוי ייסודי יותר עם מפרשת וסבון.

– לפני התחלת הבישול יש להכין מצקות, מוטות ברזל או ברזל בניין מכופף בכדי לטפל בפויקה, להרים את המכסה ולהוציא את הפויקה מהאש. לא תוכלו להתקרב לפויקה עם מגבת או כפפות. החום סביבו גבוה מדי.

– ניתן לקצר הליכים בבישול פויקה על כירת יתדות. תוקעים שלושה יתדות ברזל (בזנ"ט בשפת העם) באורף של כ-40 ס"מ בקרקע, כך שניתן להניח עליהם את הפויקה בגובה כ-20 ס"מ מעל לפני הקרקע. מתחת מניחים עצים ומדליקים מדורה. שיטה זו דורשת יותר עץ והשגחה רצופה בכדי לשמר את האש.

– המצרכים המופיעים במתכונים אלו נוסו על-ידינו בהצלחה, אך בהחלט מהווים בסיס לשינויים. כעיקרון קשה "ליפול" בהכנת הפויקה, וזה בעצם סוד ההצלחה. – צריך רק סבלנות, לא לקצר הליכים ולהשתמש במוצרים איכותיים וטריים. התמהיל הוא עניין של טעם והשמיים הם –  פחות או יותר –  הגבול למה שניתן להכניס לקדירה.

-מומלץ – למי שיש אפשרות – לשמר את המוצרים בקירור לחתוך ולהכין אותם מראש בבית. זה יחסוך זמן והתעסקות מיותרת בשטח, כאשר התנאים אינם תמיד הכי נוחים. מצד שני –  ההכנות בשטח הן חלק מהעניין, לא?

למי שרוצה לשחק אותה כמו שף, הנה כמה דוגמאות:

צלעות טלה בפויקה – שף אריאל כהן:

פילה בקר בפויקה – שף אריאל כהן:

ויש גם קינוח: עוגת שוקולד בפויקה (!) – שף אריאל כהן:

Check Also

קמפר מתקפל לטנדרים חשמליים (ולא רק)

עם תיכנון המכוון ספציפית לטנדרים חשמליים, הקמפר של Camp365 עשוי חומרים מרוכבים הוא קל משקל, בעל פרופיל אירודינאמי נמוך וכמובן מכיל מזגן, שירותים ומקלחת חמה.

2 comments

  1. עם סיר פויקה בישול הבשר מהיר יותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × four =