יום שישי , 29 מרץ 2024

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה

זה מעניין תמיד לראות אילו תגובות יוצרות המכוניות שאני מביא לחניית ביתי. אבל אף אחת מאלו לא הצליחה פיזית להוריד את השכנים מהמרפסת כדי לחזות מקרוב בפלא האחרון. אפילו היקרות והאקזוטיות לא הצליחו בכך, כלי רכב היברידיים מתקדמים זכו למבט חטוף ורכבי שטח מצוייצים קיבלו מריחת חוטם על השמשה או במקרה הגרוע יותר "שריטת חיבה" ממפתח אוהד. העיקר תשומת הלב. ואף אחד מאלו לא הוריד את מר ישראלי ממשכנו ליד הגריל על המרפסת לרחוב ולמושב המכונית.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. חסכונית בדלק, נאה למראה ומאד מושפעת מנשיאה חיצונית של אופניים. צילום: רוני נאק
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. חסכונית בדלק, נאה למראה ומאד מושפעת מנשיאה חיצונית של אופניים. צילום: רוני נאק

מצד אחד מעניין מצד שני לא ממש מפתיע שכן המאזדה 3 היא מותג חברתי לכל דבר. סמן ימני של הקונצנזוס אשר קרנו ירדה ועתה הוא מתקמבק לסביבה חדשה ושונה מאד ממה שהשאיר לפני שהתאדה מהשוק בגלל מכלול שלם של אירועים ש"דלק מוטורס" היבואנית מעדיפים לשכוח.

ועכשיו היא חוזרת כשבמשרדי ההנהלה כבר השלימו שהיא כנראה לא תחזור לשנים של 22,000 יחידות (ואל תקראו לנו מותג של מוצר אחד – כן?) ועם הבטחה "לשנות את הכללים". אז יצאנו לכבישים וגם העמסנו אופניים.

מאזדה 3 החדשה

גם ה-3 החדשה כמו ה-6 וה-XC5 שלפניה משתמשת בארכיטקטורת "סקאיאקטיב" של מאזדה. וזה אומר בקצרה גישה הוליסטת לחסכון בדלק שבו משולבת שלדה קלת משקל, מנוע אטמוספרי חסכן ותיבת הילוכים מכויילת כדי למקסם את האפשרויות לצריכת דלק נמוכה בכל מצב נתון – וזאת מבלי להכנס למורכבות של מנועי טורבו ותיבת הילוכים כפולות מצמדים (להלן "כבדות") או CVT רציף (להלן "מבאס לנהיגה").

בסיס הגלגלים החדש עומד על 270 ס"מ שזה כמו טויוטה קורולה החדשה ויונדאי i35 החדשה פחות. זה מתבטא בתא מטען גדול בנפח 414 ל' ויותר מרווח לנהג ולנוסעים מאחור. המשקל העצמי של רכב המבחן עומד על 1380 ק"ג.

על ההנעה מופקד מנוע 1.5ל' אטמוספרי עם 16 שס' אשר מספק את תפוקתו בזכות יחס דחיסה גבוה. ההספק עומד על 120 כ"ס והמומנט על 15 קג"מ ב-4000 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם שישה הילוכים. כחלק מתפריט "סקאי אקטיב" לממיר המומנט שבה נטיה להיות נעול ככל הניתן – ולצמצם בכך את הכוח האובד בנוזל ההידראולי.

ה-3 החדשה נראית טוב מאד מן החוץ – כמו 6 מכווצת – ומעוצבת בהתאם לרוח ולמראה החדשים והנאים של המותג. אבל זה כלום מול מה שמחכה בפנים. ה-cx5 פרץ את הדרך ועתה גם הפנים של ה-3 החדשה מצויין.  האיכות הכוללת של החומרים, מעולה. המגע של המיתוג, איכות ההרכבה ודיוק המשטחים – כולם מדגדגים איכויות של מותגי פרימיום נחשבים הרבה יותר. לפניה ה-CX5 קבלה פרסים על איכות הפנים – וה-3 נכנסת כאן לנעליים גדולות למדי ובכבוד.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. התצוגה העילית נעדרת מגרסת הבסיס - כל השאר מאד דומה. צילום:יצרן
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. התצוגה העילית נעדרת מגרסת הבסיס – כל השאר מאד דומה. צילום:יצרן

אם יש תחום שבו ה-3 החדשה כותבת את הכללים מחדש יהיה זה בתחום איבזור הבטיחות. למבחן קיבלנו את הגרסה הבסיסית ביותר – "אקטיב" – המיועדת בין השאר גם לציי רכב. וזו מצויידת כמו הגראסות היקרות ממנה במערכת "סמארט סיטי" למניעת פגיעה בהולכי רגל או קצה פקק (מע' פעילה עד 30 קמ"ש). זאת לצד 6 כריות אוויר, בקרת יציבות/משיכה, עיגוני ISOFIX, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, התראה מפני אי-חגירה ועוד.

קשה שלא לראות את המולטימדיה MZD CONNECT עם מסך 7 אינץ'. זאת בעיקר כי הוא בולט כמו …מעל אופק הדשבורד. המערכת מתממשקת עם סמארטפונים, מסוגלת להקריא SMS, ומפוקדת במגע וגם דרך חוגה בקונסולה המרכזית. המערכת מעוברתת במלואה וכוללת גם מצלמת חניה מקורית ומערכת ניווט בגרסאות "קומפורט" היקרות יותר.

רכב המבחן במפרט הנ"ל ורמת גימור "אקטיב" עולה לצרכן 128,000 שקלים.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. חסכונית בדלק, נאה למראה ומאד מושפעת מנשיאה חיצונית של אופניים. צילום: רוני נאק
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. חסכונית בדלק, נאה למראה ומאד מושפעת מנשיאה חיצונית של אופניים. צילום: רוני נאק

מאזדה 3 בדרכים

אני לא יכול לומר שהייתי אדיש לקראת הנהיגה ב-3 החדשה. ציפיתי לבלות עימה יומיים בכבישים ואחריהם אני יכול להצביע על יתרונות וחסרונות. אני מתכוון להתייחס פחות למולטימדיה שאחרי שלב החיבורים וההכירות הראשונים הופכת לכמעט שקופה ואינטואיטיבית – ויותר ל-3 כמכונית משפחתית וכמובילת אופניים.

החוויות הראשונות שלי על מערכות סקאי אקטיב לא היו טובות. וזה בעיקר בשל האיטיות והגמלוניות של תיבת ההילוכים – אשר ממהרת לעלות להילוך הגבוה ביותר וממאנת לשחרר את ממיר המומנט מנעילתו. האופי הזה יצר זמינות כוח בעייתית מאד. עידכוני תוכנה פתרו זאת כמעט לגמרי ובמאזדה 3 החדשה נותר רק צל חלש של האופי הזה. אמנם, לעיתים זמינות הכוח חסרה, אבל לרוב התיבה עירנית וחיה יותר. למנוע 1.5 תפוקה טובה ותאוצה ראויה – וזמני ההאצה יאשרו זאת – כמו גם הדחיפה בגב. מתחת ל-4,000 סל"ד לא קורה הרבה, ומעל לזה יש תהודה שגורמת לתחושה לא נעימה אצל הנהג וכאילו הרכב מתאמץ ולא מאיץ. ב-100 קמ"ש חווינו רעשי רוח נוכחים בקורה A וממראות הצד – וזה רק מחזק את האבחנה כי יש להשקיע מעט יותר בבידוד הרעשים ושיפור NVH.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. למרות בסיס הגלגלים הארוך החלל במושב האחורי לא מאד גדול - הקרבה לטובת העיצוב? צילום:יצרן
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. למרות בסיס הגלגלים הארוך החלל במושב האחורי לא מאד גדול – הקרבה לטובת העיצוב? צילום:יצרן

המושב האחורי צפוף יותר משהיינו מצפים במשפחתית עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ. המרווח לברכיים חסר, תעלת גל-הנע מוזרה תופסת מקום של רצפה שטוחה והגג המשתפל מוקדם מגביל את גובה הנוסעים מאחור ל-180 ס"מ. המושב עצמו, נוח מאד ונעים.

למעט רעשי הרוח איכות הנסיעה היא על הצד הספורטיבי של הסקאלה. התחושה היא של הידוק וספיגה ופחות ריחוף מעל לפני הכביש. וזה מסתדר מצויין עם האופי של המותג והמכונית אשר ששה לקבל את פניו של כביש מתפתל.

מאזדה 3 בייקמוביל

איך מאזדה 3 החדשה כמובילת אופניים? לתא המטען מפער רחב אך נמוך. אפילו שדלת תא המטען עולה ונפתחת לזווית שלילית, היא עדיין  מגבילה מאד הכנסה נוחה של אופניים לחלל הפנימי של המכונית. הוסיפו לכך מדרגה של כ-10 ס"מ בין שפת ההטענה לרצפת תא המטען, וקיפול מוזר של משענות המושב האחורי רק מתוך תא המטען (למה לא גם וגם?!) והדרך לקנות מנשא אופניים סלולה בפניכם.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. עם האופניים על הגב בתצורה הזו עלתה צריכת הדלק הממוצעת ב-10.6%. צילום:יצרן
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. עם האופניים על הגב בתצורה הזו עלתה צריכת הדלק הממוצעת ב-10.6%. צילום:יצרן

מנשא תא מטען – כמו זה שבצילום – הוא פתרון זול ונוח למי שלא רוצה (או לא יכול) להתקין גגון יקר ובעיקר כשמדובר בסדאן בה מבנה תא המטען מתאים מאד לסוג כזה של נשיאת אופניים. עיגון המנשא לא נתקל בקושי מסויים גם אם גילינו כי הרווח (בין הדלת לכנף) בצד אחד מעט גדול יותר מהאחר וכי במימד הרוחב הפנסים האחוריים בסכנת התפקעות מלחץ הרצועות. אבל זה לא קרה והמנשא עוגן בבטחון לגב המאזדה. זה המקום להזכיר כי נשיאה כזו של אופניים מחייבת התקנת לוחית הרישוי במקום גלוי פן תקבלו קנס בן 270 שקלים.

עברנו כ-100 קילומטרים עד להעמסת האופניים וחזרנו את אותם ה-100 קילומטרים עם האופניים מאחור (אידאל VSR אם זה מעניין) – רוב הדרך לשני הכיוונים נעשתה עם בקרת שיוט במאמץ לחסוך כמה שיותר דלק וליצור צריכה כמה שיותר אחידה. וההבדלים היו דרמטיים: 7.5 ל' ל-100 ק"מ ללא אופניים ו…8.3 ל' ל-100 ק"מ עם אופניים בנהיגה כחוק על-פי המספרים שעל שלטי המהירות. צריך לקחת פערים אלו בחשבון שיוצאים ליעד מרוחק וכמובן לתת חיזוק חיובי לתכנון האירודינאמי הנקי של המכונית שכה מושפע משבירת הזרימה עליו ויצירת גרר רב.

בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. מאובזרת מאד ומוכנה לצאת לשבילים - רואים? צילום:יצרן
בייקמוביל מאזדה 3 החדשה. מאובזרת מאד ומוכנה לצאת לשבילים – רואים? צילום:יצרן

לסיכום

מאזדה 3 החדשה אפשר לרשום בצד היתרונות את המראה, איכות הפנים, עושר האיבזור וחבילת הבטיחות. לחיוב עומדים בידוד NVH, מרווח חסר לנוסעים מאחור ופתח נמוך של תא המטען. האם היא שינתה את כללי המשחק, כמאמר הפרסומת? לא ממש. אבל היא בטח הוסיפה כמה כלים חדשים על לוח השחמט.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 + 12 =