יום חמישי , 28 מרץ 2024
טויוטה פריוס פלאג-אין. קצב הצמיחה המהיר של המכוניות ההיברידיות והחשמליות מאתגר את ספקי חומרי הגלם לייצור סוללות הליתיום. צילום: טויוטה
טויוטה פריוס פלאג-אין. קצב הצמיחה המהיר של המכוניות ההיברידיות והחשמליות מאתגר את ספקי חומרי הגלם לייצור סוללות הליתיום. צילום: טויוטה

האם חזון המכונית החשמלית בסכנה?


רוני נאק

תודו שעל זה לא חשבתם. מכוניות חשמליות והיברידיות, עם הבשורה שהן מביאות עימן, יוצרות גם עולם חדש של בעיות וצרכים ומעבירות את המיקוד למקומות שלא חשבנו עליהם בכלל. לפי מאמר שהתפרסם ב-USA TODAY ייצור הליתיום העולמי – לא מצליח לעמוד בקצב הגידול המהיר של הדרישה לסוללות בעיקר מכיוון יצרניות הרכב אשר מוכרות ומפתחות מכוניות היברידיות וחשמלית לעתיד הקרוב והלא קרוב. רוצים דוגמה לצורך? מפעל הסוללות הענקי אשר טסלה מקימה אשר יהיה מסוגל לייצר כחצי מיליון סוללות בעוד כארבע שנים. כאשר במקביל מיזמי כריה ברחבי העולם מתרוצצים למצוא את חומר הגלם היקר.

הדרישה לסוללות ליתיום לרכב - כאן של ניסאן ליף - עולה על כשר היצור הנוכחי של ליתיום. האם מחסור בחומר גלם יאט את החלום החשמלי? צילום: ניסאן
הדרישה לסוללות ליתיום לרכב – כאן של ניסאן ליף – עולה על כשר היצור הנוכחי של ליתיום. האם מחסור בחומר גלם יאט את החלום החשמלי? צילום: ניסאן

ליתיום במידה רבה הוא הנפט החדש שלנו ועליו ההווה והעתיד האנרגטי נשענים – לא רק ברכב אלא גם במכשירי אלקטרוניקה רבים, גם בסמארטפון שאתם קוראים ממנו את הכתבה הזו, ובמוצרי צריכה אלקטרוניים רבים אחרים יש רק כיוון אחד – צמיחה וביקוש גדל.

וונטורי אמריקה - 400 כ"ס של הנעה חשמלית לכל הגלגלים ו-4.5 שניות ל-100 קמ"ש. כבר ביצור. צילום: וויקיפדיה commons 1.1.C
וונטורי אמריקה – 400 כ"ס של הנעה חשמלית לכל הגלגלים ו-4.5 שניות ל-100 קמ"ש. כבר ביצור. צילום: וויקיפדיה commons 1.1.C

לכאורה אין סיבה לדאגה – על פי סקר גיאולוגי אמריקאי יש בעולם מספיק מחצבי ליתיום אשר יספקו את צרכי האנושות ב-350 השנים הבאות. אבל מה שחסר בסקר הזה – ולא נלקח בחשבון – הוא קצב הגידול המהיר של התחבורה החשמלית אשר מציבה דרישות הגוברות במהירות – מאחר שלצד טסלה מוקמים בעולם (כרגע לפחות) עוד 11 מפעלי ענק לייצור סוללות.

כמובן שהעתיד החשמלי אינו תלוי אך ורק בליתיום – ישנם פיתוחים המיישמים כימיה אחרת כדי לאגור חשמל ויש גם את נושא מחזור הליתיום (ומרכיביה האחרים של הסוללה) אשר ישאיר כמות מסוימת של חומר גלם זמין לייצור.

אופנוע חשמלי "ג'והאמר" - J1 - יקר ומרתק בכל מימד עיצובי ודינאמי. צילום: ג'והאמר
אופנוע חשמלי "ג'והאמר" – J1 – יקר ומרתק בכל מימד עיצובי ודינאמי. צילום: ג'והאמר

ליתיום התגלה רק בתחילת המאה ה-19 עד ידי כימאי שוודי. הליתיום הוא יסוד מתכתי ומלבד היותו המתכת הקלה ביותר הוא גם מגיב באופן מאד אלים למגע עם מים (פולט מימן, יוצר חום רב וניצוצות). במגע עם אוויר הליתיום מגיב עם חנקן ולא עם החמצן כפי שמקובל לחשוב.

הליתיום מופק מסלעים וולקניים, מי מעיינות ומבריכות של מי מלח. רוב חומר הגלם מגיע כיום מדרום אמריקה. לליתיום שימוש נפוץ ברפואה ומשמש לטיפול בהפרעה דו-קוטבית והפרעות פסיכיאטריות אחרות.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

One comment

  1. חבל שאינכם מזכירים את storedot חברה ישראלית המייצרת חלופה ביולוגית למצברי ליתיום , אך עולה על כל הכימיות של הליתיום במהירות הטעינה שלה. על פי פרסומי סטורדוט מצבר רכב עם טווח של חמש מאות קילומטרים (וזה המירב שחברת טסלה מסוגלת לספק) יוכל להיטען תוך חמש דקות בטעינת זרם ישיר. בכל אופן, חוסר ליתיום איננה הבעייה. הבעייה היא התנגודת של ממשלת ישראל לרכב שאיננו מייצר עבורה הכנסה של מיסי דלק ובלו. בסוף ימיה של בטר פלייס אמרר לי אישית מנכל משרד האנרגיה כדלקמן: אנו מתנגדים למודל הכלכלי של בטר פלייס שהוא עשיית רווח על חשמל זול. קרי: קשה לנו להטיל מסים על חשמל שיש בכל שקע, ולכן נחסום את המכונית החשמלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × four =