יום שישי , 19 אפריל 2024
לנד רובר בוחנת אמצעי נהיגה אוטונומיים לשטח - כאן למשל שיתוף מידע בין מכוניות באשר לשטח ומכשוליו. צילום: לנד רובר
לנד רובר בוחנת אמצעי נהיגה אוטונומיים לשטח - כאן למשל שיתוף מידע בין מכוניות באשר לשטח ומכשוליו. צילום: לנד רובר

וידאו: נהיגה אוטונומית בשטח!?

רוני נאק

תשאלו כל בעל לנד רובר אמיתי: בשביל מה בעצם הוא מחזיק את הכרכרה הבריטית? בין אם מדובר בדיפנדר, בדיסקו, בריינג' רובר, לפעמים אפילו בפרילנדר, התשובה תהיה דומה: בשביל ההנאה הפשוטה שכרוכה ביכולת לאחוז בהגה, לרדת מהכביש ולהפגין את המיומנות שנדרשת כדי לנסוע בשטח.

עד כאן הכל טוב. הבעיה היא שלנד רובר מאמינים כבר כמה שנים שישנם תחומים מסוימים, כאלה שקשורים באלקטרוניקה, בקרות משיכה ובקרות אחיזה, שבהם המכונה עולה על הנהג. אך עם זאת, לפחות עד היום בלנד רובר נתנו לנהג לאחוז בהגה. אך כל זה עלול להסתיים בעתיד הלא רחוק: לנד רובר הציגה השבוע לראשונה את מה שהיא מגדירה כמחקר בתחום הרכב האוטונומי, אשר מיועד במיוחד לנסיעה בשטח. כלומר: הנהג יוכל לשבת ולקרוא עיתון בזמן שהלנד רובר החדש שלו עובד קשה בשטח. לא, זו לא טעות. הכל אמיתי.

המחקר של לנד רובר, אשר מתמקד בנסיעה אוטונומית בשטח מבוסס על טכנולוגיית חישה שמאפשרות לרכב לא רק לזהות את פני הכביש, כמו מכונית אוטונומית רגילה, אלא גם לזהות שינויים בפני שטח באמצעות מערכת הדמיה תלת ממדית אשר עושה שימוש במצלמה ורדאר שיחד מעניקים ללנד רובר "תמונה" של 360 מעלות של סביבתו. לפי לנד רובר, המערכת כה יעילה, עד שהיא מסוגלת לאתר שינויים במרקם פני השטח, כולל בתנאי גשם, שלג ובוץ.

לנד רובר בוחנת אמצעי נהיגה אוטונומיים לשטח - כאן למשל שיתוף מידע בין מכוניות באשר לשטח ומכשוליו. צילום: לנד רובר
לנד רובר בוחנת אמצעי נהיגה אוטונומיים לשטח – כאן למשל שיתוף מידע בין מכוניות באשר לשטח ומכשוליו. צילום: לנד רובר

לפי לנד רובר, שכנראה מבינה את עוצמת התגובה שעלולה לייצר מערכת כזו בקרב חובבי המותג, מדובר במערכת שלמעשה רק מיועדת לאפשר לרכב להמשיך ולהתקדם במקומות שבהם אין כביש, או שהכביש משובש במיוחד. אשרי המאמין. המערכת עצמה, כך טוענים בלנד רובר מסוגלת לסרוק את חזית הרכב למרחק של חמישה מטרים ולהתחבר באופן אוטומטי למערכת ALL TERRAIN  של הלנד רובר (שקובעת את מצבי הנהיגה-לשלג, לחצץ ולכביש מהיר) ולקבוע מראש, עוד לפני ההגעה אל הקטע המשובש, איזה מצב לבחור. בנוסף, מערכת הנהיגה האוטונומית של לנד רובר מסוגלת לזהות מכשולים בצידי הרכב-וגם מעליו, למקרה שהרכב יחלוף ביער עם ענפי עצים נמוכים. מערכת נוספת שלנד רובר הציגה במסגרת המחקר נקראת TBSA- TERRAIN BASED SPEED ADAPTATION  . מערכת זו עושה שימוש במצלמות כדי לבדוק מתי פני השטח הופכים גבשושיים, או לסירוגין מוצפים במים. במצב כזה תאט המערכת האופן אוטונומי את מהירותו של הלנד רובר.

אל הכרמים הנסתרים של הר עמשא

מבחן רכב לנד רובר דיסקברי ספורט

נקודה חשובה נוספת, שמיועדת במיוחד לחברי מועדון לנד רובר, או לסתם חבורות בעלי לנד רובר שאוהבים לטייל ביחד: חלק מן הפונקציות של המערכת מאפשרות קישוריות של מספר לנד רוברים בשיירה. כך הרכב המוביל יכול לשדר לרכב שאחריו מידע אודות מכשולים, שינויים בפני השטח ואפילו של מידת הפתיחה של המתלה. וכך הנהג שנוסע אחרי המוביל לא יצטרך, חלילה, להפגין מיומנות בנהיגה וקריאת פני שטח, מכיוון שהרכב המוביל ישדר את המידע הנחוץ – והלנד רובר האוטונומי יעשה הכל עוד לפני שהנהג יהיה מודע לקיומו של המכשול. לפי לנד רובר, המערכת נמצאת בימים אלה בשלבי פיתוח ולא ברור מתי היא אכן תיכנס לשימוש. מבחינתנו- שלא תיכנס בכלל.

Check Also

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

מדינת ישראל מכניסה את נהגי הרכב החשמלי מתחת לאלונקת המיסים. החל מה-1 לינואר 2025 הטבת אגרת הרישוי תבוטל ותיישר קו לפי 7 קבוצות הרישוי הנהוגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × two =