יום חמישי , 28 מרץ 2024
יונדאי IX35 חביב גנבי הרכב - כך לפי משטרת ישראל. צילום: רוני נאק
יונדאי IX35 חביב גנבי הרכב - כך לפי משטרת ישראל. צילום: רוני נאק

חדשות רעות לבעלי הג'יפונים: גנבי הרכב מחפשים אתכם!

תומר הדר

בעלי קיה ספורטאז', יונדאיix35  ודומיהם, שימו לב: גנבי הרכב מחפשים אתכם. כך עולה מנתוני משטרת ישראל אשר מסכמים את גניבות הרכב בחודש שעבר. מדובר בנתונים רשמיים של יחידת אתג"ר, היחידה המשטרתית ללחימה בגניבות רכב שהגיעו לידי "שטח". הנתון הראשון והבולט ביותר אשר עולה מן הניתוח המשטרתי הוא פילוח גניבות הרכבים החדישים, כלומר אלה שגילם הוא עד שלוש שנים. במקום הראשון בטבלת גניבת הרכבים החדישים נמצא יונדאי IX35. בסך הכול בחודש מרץ לבדו נגנבו 14 יונדאי IX35 ברחבי ישראל.

ובמקום השני - קיה ספורטאז' - יותר פופולארי = יותר גניב. צילום: ניר בן זקן
ובמקום השני – קיה ספורטאז' – יותר פופולארי = יותר גניב. צילום: ניר בן זקן

במקום השני נמצא בן דודו של IX35– קיה ספורטאז', ממנו נגנבו בחודש שעבר 13 יחידות. אחריהם במקום השלישי נמצאת סקודה אוקטביה עם 12 יחידות. כדי לקבל מושג האם מדובר בתופעה ייחודית או במגמה רבת שנים, בדקנו את דוח הגניבות של יחידת אתג"ר לתקופה המקבילה אשתקד: לפי נתוני המשטרה, הרכב הנגנב ביותר במרץ בשנה שעברה לא היה רכב כביש שטח, אלא סקודה אוקטביה (שנגנבת בעיקר כדי להישחט לטובת חלקים למוניות) ממנה נגנבו עשר יחידות. במקום השני ברשימה של הגנבים במרץ אשתקד שכנה קיה פורטה עם 7 יחידות ואחריה קיה ריו, כלומר, הגנבים בהחלט מעדיפים השנה את שוק רכבי הכביש שטח.

יונדאי IX35 בדיונות - הבית הזמני החדש של רכבי הפנאי שטח לפני המשחטה. צילום: רוני נאק
יונדאי IX35 בדיונות – הבית הזמני החדש של רכבי הפנאי שטח לפני המשחטה. צילום: רוני נאק

כאן נשאלת שאלה: מדוע? התשובה טמונה במספר גורמים. ראשית, לדברי גורמים במשטרה, היה מדובר רק בשאלה של זמן. כאשר דגם מסוים נהנה מפופולאריות גבוהה בשוק הרכב הישראלי, תוך כשנה נוצר לו ביקוש גם מעבר לגדר. הסיבה העיקרית היא הורך באספקת חלקים. אחרי שנה, רכבים הנוסעים בישראל נפגעים, נוצר ביקוש לחלקי פח – והגנבים נדרשים למלא את הביקוש. מעבר לכך, שוק הרכב הפלסטינאי הוא שוק המחקה הן את הטרנדים הרווחים בשוק הרכב הישראלי והן את הטרנדים הרווחים בשוק העולמי. בשטחי הרשות הפלסטינית יונדאי ו-קיה הם שני המותגים הנמכרים ביותר. עקב מגמות עולמיות, גם בשטחים קיימת דרישה לג'יפונים – ושלא במפתיע נוצרת דרישה לחלקי חילוף עבורם.

ביקוש ער לחלקי חילוף הפך את סקודה אוקטביה ללהיט בקרב גנבי הרכב. צילום: סקודה
ביקוש ער לחלקי חילוף הפך את סקודה אוקטביה ללהיט בקרב גנבי הרכב. צילום: סקודה

בסך הכול, למרות העלייה המורגשת היטב בגניבות של ג'יפונים, דווקא מספר הגנבות הכללי נמצא במגמת ירידה: בעוד שבשלושת החודשים הראשונים של שנת 2015 נגנבו בישראל 3,954 רכבים, בשלושת החודשים הראשונים של 2016 נגנבו בישראל 3,416 רכבים – ירידה של 13.7%. הירידה, יש לציין, אינה נובעת מירידה בביקוש אלא מעליה בפיקוח. לנוכח המצב הביטחוני כוחות משטרת ישראל מראים יותר נוכחות ברחובות הערים, מה שמקשה על גנבי הרכב לפעול באין מפריע.

Check Also

אקספנג: קח סייברטראק ותגביר

לעלות לאוויר עם אקספנג מרכב שנראה דומה לסייברטראק. החדשנות של הסינים לא מפסיקה לרגע בעיקר בזכות העתקה בוטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven − eight =