יום שישי , 29 מרץ 2024
יונדאי סנטה פה 2.4ל' 2012 צילום: פז בר

טיול שטח – מחוות פיליפ ליער יתיר

 

מדור הטיולים בחסות יונדאי

למסלול הטיול הפעם אופי משתנה. הוא מתחיל בשבילי השדות הפתוחים של הגבעות סביב נחל אדוריים, בנהיגה קלה ונוף פתוח. ככל שנמשיך מזרחה כך יתרוממו הגבעות גבוה יותר והדרך תהפוך למפותלת וקשה יותר למעבר. אורכו של מסלול השטח הוא 51 קילומטרים ואינו מציב בעיות עבירות מיוחדות, בהסתייגות מימי גשם ובוץ, ואפשרי לטיול גם ברכב פנאי רך ולכל רכב שטח או SUV שמכבד את עצמו.

חלקים מהמסלול עוברים בשטח אש פעיל ולכן רצוי לטייל בו רק בסופי שבוע או בתיאום עם צה"ל. הניווט קל למדי ולמעט שני קטעים הוא מתבסס על שביל חוצה ישראל. בכל מקרה מומלץ להוריד את המסלולי ל-GPS טרם יציאה.

נקודת ההתחלה שלנו היא חוות פיליפ שעל כביש 40. הכניסה לחווה אפשרית רק מ-40 דרום לכן הגיעו מקריית גת – אלו שמגיעים מכביש 6 צריכים לרדת במחלף של קרית גת. המשכתם למאחז? הדרמתם מדי!

מסלול טיול שטח. מתחילים מפינוקים בכניסה לחוות פיליפ צילום: פז בר

כנסו לחוות פיליפ. ממש בפתחה תמצאו מזנון קטן המציע את התוצרת של החווה: זיתים, גבינות וריבות והכל נורא טעים והאירוח לבבי. אנו התענגנו על לאפה עם לבנה וזעתר מלווה בזיתי החווה ותה חם ומתוק. מאוששים מתחילים בנסיעה על דרך עפר שמקבילה לכביש 40 (ממערבו) הפעם חוזרים צפונה. אחרי 2.35 ק"מ תגיעו לאפיק נחל אדוריים ומולכם נישא תל קשת.

מקור השם הוא ככל הנראה תרגום שמו הערבי שהיה תל אלקנטירה שפירושו "קשת". למרות שהוא קטן יחסית מתנשא התל מעל סביבתו. בתל קשת נערך סקר ארכיאולוגי ומחרסים שנאספו במקום עולה כי ראשיתו של הישוב הוא בתקופת הברונזה המאוחרת וככל הנראה הוא קשור לישוב הגדול שהיה סמוך אליו בתל חסי (שעברנו במסלול הטיול מזיקים לפיליפ). במקום נמצאו חרסים מתקופת הברזל הראשונה וביניהם גם חרסים המתוארכים לתקופת הברזל השנייה, לתקופה הפרסית,לתקופה ההלניסטית,לתקופה הרומית ולתקופה הביזנטית.

מהתל נפנה מזרחה ונרד לערוץ נחל אדוריים כדי לחצות את כביש 40 במעבר מתחת לגשר. בנקודה זו גם נעזר בסימון של שביל ישראל כדי לחצות בבטחה את צירי התנועה הגדולים. אחרי המעבר מתחת לגשר יש לפנות מיד ימינה ולהמשיך עם הסימון – לאורך הגדה הדרומית של נחל אדוריים – אשר יוביל אותו מתחת לגשר מסילת הברזל וגם מתחת לכביש 6. כ-400 מטרים אחרי חציית כביש 6 פונה שביל ישראל בחדות שמאלה – אנו ממשיכים ישר עם ערוץ הנחל.

מסלול טיול שטח. למרגלות תל קשת ההיסטורי נפגוש את שביל ישראל - נסע בשטח לאורכו צילום: פז בר

400 מטרים נוספים וחוצים את ערוץ נחל אדוריים לכיוון דרום – משמאל לנו נראה את הקירות הלבנים של אבן הגיר שנחשפה בהתחתרות הנחל. נמשיך עוד כקילומטר עד למפגש נחלים. תוכלו לזהות את המקום בזכות ריכוז קטן של עצי פרי – שרידי בוסתן. כאן גם תפגשו סימון שבילים אדום. העזרו בו כדי לחצות את נוף הגבעות דרך סבך שבילים די משמעותי. אם איבדתם את הסימון זיכרו לשמור על מגמת תנועה דרום מזרחית כשהיעד הוא קיבוץ דבירה בו נחבור מחדש לשביל ישראל.

תגיעו לגדר הקיבוץ מצפון, סובבו אותו מזרחה ועל דרך עפר לבנה תפגשו שוב את הסימון המוכר. היעזרו בו כדי להמשיך מזרחה ולטפס לתוך החורש של יער דבירה או "יער טבע" שבחסות חברת טבע. המשיכו על דרך העפר הראשית עד לחורבת מגדלית. המקום היה בעבר בית מערה שהוא אופייני עדיין בכמה איזורים בדרום הר חברון. אפשר להכנס ולשוטט בזהירות בחללים התת קרקעיים.

מסלול טיול שטח. חורבת מגדלית ביער דבירה מספק נקודת עצירה נעימה ומעניינת במסע השטח צילום: פז בר

נמשיך דרך החורש עם שביל ישראל אשר יוציאנו לכביש משני (בו נפנה שמאלה) ונסע על האספלט כ-1.5 קילומטרים עד לפניה ימינה לשביל המטפס בתלילות על צלע גבעה. בסמוך לשלט "שמורת טבע להב צפון". השביל די מחורץ מזרימת מים ודורש בחירת קו קפדנית. אחרי שתעלו ותרדו לכביש – יעביר אתכם הסימון את הדרך ולעיבורי יער להבים. זהו קטע מעגלי כדי שתחוו את החורש היפה – אבל אם תרצו לוותר עליו…פנו שמאלה על הכביש עד לצומת הקרוב. בכביש הראשי פנו ימינה ומיד שמאלה לעבר הישוב סנסנה. היצמדו לגדר הבטחון כדי לטפס על הגבעה מצפון לישוב לתצפית צפונה על הכפר הערבי ראמאדין.

מקור השם "סנסנה" הוא: כיפת עץ התמר. מתוך שיר השירים:

"אמרתי אעלה בתמר אוחזה בסנסיניו ויהיו נא שדייך כאשכולות הגפן וריח אפך כתפוחים".

חיזרו לתוך העיר ובמפגש של השביל של פאתי החורש עם הכביש תמצאו סימון שבילים ירוק. המשיכו עימו למסע מופלא בתוך יער כרמים רחב הידיים. השביל מסודר יפה וסביבו הזדמנויות רבות לעצור ופינות חמד ומשחק לרוב.


הצג את philip to yatir במפה גדולה יותר

המסלול עובר דרך התשתית של הישוב כרמית שבבניה ואם התוואי ישתנה בשל עבודת דחפור – זיכרו להיצמד לפאת היער שממערב לישוב כדי לצלוח את הקטע הזה בהצלחה.

המשך השביל יביא אתכם לבסוף למפגש עם כביש הגישה המזרחי לסנסנה. על הכביש נפנה ימינה ואחרי כשלושה קילומטרים נגיע לכביש ראשי – כביש מספר 60. פנו ימינה לעבר הישוב מיתר ובהמשך לצומת שוקת והביתה. מי מכם שרוצה להמשיך לתור את הארץ יחצה את הכביש לתוך יער יתיר וימשיך לטפס בו עד להר עמשא ולכרמים הנפלאים שעליו.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 1 =