שבת , 20 אפריל 2024

טייטן סולרה: 5 שנים באוויר בלי טיפת דלק ללא טייס

סולרה. אנחנו לא מדברים על המכונית האמריקאית-אירופית משנות השמונים (טלבו סולרה), אלא על משהו הרבה הרבה יותר מרענן. הפעם אנחנו עם טייטן אירוספייס סולרה (Titan Aerospace Solara), מטוס קליל עם איכויות מאוד מיוחדות.

יותר מכל מזכיר טייטן אירוספייס סולרה לוויין. הוא מיועד לשייט בגבהים רמים ומסוגל להישאר באוויר לתקופה ממושכת במיוחד. כדי להיות מסוגל ליכולות הללו, טייטן אירוספייס סולרה אינו משתמש במנועי בעירה פנימית, אלא במנוע חשמלי ובמערך תאים סולריים.

Titan Solara. מל"ט חשמלי עם מקור כוח סולרי - ישייט ב-100 קמ"ש מעל למזג האוויר וישא כ-30 ק"ג ציוד קשר וביון - תחליף זול לשיגור לווין. צילום: TITAN
Titan Solara. מל"ט חשמלי עם מקור כוח סולרי – ישייט ב-100 קמ"ש מעל למזג האוויר וישא כ-30 ק"ג ציוד קשר וביון – תחליף זול לשיגור לווין. צילום: TITAN

כדי שאפשר יהיה להתקין עליו מערך גדול במיוחד של תאים סולריים (פוטו-וולטאיים), זוכה טייטן אירוספייס סולרה לכנפיים גדולות במיוחד. כמה גדולות? מוטת הכנפיים שלו נעה בין 50 מטר, בדגם סולרה 50 ל-60 מטר בדגם סולרה 60. מוטת הכנפיים הזו עצומה; כדי לתאר אותה אפשר להעמיד 10-12 מכוניות אמריקאיות בטור, פגוש אל פגוש, וכולן יכולות להסתתר מאחורי כלי התעופה הזה. מוטת הכנפיים דומה אפילו לזו של בואינג 747 (ג'מבו).

אבל אם כבר השווינו את מוטת הכנפיים לזו של הג'מבו, נציין שמשקלו של טייטן אירוספייס סולרה הוא אלפית (!) מזה של ה-747. השימוש בחומרים קלילים והעובדה שהוא איננו מיועד לשאת אנשים מאפשר לגרסת ה-50 לשקול 159 קילו בלבד.

מהירות השיוט של טייטן אירוספייס סולרה עומדת על כ-60 קשר והיות שבחברה מבטיחים פעולה רצופה של 5 שנים לפחות, הרי שהוא מסוגל לגמוא כ-4.5 מיליון קילומטרים בחייו. רום הטיסה של טייטן אירוספייס סולרה הוא כ-65,000 רגל (עשרים קילומטרים באוויר) כך שאין מעליו עננים וגם מזג האוויר בסביבתו יציב מאוד, יחסית. המשמעות היא שכלי התעופה הייחודי מסוגל לקבל אנרגיה סולרית כמעט רצופה, לפחות בשעות היום. מערך סוללות שמותקן בכנפיים, שומר אנרגיה מספקת לפעולת הסולרה במשך הלילה.

Titan Solara. מל"ט חשמלי עם מקור כוח סולרי - מסוגל לחזור בבטחון לקרקע בסיום המשימה - חמש שנים לאחר שיגורו. צילום: TITAN
Titan Solara. מל"ט חשמלי עם מקור כוח סולרי – מסוגל לחזור בבטחון לקרקע בסיום המשימה – חמש שנים לאחר שיגורו. צילום: TITAN

טייטן אירוספייס סולרה 50 מיועד לשאת ציוד במשקל של 32 ק"ג וה-60 מסוגל לשאת הרבה יותר – כמאה ק"ג של ציוד. לעומת לוויינים שהם וציודם אובדים, בדרך כלל, בסוף חייהם – טייטן אירוספייס סולרה יכול לשוב לבעליו ברגע שהוא יכוון אותו חזרה וכך יוחזר הציוד היקר לביתו. נוסף על כך, למרות שטרם פורסם מחירו הרשמי של הכלי, ברור שיהיה זול משמעותית ממחירם של לוויינים. השימושים של מטוס כזה יכולים לנוע בין שידורי תקשורת לצילומים חיים בהיקף נרחב מאוד.

טייטן אירוספייס היא חברה אמריקאית שלה נציגות גם בקומה ה-42 במגדל אלקטרה בתל אביב. בחברה מציינים כי כמה מדגמי ה-50 וה-60 כבר הוזמנו וכי המכירות המסודרות ייחלו בתוך כשנה.

Check Also

200% סוללה! פריצת הדרך לה חיכינו

amprius האמריקאית מציגה סוללה עם דחיסות אנרגטית כפולה מזו שאנו מכירים. 500 וואט/שעה לק"ג. המשמעות היא הכפלת הטווח החשמלי בסוללה במשקל רגיל או שימוש בסוללה קטנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × five =