יום חמישי , 8 דצמבר 2016
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים ברגמונט קונטרייל LTD
מבחן אופניים ברגמונט קונטרייל LTD

מבחן אופניים ברגמונט קונטרייל LTD

עוד מעט לא יישארו אצבעות ביד אחת. אם אני צריך למנות את מספר מותגי האופניים המיובאים אלינו מגרמניה – רק בתחום השטח – יופיעו שם: קיוב, גוסט, פוקוס ועתה גם ברגמונט אשר עד לאחרונה היו בחזקת נפקד-נוכח אבל עתה הם במתקפת שוק מחודשת ואגרסיבית על ידי רוק-אנד-רואד היבואנים. (ק.ט.מ הם בכל זאת "בני דודים" מאוסטריה…).

היצע אופני ההרים של ברגמונט מורכב משתי משפחות: זנב קשיח ושיכוך מלא כשבכל אחת מאלו תמצאו שישה דגמים עם ייעודים שונים ולהם עוד גרסאות משנה רבות. יש ליצרן גם אופני סייקלוקרוס, ואופני כביש ותיור.

 

Bergamont contrail LTD. אופני שבילים עם גלגלי 29 אינץ', ו-120 מ"מ מהלך. קיט אביזרים טוב ומחיר של 12,500 שקלים. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. אופני שבילים עם גלגלי 29 אינץ', ו-120 מ"מ מהלך. קיט אביזרים טוב ומחיר של 12,500 שקלים. צילום: תומר פדר

מה LTD מה?

לבחינה לקחנו את גרסת ה-LTD של דגם קונטרייל. מדובר באופני שיכוך מלא עם 120 מ"מ מהלך, גלגלי 29 אינץ' ושלדת אלומיניום. ה"קונטרייל" חדשים בליין המוצרים של ברגמונט ולפי הגדרת היצרן מיועדים לרכיבת שבילים, XC וסינגלים לא מאד טכניים.

גרסת LTD היא הגרסה הבכירה של הדגם הזה באלומיניום. מעליה יש את ה-8.4 שכבר מתהדר בשלדת קרבון ורכיבים ברמה גבוהה יותר. אבל לא מדובר כאן בגרסה נחותה – כלל לא. השלדה מיוצרת משילוב של צינורות אלומיניום שעוצבו בתהליך הידרופורמינג וחלקים אחרים (כמו במשולש המתלה) שעוצבו בחישול בתהליך שברגמונט טוענים כי הוא ייחודי להם. קיט המתלה כולל מזלג רוקשוק REBA עם קפיץ אוויר, שיכוך החזרה ונעילה, מאחור בולם של FOX אבולושן עם CTD. ה-FOX  שולט במתלה אחורי עם 4-זרועות שברגמונט מכנה X-Link וכמו דומיו תפקידו להפריד את כוחות הדיווש מהתליה ולספק לחץ פרוגרסיבי על הבולם.

העברת הכוח מגיעה כולה משיאמנו. שיפטרים SLX פוקדים על מעביר קדמי XT ומעביר אחורי XT שאדואו שלהפתעתי הגיע ללא המצמד ("פלוס"). המערך הזה שולט ב-30 הילוכים – קסטה של 10 מאחור (11-36) ושלוש פלטות לפנים על קראק שימאנו חלול.

על הבלימה מופקדים מעצורים הידראוליים של אוויד – דגם אליקסיר 5. בשני הטבורים תמצאו דיסקים בקוטר מכובד של 180 מ"מ. מחוררים ומאווררים כדת וכדין.

צמיגי שוולאבה נובי-ניק אגרביסיים למדי מורכבים על סט גלגלים מרשים מאד של מאוויק. זה סט מלא – ויקר – מסדרת קרוסרייד וכולל נאבות, שפיצים וחישוקים. כפי שגילינו בהמשך המבחן יש לסט הזה משמעות רבה מאד ב"חוויה" של האופניים.

האיבזור ההיקפי ממותג BGM וכולל מוט מושב, כידון (720 מ"מ רחבים), סטם, גריפים ומושב. כולם מאלומיניום, עשויים יפה מאד ובהחלט שמיישרים קו עם האיכות הכוללת הטובה מאד של האופניים האלו.

המשקל של אופני הבחינה (מידה M כולל נוזל נוגד תקרים ודוושות SPD) עומד על 14.2 ק"ג. המחיר לצרכן של אופני המבחן עומד על 12,450 שקלים. להשיג בסניפי רוק-אנד-רואד.

Bergamont contrail LTD. מזגל רוקשוק ריבה יעיל וקל משקל, דיסק מעצור בקוטר 180 מ"מ מספק עוצמת בלימה מצויינת. סט גלגלים של מאוויק תורמים המון לתחושת ה"פרימיום" של האופניים מברגמונט. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. מזגל רוקשוק ריבה יעיל וקל משקל, דיסק מעצור בקוטר 180 מ"מ מספק עוצמת בלימה מצויינת. סט גלגלים של מאוויק תורמים המון לתחושת ה"פרימיום" של האופניים מברגמונט. צילום: תומר פדר

 

עושים פאאסים

הסט אפ של האופניים היה קל ומהיר למדי. כיוון זריז של המושב – פחות זריז ממה שחשבתי בשל האופן שבו הכסא מתחבר למוט ומקשה על עבודה עם מפתח אלן…כיוון לחצי האוויר בבולמים נוח מאד בזכות השנתות שעליהם ובדיקת לחצי האוויר בצמיגים ונשיכת הבלמים. תוך עשר דקות לערך כבר הייתי באוויר מדלג בין הסלעים בבן שמן.

Bergamont contrail LTD.  למתלים יכול מצויינת לספוג נחיתות מגובה. המתלה האחורי פרוגרסיבי וסופג יפה את הנחיתה. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. למתלים יכול מצויינת לספוג נחיתות מגובה. המתלה האחורי פרוגרסיבי וסופג יפה את הנחיתה. צילום: תומר פדר

וזה היה סשן הרכיבה הראשון שבו גיליתי לאיטי את התכונות של האופניים האלו. ואי אפשר להתייחס לטיסת סינגלים מהירה מבלי לתת קרדיט לגיאומטריה של השלדה ולאופן שבו היא בנויה. מבט למטה למגלה צומת ציר מרכזי מאד מעובה – זה מרכיב מרכזי ביצירת עמידות בפיתול – תמיד בעייתי בשלדות של 29 אינץ'. לזה צריך להוסיף גם את הגלגלים המצויינים של מאוויק אשר לא רק מתגלגלים נהדר אלא גם עם מוספים רבות לקשיחות. ולעניין הגיאומטריה – כבר הזכרתי בעבר את הנוסחה ה"עדכנית" לאופני הרים – תמוכות שרשרת קצרות לזריזות, זווית היגוי שטוחה ליציבות ומיקום הרוכב במרכז המאסה. וזה בדיוק מה שקורה כאן. התמוכות באורך 440 מ"מ וזה יפה וקצר ל-29 אינץ' ועוד נותר מקום לבוץ…זווית ההיגוי היא 69.5 מעלות יחסית חדה בשל השימוש ב-29 אינצ'ים – והתוצאה היא אופניים שמתנהגים בחדות ובחדווה. ממש לא מרגישים כבדי-היגוי או סרבני פניה ולגמרי מענגים בין עצי ובחגווי הסלע של בן שמן.

מעולם לא הייתי חסיד גדול של דגם REBA מרוקשוק – אלא שהפעם בגרסתו העדכנית. הבולם הזה הגיע לבשלות והוא עושה כאן עבודה נהדרת. פיתול מזערי – ומאפייני שיכוך מצויינים. ממש נהנתי ממנו אם בסלעים או בהמשך ברכיבות XC ארוכות. התפעול של הנעילה (בורר כחול מעל לזרוע הימנית) קל מאוד ברכיבה ודרגות הנעילה המתגברות שלו – מאפשרות לדמות כיוון של שיכוך כיווץ והקשחה מיידית – מאד שימושי.

Bergamont contrail LTD. דיווש יהיה יעיל אם תנצלו את בורר CTD של בולם הזעזועים של FOX. האופניים מתגלגלים מאד מהר ותוכלו לכסות קילומטרים במהירות ונוחות טובים מאד. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. דיווש יהיה יעיל אם תנצלו את בורר CTD של בולם הזעזועים של FOX. האופניים מתגלגלים מאד מהר ותוכלו לכסות קילומטרים במהירות ונוחות טובים מאד. צילום: תומר פדר

המתלה האחורי – בהתאם לתצורה שלו – מאד אקטיבי. יהיה עליכם להשתמש הרבה בבורר CTD שעל הבולם כדי למצות את יכולתו. הוא מקנה נוחות רכיבה מצויינת וגם – וכמובן – עקיבה טובה של פני הקרקע, גם תחת בלימה. ספיגת החבטות שלו מצויינת וגם נחיתות מגובה לא מרגישות כמו התרסקות אלה ספיגה הדרגתית ומתגברת.

העברת הכוח יצרה לי דיסוננס מכיוון אני מכיר את הערך המוסף של המעבירים עם המצמד. בלעדיו השרשרת מצליפה, מרעישה ולפעמים מדלגת מההילוך הנבחר.

עוד בתחום הדינוסס הוא ניתוב הכבלים החיצוני שאינו מבריק וחושף אותם לפגיעה. והכבל היחיד העובר דרך השלדה מנותב לכאחר יד ומרעיש בתוך הצינור.

המעצורים של אוויד תמיד זכו לביקורות מעורבות וגם הפעם. בעוד שהמעצור הקדמי תפקד נהדר – וסיפק עוצמה, מינון ומשוב מעולים. האחורי, הזהה לו בכל, סבל מספוגיות במנוף, עוצמת בלימה חלשה מדי וחוסר עקביות. הוא השתפר במהלך הקילומטרים של הבחינה אבל עדיין לא הגיע לרמה של הקדמי. המערכות המקבילות משימאנו עושות עבודה טובה יותר. אציין לחיוב את תושבת הקליפר האחורי – מיקום בתוך הזרוע, וביצוע מעולה.

Bergamont contrail LTD. השליטה במעברים טכניים טובה מאד. ליכולת הגלגול של ה-29 אפשר להוסיף תכונות ניהוג טובות של השלדה ומרכוז מאסה. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. השליטה במעברים טכניים טובה מאד. ליכולת הגלגול של ה-29 אפשר להוסיף תכונות ניהוג טובות של השלדה ומרכוז מאסה. צילום: תומר פדר

על השבילים הפתוחים גיליתי מדוע האופניים האלו קיבלו את השם CONTRAIL או פס התאבכות כזה כמו שמשאיר אחריו מטוס בשמיים. הם סופר-מהירים. וכאן מגיע הקרדיט לגלגלים המעולים של מאוויק אשר יוצרים תחושה של דיוק ומוצקות כזו כמו שאנו מכירים ממכוניות גרמניות. כמו 29 אחרים גם כאן הזינוק מהמקום והתאוצות לא מאד מהירות אבל מהרגע שאתם תגיעו למהירות שיוט יהיה קל לשמור על התנע ועל הקצב המהיר. חלוקת יחסי ההעברה בקסטה מצויינת והיא תקל עליכם לשמור על הקאדאנס הנכון ברגליים. פשוט להוריד את הראש ולראות באיזו מהירות אתם צוברים קילומטרים – מרשים.

 

Bergamont contrail LTD. מפרט ותצורה מודרנית ואיכות גבוהה של "הנדסה גרמנית" כפי שאנו מצפים למצא בכלי רכב ממותג גבוה. צילום: תומר פדר

Bergamont contrail LTD. מפרט ותצורה מודרנית ואיכות גבוהה של "הנדסה גרמנית" כפי שאנו מצפים למצא בכלי רכב ממותג גבוה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים GT KARAKORAM

למסלול טיול לאופניים – ריש לקיש

סיכום

ברגמונט קונטרייל הם אופציה מעניינת מאד לרוכבים אקלקטיים אשר מגוונים בטעמי השבילים שלהם. הם יספקו נוחות מצויינת ומהירות טובה ברכיבות למרחקים ארוכים אבל גם יתגמלו אותך בגיחות קצרות ואינטנסיביות בסינגלים – כל עוד אלו לא טכניים מדי. האיכות הכוללת טובה מאד וכך גם הביצועים והאפשרות לעשות הרבה דברים ושבילים מסוגים שונים עם אופניים אחד. כשהדיסוננס העיקרי הוא מהבחירה במעביר אחורי נטול מצמד. זה כזה 2013…

One comment

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*