יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן אופניים מרידה וואן פורטי

מבט מהיר אחד – שבועות רבים לפני שרכבתי עליהם – כבר גילה לי שיש בדור החדש של אופני ה-AM או אנדורו מ-מרידה, הבטחה גדולה. יש בתבשיל הזה את כל מה שצריך להיות באופני AM מודרניים: תמוכות שרשת קצרות, מוט עליו ארוך, זווית היגוי שטוחה יחסית, BB (קראנק) נמוכים ומתלה אחורי חדש (בסגנון VPP) שמרידה מכנה VPK כדי שלא להסתבך בתביעות משפטיות. לתוך הסיר הלוהט הזה (מאלומיניום) השליכו חבילת שימאנו SLX מלאה עם 30 הילוכים, מעבירים, קסטות, מעצורים (180 מ"מ בכל צד), נאבות גלגל ושיפטרים.

מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. מתלה אחורי VPK, מדמה פעוהל של זרוע ארוכה הרבה יותר, מפריד בין כוחות הדיווש, הבלימה והתליה. המהלך עומד על 145 מ"מ. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. מתלה אחורי VPK, מדמה פעוהל של זרוע ארוכה הרבה יותר, מפריד בין כוחות הדיווש, הבלימה והתליה. המהלך עומד על 145 מ"מ. צילום: תומר פדר

על התליה אחראים FOX עם פלואט 32 בחזית עם 150 מ"מ מהלך ועוד פלואט מאחור עם 145 מ"מ מהלך. לשניהם בוררי CTD, קפיץ אוויר וכיוון לשיכוך החזרה. מוט המושב הידראולי – במפרט התקני – ומגיע מ-KS והוא אוחז במושב מעוצב של סאלה איטליה. צמיגים שוולבה אגרסיביים בכל קצה (נובי ניק ברוחב 2.35) על חישוקי אלכס – שניהם מוכנים לטיובלס.

מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. מוט מושב הידראולי של KS הוא פריט סטנדרטי ואיכותי מאד. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. מוט מושב הידראולי של KS הוא פריט סטנדרטי ואיכותי מאד. צילום: תומר פדר

המפרט נשמע מעניין נכון? חכו עד שתקבלו את המחיר! 11 אלף שקלים ללקוח מזדמן או 9,700 שקלים אם אתה כבר חבר של רוזן מינץ היבואן. להגיע למחיר של ארבע ספרות עם מפרט באופני 27.5 אינץ מהקטגוריה הכי חמה היום – כזה זה בהחלט מרשים. המשקל אגב הגיע ל-14,3 ק"ג על המאזניים שלנו.

 

רכיבה

אז היו כמה דברים שמאד סיקרנו אותי ובעיקר רציתי לראות איך עובד מתלה ה-VPK של מרידה. את הגלגל האחורי אוחז משולש אלומיניום קשיח וללא מפרקים. הוא מצידו מחובר לשלדה עם שתי זרועות. קצרה בתחתית וארוכה יותר למעלה אשר ממשיכה ומתחברת לבולם האחורי. התצורה מאד דומה למתלה VPP ו-DWLINK שאנו נמצא לרוב רק באופניים מאד יקרים. היתרונות הם שליטה טובה יותר בתנועת הגלגל, הפרדת כוחות הבלימה מהתליה והפרדת כוחות הדיווש מהתליה. על פניו – בוננזה.

מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. המשקל עומד על כ-14.3 ק"ג שמוסתרים יפה על ידי הדינאמיות של האופניים. מטפסים יפה וביעילות בזכות המתלה ויחסי העברה "קצרים" בשימאנו SLX. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. המשקל עומד על כ-14.3 ק"ג שמוסתרים יפה על ידי הדינאמיות של האופניים. מטפסים יפה וביעילות בזכות המתלה ויחסי העברה "קצרים" בשימאנו SLX. צילום: תומר פדר

אחרי פרק כיוונים ראשון יצאתי להרים לתקוף מעלות טכניים ומורדות טכניים לא פחות. רכיבה של שעה התארכה לשעתיים ויותר כשאני, עוצר יותר פעם אחר פעם ומשנה מעט את הכיוון הראשוני של המתלים. מעט יותר או פחות SAG, קליק ימינה או שמאלה של שיכוך – עד שהגעתי לסידור שהיה גם מאוזר וגם התאים לקצב ולשטח.

בהגדרת התפקיד של אופני הדור החדש (לאמור אנדורו ו-AM) היא לספק את הסחורה גם בעליות ולא רק ליהנות מהמתלים ארוכי המהלך במורדות. והמרידה האלו טיפסו יוצא מן הכלל. למעשה, המתלה היה כה יעיל עד כי רוב הזמן השארתי את הבולם האחורי במצב "D" כדי לשמור על קשר טוב יותר עם הקרקע ואת המזלג העברתי ל-"C" כדי שלא לבזבז כוח בבובינג מיותר. הטיפוס היה הכי יעיל בישיבה על חרטום האוכף או במרכז האופניים. מאד התרשמתי.

כשהגעתי לראש המעלה אפשר היה להוריד את המושב ולפרק את הסינגל בקצב מדהים. ככל שהכרתי את האופניים האלו, גיליתי שהקצב עולה ושאני מבלה יותר ויותר זמן באוויר. נהנה מכל שיגור ופניה. הפוקסים עושים עבודה טובה למדי, אבל מגיע גם הקרדיט לגיאומטריה של השלדה הזו. בצד הזה של הגבעה גם הבלמים המצויינים מסדרת SLX סיפקו את הסחורה עם עוצמת בלימה חזקה, ונשיכה הדרגתית ומבוקרת מאד. לא חשתי שום סימני חימום או ספוגיות אחרי קטעי רכיבה אגרסיביים מאד והרוטורים מסדרת ICE מסלקים את החום ביעילות רבה. וגם בתחום הזה, הבלימה, יש למתלה VPK אפקט מורגש כשהוא נותר אקטיבי על גדודיות ולא "ננעל" כתוצאה מכוחות הבלימה.

מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. המתלים, השלדה המוצקה והבלמים הנהדרים (שימאנו SLX ICE) מאפשרים לטוס ביער בקצב מהיר מאד. תמוכות השרשרת מעט ארוכות לטעמי ומנואל דורש יותר מדי אנרגיה לביצוע. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. המתלים, השלדה המוצקה והבלמים הנהדרים (שימאנו SLX ICE) מאפשרים לטוס ביער בקצב מהיר מאד. תמוכות השרשרת מעט ארוכות לטעמי ומנואל דורש יותר מדי אנרגיה לביצוע. צילום: תומר פדר

לגבי העברת הכוח, אין תלונות. העסק עבד מצויין בכל תנאי גם כשהעברתי הילוכים בלחץ וביד גסה. מעביר שאדואו + מאחור הכולל מצמד הולך והופך לאחד הפייבוריטים שלי. פיזור יחסי ההעברה בקסטה מצויין, וכך גם המרווחים בין שלושת הפלטות לפנים. לא אחת מצאתי עצמי מקפיץ פלטות מקדימה במקום לתקתק שניים או שלושה הילוכים מאחור – נסו את זה.

גם מחוץ לסינגלים הטכניים יש ל-ONE FORTY מה לתת. המתלים במצב TRAIL מאזנים יפה בין נוחות/מהלך/הורדת כוח. אפשר בקלות להגיע למהירות שיוט טובה, ולשמור עליה ללא מאמץ מיוחד. לצמיגים מעט התנגדות, אבל לא באופן יוצא דופן ועל כמה קטעי חולות יכולתי להעריך את הציפה שצמיג ברוחב 2.35 מספק. תנוחת הרכיבה ממורכזת וטבעית, אהבתי את הכידון הרחב ואת הנוחות של המושב – בסך הכל קוקפיט נעים ויעיל.

 

קיטורים

ויש קיטורים. מהצד האישי הייתי רוצה סטם קצר יותר בכ-20 מ"מ. הגריפים היו צרים לי מדי, אפילו שכפות ידיי לא מאוד גדולות, והיית רוצה גריפים מעט יותר שמנים. דברים שקל לתקן. הצצה בלוח הגיאומטריה של השלדה מגלה תומכות שרשרת באורך 449 ס"מ – כשמובילי הסגמנט הזה נמצאים באיזור ה-430 ואפילו 429 ס"מ. ויש לזה משמעות רבה אותה הרגשתי בכל פעם שרציתי להניף את הגלגל קדמי מעל מכשול. מעט יותר אנרגיה נדרשה כדי לעשות זאת. התומכות ארוכות יותר כאילוץ של תצורת המתלה או כדי להוסיף ליציבות הכיוונית לזווית היגוי של 67 מעלות. זווית שטוחה ביחס לאופני XC אבל חדה יותר מאופני AM ואנדורו מובילים (בין 65 ל-66 מעלות). לקח לי יותר זמן מהרגיל להגיע לפעולת מתלים טובה. וגם אז הם היו על הצד הנוקשה. ייתכן שהם היו משתחררים עוד יותר כשקילומטרים נוספים יצטברו.

 

מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. BB. זווית היגוי של 67 מעלות, BB נמוך וצמיגים מצויינים מאפשרים תקיפת פניות אגרסיבית למדי. הורדת המושב של KS מאוד עוזרת כמובן ותורמת רבות למהירות ולניהוג. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MERIDA One Forty 3-B. BB. זווית היגוי של 67 מעלות, BB נמוך וצמיגים מצויינים מאפשרים תקיפת פניות אגרסיבית למדי. הורדת המושב של KS מאוד עוזרת כמובן ותורמת רבות למהירות ולניהוג. צילום: תומר פדר

מחפשים אופני הרים 27.5 אגרסיביים? נסו TREK REMEDY

צאו לרכב על אופניים בסינגל בית קשת

סיכום

על האופניים האלו צריך להסתכל דרך שתי עדשות. האחת של המוצר. וזו תתן תמונה של מוצר איכותי, מאובזר היטב ועם התאמה טובה מאד למשימה אשר לשמה הוא נוצר. העדשה השניה היא המחיר – וכאן אנו מרחיבים את היריעה ומגלים תמורה מאד טובה לכסף בוודאי לאופניים מאובזרים כל-כך ובקטגוריה חמה כל-כך. חשוב לסיכום לציין כי אופני המבחן הם רק גרסה אחת של הדגם. יש 5-B  זולים יותר וגם 2-B יקרים יותר כאשר הפערים הם כ-1,500 שקלים לכל כיוון ומקורם ברמות אביזרים שונות. ובשורה התחתונה: הרבה אופניים, משרעת יכולת רחבה, ומוכנים למירוץ אנדורו הקרוב (לא לשכוח להתקין טיובלס!).

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 − 6 =