יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן אופניים – קנונדייל ג'אקיל

קנונדייל בעיניי תמיד היו דבר מיוחד. זו אולי הסיבה שאלו גם האופניים הפרטיים שלי – ג'אקיל מבציר 2004 – מהם אני מתקשה להיפרד, אפילו אחרי כמה שיפוצים ועוד יותר עקיצות מצד חברים וחברים לרכיבה. ומה שעשה את קנונדייל ההיא, של פעם, הייתה חדשנות, העזה ולא מעט טכנולוגיה. אופני הרים עם שלדות אלומיניום אובר-סייז בעלות קורות עבות קוטר הופיעו כבר בשנות ה-80'. קנונדייל הם עד היום היחידים עם בולם קדמי "לפטי" בעל זרוע חד-צדדית שמאלית (מכאן השם) בולם אשר במשך שנים רבות היה הטוב בקבוצתו עד שהחברה נקלעה לקשיים ו-FOX המתחרה המשיכה לפתח את מערכות המתלה המצויינות שלה. החברה עשתה לעצמה שם בזכות האיכות הגבוהה של שלדות האלומיניום שלה, הסתרת הלחמת הצינורות לגימור חלק ואחיד ואפילו היו הראשונים להשתמש בגווני מאט כהים – וכל השלדות יוצרו בעבודת יד בארה"ב.

מבחן אופניים - קנונדייל ג'אקיל. איכותיים, מאובזרים ויקרים. קנונדייל מתקמבקת למנשאי האופניים של סגמנט הפרימיום. צילום: פז בר

קנונדייל היא גם הוותיקה בזירת אופני ההרים. החברה שהוקמה בשנת 1971 הנפיקה מניותיה לבורסה בשנת 1995 וגייסה אז כ-20 מיליון דולר לפרוייקט שאפתני מאוד שנועד לפיתוח של…אופנוע שטח. כאן נכנסה קנונדייל למגרש של ענקיות האופנועים, מגרש שהיה קשוח. עלויות פיתוח אסטרונומיות, מוצר מאכזב ונחות ביחס לדור האופנועים שהגיח באותו הזמן מיפן ומהיצרנים האקזוטיים של אירופה כמו הוסברג ו-ק.ט.מ, ולבסוף תמחור יקר באופן מופרך קברו את המיזם הזה והביאו את קנונדייל לפשיטת רגל בשנת 2003. שותפות בשם "פגסוס" רכשה את החברה במכירה פומבית וחיסלה במהרה את אמצעי היצור של המיזם המוטורי לטובת החזרה והמיקוד בעולם אופני הפרימיום. חמש שנים עוברות וענקית האופניים "דורל" קונה את קנונדייל מפגסוס במחיר עצום של 200 מיליון דולר. ולא בטוח שזה בהכרח דבר טוב. "דורל" מייצרת את רוב האופניים אותם היא משווקת במזרח אסיה – והיא בעלת הזכויות למותגי-אופניים מוכרים רבים בהם: שווין, מונגוס ו-GT. דורל העבירה את יצור השלדות מהמפעל המקורי בקונטיקט למפעלים בטיוואן ו-וויטנאם.

בא לכם על ציוד הרכיבה שלנו?

בקרו בחנות החדשה של אתר שטח

גם אצלנו עבר המותג בעלויות ומשברים וזה לא משהו שבהכרח עשה לו – ולשירות ללקוחות – טוב. עתה יש בעל בית חדש RECYCLES אשר "עושה סדר" בדברים ובמקביל מייבא גם את מותגי NINER המתמחה באופני 29 אינץ' ואת ORBEA העממיים יותר.

מבחן אופניים קנונדייל ג'אקיל. בולמים מ-FOX, העברת כוח XTR של שימאנו והמחיר עם היכולת, בהתאם. צילום: פז בר

כחלק מהקמבק של קנונדייל בעולם, החזירה אחרי העדרות את דגם ה"ג'אקיל" לקו המוצרים. Jekyll הוא צד אחד בדו-קוטביות של ד"ר ג'אקיל ומסיטר הייד בסיפור הידוע של רוברט לואי סטיבנסון – והשם הזה מרמז המון גם על האופי של האופניים האלו. קנונדייל מגדירה אותם כ"אובר-מאונטיין" שזה מעין פיתוח של "אול-מאונטיין" עוד מושג שקנונדייל טבעה די מזמן. וזו הגדרה שבאה לאתר את משרעת היכולת הרחבה של הדגם: מצד אחד יכולת לגמוע קילומטרים ארוכים של קרוס-קאנטרי ומצד שני לא להירתע מלהפציץ ברכיבת פרי-רייד אגרסיבית – יכולת הדורשת פיזיולוגיה ייעודית לרוב.

למבחן קיבלנו את הג'אקיל הפרטיים של אחד מסוכני recycles, במפרט אביזרי קצה הטובים ביותר. אבל לפני הפירוט אציין את המתלה האחורי. קנונדייל מכנה אותו DYAD ובמרכזו בולם זעזועים כפול של FOX. מדובר בשני בולמים צמודים – אחד קטן לטיפוסים והשני גדול לספיגה וריכוך – כשביניהם בוחר הרוכב בלחיצת כפתור. כל בולם ניתן לכיוון השיכוכים ול"תפירה" נוספת והתאמה לסגנון הרכיבה. יתרה מזו, המעבר בין המצבים משנה את השקיעה של המתלה (SAG) ובכך משנה גם את הגיאומטריה של השלדה ביחס לקרקע – מגניב! את התמונה משלים מזלג FOX טאלאס 32 המספק 150 מ"מ של מהלך ומחובר להד-סט עב-קוטר במידה-אחידה של 1.5 אינץ'. וזה סוטה מהאופנה האחרונה של ראשי-היגוי קוניים.

מבחן אופניים קנונדייל ג'אקיל. בין אורבן, פרי רייד וקרוסקאנטרי, הג'אקיל החדשים של קנונדייל הרשימו עם מעטפת ביצועים רחבה מאד. צילום: פז בר

עוד ראוי לציין במפרט אופני המבחן סט מלא – אבל מלא – של שימאנו XTR. וזה כולל את שני מעבירי ההילוכים – כשהקדמי על תושבת קשיחה, שיפטרים, מנופים ובלמים. מוט מושב הידראולי של רוק שוק – ריוורב. כידון מקרבון, קראנק מקרבון, קליטים XTR, צמיגי מישלין רוקר מעולים ברוחב 2.25 על סט גלגלים מדהים ויקר עם נאבות INDUSTRY NINE, חישוקי ZTR חזקים וביניהם שפיצים עבים באנודייז מוזהב. אופניים של הביוקר אשר בקלות ידגדגו את ה-30 אלף שקלים.

עם כל הסימפטיה הפרטית שלי לקנונדייל בכלל ולדגם הג'אקיל בפרט – האופניים האלו שונים בתכלית ממה שציפיתי לקבל. רכיבה עליהם דומה לרכיבה על אופנוע מוטוקרוס, רק ללא מנוע בין הרגליים. הם מרגישים מאד מוצקים ונטועים ונוטעים בך – הרוכב – את ההרגשה שאין דבר על השביל שלא תוכל לתקוף בהצלחה. הם חסרים את הקלילות של הג'אקיל מפעם, אבל בתמורה תקבלו חוסן ובטחון רב הרבה יותר.

מבחן אופניים קנונדייל ג'אקיל. מעט מורכב, אבל מרשים מאד! הבולם הייחודי של FOX הוא הלב של היכולת של אופני ההרים האלו לשנות צורה ואופי. דרוש סט-אפ קפדני! צילום: פז בר

למערכת המתלה יש לי רק שבחים. ושוב FOX מראה איך צריך לעשות זאת הפעם עם הבולם המשוכלל ששוכן בתוך מתלה בן ארבעה צירים עבים (15 מ"מ) היוצרים מסבך תלת-ממדי קשיח ועמיד בפיתול. אם תהיה לי איזו טענה היא תהיה לזמן הרב שיש להקדיש כדי להגיע לסט-אפ נכון בכל אחד מהמצבים של הבולם. במקרה שלי מחסור בשיכוך החזרה, שלח אותי בחזרה לאוויר אחרי נחיתה מדרופ! סיבוב מהיר של הבורר והאופניים נשארו צמודים לקרקע כשממית.

אין מה להרחיב את הדיבור על מערכות XTR. המעבירים והשיפטרים עבדו ללא דופי אם באורבן, בסינגל ביריה ואחר-כך בשבילי החול השטוחים של המרכז. אהבתי את המעצורים – יפים מצד אחד, אך גם בעלי עוצמת בלימה נהדרת ויכולת מינון כירורגית ומשוב שלא מהעולם הזה. מבחינתי הם הפכו לאמת המידה בתחום.

הג'אקיל הם כבר הזוג השני של אופניים המצויידים במושב ההידראולי של רוקשוק (זוכרים את יטי SB66?( וגם במקרה הזה יש לפריט היחידי הזה חלק גדול במרכיב ההנאה והיכולת להשתנות של הג'אקיל.

וזה בעצם הכוח של האופניים האלו. להשתנות מאופני שביל לאופניים אגרסיביים בלחיצת כפתור – שניים באחד. והג'אקיל עומד בהגדרת היצרן. במוד שביל יעילות הדיווש טובה, הציר המרכזי גבוה מעל לשביל וזווית הכידון מתחדדת – כל מה שצריך כדי להיכנס לתנוחת רכיבה יעילה ו"לתת עבודה" כדי לכסות קילומטרים בשטח. מתג אחד לחוץ ושקיעת הזנב מורגשת והנה האופניים מוכנים לספוג דרופים ולהתמודד עם שטח מאתגר וקיצוני.

מבחן אופניים קנונדייל ג'אקיל. זוללים שבילים וגנרטורים מדהימים של כיף. צילום: פז בר

מה לא אהבנו? קנונדייל הוא מותג פרימיום – לפחות בהגדרה – לכן היה לי קשה לראות את אחד מאותם ארבעת צירי המתלה, חשוף לעין ולא – למשל – עובר דרך השלדה במקום נסתר. ועברו כמה ימים אחרי שכבר החזרתי את האופניים עד שהבנתי מה עוד הציק לי. קנונדייל איבדה את הייחוד שלה. וזה לא עניין של בולם כזה או אחר – זה מוג'ו – לא מוגדר שנתן למותג את הקסם שהיה לו פעם ועכשיו הוא נעדר. עיצמו את העיניים ואתם רוכבים על רוקי מאונטיין, סנטה-קרוז או יטי – בעוד שבעבר מייד יכולת לזהות שהטייטס שלך מונחים על קנונדייל.

מי שקרא את זה התעניין גם בזה!

והסיכום? אופני פרימיום, בעלי יכולת מגוונת על פני משרעת רחבה. מאובזרים למשעי במיטב הסחורה שיש היום בשוק ונורא יקרים. מקור לגאווה על כל מנשא אופניים, ובכל סינגל פתלתול. האם הם שווים את הפרמיה? זה המקום לציין שמחיר שלושת גרסאות האלומיניום אותן מציע היבואן (יש גם שלדת קרבון אם תהיתם) נע בין 14 ל-17 אלף שקלים. גרסאות אלו נהנות מהמהות אך ללא האיבזור הסופר-יקר של אופני המבחן.

Check Also

ג'נסיס GV70 עולה להרים

מועמד לא צפוי לחבילת שיפורי שטח. ג'נסיס GV70 מקבל קיט נאה מסדנה גרמנית וגם מגלשי סקי בקאסטומציה ייעודית לג'נסיס

2 comments

  1. קנונדייל ג'קיל 500, בולם הדשוק 80 מ"מ מקדימה, פוקס פלואוט מאחור, מערכות דאור, ברקסים אוויד. אצלי 13 שנים (משנת 2001), חוויה צרופה – כיף של אופניים, לא מחליף בשום דבר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 1 =