יום שבת , 3 דצמבר 2016
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים Cannondale Trigger 4
מבחן אופניים Cannondale Trigger 4

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4

"אנדורו" היא מילת הבאזז לאחרונה בעולם האופניים. כל דבר שקשור לתת הנישה הזו של רכיבת השטח, הפך לפריט נחשק ולוהט. בעוד שבעולם האופניים מדובר בתופעה חדשה יחסית, רוכבי האופנועים ונהגי ראלי מכירים את השיטה טוב מאד. מדובר בשילוב של קטעי רכיבה מתישים עם קטעי "ספיישל" מדודים אשר על פיהם נקבע דירוג הרוכבים. וגם אצלנו יש כבר פעילות עניפה בתחום הזה. והקנונדייל טריגר – על צבע ה"כחול אנדורו" שלהם – נופלים בדיוק ובתזמון מעולה, בדיוק למשבצת הזו.

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. אגרסיביים ומזמינים פורענות. בהחלט משהו ליהנות ממנו. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. אגרסיביים ומזמינים פורענות. בהחלט משהו ליהנות ממנו. צילום: תומר פדר

 

מבחן אופניים קנונדייל RUSH

מבחן אופניים קנונדייל ג'אקיל

הגדרות

קנונדייל לא אוהבים את המושג ALL MOUNTAIN אלא – בדרכם משכבר הימים הם קוראים לדגמי האופניים האגרסיביים שלהם OverMountain וזה בגדול מתייחס לאופניים המיועדים לרוכבים אגרסיביים ומיומנים אשר צריכים אופניים בעלי מהלך ארוך (מעל ל-120 מ"מ) אשר מפרקים מורדות טכניים בקצב גבוה. מצד שני, נוסחאת האנדורו מחייבת גם יכולת להתמודד עם מעלות ארוכים וקטעי רכיבה מתישים. לכן קנונדייל מיקמה את דגם הטריגר בין הסקלפל המיועד ל-XC (קרוס קאנטרי) לבין הג'אקיל האגרסיביים יותר. כשילוב של השניים אמור טריגר לשנות את אופיו (או ליהנות מפיצול אישיות) ולספק לרוכב את היכולת לדווש ביעילות אבל מצד שני גם להיות עמיד מספיק, ואגרסיבי מספיק כדי להתמודד גם גינות סלעים בטיסה נמוכה.

 

פיזיולוגיה

הטריגר 4 שעיניכם שוזפות הוא הגרסה הצנועה של הדגם. מעליו יש את ה-3 המצויד טוב יותר ואת ה-2 ו-1 שכבר מתהדרים בשלדות קרבון ומזלג "לפטי" חד-צדדי. שלדת האלומיניום עשויה מצינורות שעוצבו בהידרופורמינג והם בעלי עובי דופן המשתנה בהתאם לרמת העומס הנקודתית והצורך הנצחי לחסוך משקל. עוד בולט לעין הגימור החלק של הלחמת הצינורות – אחד מסימני ההיכר של קנונדייל עוד מהימים שהשלדות יוצרו בארה"ב. למערכת המתלה האחורי צירים מעובים בקוטר 15 מ"מ ומיסבים כפולים בציר הזרוע, כדי להלחם בכוחות הפיתול הפועלים על תמוכות שרשרת ומושב ארוכים של שלדה המיועדת לגלגלי 29 אינץ'. באמצע השלדה תמצאו את הרכיב אשר עושה את ההבדל. בולם DYAD של FOX אשר פותח במקור לג'אקיל והותאם עתה גם לטריגר. הוא זה המאפשר לטריגר לשנות את אופניו על ידי שינוי מהלך בין 80 ל-130 מ"מ ובמקביל שינוי הגיאומטריה או המנח של השלדה ביחס לשביל. זקוף וחד יותר ל-XC שטוח ויציב יותר ל-AM.

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. הלב של העסק הוא בולם ענקי של FOX שיוצר פיצול אישיות לאופניים. מעליו אפשר לראות את הציר המעובה של מערכת המתלה - בשם המלחמה בפיתול. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. הלב של העסק הוא בולם ענקי של FOX שיוצר פיצול אישיות לאופניים. מעליו אפשר לראות את הציר המעובה של מערכת המתלה – בשם המלחמה בפיתול. צילום: תומר פדר

המתלה הקדמי הוא רוולשיון מצויין של רוקשוקס עם 130 מ"מ של מהלך, קפיץ אוויר, שיכוך החזרה ונעילה. על ההנעה תמצאו מעביר שימאנו ד'אור קדמי עם חיבור מוצק לשלדה, מעביר SLX פלוס מאחור ושיפטרים של SLX המדלגים בין 30 הילוכים. המעצורים מגיעים מסדרת SLX ואלו נושכים דיסקים בקוטר 180 מ"מ עם רפידות מקוררות מסדרת ICETECH של שימאנו. האיבזור ההיקפי ממותג קנונדייל למעט נאבות פורמולה, חישוקי DTSwiss וצמיגי טיובלס מ-WTB ברוחב 2.2.

ניתוב הכבלים מסודר ונקי מאד. אולם הוא עובר תחת השלדה באיזור פגיע למדי – בעיקר אם אתם מבלים הרבה בגינות סלעים.

קנונדייל טריגר 4 שוקלים 14.88 ק"ג (פלוס דוושות SPD ונוזל נגד תקרים). המחיר עומד על 15,900 שקלים או 13,200 בקניה ישירה מאתר RECYCLES. האופניים מגיעים מבית עם משאבת אוויר בלחץ גבוה – פריט הכרחי להתאמת לחץ האוויר בבולם DYAD.

 

רכיבה

הכנת האופניים לרכיבה שונה מהרגיל. לבולם המיוחד אין אפשרות לכוון SAG בצורה המיסיונרית – מה גם שאתם חייבים להשתמש במשאבה המיוחדת שמגיעה עם האופניים. יהיה עליכם להסתמך על טבלת הלחצים המומלצת של היצרן ומשם להתחיל פיין טיונינג עד שתגיעו לאיזור נוח. לנו זה לקח שלוש ניסיונות עד שהעסק עבר באופן מאוזן ונכון. והאיזון מתייחס למזלג של רוקשוק – אותו פגשנו בעבר גם באופניים אחרים.

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. ככל שנקפו ההקפות כך הן הפכו למהירות יותר. המשקל מורגש במעלות. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. ככל שנקפו ההקפות כך הן הפכו למהירות יותר. המשקל מורגש במעלות. צילום: תומר פדר

הטריגר מרגישים גדולים. אפילו שלרוב אני על התפר שבין שלדות מדיום ל-לארג' – הפעם גם על המדיום האלו חשתי כאילו יכולתי לרדת מידה נוספת. זה בלט פחות על השבילים הפתוחים והרבה יותר בסינגלים טכניים. על השבילים הפתוחים תרגישו את המשקל ואת יחסי ההעברה הארוכים ביציאה מהמקום. 14.88 ק"ג זה משקל מכובד לאופני שבילים ולוקח להם קצת זמן ומאמץ על הדוושות עד שמגיעים לקצב שיוט. ברגע שהמהירות עולה – קל מאוד לשמור על התנע, הקצב מהיר מאד, והגלגלים הגדולים יחד עם המתלים מגהצים נהדר את פני השביל. העברת הידית למהלך של 80 מ"מ מורגשת מאד. היא מורגשת בישבן, מורגשת בכידון ומורגשת בכמות הכוח שיורדת לקרקע. בתצורה הזו הצלחתי לגמוע מרחקים ארוכים מבלי להתעייף וגם לטפס מעלות ומדרגות בקלות שהפתיעה גם אותי. אהבתי את האחיזה שמספקים הצמיגים של WTB פחות השתגעתי מההתנגדות שלהם לגלגול.

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. ליד הסלע או מעל לסלע - זה לא ממש משנה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. ליד הסלע או מעל לסלע – זה לא ממש משנה. צילום: תומר פדר

את היכולת האמיתית של הטריגר לשנות אופי גיליתי בסינגלים. כאן הם זרחו – אפילו שחשו לי מעט גדולים אולי "ארוכים" תהיה הגדרה מדוייקת יותר. עם המהלך משוחרר לכל ה-130 מ"מ (למעשה מדובר בשני בולמים נפרדים) אפשר היה לתקוף את הסינגל בקצב מאד מהיר. הטריגר בולעים וזוללים תחתם סלעים, שורשים, קולסים, דרדרת ומה לא – דברים שהיו מסיטים הצידה אופניים אחרים, לא עושים כאן רושים ועם לא תספיקו לתמרן מסביב לסלע רוב הסיכויים הם שהקו המהיר יותר יהיה מעליו. ספיגה של מהמורות קטנות כגדולות הוא מצויין ורק הערה אחת יש לי לריבאונד מהיר מדי אשר גורם להתרוממות לאוויר אחרי נחיתה קשה. בשטח הזה למבנה המוצק של האופניים דיבידנדים רבים ואלו חשו נטועים בכל המתארים בהם רכבתי. מוט המושב משופע לאחור וזה מורדי הרבה משקל לגלגל האחורי. בשילוב המנצח של תמוכות שרשרת קצרות וזווית היגוי שטוחה (69 מעלות!) מתקבלת יכולת תמרון טובה אבל גם בטחון במורדות טכניים. למעצורים של SLX יש כאן משימה לא פשוטה. אופניים מהירים, כבדים ועם גלגלים גדולים. רוב המזן הם תפקדו בסדר אבל הייתי רוצה עוד יותר עוצמה ומינון במעצור הקדמי – אולי שידרוג לדיסק 200 מ"מ בחזית יעשה את העבודה.

צריך להתרגל כדי ללמוד לנצל את היכולת המלאה של שינוי המהלך והגיאומטריה תוך-כדי-דווש. אבל ברגע שזה קורה, ועם 30 הילוכים לבחור מהם – קל מאד לשמור על שטף תנועה בשביל המשנה את אופיו ממורד למעלה וחזרה. ככל שאיתגרתי את מעבירי ההילוכים עם העברות גסות-יד והצלבת שרשרת קשת-לב, לא נרשמו פישולים כלל. מעביר SLX עם המצמד מתפקד נהדר וגם הקדמי עמד בגבורה בהתעללות שלי.

 

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. זולל סלעים, בולס גינות - מגביר אגו לרוכב - מעט כבדים עם משקל הנושק ל-15 ק"ג. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Cannondale Trigger 4. זולל סלעים, בולס גינות – מגביר אגו לרוכב – מעט כבדים עם משקל הנושק ל-15 ק"ג. צילום: תומר פדר

קרייזלר גראנד וויאג'ר כמוביל אופניים?

סיכום

קנונדייל טריגר 4 הצליחו ראשית כל להפיק קילומטרים רבים של רכיבה מאד כיפית. ביחס כזה שדי עמעם את מגרעות המשקל, הבלם והתנגדות הצמיגים בשבילים הפתוחים. בין עצי היער הם היו בין האופניים המהירים יותר עליהם רכבתי – כשהם מציעים דרגה מרשימה מאד של שליטה במהירות שאופניים רבים אחרים כבר מרימים ידיים ומעיפים אותך מהשביל. לא הייתי מהסס להירשם לתחרות אנדורו על סיפונה של גרסה 4 עליה רכבתי אבל אם יש לכם שאיפות גבוהות ממש יהיה עליהם להכניס את היד על למרפק ועמוק לארנק כדי לטפס לגרסאות המאובזרות והקלות יותר. בשורה התחתונה מדובר בקונספט מעניין אשר מבוצע טוב מאד. האיכות הכוללת מצויינת וכך גם התמורה לכסף.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*