יום שבת , 3 דצמבר 2016
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים KTM e-RACE 29
מבחן אופניים KTM e-RACE 29
מבחן אופניים KTM e-RACE 29. ויהפכו המעלה למישור ויזללו השיפועים - ויגיעו וינוחו ויביטו על הארץ כי שטוחה היא לכל עבר. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29

אני כנראה שלא אחדש לכם הרבה אם אומר שאופניים חשמליים צצים בערינו כפטריות ברגליים של טירון גולני (מבלי לפגוע בטירוני הצנחנים כן?). רבים מגדירים אותם כמכת מדינה אחרים פשוט קוראים להם כלי תחבורה אבל הקונצנזוס הוא שאין בנושא הזה סדר ויש מי שמרוויח מזה והרבה.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. הסוללה במשולש השלדה - לא הכי אלגנטי אבל "שקוף" בעת הרכיבה. השלדה יוצרה מתחילתה כדי לשמש אופניים חשמליים - ומחוזקת היכן שחשוב. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. הסוללה במשולש השלדה – לא הכי אלגנטי אבל "שקוף" בעת הרכיבה. השלדה יוצרה מתחילתה כדי לשמש אופניים חשמליים – ומחוזקת היכן שחשוב. צילום: רוני נאק

• חייב לצלם עצמך מהאוויר?

• אז איזה ג'יפון הכי שווה?

עכשיו חודרים האופניים החשמליים גם לשטח, או נכון יותר לשבילים, עם הסנונית הראשונה של אופני הרים חשמליים אשר תוכננו מראש ככאלו – ק.ט.מ e-RACE עם גלגלי 29 אינץ' וזנב קשיח. מדובר בסדרה בת שני דגמים: e-RACE קשות זנב ועם גלגלי 29 או 27.5 ו-e-LYCAN עם שיכוך מלא ו-27.5 אינץ' שיגיעו בהמשך.

e-RACE

מדובר באופניים בעלי שלדת אלומיניום וזנב קשיח. השלדה עובתה וחוזקה באיזורים נושאי העומס כדי להתמודד עם המשקל הנוסף של המערכת החשמלית. האופניים עומדים כמובן בתקן, למנוע הספק של 250 וואט, מהירות התיגבור המירבית היא 25 קמ"ש, אין מצערת ואין אפילו גישה להאקרים לבקר המנוע. לסוללה נפח של 8.8 אמפר/שעה והיא מזינה מנוע 47V מפאנאסוניק שעל הנאבה האחורית. העברת הכוח היא משימאנו: XT מאחור, ד'אור לפנים עם 30 הילוכים. המעצורים הם סדרה מיוחדת של טקטרו המתאימים לאופניים חשמליים (מנתקים כוח מנוע ברגע הבלימה) ואלו נושכים דיסקים בקוטר מכובד של 180 מ"מ.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. העברת הכוח היא 30 הילוכים של שימאנו עם XT מאחור. מנוע פאנסוניק 47V שוכן כתום בנאבה האחורית. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. העברת הכוח היא 30 הילוכים של שימאנו עם XT מאחור. מנוע פאנסוניק 47V שוכן כתום בנאבה האחורית. צילום: רוני נאק

מזלג מחוזק של סאן-טור מסדרת ריידאון אוחז בגלגל באמצעות ציר 15 מ"מ ואלו מצידם – הגלגלים – הם על הצד האיתן עם נאבות מעובות, חישוקים מחוזקים וצמיגי שוואלבה – רייסינג ראלף מצויינים. האיבזור ההיקפי מגיע מריטצ'י ו-KTM והגימור נאה בשחור מאט ומדבקות כתומות/לבנות ברוח המותג האוסטרי.

המחיר עומד על 15,900 שקלים והמשקל הרשמי 22.5 ק"ג. ק.ט.מ טוענת לטווח של 100 קילומטרים של תגבור בתנאים אופטימאליים.

לרכיבה

רכיבת המבחן התקיימה ביום חורפי וגשום במיוחד ביער יתיר והר עמשא. הרעיון היה לאתגר את האופנים ואת מערכת ההנעה שלהם במעלה הארוך והמייגע מהישוב מיתר לבית היערן – הפרש גובה של כ-250 מטרים על פני טיפוס ארוך ומייגע של 11 קילומטרים.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. מחשב הדרך מאפשר לבחור בין ארבעה מצבי תיגבור ושלושה מצבי טעינה, הוא גם יודע לחשב כמה קילומטרים נותרו לך, את מהירות הדיווש הממוצעת ועוד - עמיד במים וקל תפעול עם כפפות. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. מחשב הדרך מאפשר לבחור בין ארבעה מצבי תיגבור ושלושה מצבי טעינה, הוא גם יודע לחשב כמה קילומטרים נותרו לך, את מהירות הדיווש הממוצעת ועוד – עמיד במים וקל תפעול עם כפפות. צילום: רוני נאק

דיווש ראשון – ללא התגבור והאופניים מרגישים כאופני הרים רגילים לכל דבר. המשקל העצמי מורגש למדי, כך גם מרכז כובד גבוה הנגרם ממיקום הסוללה בתוך חלל המשולש הקדמי של השלדה. זווית ההיגוי חדה – 71 מעלות – כך שלמרות המסה, אין תחושת כבדות או עצלות של ההיגוי. לבלמים עוצמת בלימה מצויינת וכך גם יכולת המינון והשמירה על סף הנעילה.

יחידת הבקרה של הנעה מכילה מחשב דרך שימושי ועתיר פונקציות עם חיווי למספר הקילומטרים שנותרו לתיגבור, מהירות ממוצעת וכמובן רמת תיגבור ורמת טעינה. תוכלו לבחור בין 4 מצבי תגבור ו-3 מצבי טעינה שבהם המנוע משמש כמחולל לטעינה חוזרת של הסוללה.

לחיצה אחת מהירה ואתם מתחילים לעוף על השביל. ולא סתם, אתם על 25 קמ"ש בעליה שרוכב עלית בן 17 היה יורק בה את הטחול שלו. התיגבור כאן פשוט משנה את ככלי המשחק ומשטח כמעט כל עליה ברמה כזו שאתם לא תזיעו בה כלל.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. מעצורים הידראוליים של טקטרו מותאמים לאופניים חשמליים ומנתקים את ההנעה ברגע הבלימה. עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ ונשיכה איתנה אין להם בעיה להתמודד עם 22.5 ק"מ של אופניים ועוד כ-80 של הרוכב. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. מעצורים הידראוליים של טקטרו מותאמים לאופניים חשמליים ומנתקים את ההנעה ברגע הבלימה. עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ ונשיכה איתנה אין להם בעיה להתמודד עם 22.5 ק"מ של אופניים ועוד כ-80 של הרוכב. צילום: רוני נאק

זה לא אומר שלא יהיה עליכם לעבוד קצת בכל זאת. כדי לקבל כוח מהמנוע אתם חייבים לדווש ולהפעיל מומנט על החיישן שנמצא בציר של הדוושות – רמת התיגבור היא ביחס ישר לכוח שאתם משקיעים. צריך לנצל את חיווי התיגבור של המנוע כדי להבין כמה כוח לתת בדוושות ואז אתם טסים בעליה כמו אריות. גם לזה מצאנו את המגבלות – ואלו הגיעו על השביל התלול המטפס להר חירן – שם השילוב של שיפוע תלול מאד, דרדרת וקרקע בוצית מנעו מאיתנו את האחיזה הנדרשת כדי לטפס ישירות למעלה. הצלחנו לבסוף להעפיל לראש ההר בעזרת שביל תלול מעט פחות שהציע קצת יותר אחיזה – הילוך ראשון ברגליים, HIGH בחשמל והיידה למעלה.

כאופניים, נטו, לא שונים ה-e-RACE מכל זנב קשיח 29 אינץ. הם יעדיפו שבילים ויענישו אתכם בטרשים. בכל קרקע שאינה מפולסת תעדיפו לעמוד ועל הסינגלים הטכניים יותר הייתי מוותר אם כי אני בטוח שיהיו אחרים שלא.

הדרך למטה

קצב הטיפוס האכזרי סחט את הסוללה עד תום. רכבנו בשיא המהירות ובשיא התגבור כל העת. פרסה מהירה ליד בית היערן ואנו חוזרים במורד, מביט בדאגה בקוביות הנעלמות ממד הטעינה של הסוללה. הפעם, יכולנו להיעזר במורד כדי להפיח מעט רוח חיים ולנסות להאריך את הטווח כדי להגיע עד לרכב. מסלול הרכיבה כולו הגיע לכ-30 קילומטרים, וכולם היו בקצב המירבי שהמערכת מסוגלת לספק.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. תטפסו את המעלות ב-25 קמ"ש ומבלי להזיע כמעט - רמת התגבור היא תלוית מומנט ויהיה עליכם בכ"ז להשקיע מעט כוח. מזלג קדמי מצויין ותנוחת רכיבה ממורכזת ונכונה. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. תטפסו את המעלות ב-25 קמ"ש ומבלי להזיע כמעט – רמת התגבור היא תלוית מומנט ויהיה עליכם בכ"ז להשקיע מעט כוח. מזלג קדמי מצויין ותנוחת רכיבה ממורכזת ונכונה. צילום: רוני נאק

אחת מנקודות השיא של היום הגיעה כשצלחנו את נחל אשתמוע. לרוב מדובר בערוץ יבש ועצוב, הפעם, זרם בעוצמה, זרם של מי שטפון חומים וכועסים. עצירה קצרה לצילום רטוב והופ…האופניים נופלים ושוכבים בתוך הזרם – מנוע, סוללה והכל. אשקר אם אומר שלא הייתי מודאג. פחות מהמוות בטרם עת של האופניים ויותר ממכת חשמל באזוריי הפרטיים. אבל נבואת הזעם לא התממשה וה-KTM, נאמנים למסורת ארוכה של בליסת בוץ וסחל'ה בכל חור נידח בעולם, לא הנידו שפיץ והמשיכו לתפקד בנורמל.

סחטנו את הסוללה הזו כמו לימון ואז עוד קצת ולבסוף היא שבקה 300 מטרים מהמכונית. פתאום, "נפל" עלינו המשקל העצמי של האופניים האלו, אחרי כל הקילומטרים הם הרגישו כבדים ואנו יגיעים ומתים לחזור לרכב החמים.

סיכום

מדובר במוצר מעניין מאד, אשר לטעמי מבוצע היטב. האופניים האלו אינם מיועדים לרוכב המושבע, אלא דווקא לזה המזדמן (להלן "השכרת אופניים"), ולמי שלא בא לו להזיע בעליות ואוהב לשוטט בשבילים בנחת וליהנות מניחוח יער האורנים אחרי הגשם.

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. נצלו את המורדות כדי לטעון מחדש את הסוללה - ככל שהמורד תלול יותר כך תיהנו מיותר טעינה ומ"בלימת מנוע" כתוצר לוואי חיובי. הטעינה מצליחה להאריך את הקילומטרים ברגעים קריטיים (כשאתה עייף...) צילום: רוני נאק

מבחן אופניים KTM e-RACE 29. נצלו את המורדות כדי לטעון מחדש את הסוללה – ככל שהמורד תלול יותר כך תיהנו מיותר טעינה ומ"בלימת מנוע" כתוצר לוואי חיובי. הטעינה מצליחה להאריך את הקילומטרים ברגעים קריטיים (כשאתה עייף…) צילום: רוני נאק

לשחזור מסלול המבחן לאופניים KTM e-RACE

משקל האופניים מורגש כשצריך להעמיס אותם, להניפם מעל מכשול או כשהאמביציה מנצחת את הסוללה וזו מתייבשת. לי הציק מאד קראנק רחב שחייב אותי לדווש בתנוחה לא טבעית. ובזה אני מסכם את תחום הקיטורים.

האם האופניים האלו ושכמותם יביאו רוכבים חדשים לשטח? האם תהיה תקומה דווקא לדגם השיכוך המלא אשר יביא את הבשורה גם לסינגלים עם 125 מ"מ של מהלך וגיאומטריה אגרסיבית? לצד המחלוקת אני בטוח שיהיה מעניין.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*