יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן אופניים merida big 7

בהתחלה היו כל האופניים עם גלגלי 26 אינץ'. רצית מהירות הרכבת צמיג צר יותר, רכבת דאון היל הרכבת צמיג רחב ואגרסיבי – כולם היו 26 אינץ'. ואז הופיעו 29 אינץ'. ה"מבינים" שלפעם הרימו גבה בידענות הנבובה השמורה למבינים והפטירו זאת כאופנה חולפת וכגלגלים ושלדות המיועדים לרוכבים גבוהים במיוחד או לא בכושר במיוחד. והיום רוב המכירות של אופני הרים חדשים ויקרים הם עם גלגלי 29 אינץ'. אחרי שהתגברו על בעיות ההיגוי, המרווחים וחלוקת המשקל – הבשילו שלדות ה-29 אינץ' והיום הן פונות לקהל רחב מאד אשר נהנה מהיכולת המובנית שלהם לחצות מרחקים גדולים בקלות יחסית ומנוחות רכיבה טובה יותר מ-26 אינצ'ים.  בדרך עלתה על מזבח הטרנד התנהגות זריזה  וגם המשקל האמיר מעט. ולאחרונה אנו עדים לטרנד חדש של גלגלים בקוטר 27.5 אינץ'. בדיוק באמצע הדרך בין ה-26 ל-29 כשהטענה היא למהירות, עבירות ונוחות כשל 29 אבל עם זריזות והתנהגות כשל 26. וכשהתבשרנו על הגעתם של סנוניות ראשונות ממרידה עם 27.5 – מיהרנו ולקחנו זוג לרכיבה.

מבחן אופניים מרידה ביג 7. 27 אינץ' ויש בהם כל מה שרוכב מתחיל רוצה. נוחות, עבירות, מהירות ובלמים נהדרים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 7. 27 אינץ' ויש בהם כל מה שרוכב מתחיל רוצה. נוחות, עבירות, מהירות ובלמים נהדרים. צילום: פז בר

לתאום רכיבת התרשמות על מרידה ביג 7 2014

מבחן אופניים מרידה 140

מרידה ביג 7 300

אופני המבחן הם מהדור החדש של מרידה ומוגדרים על ידי היצרן כדגם 2014. הביג 7 הוא נצר – אולי ענף – של משפחת ביג 9 בה כל בניה מצויידים בגלגלי 29 אינץ'. מדובר אם כן באופני שבילים עם זנב קשיח ומתלה קדמי בעל מהלך של 100 מ"מ. הגרסה של המבחן מסומנת כ"300" וזה מרכז ההיצע בין גרסה 40 הזול יותר ל-XT שעולה כפול מה-300. מחיר אופני המבחן: 3,519שקלים.

השלדה עשויה  אלומיניום 6066 וכפי שאנו רגילים לקבל ממרידה היא עשויה ומגומרת באופן יפה ואיכותי מאד. יוצאי דופן הם; ראש היגוי חרוטי, תושבת אינטגראלית למעביר ההילוכים האחורי ומיקום של קליפר הבלם האחורי בתוך השלדה בין תמוכות השרשרת לתמוכות המושב.

העברת הכוח היא של שימאנו עם מעביר SLX  אחורי ACERA קדמי עם שיפטרים פלסטיים בסיסיים ממשפחת ACERA. קרנק שימאנו עם ציר מלא ועליו שלוש פלטות. מניין ההילוכים עומד על 27 יחסי העברה.

על הבלימה מופקדים בלמי דיסק הידראוליים של TEKTRO. עם רוטורים בקוטר 160 מאחור ו-180 מ"מ מפתיע לטובה בחזית. היה לנו ניסיון טוב עם הבלמים האלו וציפינו לכך גם הפעם.

מבחן אופניים מרידה ביג 7. מעצורים הידראוליים של טקטרו עם דיסק 180 בחזית ו-160 מאחור. רכיבים יפים ביחס לרמת המחיר - והיכולת בהתאם. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 7. מעצורים הידראוליים של טקטרו עם דיסק 180 בחזית ו-160 מאחור. רכיבים יפים ביחס לרמת המחיר – והיכולת בהתאם. צילום: פז בר

המתלה היחידי הוא המזלג של SUNTOUR מדגם XCM. הוא מקנה 100 מ"מ של מהלך. ואפשרויות הכיול שלו כוללות עומס קפיץ ראשוני, שיכוך החזרה ונעילה.

האיבזור ההקפי: מושב, כידון, מוט מושב, נאבות וסגרים כולם מגיעים מ-מרידה. למעט מיסבי ההיגוי של FSA.

ומרכז הכתבה הזו – הגלגלים. אלו חישוקי אלומיניום כפולי דופן ועליהם צמיגים בקוטר 27.5 אינץ' ורוחב 2.1 אינץ'. משקל האופניים כפי שנבחנו – עם פנימיות וג'יפה ודוושות שימאנו SPD איזן את המאזניים על 15 ק"ג עגולים. לא על הצד הקל לאופני ז"ק.

המחיר לצרכן של גרסה 300 הוא כאמור 3,519 שקלים (3,096 שקלים לחברי מועדון רוזן מינץ).

רכיבה

לדרך יצאתי בהתלהבות רבה לגלות את סוד הקסם של מידת הגלגלים החדשה הזו. ושמחתי שהאופניים אינם אופני שיכוך מלא עם מתלים מורכבים ומתקדמים – כדי שאוכל לבודד את הצמיגים מתוך הסך הכל. והסך הכל הוא די בסדר. את המזלג אנו מכירים מרכיבות אחרות וגם בהקשר הזה הוא בולט במחסור בשיכוך החזרה – ז"א הוא נפתח מהר מדי אחרי סגירה. כיול עומס הקפיץ קל ונעשה ללא כלים וזה עוזר להדק את הפרונט מעט אבל מעט מבליט את המחסור בשיכוך. הנעילה תפקדה ללא דופי והשתמשתי בה יותר מהרגיל בשל בובינג בחזית בטיפוסים.

האופניים מעבירים תחושה מאד מוצקה ומהודקת. כזו השמורה למוצרים איכותיים והתחושה הזו הלכה והתחזקה ככל שנקפו הקילומטרים – הבלמים השילו את בתוליהם והחלט לנשוך ברצינות. לבלמים של טקטרו השילוב שאני כה אוהב של מהלך ידית קצר, עוצמת נשיכה ראשונה חזקה ויכולת כירורגית למנן את העוצמה ולשמור על סף הנעילה של הגלגלים. אחרי הרכיבות הראשונות גם מעבירי ההילוכים התאפסו והכבלים נמתחו כמעה. אז החלו ההילוכים לדלג באופן מדוייק יותר וכמעט ללא פישולים. המעביר הקדמי פיספס מדי פעם, בעיקר תחת עומס, ולא השתגעתי על התחושה של השיפטרים שמרגישים כאילו יתפצחו עוד רגע. אבל זה לא קרה. תנוחת הרכיבה הייתה זקופה מדי לטעמי – לא מעט בזכות הרייז של הכידון – זו תנוחת רכיבה המתאימה יותר לאופניים עירוניים ופחות לרכיבת XC ארוכה.

מבחן אופניים מרידה ביג 7. בין העצים בסינגלים של בן שמן למרידה התנהגות זריזה למדי. האחיזה בקרקע טובה מאוד וגם היכולת להתגלגל מעל למכשולים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 7. בין העצים בסינגלים של בן שמן למרידה התנהגות זריזה למדי. האחיזה בקרקע טובה מאוד וגם היכולת להתגלגל מעל למכשולים. צילום: פז בר

הרכיבה התפצלה בין יום ארוך ביער בן שמן לשני לופים שטוחים יחסית בשרון. ולקח לי קצת זמן עד ש"הבנתי" את הקטע כאן. מבלי להאריך בתיאורי רכיבה אפשר להתמקד ולומר כי ה-27.5 מרגישים הרבה יותר כמו 26 מאשר 29. וזה לא רק עניין של קוטר אלא גם של גיאומטריית שלדה (זווית היגוי חדה יחסית של 70.5 מעלות) וחלוקת משקל. בין עצי בן שמן הפגינו האופניים זריזות טובה ונכונות לשנות כיון מהר יחד עם שמירה מצויינת על אחיזה בקרקע התחוחה והסלעים. הם עברו מעל סלעים ומדרגות בקלות אבל לא בקלות של 29. התרשמתי מאד מהיכולת של ה-27.5 למצא אחיזה בתנאים גבוליים ולבלוע אבנים קטנות ומהמורות. הם לא יתגלגלו בקלות כמו 29 אבל יספקו תאוצה טובה יותר ובכ"ז יעברו על מסלעות בקלות רבה יותר מ-26 אינצ'ים. כמו עם 29, המחסור במתלה אחורי פחות הציק מאשר עם 26 – ובתחום הזה רב הדמיון עם ה-29 דווקא. בשבילים החוליים של השרון צלחו המרידה קטעים טובעניים עם שילוב של רוחב וקוטר ויחסי העברה קצרים. כאשר הרוחב והקוטר מגיעים מהגלגלים החדשים ויחסי ההעברה שמאפשרים הורדת מומנט רב יותר לקרקע בזכות קוטר הגלגל המוקטן. דווקא בחול נדמה היה לי שזווית ההיגוי החדה מקשה על הגלגל הקדמי לצייר קו ישר במצע הרך. וצריך מעט לשים לב יותר בהקשר הזה. ייתכן שחלק מהערפול בחזי מגיע מהמזלג חסר השיכוך ושמתפתח מעט תחת עומסי הצד של החולות.

מבחן אופניים מרידה ביג 7. בטיפוס האחיזה מאחור טובה, יחסי ההעברה קצרים מספיק כדי להוריד מומנט רב לקרקע. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 7. בטיפוס האחיזה מאחור טובה, יחסי ההעברה קצרים מספיק כדי להוריד מומנט רב לקרקע. צילום: פז בר

צאו לרכוב בסינגל ריש לקיש

לכל מבחני האופניים של "שטח"

סיכום

במקרה שלנו גלגלי 27.5 אינץ' הפכו למכפיל כוח באופניים שאחרת היו טובים בבינוניותם. אם היה מדובר באופני 26 אינץ' כנראה שלא היינו טורחים לבחון, אם היו 29 הם היו חלק מהעדר שרועה ביער בן שמן. הביג 7 הם אופניים יעילים, עשויים היטב, מצויידים יפה ביחס למחירם ולוקים בעיקר במזלג חסר שיכוך ומשקל עצמי גבוה. האיכות הכוללת שלהם טובה למדי, חבילת האיבזור נדיבה ביחס לרמת המחיר שלהם ויש לשלדה הזו את הפוטנציאל להיות משודרגת בעתיד עם רכיבים איכותיים יותר כשהרוכב המתחיל מתחיל לגלות את עולם אופני ההרים. וככאלו – כאופני מתחילים – המרידה יכולים לתת הרבה. ובעיקר אמור הדבר לגבי משרעת השימוש הרחבה שלהם – משבילי האופניים בעיר ועד לסינגלים המענגים של בן שמן. לא הייתי מהסס לצאת עליהם גם לגיחה ארוכה לדרום או לחקור שבילים נסתרים ביער אודם.

מבחן אופניים מרידה ביג 7. האם אלו אופני השימוש הכללי הטובים ביותר? עם משרעת יכולת רחבה מהעיר ועד לסינגלים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 7. האם אלו אופני השימוש הכללי הטובים ביותר? עם משרעת יכולת רחבה מהעיר ועד לסינגלים. צילום: פז בר

ולגבי ה-27.5 אינץ' השאלה עדיין פתוחה מבחינתי. תאוריית הקונספירציה טטען כי מדובר במהלך שיווקי שנועד להגביר מכירות ולגרום לכם להחליף שלדות ורכיבים. אחרים חושבים שיצרני האופניים מיצו את היכולת של שלדות 29 ומחפשים פתרונות קלים, האם רכיבה על אופניים מתקדמים ויקרים יותר תענה סופית על השאלה? האם הבשורה היא בגלגלים בקוטר 27.5 אינץ'?

תודה מיוחדת לבוחן האורח שלנו – יהונתן ולד – על המשוב מאיר העיניים

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × three =