יום שבת , 3 דצמבר 2016
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים Niner RIP 9 RDO
מבחן אופניים Niner RIP 9 RDO

מבחן אופניים Niner RIP 9 RDO

בתקופה הזו, שאינה קלה לכולנו, קל מדי להבלע לתוך השחיקה של מלחמת הקיום. בוודאי שקשה יותר מתמיד למצא את הכסף העודף כדי להפרד ממנו לטובת הדברים שאתם הכי אוהבים – כמו אופניים.

– פייד אאוט –

עכשיו שקעו לתוך הזיה חמימה, ודמיינו שאין לכם מגבלות תקציב, אתם פוסעים לתוך חנות האופניים ושולפים ממתקן האופניים את אחד הזוגות הכי יקרים שיש, המספר על האוזן מציין 31,350 שקלים. ואתם מעבירים את מלא הסכום בגיהוץ יחיד של כרטיס צנטוריון.

מבחן אופניים Niner RIP9RDO? אקזוטיקה כחולה. משרעת יכולת רחבה מאד, משקל ואיבזור מוכנים לתחרות. מחיר? כ-30 אלפי שקלים. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO? אקזוטיקה כחולה. משרעת יכולת רחבה מאד, משקל ואיבזור מוכנים לתחרות. מחיר? כ-30 אלפי שקלים. צילום: תומר פדר

 

NINER

ניינר מייצרים רק אופניים עם גלגלי 29 אינץ'. והם עושים זאת כי הם משוכנעים ש-29 אינץ' זה קוטר הגלגל הנכון ביותר לאופני הרים. לא תמצאו כאן 26, 27.5 או כל מידה אחרת. ובקיצור, תוכלו לקבל כל גודל גלגל כל עוד הוא 29 אינץ'. וזה גם מקור השם של המותג – אם עוד לא עליתם על זה.

האופניים הנבחנים נקראים RIP שזה ראשי התיבות של Ride In Peace והם בגרסת RDO (Race Day Optimized) שזו גרסת החלומות של הדגם – למי שאין מגבלות תקציב. שלדת קרבון המורכבת משני משולשים קשיחים, רכיבי קצה ממשפחת שימאנו XT ו-XTR, בולם פוקס RP23 עם ציפוי קאשימה חלקלק, מזלג רוקשוקס רווליישן RCT3 הבכיר בדגם עם 130 מ"מ של מהלך, צירי גלגלים עבים, מוט מושב הידראולי KS, נאבות גלגלים ממגנזיום ועוד גודיז'. המחיר כאמור הוא 31,350 שקלים או בקניה דרך אתר האינטרנט של RECYCLES "רק" 26,000 שקלים. זול וטוב.

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מוט מושב הדיראולי אינו פריט סטנדרטי למרות המחיר התמיר. לא הייתי מוותר עליו למרות תוספת המשקל בשל טווח היכולת הרחב של האופניים האלו. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מוט מושב הדיראולי אינו פריט סטנדרטי למרות המחיר התמיר. לא הייתי מוותר עליו למרות תוספת המשקל בשל טווח היכולת הרחב של האופניים האלו. צילום: תומר פדר

אופני ההדגמה הגיעו במפרט מעט שונה. אלו צוידו ברכיבים של XT, מעביר שאדואו פלס עם מצמד מאחור ו-SLX לפנים. וכידון קרבון רחב באורך 780 מ"מ.  זה החזיר כמה גרמים למשקל אשר התאזן על 13,95 ק"ג. בפועל זה מרגיש קל יותר ובמפרט המקורי (עם XTR) המשקל הצפוי היה כ-13,00 ק"ג).

 

איפה הדלתא?

יש הרבה מן המיוחד בניינר. ראשית שלדת הקרבון המיוצרת בדרך אשר מבטיחה קשיחות רבה, משקל מזערי ועמידות בחיים הקשים של אופני הרים. האופניים מיוצרים במפעל בוויטנאם ולו רק כדי להתרחק ממרכזי היצור הגדולים של סין וטאיוון ולתת לבקרת האיכות של ניינר יותר שליטה בתהליך. גם לגיאומטריה תפקיד מרכזי. זו אמורה לא רק לפצות על המגבלות של גלגלי 29 גדולים בהתנהגות אלא אפילו להפוך אותם לכיפיים. כך תמצאו תמוכות שרשרת קצרות באורך של 450 מ"מ בלבד ומנגד זווית היגוי חדה של 70.5 מעלות. עם גלגלים קטנים יותר האופניים היו ממש תזזיתיים – עם 29 הם מקבלים שמחת חיים.

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מתלה אחורי CVA עם נדנדות מתחת לציר המרכזי. יעיל מאד אבל משלם "קנס" במרווח הגחון. המהלך 125 מ"מ ובולם מצויין של FOX שולט בעניינים. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מתלה אחורי CVA עם נדנדות מתחת לציר המרכזי. יעיל מאד אבל משלם "קנס" במרווח הגחון. המהלך 125 מ"מ ובולם מצויין של FOX שולט בעניינים. צילום: תומר פדר

ניינר מכנה את מנגנון המתלה שלה CVA. בשונה ממנגנוני VPP או DW כאן זרועות המתלה עוברות מתחת לציר המרכזי. לפי ניינר התצורה הזו היא היחידה אשר פותחה סביב גלגלי 29, היא מתאימה לכל פלטת גלגלי שיניים על הציר המרכזי, מפרידה את כוחות הדיווש מהתליה ומשאירה את המתלה אקטיבי תחת בלימה. המהלך עומד על 125 מ"מ כשאת המעמסה נוטל בולם של FOX עם ציפוי קשימה. פיצ'ר מעניין של המתלה הוא אפשרות לכוון את רמת הרגישות שלו עם מפתח מיוחד. עוד בולטים איכות הייצור הכוללת, וההקפדה על הפרטים והגימור. התרשמנו.

 

בשביל

האופניים האלו מהירים מאד. בשקל משקלם הצנום, יחסי העברה קצרים ומתלה יעיל, הזינוקים מהמקום מהירים מאד ביחס לאופני 29 אחרים. לרוב זו נקודת חולשה שיש לעבור – לפני שמגיעים לשיוט המהיר – לא כאן. האופניים האלו קורעים כבר ביציאה מהמקום. כשהקצב עולה, נכנסים הניינר למצב שיוט מהיר מאוד. האופניים מרגישים חדים ומהודקים תחת הישבן – והמתלים אחרי פרק כיול ואחריו פיין טיוניניג – מאוזנים ופועלים בהרמוניה כדי לגהץ מתחת לגלגלים את השביל. המתלה רגיש מאד ומסנן ומבודד את הרוכב יפה מפני השטח. תנוחת הרכיבה ממורכזת וטבעית, וקל מאד למצא עמדה נוחה אם צריך לדווש זמן רב כדי לכסות קילומטרים.

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מקום טוב לעשות בו עסקים. תנוחת רכיבה ממורכזת, מתלה יעיל בדיווש ושלדה קשיחה וקלת משקל. תענוגי. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. מקום טוב לעשות בו עסקים. תנוחת רכיבה ממורכזת, מתלה יעיל בדיווש ושלדה קשיחה וקלת משקל. תענוגי. צילום: תומר פדר

בסינגלים טכניים ה-RIP מבריקים. אתה צריך אומנם להיות אגרסיבי יותר ולהשכיב עמוק יותר לתוך הפניות כדי לגרום ל-29 לפנות, אבל אלו יתגמלו אותך בזריזות ובספיגה מצויינת של המתלים. מהלך של 130 בחזית ו-125 מ"מ מאחור אולי נשמעים יותר כמו מהלכים של אופני XC אבל הניינר הם אופני אול מאונטיין לכל דבר ומשתווים לאופניים עם מהלך של 140 מ"מ וגלגלים קטנים יותר. מה שלא תצליחו לתמרן סביבו, תמשיכו ישר ותדרסו עם הגלגלים הגדולים שנדמה כי הם בולעים את הקרקע תחתם. המתלה האחורי נכנס יפה לתוך עומק המהלך שלו ומרגיש פרוגרסיבי וכאילו ללא תחתית. הבולם אשר הותאם למשימה על ידי FOX משלב רגישות למהמורות חדות אבל גם פרוגרסיביות ועמידות בפני סגירה אלימה. מרשים מאד. גם אפשרויות הכיול שלו רבות ועם CTD קשה לי להאמין שלא תמצאו כיול מתאים לכל שביל. המזלג הקדמי גם הוא מאד הרשים בדרך פעולתו אם כי אני יכול לקטר על ריבאונד מהיר מדי מעומק המהלך וחזרה החוצה. גם מורגשת מעט גמישות בפניות הדוקות ועתירות אחיזה.

אם אני צריך לבודד רכיב יחיד שיהיה המצטיין שלהמבחן יהיו אלו המעצורים מסדרת XT. זה פשוט זה.  פעולה חדה, נשיכה החלטית, מינון כירורגי ועוצמת בלימה מדהימה. המעצורים האלו נותנים כל-כך הרבה בטחון שמצאתי עצמי בולם יותר ויותר מאוחר לתוך פניות. ממש מכפיל כוח ליכולת של האופניים האלו.

העברת הכוח תפקדה כמצופה. כאן אין הפתעות. יחסי ההעברה בקסטה מפוזרים יפה ועם שתי פלטות מקדימה אפשר למצא יחס העברה לכל מכשול. ה-SLX שלפנים פישל מדי פעם, בעיקר במצבי עומס. אבל היה לא עקבי בפישוליו.

מורדות מסולעים, וגדודיות בלימה מאפשרות בלימה תוך כדי עבודת מתלה יעילה. כאן עומד המתלה בהבטחה ונותר אקטיבי. מהעבר השני, בטיפוס, קיבלתי את התוצאות הטובות ביותר במצב T – TRAIL  – אשר משאיר עבודת מתלה אבל מקשיח אותו מאוד כיד לשפר את יעילות הדיווש. ה-RIP מטפסים נהדר – הרבה יותר טוב מכל 29' שעליהם רכבתי לאחרונה. רוב הזמן רכבתי כשהבולם משוחרר ומנצל את מלא המהלך ואת רמת הנוחות הטובה ביותר.

 

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. פיצוחים. הצבע הכחול מדהים ומנצנץ בשמש אבל מזה זה הקילוף הזה!? צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. פיצוחים. הצבע הכחול מדהים ומנצנץ בשמש אבל מזה זה הקילוף הזה!? צילום: תומר פדר

קיטורים

ואי אפשר בלי – אפילו שהאופניים נורא יקרים. ואולי בגלל זה. תצורת המתלה מגבילה את מרווח הגחון – ולראיה יש פלטת מיגון מתחת לזרוע. לא כל הכבלים מנותבים דרך השלדה, וזה חבל כי השלדה הזו היא מהיפות שיש בשוק. ויש כמה נקודות, סביב מיסבי ההיגוי למשל, שהצבע מתבקע ומתקלף. לפעמים, כשהאטרף בשמיים, בכל זאת הם 29 ולא חדים כמו 27,5 או 26.

 

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. עפים רחוק - נוחתים ברכות. צריך לרכוב כדי להבין אבל הניינר האלו הם בהחלט משהו מיוחד. בדקו מתי יש DEMO DAY ושימו את התחת על אחד מאלו. אירוע מכונן. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Niner RIP9RDO. עפים רחוק – נוחתים ברכות. צריך לרכוב כדי להבין אבל הניינר האלו הם בהחלט משהו מיוחד. בדקו מתי יש DEMO DAY ושימו את התחת על אחד מאלו. אירוע מכונן. צילום: תומר פדר

• אוהבים אופניים על גלגלי 29 אינץ'? נסו TREK

מסלול טיול לאופניים

סיכום

האופניים האלו מאד הרשימו ביכולת לכסות הרבה קילומטרים בשבילי XC, אבל גם לתקוף ולהיות אגרסיביים מאד כאופני AM בסינגלים טכניים. גינות סלעים מתקבלות בברכה לא פחות משבילים מטופחים וזה מאפשר לכם לעשות המון דברים עם האופנים האלו. הם יטפסו מצויין על ההר אבל גם ירדו מהצד המסולע שלו, בלי פחד.

– פייד אאווט –

אתה עולה בחזרה הביתה במדרגות של הבניין בידיים עמוסות שקיות מרמי לוי

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*