יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר

מבחן אופניים Trek fuel EX 8 29

רוני נאק

זה המכנה המשותף הרחב ביותר (לא אמרתי הזול ביותר מיינד יו). אופניים שמתאימים לרוכבים רבים – ממגוון דיסציפלינות – מגיעים משושלת ארוכה, אם לא הארוכות ביותר בעולם אופני ההרים; משפחת FUEL של TREK. ולקראת שנת 2016 TREK עדכנה את גרסת "אמצע הדרך" של משפחת FUEL ושטפה אותה עם גיאומטריה, טכנולוגיה ואבזור.

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר

FUEL 2016

שיכוך מלא וגלגלי 29 אינץ' הם אולי שני הגורמים המזוהים ביותר עם TREK  אשר חברה – ובהמשך הטמיעה – את הידע של גרי פישר. אותו פישר ממציא ובעל חזון – האמין ביתרונות של גלגלי 29 גדולים ובמידה רבה היה הגורם המניע למהפכה שהביא אותם גם לשבילים שלנו. אמנם, זו לא הייתה הפיכה בן לילה – כמו אירוע ההכחדה של 26 אינצ'רים לטובת 27.5 – ולקח זמן עד שהגיאומטריה של השלדות והטכנולוגיות הבשילו כדי למקסם את הפוטנציאל הטמון בגלגלי אופניים גדולים.

מנשאי האופניים הטובים בעולם
מנשאי האופניים הטובים בעולם

סדרת FUEL מיועדת לרוכבי שבילים – XC באופייה – ונפרסת אצלנו על פני שש גרסאות בטווח מחיר שבין 9,250 שקלים ל-EX5 ועד (נשימה עמוקה) 42,000 שקלים לשלדת הקרבון ואבזור הקצה של EX9.9. בחרנו בגרסת אמצע, פחות או יותר, EX 8, אשר עולים 15,000 שקלים ומכילים הרבה מאד מהחידושים של הדגם.

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צירי BOOST רחבים לפנים ומאחור. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צירי BOOST רחבים לפנים ומאחור. צילום: פז בר

לאופניים שלדת אלומיניום עם גיאומטריה מעודכנת. זווית ההיגוי שטוחה יותר עם 68.8 מעלות כאשר תגית MINO במצב האגרסיבי יותר (תגית קטנה במתלה האחורי המשנה את זווית השלדה ביחס לקרקע). ציר ההנעה נמוך יותר ב-4.0 מ"מ אבל חשוב לא פחות TREK שילבה את טכנולוגיית BOOST שלה עם צרים רחבים ועבים יותר; 110 בחזית ו-148 מאחור. היתרונות הם עמידות טובה יותר בפני פיתול ומרווח גדול יותר בין הצמיגים לשלדה. עוד תמצאו בשלדה הזו ניתוב כבלים פנימי, מתלה אחורי עם נדנדת מגנזיום, מתלה ABP שנותר אקטיבי תחת בלימה, ו-120 מ"מ של מהלך.

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. בולם FOX שפותח עם PENSKE, נדנדת מתלה ממגנזיום, ניתוב כבלים פנימי. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. בולם FOX שפותח עם PENSKE, נדנדת מתלה ממגנזיום, ניתוב כבלים פנימי. צילום: פז בר

על עבודת התליה אחראי בחזית מזלג של FOX עם רגליים 32 מ"מ ו-120 מ"מ של מהלך. בורר של שלושה מצבי שיכוך ואופסט לציר היגוי על פי תורת הגורו גארי פישר. מאחור תמצאו בולם של FOX עם טכנולוגיית RE:aktiv אשר TREK פיתחה יחד עם קבוצת המירוצים PENSKE והוא ייחודי לאופניים של טרק. גם לבולם הזה יש שלושה מצבי שיכוך ואפשרות לשלוט בשיכוך החזרה (ריבאונד).

הגלגלים הם סטים מושלמים של בונטראגר – מותג הבית של טרק – עם נאבות, חישוקי אלומיניום וצמיגי 29 אינטש' ברוחב 3.0 מאותו מותג (עם הכנה לטיובלס).

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. מוט הידראולי KS עם ניתוב פנימי - תוספת מבורכת. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. מוט הידראולי KS עם ניתוב פנימי – תוספת מבורכת. צילום: פז בר

בהנעה תגלו קיט מעורב של שימאנו. מעביר אחורי XT עם מצמד, לפנים מעביר ד'אור. שני אלו פוקדים על קסטה של 10 הילוכים מאחור ושתי פלטות לפנים – דרך שיפטרים SLX. גל ההנעה הוא PRESS  חלול במיטב האופנה. על הבלימה יש מערכת הידראולית של שימאנו בסיסית למדי.

ראוי לציין את מוט המושב ההידראולי מ-KS עם הניתוב הפנימי של הכבל שלו. וכן את הכידון הסופר-רחב 750 מ"מ אשר תורם הרבה לאופי הרב גוני של האופניים הללו.

המשקל של האופניים – מוכנים לרכיבה – עומד על 14.2 ק"ג והמחיר 14,990 שקלים

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר

מאיצים לאט משייטים מהר     

התחושה המיידית שמגיעה מהשנייה הראשונה על האוכף היא של חוסן. אחרי פרק סט אפ מהיר וקל מדי בו כיוונתי את לחצי האוויר בבולמי הזעזועים ואת הזוויות של המנופים, יצאתי לפרק רכיבה ראשון בשבילים פתוחים. כמו אופני 29 רבים אחרים, ההאצה שלהם איטית למדי, שילוב של משקל יחסי העברה ארוכים, אבל מהרגע שתצברו מהירות והתנע ייבנה – קל מאד לשמור עליו. וכאן נכנסים למשחק המתלים אשר סופגים ומסננים חירפוצים וגבנונים (אשר כידוע הם גדולים יותר מחירפוצים סתם) באופן מרשים מאד. שיוט על שביל שדות פתוח הוא חוויה נעימה מאד גם בזכות יציבות כיוון מעולה, תנוחת רכיבה מרווחת ופתוחה והתנגדות קטנה לגלגול של הצמיגים הגדולים. דמיינו את הקאדילק הוורודה של אלביס – זה זה!

רכיבה שנייה בסינגלים של בן שמן – ב"מכה" של רוכבי ההרים של המרכז – שם יש קליידוסקופ של אפשרויות, אשר מתאימים לכל רמת רכיבה – משבילים מתונים של בית מרגוע ועד מעברים טכניים, מסלעות, וזיגזוגי עצים מענגים ומאתגרים בו זמנית. ועם כל השינויים שעברו על הדגם השנה – הם קרבו אותו לצד האגרסיבי יותר של העניינים – פה הדיסוננס שהיה לי משילוב מוט מושב הידראולי וכידון כה רחב באופני XC התפוגג.

אפשר לתקוף ולדרוס כמעט כל מכשול – הגלגלים הגדולים והמתלים ארוכי המהלך עושים עבודה נהדרת – בעיקר המתלה האחורי. השינויים שמביאה מערכת BOOST לא מיד ניכרים לעין אבל אחרי שתביטו לאחור בקטע סינגל מגוחך לגמרי אותו שטפתם בזרימה מושלמת – תוכלו להעריך את תוספת הביטחון שזה מביא; קשיחות שמתורגמת לדיוק ולמחיקה של תחושת הספגטי של פעם. הוסיפו לזה גם זווית היגוי שטוחה יותר אשר מוסיפה רבות ליציבות הכיוונית ואתם תעשו קציצות מכל גינת סלעים שתעמוד בדרככם.

 

קיטורים

נו טוב, בכל זאת כולנו פולנים. היינו מאד רוצים לראות מזלג 34 מ"מ עם שיכוך יותר מדויק. היינו מחליפים את המעצור הקדמי בכזה עם דיסק גדול יותר או מטפסים לרמת רכיבים גבוהה יותר ולו רק כדי להתמודד יותר טוב עם המסה והגלגלים הגדולים של האופניים הללו. מעביר ההילוכים הקדמי – מפגש שני עימו – לא הצליח להתמיד במלאכתו. ולסיום הסגר של ציר הגלגל האחורי מאד בולט הצידה. גם המשקל העצמי נוכח למדי ועשוי לעייף לאורך זמן. כדי לקפוץ לרמת משקל נמוכה הרבה יותר יהיה עליכם לטפס שתי גרסאות ל-9.8 למשקל של 12.9 ק"ג למחיר של כמעט 27K.

מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר
מבחן אופניים trek fuel EX 8. גלגלים גדולים, הרבה טכנולוגיה ויכולת רב-גונית. המחיר: 15K שקלים. צילום: פז בר

סיכום

אלו אופניים שיכולים לעשות כמעט הכל – למעט הקצוות של XC ו-AM. הם יהיו אופניים מצוינים למי שרוצה לעלות לשלב הבא אחרי שמיצה את אופני הכניסה שלו. הם עשויים נהדר ומצוידים בהרבה טכנולוגיה עדכנית וסקסית לחובב המתפלש במגזיני האופניים. מצד שני הם מספיק טובים כדי להציל רוכב מתחיל מטעויות של טירונים. כמותניים הרחבים שבהיצע TREK – וכאלו שמתאימים למגוון רחב של רוכבים ה-FUEL עומדים בהבטחות שעל האריזה.

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

One comment

  1. מחיר גבוה מאד למשקל שלהן
    יש מותגים שבמחיר הזה אופניים עם מהלך כזה ומזלג אגרסיבי יותר ישקלו פחות מ13.5

    Canyon#
    Whyte#

להגיב על אורי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twelve − 8 =