יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן דרכים קטנוע חשמלי GMI RUNNER

אני זוכר איך לפני די הרבה זמן חטפתי כאב ראש נוראי מאגזוז מרעיש נורא של אופנוע מבחן. האמת שזה היה לפני כל-כך הרבה זמן שאפשר להגדיר את זה כ"גלגול אחר" בו רכבתי על ימהה TT600 belgarda סופר-משופר שהיה אופנוע ההדגמות של ימהה דאז בבעלות כלל. לקחתי את אופנוע השטח הזה לסוף השבוע כשבתכנית שלושה ימי רכיבה ארוכים בשבילים של הצפון. אבל כבר אחרי 100 הקילומטרים הראשונים שבין רשפון למזרח עמק-יזרעאל, התנפח לי הראש במידה כזו שהייתי חייב לעצור בסופר-פארם להצטייד באקמול ואטמי אוזניים. הרעש של האגזוז היה כל-כך חזק שאפשר היה לחוש אותו בחזה! כיף בדקות הראשונות, מכאיב בהמשך.

והראנר הזערורי הזה של GMI, בשקט המושלם שלו, הזכיר לי דווקא את ה-TT הרועם ההוא בשל עוצמת הניגוד והקיטוב בין השניים. וממש כמוני, באותו גלגול אחר, הוסטה תשומת הלב הציבורית מכלי השטח החזקים לתחבורה עירונית נקיה וזולה – וכאן GMI נכנסת לתמונה.

מבחן דרכים GMI RUNNER. קטנוע עירוני מגניב במחיר 9,000 שקלים ועלות חודשית של כרטיסיית אוטובוס. צילום: פז בר

GMI מי?

Green motors international או GMI נוסדה ממש לא מזמן – בשנת 2006. מאחרי עומדים שני יזמים צעירים אשר מגיעים לתחום התחבורה מעולמות הפיננסים. אחד מהם הוא ישראלי, אשר מבין את היתרון הטכנולוגי שיש בפיתוח מוצר כזה בישראל ואת היתרון הגיאוגרפי של ישראל כקרש קפיצה למוצריו בשוק האירופאי.

על החזון של החברה אפשר ללמוד כבר משמה: לבנות כלי תחבורה "ירוקים" ולמכור אותם מסביב לעולם. כדי שאפשר יהיה להתחיל ולממש את החזון על כל מוצרי התחבורה של GMI לעמוד בתקנים של מדינות האיחוד – וכך הדרך לתקני EEC ו-TUV. קו היצור נמצא במפעלי רכב נצרת – נכון זה אותו המפעל המייצר מזה שנים את ג'יפ סופה, ובעבר גם D500, ווגונירים ו-נ"נים. GMI אינה חלק מ"תע"ר" אלא רק משתמשת בשירותיה ובתשתית של המקום. זה די "סוגר את הפינה" באשר לאמצעי יצור, רישיון לייצר כלי תחבורה ותשתית.

ה-"ראנר" פונה לקהל רחב ככל הניתן. למכנה המשותף העממי ביותר כזה שדורש כלי תחבורה בסיסי וזול, במחיר הנמוך ביותר האפשרי. ו-GMI מגיעה לפתרון מכמה כיוונים: ראשית עלות הרכישה: 9,000 שקלים בלבד (פחות מכמה קורקינטים חשמליים ולא הרבה יותר מאופניים חשמליים תקניים) – לכלי רכב בעל לוחית רישוי צהובה (עוד 480 שקלים לאגרת רישוי). עלות הביטוח היא כשל קטנוע 50 סמ"ק. אז סגרנו את הפינה בנושא הרכישה. עלות התפעול. ללא דלק, או רכיבים מכאניים מורכבים (אין הזרקת דלק, או מאייד, תיבת הילוכים או וואריאטור) נותרת עיקר העלות, עלות טעינת הסוללה. לפי חישוב על מפית נייר שעשינו ביום המבחן, זו עומדת (לפי מחירי החשמל הביתי הנוכחיים) על כ-250 שקלים לחודש (כמחירו הממוצע של כרטיס "חופשי חודשי" לאוטובוס). אגב, חלק ממדינות אירופה המעודדות מעבר לתחבורה נטולת-פליטה יש מנגנון המזכה במאות אירו את המשתמשים בכלים חשמליים – וזה נותן ל-GMI יתרון מחיר משמעותי בשווקים ההם.

מבחן דרכים GMI RUNNER. תכליתי וזול, זה סוד הקסם של הקטנוע החשמלי המיוצר לצד הג'יפ סופה בתע"ר נצרת. צילום: פז בר

ה-"ראנר" הוא הראשון והבסיסי בקו הקטנועים העתידי של GMI. המבנה של הקטנוע משקף את הפילוסופיה שעומדת מאחוריו – מינימום פלסטיקה שבירה – ותכליתיות טהורה. קורות השלדה יוצאות ויוצרות את הצללית האופיינית של הקטנוע, פלסטיקה תמצאו רק היכן שהיא הכרחית כדי ליצור את תאי האחסון וכמובן פנסים ומאותתים.

לב הקטנוע הוא מנוע חשמלי בעוצמה של 1,500 וואט (כ-2.0 כ"ס) אשר נמצא בטבור של הגלגל האחורי. המנוע מוזן מסוללות ליתיום של 20AH דרך מערכת פיקוד שתוכננה בישראל. הנתונים עומדים על מהירות מירבית של 70 קמ"ש, טווח ממוצע של כ-45 ק"מ וזמן טעינה הנע בין שעתיים לחמש שעות (תלוי אם יש לכם אפשרות לטעינה מהירה או שקע ביתי רגיל לגמרי)

מי שצפה בכתבה הזו התעניין גם באופני הרים מתוצרת ישראל

עוד דבר ייחודי ל-GMI הוא יכולת ההתאמה האישית של הכלי, זאת בזכות הגמישות שיש ליצרן אשר בונה את הכלים שלו כאן אצלנו (רק 100 קילומטרים מת"א). כך תוכלו לשחק עם גווני הצבע השונים של השלדה ומעט הפלסטיקה ואפילו להתאים את מערכת הבקרה כדי שתתאים יותר לאופי הרכיבה שלכם. קסטומציה להמונים.

בכרך

הראנר הוא בהגדרה כלי עירוני וככזה רכבנו "לופ" עירוני שהחל מדרום ת"א, טיפס לצפונה וירד חזרה לרחובות המהבילים והצפופים של המטרופולין. מותר לציין שהקטנוע משך תשומת לב רבה. אם זה בשל מראהו יוצא הדופן או האופן הפריקי לעיתים שבו הוא גולש-מרחף ברחוב כשרק אוושת הגלגלים נשמעת.

מבחינה "קטנועית" טהורה הכלי מבצע את כל הפעולות. הוא בולם בעוצמה (וטוען את המצבר תוך כדי), קטן ובעל תמרון מהיר מאד כדי להשתחל בזריזות בין מכוניות והוא מאיץ בעוצמה רבה מהרמזור ומונע ממך להידרס על ידי נחילי המכוניות הממהרות.

צריך להסתכל על הדברים בראי המחיר – אולי עדשת המחיר תהיה ביטוי נכון יותר. שכן למי שמכיר קטנועים, ואפילו האיכותיים שבהם, יש ל-GMI כברת דרך לעבור עד שהמתלים יהיו "בול" עד שהבלמים יכויילו כמו שצריך ועד שאופן כניסת המנוע לעבודה לא תקפיץ אותי בבהלה. הכלי מעט גס, אולי דבר שרוכב חדש לתחום לא יחוש בו, ובכל זאת ליצרן קטנועים שקיים רק שש שנים זה מוצר הרבה יותר מ"בסדר" – בטח דרך עדשת המחיר – אפילו שיש עוד מה לשפר ומקומות רבים ל"פיין טיונינג". וזה משהו שחלקים "מהמדף" של ספק אנונימי לא יכולים לעשות.

ובכל זאת החוויה של לרכב על הקטנוע הקטן הזה בעיר הייתה מאירה עיניים. אהבתי מאד של השקט כשעומדים ברמזור. את פרץ הכוח החזק של המנוע החשמלי (מנועים חשמליים כידוע מפיקים את שיא המומנט מיד בתחילת עבודתם) ואת הקוליות שלהגיע לבית קפה, לשתות קפה קר, ובינתיים הקטנוע נטען מאותו השקע שעכבר לפטופטים יתפוס ממילא.

מבחן דרכים GMI RUNNER. יודע להרכיב וגם יודע לעבוד אם מדובר בעסק של שליחויות או פיצה עם חסכון פוטנציאלי של אלפי שקלים בחודש. צילום: פז בר

אחד היתרונות החשובים של הראנר הוא היכולת להרכיב נוסע. דבר בלתי אפשרי (לא באופן חוקי) בקורקינט או אופניים חשמליים.

סיכום

הראנר הוא כלי מתוק ומקור לגאווה. בהחלט דו-גלגלי עירוני שהייתי שוקל אם רדיוס היוממות שלי לא עולה על 40 קילומטרים עירוניים. הוא אמנם מעט "מחוספס" בתחומים מסוימים אולם אלו נותנים לו אופי וזהות אשר מבדילים אותו מנחילי הקטנועים מהמזרח הרחוק. מהצד המעשי של הדברים יש ל-ראנר מחיר סופר-נגיש של 9,000 שקלים (המחיר אגב צפוי לרדת עוד עם הגברת נפח היצור – כך מספר לנו בעל החברה), ועלות שוטפת המקבילה לכרטיסיית אוטובוס (תלוי בנסועה כמובן).

לצד מיזמי תחבורה אלטרנטיביים גדולים יותר ופחות להם אנו עדים בשנים האחרונות, נראה שדווקא הקטנוע הקטן והצנוע של GMI הוא הפתרון המעשי הראשון. וזה די משעשע לראות כיצד מעגלים מסוימים משיקים פתאום אחד לשני – כשיצרני רכב רבים (ובהם ב.מ.וו, קבוצת PSA ו-פולקסווגן) משנים את הקונספט החשמלי מפתרון כולל לפתרון המיועד למגה-עיר של העתיד. ואצלנו העתיד כבר כאן.

GMI פרושים ברחבי הארץ בתריסר סוכנויות והם ישמחו שתרכבו על הקטנוע שלהם אם תצרו קשר להרשם לרכיבת מבחן כדי שתוכלו להתרשם בעצמכם.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

8 comments

  1. אופנוע כייפי בטירוף לי יש אדום.

    • עדיין לא נגמרו לך הסולללות? את במקרה באיזור עם הרבה עליות? כמה משקל (שלך) וכמה טווח לסוללה מלאה?
      האם קנית את הסוללה מג'ל?

  2. איך מטעינים אותו בחשמל רגיל? יש אפשרות לפרק ולהטעין רק את המצבר או שאני חייב להכניס את הכלי הזה הביתה?

  3. האם צריך רישיון לדבר הזה ? (רשיון לאופנוע/קטנוע? )
    או שזה כמו כל קוריקנט חשמלי או אופניים חשמליים ?
    והאם זה חוקי בארץ ?

להגיב על משה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × five =