יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן רכב אינפיניטי QX60. אפילו שעולה כמעט 400 אלף שקלים, אם תרצו רכב פנאי פרימיום עם 7 מושבים לא תמצאו זול ממנו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב אינפיניטי QX60. אפילו שעולה כמעט 400 אלף שקלים, אם תרצו רכב פנאי פרימיום עם 7 מושבים לא תמצאו זול ממנו. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב – אינפיניטי QX60

כתב וצילם: ניר בן זקן

הלבן שמכסה את כל צפון רמת הגולן משרה אווירה פסטורלית שמשכיחה את העובדה שכמה מאות מטרים מאיתנו, מהצד השני של הגדר, מתחוללת אחת ממלחמות האזרחים העקובות מדם שידע האזור. כשהצמיגים חורצים את השלג הבתולי, נשכחים כל הקרבות שהיו ועוד יהיו כאן (לדברי מקורות זרים, רק שבוע אחרי הביקור שלנו תקף חיל האוויר את שיירת החיזבאללה), כאילו היינו באזורים הצפוניים של ארה"ב או קנדה מפלסים את דרכנו לשום מקום. רק גדרות התיל המחלידות עם השלטים הצהובים "מוקשים הזהר!" מחזירים אותנו לקרקע של המציאות הישראלית.
האינפיניטי QX60 נחשף עוד בתערוכת לוס אנג'לס 2011 (אז הוא נקרא JX, לפני שינוי כלל שמות דגמי החברה ב-2013) כשהוא מתבסס על פלטפורמה D של ניסאן (משותפת למוראנו ולפאתפיינדר החדש שלא משווק בישראל) והציעה לאמריקאים SUV מתורבת יותר מה-OX56/QX80 המסיבי – גרסת אינפיניטי לניסאן ארמדה שמתחרה בקאדילאקאסקלייד ולינקולן נוויגיטור. ה-QX60 הוא הדגם היחיד באולם התצוגה המקומי של אינפינטי שמיוצר בארה"ב (במפעל של ניסאן במיזורי) וזאת כחלק ממהלך אותו התחילה טויוטה (עם הקאמרי וניסאן הצטרפה עם האלטימה והמקסימה) לשיווק דגמים אמריקאים של יצרנים יפנים. אבל האם הוא בכלל מתאים לארצנו הקטנטונת?

מבחן רכב אינפיניטי QX60. ארוך, מרווח, חזק ודי בנישת מחיר משלו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב אינפיניטי QX60. ארוך, מרווח, חזק ודי בנישת מחיר משלו. צילום: ניר בן זקן

Mc-Sushi
הגישה העיצובית של ה-QX60 יוצרת שילוב "מק סושי" בין זו של בעלת הבית לטעמו של קהל היעד. הוא נראה מרשים ומוחצן, גדול ובולט בנוף המקומי רווי משפחתיות וקרוסאוברים קטנים, אבל לא וולגרי כמו חלק מרכבי השטח האמריקאים. אינפינטי הצליחה להעניק לו את החזות המשפחתית הדינמית הבאה לידי ביטוי ביחידות תאורה מחודדות, גריל גדול בצורת שעון חול ומסגרת השמשה האחוריות המשתפלת לאחור בצורת S. בפנים לעומת זאת, הוא מקרין באופן ברור יותר את אמות המידה הצפון אמריקאיות; הקונסולה המרכזית פרוסה לרוחב הדשבורד ועמוסת מתגים, המושבים רכים, רחבים ונטולי תמיכה, המדרס לרגל שמאל בזווית אופקית מידי ומיועד ככל הנראה למידת רגלו של פיל אפריקאי וגם כיוון גלגל ההגה (שהינו גדול למדי ובעל זווית אופקית מידי) החוצה למקסימום משאיר מספיק מקום לקרס בריאה של באדוויזר. עוד לא אהבנו את מתגי השליטה הקטנים מההגה שאינם אינטואיטיביים, את החגורה שנגללת חשמלית בניתוקה את היעדר מסך מגע בגרסת הבסיס (צג תצוגה במקום) וחלק מהמתגים וידיות המאותתים והמגבים שנלקחו ממדף החלקים של ניסאן העממית, פוגעים בתחושה היוקרתית שדווקא נוכחת בשאר הדיפונים והריפודים.
למרות שבסיס הגלגלים (290 ס"מ) קצר ממתחרים כמו מרצדס GL או שברולט טראוורס המרווח בפנים עצום; ספסל השורה השנייה נע על מסילה ומאפשר בחירה בין מרווח רגליים כמו בלימוזינה, או מקום לצמד מבוגרים במידות ממוצעות בשורה השלישית. כשכל המושבים בתפוסה מלאה נפח תא המטען, 447 ליטר, הוא כמו במכונית משפחתית ממוצעת, כשהיא מקופלת תקבלו 1,155 ליטר וכשגם השנייה מקופלת עומדים לרשותכם 2,166 ליטר שיאפשרו לכם להשלים הכנסה כמובילי דירות או מיטה זוגית בחניון הלילה. בקיצור מקום לא חסר כאן וגם תאי אכסון מצויים בשפע עם לא פחות מ-14 מחזיקי כוסות (חלקם מיועדים לבקבוקי 1.5 ליטר) ושקע חשמל W150.

רמת האבזור עשירה למדי וכוללת כבר בגרסת Elegance הבסיסית (399 אלף שקלים) מסך תצוגה בגודל 7" עם מצלמת רוורס, שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת אקלים מפוצלת תלת אזורית, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית ומחוממים, בקרת שיוט, הגה מתכוון חשמלית, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, שמשות אחוריות כהות, פנסי קסנון עוקבי פניה, מראות מתקפלות חשמלית, חלון שמש, חישוקים קלים בקוטר 18" ו-7 כריות אוויר. רכב  המבחן בגרסת Elite הבכירה מוסיף לרשימה מערכת שמע איכותית של Bose עם מסך מגע בגודל 8", DVD מקורי עם מסכי 7" בגב המושבים הקדמיים, חימום גם למושבי השורה השנייה וגלגל ההגה וקירור לקדמיים, זיכרונות לכיוון מושב נהג, הגה ומראות, חיישני תאורה וגשם, חלון שמש פנוראמי,חישוקים קלים בקוטר 20" ואבזור בטיחות כמו מערכת מצלמות היקפיות, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על סטייה מנתיב, התראה על עצמים בשטחים מתים ובלימה אוטומטית המפחיתה או מונעת פגיעה בעצמים בנסיעה לאחור בעבור 40 אלף שקלים.

מבחן רכב אינפיניטי QX60. האיכות הכוללת של הפנים קצת פחות טובה ממה שאנו מכירים בדגמי אינפיניטי האחרים. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב אינפיניטי QX60. האיכות הכוללת של הפנים קצת פחות טובה ממה שאנו מכירים בדגמי אינפיניטי האחרים. צילום: ניר בן זקן

Highway
בחזית שוכן מנוע V6 3.5 ליטר המוכר של ניסאן שמפיק 265 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה ולהנעה כפולה קבועה. בארה"ב משווקת גם גרסה היברידית אך זו לא תגיע ארצה כתוצאה מתקנות המיסוי שלא מעניקות הטבה לרכבים היברידים בעלי מנוע גדול מ-3.0 ליטר. למרות שדף הנתונים מספר על 8.4 שניות בהאצה ל-100 קמ"ש, עם משקל עצמי של 2.1 טון ורצועת כוח צרה יחסית הזמינה בסל"ד גבוה (34.2 קג"מ ב-4,400 סל"ד) התאוצות מרגישות מגושמות ודורשות לחיצה הגונה על הדוושה בביצוע עקיפות או בכביש הררי. שילוב למצב "ספורט" בחוגת מצבי הנהיגה משפרת מעט את המצב, אבל עדיין לא מדובר בארנבת זריזת רגליים וגם הסאונד שהמנוע מפיק לא ערב לאוזן ומדרבן את האוחז בהגה ללחוץ על הדוושה כמו ה-3.7 ליטר המוכר מדגמים אחרים של המותג.
על כביש 6 בדרך צפונה בידוד הרעשים משרה דממה בתא הנוסעים. מקדם גרר הנמוך (0.34) מפחית את רעשי הרוח גם במהירויות גבוהות מהמותר והמנוע החרישי (1,700 סל"ד ב-110 קמ"ש) מאפשרים לקוקפיט לנהל שיחה בטונים נמוכים עם יושבי מחלקת התיירים בשורה השלישית. מחוץ לטריטוריה הטבעית, במרחבים הצפופים של גוש דן, קצת יותר קשה לענק; קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה, רדיוס הסיבוב גדול (6.14 מטר) ועם כמעט חמישה מטרים בין הפגושים לא פשוט למצוא חניה. רכות המיתלים מעניקה נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה אבל כנהוג בתוצרת אמריקה המסורתית הם נעדרים ריסון מספק שגורמת למרכב טלטלות רבות ברצף שיבושים או בכביש גלי.
ה-60QX לא מציע את האופי הדינמי שמאפיין את שאר דגמי אינפינטי והוא ממש סולד מכבישים מפותלים. ההגה קל ומרגיש מנותק לגמרי, המיתלים הרכים גורמים לזוויות גלגול חדות ולחרטום לשקוע תחת בלימה והרחבת קו הפניה בתת היגוי מופיעה מוקדם מהצפוי. בקיצור כמו רוב התוצרת המוטורית מאמריקה, גם הוא מעדיף לנסוע ישר ואם צריך להסתובב, מוטב שתעשו את זה לאט ובנינוחות. לרקוד הוא לא יודע.

מבחן רכב אינפיניטי QX60. 447 ליטרים של מטען יהיו זמינים דרך דלת אחורית חשמלית - יש גם 14 מחזיקי כוסות. רק שתדעו כן? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב אינפיניטי QX60. 447 ליטרים של מטען יהיו זמינים דרך דלת אחורית חשמלית – יש גם 14 מחזיקי כוסות. רק שתדעו כן? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו

מבחן רכב טויוטה היילנדר

SnowMobile
הבטן הרכה ממוקמת רק 16.5 ס"מ מעל פני הקרקע, פגושי פלסטיק עם ספויילרים פגיעים (זוויות גישה/נטישה 21/14 מעלות) וצמיגי כביש נמוכי חתך, מגבילים את היכולת מעבר לאספלט אפילו יותר מקרוסאובר ממוצע. השלג הרך שנערם ברמת הגולן ואינו משאיר צלקות על הגוף השברירי, היה אמור להיות סביבה אידיאלית למבחן. ה-QX60 מאפשר לחוויה החורפית להיות עוצמתית במיוחד; שילוב של חלונות פתוחים עם חימום בעוצמה מקסימאלית בבקרת האקלים, בהגה ובמושבים הופכים את קטע הדרך הקצר לבלתי נשכח מאפשרים סאונה חמה ויבשה כמתבקש בתנאים כאלה. אבל אסור לתת לטמפרטורה הקיצית בתא הנוסעים להפחית את רמת הריכוז הנדרשת. הפגוש הקדמי מתחכך באופן תמידי עם השלג שנערם בין צידי הקוליסים, בקרת המשיכה מסרסת באגרסיביות יתרה כל סחרור גלגלים ומחייבת את ניתוקה כדי לשמור על רצף התקדמות. בנוסף מערכת ההנעה הכפולה, המבוססת על מצמד רב דיסקיות המעביר כוח באופן אוטומטי לגלגלים האחוריים כשהקדמיים מאבדים אחיזה (ונטול נעילה כמו בפאתפיינדר החדש עליו הוא מתבסס) התחממה, למרות טמפרטורה סביבתית של 6 מעלות צלזיוס, והשאירה אותנו בהנעה קדמית בלבד מחכים דקות ארוכות להתקררותה. לדיונה באמצע אוגוסט נמליץ שלא להיכנס וגם בשבילי קק"ל כבושים מוטב שתנהגו ביתר זהירות.
בסיום המבחן צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 7 קילומטרים לליטר. שיוט נינוח יאפשר לכם גם להשיג 9.5 קמ"ל אבל לא יותר מכך.

מבחן רכב אינפיניטי QX60. איזה יופי...השלג הכוונה. כמעט שכבר שכחנו ממנו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב אינפיניטי QX60. איזה יופי…השלג הכוונה. כמעט שכבר שכחנו ממנו. צילום: ניר בן זקן

בנישה שלו
יש לנו לא מעט ביקורת בסיכום המבחן ל-QX60, בעיקר בכל הקשור להיעדר הליטוש ורמת העידון המצופה ממותג פרימיום ובאה לידי ביטוי בתא הנוסעים שמרגיש פשוט ומצועצע בחלק מהמקומות, בכיול המתלים לרכות מוגזמת, ביכולת השטח ובנימוסי הכביש שהיו יכולים להיות מעט יותר מרשימים וגם בביצועים הפושרים והצימאון לבנזין. ה-QX60 אינו לימוזינת השטח המושלמת, אבל הוא מציע תפריט נטול תחרות בהתחשב בתמחור אגרסיבי של 399 אלף שקלים המעניק הרבה מטראז' של רכב והמון אבזור בתמורה. רק לשם השוואה, הוא זול ממרצדס GL ב-300 אלף שקלים (פער של 77 אלף שקלים בארה"ב) ואינו נופל ממנו בערכי הליבה האמיתיים של סגמנט זה כמו מרווח פנימי, נוחות נסיעה ואבזור. מפורד אקספלורר הוא יקר ב-60 אלף שקלים אבל מציע אבזור עדיף ושם משפחה נחשק הרבה יותר. השורה התחתונה היא שעבור מי שצריך רכב מרווח בעל 7 מקומות אמיתיים ורוצה משהו יוקרתי יותר מפורד או שברולט ובעל עיצוב נחשק יותר משל מיניוואן, ה-XQ60 הוא האופציה האטרקטיבית ביותר.

Check Also

ג'נסיס GV70 עולה להרים

מועמד לא צפוי לחבילת שיפורי שטח. ג'נסיס GV70 מקבל קיט נאה מסדנה גרמנית וגם מגלשי סקי בקאסטומציה ייעודית לג'נסיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 2 =