יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר

ישבנו סביב המדורה לאחר ארוחת סטייקים מפוארת של יום שישי. שיחת החולין יכלה להתנהל בכל מקום בו נפגשים ישראלים – על החוף בתל אביב, טיול בנחל נקרות, או על שפת הכינרת. הנוכחים היו ישראלים שורשיים, נושאי השיחה היו פוליטיקה, נדל"ן, הקשיים הכלכליים. לרגע יכולנו לחשוב שאנחנו בתל אביב אבל מספיק היה להרים את הראש, כדי לראות שזה לא בדיוק תל אביב – הבירות היו אמריקניות יותר, הסטייקים עסיסיים יותר, ובמקום רכבי שטח בינוניים-פלוס, חנו סביב המדורה קראוונים מפוארים ומפלצות אמריקניות משופרות. היינו בדיונות של Glamis בדרום קליפורניה, לאחר יום מדליק שבו התמזגנו עם 160,000 חובבי שטח אמריקניים (ובמילים, ממש לא טעיתי, "מאה ושישים אלף").

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. מנוע וורטק משופר עם 500 כ"ס, סרני דאנה 60 מחוזקים וסדנה אחת שמקפידה על הפרטים הקטנים. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. מנוע וורטק משופר עם 500 כ"ס, סרני דאנה 60 מחוזקים וסדנה אחת שמקפידה על הפרטים הקטנים. צילום: רמי גלבוע

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל

מטוס שיודע לנחות בכל שטח

קונצ'רטו לאגזוז ושמונה פיסטונים

ברדיו התנגן פס הקול של גבעת חלפון אבל לפתע הגיע לאוזני צליל אחר, חזק ומכוון היטב. רעם מתגלגל ומגרגר, מכחכח ומעביר בגופי ויברציות… משהו רציני! מתוך החשיכה הגיח ג'יפ כחול, מדוגם להפליא, מוגבה ופתוח. הוא לא היה מוגזם ומצויץ, אבל היה מושקע עד רמת הבורג, והמנגינה! מנוע 8V נוהם במאות כוחות סוס, האגזוז פולט ציקצוקים ונחרות זעם… את כל זה קלטתי בעת ששגיא התקרב אל המדורה, דומם מנוע ובא להוריד כמה בירות – כי הרי זה מה שעושים בגלאמיס, לאחר שעות האדרנלין בדיונות האינסופיות.

בשלב זה של הערב כבר לא היו לי תכניות מוטוריות אבל ברור היה לי שאני לא זז מכאן, בלי לנהוג בג'יפ הזה. תוך דקות התברר כי גם מעבר לאוקיינוס אין כמו מדורה מרצדת ובירה קרה, כדי לזרז תהליכים; שגיא התגלה כשוחר ג'יפים אמיתי, ישראלי שהגיע ל-LA מנתניה. את אהבתו לג'יפים רכש אצל הוריו בנתניה עם 'סיקס' מודל 74', עליו עשה את סיבובי הגלגל הראשונים. בחולות פרדס חנה התקנא בכלים שבנה עדו כהן ונשבע שיום אחד, גם לו יהיה ג'יפ עתיר יכולות. בגיל 25 נחת בקליפורניה ונכנס לעסקי קבלנות וב-2004 רכש את ה-TJ מודל 2000, סטנדרטי לחלוטין.

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. זוחל סלעים מקצועי עם צמיגים 39.5 אינץ וטרנספר אטלס עם LOW נמוך מים המלח. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. זוחל סלעים מקצועי עם צמיגים 39.5 אינץ וטרנספר אטלס עם LOW נמוך מים המלח. צילום: רמי גלבוע

ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות

שגיא החליט להפוך את ה-TJ ל-Rock Crawler מקצועי לחלוטין. לא כזה שמגיע לתחרויות על נגרר, אלא רכב שעוד יכול לנוע על הכביש באופן חוקי, וגם יודע לטפס על כל מה שלא זז. לנו זה נראה דבר והיפוכו אבל בקליפורניה, חברים, אפשר לנעול צמיגי 40", להגביה מרכב ב-"6, ועדיין לנסוע עם הג'יפ לסופרמרקט, בלי לפחד מכחולי המדים… את ה-TJ שלח שגיא לסדנת Old School באריזונה, לבנייה מחודשת על פי מפרט מדוקדק. הסרנים המקוריים הוחלפו ב'דאנה-60' מחוזקים ומורחבים, שהותקנו בפינות המרכב; בסיס הגלגלים הוגדל מ-94 ל-101 אינץ' לשיפור זוויות הגישה והנטישה, ולהגדלת  היציבות במכשולים קיצוניים. הסרנים הפוכים עם יציאת פיניון עליונה, להגדלת טווח התנועה של גלי ההינע. מוטות מייצבים מתנתקים מעניקים מהלך מתלה מרבי, וגם התנהגות כביש סבירה.

מנוע VortecMAX משופר מעביר לגלגלים כ-500 כוח סוס, בעזרת תיבת הילוכים GM וטרנספר 'אטלס' בעל יחס העברה 4.10. נעילת דטרויט אוטומטית אחורית ו-ARB נשלטת מלפנים מוודאות העברת כוח מושלמת לקרקע, בעזרת צמיגי ענק ROCKER Pit Bull "39.5/17. רוצים להוריד אוויר בדיונות?  No problem, עם חישוקי ביד-לוק של Walker אפשר להוריד לחץ גם ל-5 PSI. קפיצי Evans קויל-אובר ובולמי זעזועים Bilstein עם מכלי גז חיצוניים, מבקרים את תנועת הסרנים. הגדלת בסיס הגלגלים חייבה בניית קאסטום של גלי ההינע וזרועות הרדיוס. כלוב התהפכות מקצועי סוגר את החבילה, עם חגורות בטיחות 4-נקודות. הפגוש הקדמי קטנטן, מאחור אין פגוש בכלל – מינימליזם אומנותי! לדעתי, אגב, היה זה הרכב היחיד בכל גלאמיס, המסתפק בפנסים הקדמיים המקוריים, בלי תוספת של זרקורי לד וסוללות פנסי ראלי… לאחר התלבטות רבה בחר שגיא בצבע תכלת Cadillac Baby Blue 1967, שאין כמוהו להשבחת העבירות… הצביעה והגימור קפדניים ומדויקים, אין בג'יפ הזה סנטימטר אחד של חיפוף ועיגול פינות. אלוהים נמצא בפרטים, והוא שוכן בגלאמיס. לג'יפ יש גם כיסוי קשיח מלא, לנהיגה בגשם ובשלג.

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. פחות זה תמיד יותר והרנגלר הזה מביא את המינימאליזם לדרגה חדשה. יש רק את מה שבאמת צריך. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. פחות זה תמיד יותר והרנגלר הזה מביא את המינימאליזם לדרגה חדשה. יש רק את מה שבאמת צריך. צילום: רמי גלבוע

ניקוי חול

נהוג לומר כי 'כוח ברוטאלי הוא לא מה שחשוב', אבל איזה תענוג לנהוג במנוע רב עצמה! לאחר כמה מאות מטרים מהוססים אני מרגיש נוח למעוך את הדוושה; הכחול הגדול טס קדימה בתאוצה הגודשת לי את הדם לראש, שאגת המפלטים מתערבלת בנחרת מסנני האוויר, איזו חוויה עוצמתית! עם חישוקי הביד-לוק אנחנו לא מהססים להוריד לחץ אוויר ל-5 PSI, לא צריך לשלב הנעה קדמית כי צמיג הענק מספקים אחיזה פנומנאלית, וציפה מושלמת על החול הרך. ה-TJ נשאר רכב קטן וקל יחסית, הוא בקושי משאיר קוליס בדיונה התחוחה. אנחנו מתרחקים לעומק הדיונות, לאזור הסכינים הגדולות. התרחקנו מזירת הקרקס המוטורי של גלאמיס, מקום בו יכול להתעופף  מולך, מעל כל סכין, באגי היסטרי בעל 800 כוח סוס; פחד אלוהים! לשם כך אסור לנסוע בגלאמיס בלי דגלוני אזהרה המותקנים על כל רכב, אבל גם ככה יש שם תאונות רבות, חלקן אוויריות לגמרי… כי לכן התרחקנו מההמון הנוהם, לאזור מרוחק בו גילפה הרוח מקבץ בלתי נגמר של סכינים, 'אמבטיות' ומשטחים מקומרים.

ל-TJ הכחול יש כוח בלתי נגמר, אותו איננו יכולים למצות בשטח המצולק בו אנו נוסעים. אנחנו מחפשים סכינים תלולות, טסים במעלה ללא חשש, תמיד יש עוד כוח ועוד אחיזה. גם שיפועי צד לא מפחידים במיוחד כי הרכב רחב מאוד ועם הדאנה-60, מרכז הכובד נמוך יחסית. אם אני מוצא את עצמי בזווית לא נוחה, תמיד אפשר ליישר הגה ולהוסיף עוד קצת גז, והמכשול מאחורינו! מצאתי את עצמי בתחתית 'אמבטיה' קטלנית? שום בעיה, קצת גז והכל מאחורינו, מדהים!

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. המקור של המנוע הוא מקאדילק, כך שיהיה ראוי שגם הצבע הכחול הוא גוון של קאדילק. בסיס הגלגלים נמתח כמעה. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר. המקור של המנוע הוא מקאדילק, כך שיהיה ראוי שגם הצבע הכחול הוא גוון של קאדילק. בסיס הגלגלים נמתח כמעה. צילום: רמי גלבוע

מרשימה מאוד ההקפדה על פרטים, איכות הבנייה וההומוגניות של המוצר כולו. למרות שהג'יפ הזה משופר מכל הכיוונים, מערכותיו מתפקדות כאילו היה רכב סדרתי לגמרי: ההיגוי הקצר, דוושת הבלמים, החלפות הילוכים, הכל מתפקד בדיוק וברכות. השעשוע הנבחר הוא ביצוע 'קיר המוות' על דפנות האמבטיות הגדולות, וגלישה רהוטה מסכין אחת לשנייה. רק בשתי הזדמנויות נדרשתי לשלב הנעה קדמית, לחילוץ ממצבים עדינים במיוחד; בדרך כלל זה התרחש בשילוב קטלני של שיפוע צד שאינו מאפשר נסיגה לאחור, ומחייב זינוק בעלייה תלולה מאוד.

מנוע ה- VortecMAX נועד במקור להניע קדילאקים יוקרתיים, בעזרת 345 כוח סוס; שיפור האלקטרוניקה ומערכת הפליטה העלו את ההספק מעבר ל-500 כוח סוס, וכל אחד מהסוסים מוצא את ייעודו כאן, בגלאמיס. הוא מעיף אותנו לכל מקום, ואינו מפסיק להתיז סילונות חול לאחור, איזו צהלה!

רמי גלבוע נזכר בג'יפ CJ7

אבל עם כל ההנעה וההנאה, ברור שה-TJ הזה אינו חתול דיונות ממוקד. בהשוואה לבאגים הייעודיים של גלאמיס (1000-800 כ"ס, הנעה אחורית, צמיגי כפות) הוא גבוה וקצר, יש לו יותר מדי משקל מלפנים, והוא ממש לא אוהב תפירה מהירה של שבילי באמפים. אבל אתם יודעים מה? תנו לי את ה-Baby Blue לכל מקום, ולא אפסיק לשיר… סלעים, דיונות, שלג, שבילים, כבישים, הוא כבר יאכל הכל!

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

2 comments

  1. כתבה מושקעת
    הייתי רוצה כזה

  2. חבל שאין גם תחרויות כאלה בישראל ולא רק תחרויות גם סתם להיפגש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 − 1 =