יום רביעי , 17 אפריל 2024
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. נראה טוב, עשוי סביר ונותן תמורה מעניינת ל-70 אלף שקלים. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. נראה טוב, עשוי סביר ונותן תמורה מעניינת ל-70 אלף שקלים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי

כתב וצילם: ניר בן זקן

• קרוסאובר על בסיס סופרמיני

• 70,000 שקלים

• 16.6 ק"מ/ל' במבחן

• 4 כוכבי בטיחות NCAP

• 0.9 ל' טורבו – 90 כ"ס/13.7 קג"מ

התזמון להגעת דאצ'יה לישראל לא היה יכול להיות נכון יותר. כשיוקר המחיה נמצא בראש סדר היום הציבורי, המותג הרומני המקדש את ערך ההתייעלות החסכונית זכה להרבה אהדה, עם יותר מאלף מסירות בארבעת החודשים האחרונים. מדובר בהישג המתעלה על התחזיות האופטימיות ביותר, בהתחשב בהיעדר תיבת הילוכים אוטומטית ובזיכרון הישראלי מהפעם הקודמת שדאצ'יה שווקה בישראל בשנות השמונים.

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. נראה טוב, עולה מעט, נותן הרבה - אנחנו יכולים להסתדר עם התפיסה הזו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. נראה טוב, עולה מעט, נותן הרבה – אנחנו יכולים להסתדר עם התפיסה הזו. צילום: ניר בן זקן

הסנדרו הוא הדגם הנמכר ביותר של דאצ'יה באירופה, מציע מימדים של סופר מיני (B סגמנט) במחיר של מיני (A סגמנט). אפילו מגיש "טופ גיר", ג'יימס מיי, שמחזיק בבעלותו כמה מכוניות יוקרה (פורשה, פרארי, בנטלי רולס רוייס וריינג' רובר) לא היסס לשבח אותו בכל הזדמנות. בישראל לא משווק הדגם הרגיל, רק הסטפוואי, גרסת הפנאי/קרוסאובר שמנסה להביא את ערכי הסגמנט במחיר נמוך מזה של פורד פיאסטה או סוזוקי סוויפט ידניות. בשל כך הוא זוכה לביקושים ערים למדי שיצרו רשימת המתנה של שלושה חודשים ומלאי מוגבל לבחירת צבעי המרכב. על הנייר הוא נראה כאחת העסקאות האטרקטיביות ביותר בשוק הרכב כיום, במיוחד בהתחשב בחיבת הלקוחות  לקרוסאוברים. האם הוא בכלל ראוי להשתייך לקטגוריה הפופולארית ומהן הפשרות בתמורה לתג המחיר הנמוך.

רושם ראשוני
ברשימת המלאי יש לסטפוואי את כל האלמנטים העיצוביים המחוייבים בהשתייכות לקטגוריית הקרוסאוברים. בתי גלגל מודגשים, חיפויי פלסטיק שחור סביב למרכב, פסי גגון מסיביים המוסיפים כמה סנטימטרים לגובה ואפילו כיסויי צלחות הפלסטיק לגלגלים נראים בדיוק כמו חישוקים קלים. החרטום הרבוע מוסיף למראה מסוקס אבל הישבן פחות נאה ומזכיר את הדור הקודם של הקליאו. עוד נציין שבצבעים הנפוצים בישראל; לבן (הצבע היחיד עליו לא תשלמו תוספת 1,200 שקלים לצבע מטאלי) וכסוף הוא נראה משמעותית פחות טוב.

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. פנים בסיסי שלא לומר ספרטאני. רק 4 כריות אוויר וכל תוספת היא בתוספת תשלום. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. פנים בסיסי שלא לומר ספרטאני. רק 4 כריות אוויר וכל תוספת היא בתוספת תשלום. צילום: ניר בן זקן

כמו בשאר דגמי דאצ'יה גם כאן תא הנוסעים פשוט, הפלסטיק קשיח, הברגים חשופים והדלתות בעלות משקל נוצה. החסכנות מגיעה לשיא עם רק ארבעה מתגי חלונות חשמל בכל התא, שניים לקדמיים בתחתית הקונסולה המרכזית ושניים אחוריים מול רגלי הנוסע האמצעי כך שהנהג צריך להישען אחורנית כדי לסגור או לפתוח את החלון לילדים. ריפוד המושבים נאה עם רקמת שם הדגם, אך הוא דק למדי וחסר תמיכה מספקת בגוף, ידית כיוון גובה למושב הנהג מעצבנת וההגה גדול ואינו מתכוון למרחק מה שפוגע בתנוחת הנהיגה. לפחות שטחי החלונות גדולים. הקונסולה המרכזית אינטואיטיבית יותר לתפעול מזו של הדאסטר, רק חבל שהצופר נותר במיקום לא שגרתי על ידית המאותתים. שני נוסעים בוגרים לא יחושו צפיפות מאחור בשל מרווח נדיב יחסית לרגליים (259 ס"מ בסיס גלגלים) ולראש. חבל שהמושב עצמו מספק נוחות בינונית בלבד. תא המטען מציע נפח גדול במעט מזה של מכונית סופר מיני (320 ליטר), אך הוא בצורת אמבטיה ומפתחו צר וגבוהה מקשים על ההטענה ואין שקע 12V.

לעסקה הטובה ביותר לקרוסאובר חדש!

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר מול סובארו XV

הסטפוואי מוצע רק ברמת האבזור הגבוהה (באופן יחסי) הכוללת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7", מערכת ניווט, בלוטות' עם העתקה של ספר הטלפונים בעברית, בקרת שיוט אבל יש רק 4 כריות אוויר וציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק יורו NCAP. רכב המבחן כלל גם מצלמת רוורס בתוספת 1,500 שקלים.

המכאניקה
יחידת הכוח מוכרת מדגמי רנו; 3 צילינדרים בנפח 0.9 ליטר שבסיוע מגדש טורבו מספק 90 כ"ס ב-5,250 סל"ד ו-13.7 קג"מ ב-2,500 סל"ד ומשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסים. הביצועים טובים למדי, אבל מחייבים בחישה מתמדת בידית ההילוכים בשל רצועת כוח צרה והשהיית הטורבו מוחשית. בשונה מדגמים אחרים בהם מותקן המנוע, כאן הוא פחות רועד ומעביר וויברציות אבל עדיין רועש במיוחד בהאצות וגם בשיוט (2,700 סל"ד ב-110). לכך מתווספים גם רעשי רוח מוחשיים.

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. יש עליו בשטח - שבילים בעצם - מרווח גחון שימושי, זוויות מרכב יעילות וכיול מתלים נכון מאפשר נדידה לשבילי היער ולשדות - אהבנו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. יש עליו בשטח – שבילים בעצם – מרווח גחון שימושי, זוויות מרכב יעילות וכיול מתלים נכון מאפשר נדידה לשבילי היער ולשדות – אהבנו. צילום: ניר בן זקן

הסנדרו חולק פלטפורמה עם בג'וק כשהסטפוואי זוכה למיתלים שכוילו במיוחד לכבישים מצולקים, רכים אבל בעלי רמת ריסון טובה. הםא מציעים נוחות הנסיעה מצויינת, טובה יותר מקרוסאוברים יקרים בהרבה ולא באותה הליגה של אחיו המוחצן לבית ניסאן. בורר ההילוכים מדוייק אך המצמד רך מידי וחסר רגש וגם היעדר מערכת לסיוע בזינוק בעליה מקשה על התנועה בערים הרריות. רדיוס הסיבוב קטן (5.25 מטר) ומקל על תמרונים אורבניים אבל משקל ההגה כבד למדי.
התשלום על נוחות הנסיעה הטובה הוא בכביש המפותל, להגה שטח מת במרכז והוא נטול תחושה, זוויות גלגול גדולות, אחיזת הכביש נמוכה מהמצופה וגם הבלמים חסרי נשיכה מספקת. מגרעות אלה מתגלות רק שדוחקים אותו לקצה וספק אם הלקוח הממוצע יחוש בהן.

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. יש עליו בשטח - שבילים בעצם - מרווח גחון שימושי, זוויות מרכב יעילות וכיול מתלים נכון מאפשר נדידה לשבילי היער ולשדות - אהבנו. גם מאחור! צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. יש עליו בשטח – שבילים בעצם – מרווח גחון שימושי, זוויות מרכב יעילות וכיול מתלים נכון מאפשר נדידה לשבילי היער ולשדות – אהבנו. גם מאחור! צילום: ניר בן זקן

בטנו של הסטפוואי רחוקה 20.7 ס"מ מהאדמה (4.4 ס"מ יותר מבסנדרו הרגיל), זוויות המרכב טובות וכיול מיתלים משובח ניתן לנסוע בנעימים בשבילים כבושים ואפילו מעבר לכך. היעדר החשש מניגוח הגחון או הפגושים מקנה לנהג ביטחון ומציע יכולת גבוה בהרבה מכל ג'יפון נטול הנעה כפולה אחר. צריך רק לזכור שההנעה הקדמית חסרת תועלת בכל מקום עם אחיזה נמוכה  כמו חול ובוץ.
צריכת הדלק טובה למדי ועמדה על 16.6 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. מי בא לים? אוף...עוד פעם שכחתי את הגלשן בבית.. ססעעממק. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב דאצ'יה סנדרו סטפוואי. מי בא לים? אוף…עוד פעם שכחתי את הגלשן בבית.. ססעעממק. צילום: ניר בן זקן

סיכום
הסטפוואי מתמקם בנוחות בין שני עולמות. מחד הוא סופר מיני במידותיו, במרווח תא הנוסעים, בצריכת הדלק החסכונית ובתג מחיר של 70 אלף שקלים כך שהוא מתאים בעיקר לזוגות "הקן הריק" (צעירים לפני שלב הילדים או מבוגרים שהילדים עזבו הבית). מאידך הוא בהחלט ראוי להיכלל בקטגוריית הקרוסאוברים הן מבחינת המראה המראה המסוקס שגורם לסביבה להעריך את מחירו כגובהה ב-20 אלף שקלים לפחות מעלותו האמיתית וגם ביכולת עצמה שכוללת בתפריט גם שטח קל תודות לכיול המיתלים ולזוויות המרכב הטובות. יש לו גם כמה מגרעות; תא הנוסעים פשוט ובסיסי והתנהגות הכביש אינה מושחזת מספיק. ולמרות זאת בשורה התחתונה הוא מציע תמהיל אטרקטיבי ונטול מתחרים של ממש, כרטיס כניסה אטרקטיבי לסגמנט הלוהט ביותר כיום.

מפרט טכני דאצ'יה סנדרו סטפוואי

מנוע: 0.9 ל' טורבו בנזין משקל עצמי: 1098 ק"ג
הספק/מומנט: 90כ"ס/13.7 קג"מ 0ל-100 קמ"ש: 11.1 ש'
אXרXג: 173X162X408 מיכל דלק: 50ל'
מרווח גחון: 20.7 ס"מ בטיחות: 4 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה

 

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 + 18 =