שבת , 20 אפריל 2024
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר

כתב: רוני נאק צילום: תומר פדר

מחיר 370,000 שקלים

190 כ"ס טורבו דיזל 3.0ל'

מולטימדיה TOYOTA TOUCH

הנעה כפולה קבועה ו-LOW

8.5 ק"מ/ל'

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

ענן אפור וכבד התקרב אלינו במהירות – ממש בגובה השמשה ומכסה המנוע הארוך. הווילון שתלוי תחתיות מסתיר לסירוגין את בקעת באר שבע הפרושה לפנינו מעמדת התצפית על הכתף של הר חירן. הענן נראה זועף וכועס על מי שלא רק פלש לשטח שלו אלא העז והתחצף לעמוד מולו – פגוש מול ברק – כקורא תיגר. משב רוח חזק מאד בישר את המגע הקרב, סביבנו אפילו הנמוכים שבעשבים השפילו ראשם כמתכוננים למכה שתבוא, והלנדקרוזר התנודד קלות על מתליו כשהרוח האיתנה מנסה להזיזו ממקומו. בסוף זה הגיע – הענן עטף אותנו בשמיכת ערפל סמיכה, גשם זלעפות ניתח בעוצמה על השמשה מתוגבר עם ברד עוקצני שמתופף בעוצמה על הפח. בפנים, בתוך הלנד קרוזר, הגברתי מעט את החימום למושבי העור, הפעלתי את המגבים על קצב מעט מהיר יותר, ובאדישות הראויה למי ששטח הוא ביתו מזה קצת יותר מ-60 שנים – סבבנו לאחור ועשינו פעמינו לחוף המבטחים של יער יתיר הסבוך.

 

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

טויוטה לנד קרוזר

זה הדור הרביעי של ה"פארדו" אשר הוצג בעולם בשנת 1990 – ומהווה את הענף הממוקד ל"נוחות" של משפחת לנד קרוזר (בניגוד לענף ה"שטח" של סדרה 70 הקשוח). הדור האחרון הוא עידכון עמוק של ה-150 שאנו מכירים ואם נביט במפרט האיבזור שלו נגלה שהוא מציע יותר מהכל כמעט בכל תחום. אם זה עיצוב חזית אגרסיבי ובולט יותר, יחידות תאורה בולבוסיות בחזית וגדולות יותר מאחור וכנפיים מעט יותר מנופחות. היחד בין חלקי הפח לשמשות נראה שקטן מעט במחיר העיצוב הזה – אבל השפה והמראה הוא "לנד קרוזרי" אופייני ומוכר ומה שהפך את רכב השטח הזה למוביל הסגמנט ולאחד מכלי השטח הנחשקים ביותר (כחדש או משומש) אצלנו.

בסיס הגלגלים ומפשקים נותרות ללא שינוי – 279 ס"מ בין הסרנים. אורך כולל של 476 ס"מ וגובה של 184.5 ס"מ. המידות האלו חשובות בעיקר בגרסת הלקצ'רי שהגיעה לבחינה אשר צויידה ב-7 מושבים.

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

הקרוזר החדש נותן עוד גם במונחי איבזור. תמצאו בו את המולטימדיה העדכנית של טויוטה, ריפודי עור לכל שבעת המושבים, בקרת אקלים מפוצלים, מושבים מחוממים, מערך בטיחות מרשים מאד עם 7 כריות אוויר, 5 משענות ראש מתכווננות וכמובן בקרת יציבות, בקרת משיכה, מערכת נוספת לסיוע בזינוק בעליה ובקרת מהירות במורד.

חישוקי הגלגלים הם במידה 17 המאפשרת בחירה של מגוון גדול מאד של צמיגי שטח וצמיגים דו-שימושיים קשוחים יותר ממה שמגיע בחבילה המקורית. הצמיג החמישי – הרזרבי – כבר מזמן נטש את הדלת האחורית לטובת התקנה מתחת לרצפת הרכב. חוסך מקום אבל עשוי להיות קשה לגישה בשטח. גם הדלת האחורית נפתחת הצידה (שריד לימים שהמשקל של הגלגל החמישי חייב זאת) אבל כיום כבר לא רלוונטי וסוג של התרפקות על העבר שפוגמת בשימושיות.

באיזורים המכאניים נזכיר כי עדיין מדובר ברכב שטח עם הפזיולוגיה ההיא של פעם. שלדת סולם גמישה שעליה מותקן המרכב. המתלים בחזית הם מסוג עצמות עצה כפולות עם קפיצי סליל ומאחור סרן חי עם זרועות רדיוס ומבנה רב-חיבורי.

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

בקפיצה מסדרה 150 לדור הנוכחי לא נעשה שינוי במנוע. זה עדיין טורבו דיזל 3.0ל' עם 4 צילינדרים אשר מפיק 190 כ"ס ב-3,400 סל"ד נמוכים ו-כמעט 43 קג"מ מ-1,600 סל"ד. תיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה הילוכים ופיקוד טיפטרוניק מעבירה את הכוח לטרנספר עם דיפרנציאל TORSEN מרכזי ויש גם LOW ביחס של 1:2.566. ההנעה היא כמובן כפולה-קבועה לכל הגלגלים. גם אם לא מדובר ביחידת ההנעה המודרנית ביותר, הרי שעסקינן רכיבים חסונים ומוכחים.

בעיר ומחוצה לה

בשונה מהדורות הקודמים של לנד קרוזר הדור הנוכחי מושיב אותך עמוק יותר בתוכו. והתחושה הזו מתחזקת בשל שטח חלונות קטן יחסית, משקוף נמוך לשמשה הקדמית ומכסה מנוע שהוא מאד דומיננטי בשדה הראיה שלך. זו גישה מאד שונה מהנהוג בסגמנט – ובעבר גם בטויוטה – שם רוצים לגרום לנהג לחוש "מעל", וליהנות משדה ראיה רחב אם של הרחוב העירוני שלפניו או של מרחבי הסרנגטי. הדור הנוכחי של הקרוזר עבר ריכוך מתלים מאד מורגש אשר מתורגם לשיפור מהותי בנוחות הנסיעה בתוך העיר ובשיוט בינעירוני. אותה רכות היא גם חרב פיפיות אשר מכה אם תנסו להיות מעט יותר נמרצים ולטלטל את ה- 2,225 ק"ג היבשים של הרכב הזה.

 

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

מבחן רכב טויוטה היילקס

מבחן רכב טויוטה ראב-4

למנוע השהיית טורבו מורגשת למדי שמתבטאת בזמן שעובר מהלחיצה על המצערת ועד שהכוח מתחיל לזרום ממנו. זו בולט, ביציאה מרמזור, ביציאה מפניות ובתאוצות ביניים. זה לא היה כזה נורא אם בידוד הרעשים היה טוב יותר. וה-NVH הוא בהחלט הטוב ביותר שהיה מעולם בלנד קרוזר – עם הסתייגות מרעש המנוע אשר נוכח בקבינה על פני כל הספקטרום.

ראוי לציין את המיזוג הכפול המצוין, את הראות החוצה משורת המושבים השנייה והשלישית ואפילו הגישה לשם – לשורה השלישית יחסית נוחה ותמצאו בה מושבים ראויים גם לבוגרים. המרווח לראש בכל השורות טוב, וכך גם לרגליים ואני רק מסתייג ממושבי הכורסה הקדמיים שהיו רחבים מדי למסגרת הים תיכונים הקטנה שלי…

מחוץ לעיר הקרוזר משייט באופן נעים מאד במהירות המצוינת על התמרורים. נסו לנהוג מהר או מהר מאד ותגלו רעשי רוח מוגזמים ממסדרות החלונות, קול המנוע מתחזק ביחס ישר וצריכת הדלק שלא הבריקה עם ממוצע של כ-8.5 ק"מ/ל'.

שטח

וזו הסיבה שבעטיה אנחנו כאן. ובשטח, הקרוזר לא מפשל DNA זה DNA ואין מה לעשות. רכות המתלים מספקת נוחות נסיעה מעולה בקצב הנהוג בשטח. הבידוד של מהמורות גדולות כקטנות מעולה כשהמנוע מגרגר לו כחתול שבע בסל"ד נמוך. העברת ההילוכים לרוב חלקה מאד ולא מורגשת ואם יש לי סיבה לקטר זה על הדרך שבא הניהול שלה ממהר לטפס להילוך הגבוה ביותר. תפעול ידני של זו, יפתור את הבעיה.

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

מהלך המתלים מצוין וכך גם מרווח הגחון אשר עומד על 22 ס"מ וזוויות המרכב שעומדות על גישה 32 ונטישה 25 מעלות. הנתונים האלה מאפשרים לקרוזר לעבור בכל שביל הגיוני ללא דרמה או מאמץ – אפילו במצבו הסטנדרטי ביותר – כפי קבלתם אותו מאולם התצוגה. אם בכל זאת נקלעתם להצלבה אשר תכריע את מהלך המתלים תצטרף למאמץ בקרת המשיכה אשר מתערבת בזריזות ראויה כדי שתמשיכו בשטף התנועה. ההתערבות של נעילת הדיפ' המרכזי שקופה לגמרי וגם ניתן לנעול אותו מראש אם תדעו שהנכם צפויים להיכנס לשטח טכני.

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

עם מיכל דלק של 87 ליטר וממוצע צריכה של כ-8.5 ק"מ/לליטר תקבלו טווח נסיעה העולה על 700 קילומטרים. בהחלט מספיק לגיחת שטח עמוקה מבלי לחשוש ממחסור בסולר. אהבתי את ספק הכוח של 220V אשר מגיע כפריט סטנדרטי ואת המבחר הגדול של שקעי מתח ותאי אחסנה שיש. שימושי בכל הרפתקת שטח ראויה.

 

סיכום

קל מאד לראות מדוע טויוטה לנד קרוזר מוביל את הסגמנט כל כך הרבה שנים ומדוע הוא בין כלי הרכב היחידים במחירון לוי יצחק אשר שומר על ערכו בקנאות מול שוק יד שניה הקורס מרוב היצע. יחד עם זאת, הסביבה של הקרוזר השתנתה מאד בשנים האחרונות ונהיגה בכלי המרשים הזה בכל זאת משאירה רושם אנאכרוניסטי.

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר
מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר. מוכן להרפתקה ומתרפק על העבר. 370,000 שקלים לגרסה הבכירה. צילום: תומר פדר

הקרוזר החדש יהיה רכב כל-בו רב יכולת, עדיין סוג של סמל סטאטוס וביטוי לאורח החיים ולהצלחה של הנוהג בו. ביומיום הוא ישרת את הנוהג בו בסידורים הרגילים והבהולים שבעיר כשהוא מפנק אותו עם כל אביזרי הנוחות של רכב מנהלים מפואר. ובסוף השבוע יחליף את נעלי המעצבים בנעלי הרים ויוכל להוציא אותו לעומק המדבר כשכל מה שצריך זה לזרוק בתא המטען הגדול אוהל, מזרן, שק שינה ולחכות לכוכבים שינצנצו.

מפרט טכני טויוטה לנד קרוזר ארוך לקצ'רי

מנוע: 3.0 ל' טורבו דיזל משקל עצמי: 2225 ק"ג
הספק/מומנט: 190כ"ס/42.8 קג"מ 0 ל-100 קמ"ש: 11.0 ש'
אXרXג: 476X188.5X184.5 ס"מ מיכל דלק: 87ל'
מרווח גחון: 22 ס"מ בטיחות: 7 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה
תא מטען: לא נמסר מחיר: 370,000 שקלים

 

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − fourteen =